Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Hey tweakers, ik heb op dit forum rondgezocht naar de reden dat mijn SSD maar op maximaal 120MBps leest/schrijft. Dit zou liggen aan het feit dat de SSD op een verkeerde poort zou zijn aangesloten, maar bij mij is dat niet het geval. De SSD is op een van de SATA-600 poorten aangesloten.

Nu heb ik mijn SSD al een tijdje, het is de eerste 840 (120GB) die Samsung op de markt bracht maar ik had hem nooit getest op snelheid omdat het OS meteen al responsiever aanvoelde. Maar ik besloot na al deze tijd dat het misschien tijd zou worden voor een firmware update dus ik installeerde Magician. En sindsdien is er trouble.

Zodra ik Magician opstart geeft deze de melding dat het programma niet goed kan communiceren met de SSD. Dit zou liggen aan het feit dat mijn controller in RAID modus draait en werkt met AMD 2+0 stripe/RAID drivers. Ik heb namelijk nog twee 1TB HDD's in RAID-0 draaien vanaf dezelfde controller. Door deze foutmelding kunnen veel dingen niet gedaan worden, waaronder de firmware update.

Hoe krijg ik mijn SSD in AHCI modus terwijl mijn HDD's gewoon in RAID blijven draaien, op dezelfde controller? Als ik na de BIOS in de RAID setup rondneus staat de SSD daar tussen als <SINGLE DISK> en ik kan er ook niets mee... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt gewoon van AHCI/NCQ gebruik maken als je controller in RAID modus is geschakeld en je de SSD los gebruikt, alleen heb je dan wel AMD/Intel drivers nodig en kun je geen Microsoft AHCI driver gebruiken.

Maar als je hulp wilt met performance problemen, waarom begin je dan niet met het posten van een benchmark? Dus draai een AS SSD benchmark en post deze hier. Dan hebben we iets om over te praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Dit zijn de resultaten die mijn SSD nu oplevert, redelijk karig naar mijn mening...

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/dsrGw/c54d2cf79f.png

Samsung Magician:

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/dsrMl/7d19698c45.png

en de error box

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/dsrP5/2413110cb0.png

Hierdoor denk ik dat het aan de driver moet liggen, welke ook een hel was om te installeren. (unsigned drivers, maar dat is een heel verhaal apart)

Volgens Periform Speccy draait de SSD in RAID modus (met wat dan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk moederbord gebruik je?

En heb je inderdaad de nieuwste AMD drivers geïnstalleerd? Het is goed mogelijk dat je oude drivers gebruikt.

Je performance lijkt inderdaad te laag. Write performance hoort zo rond de 130MB/s te liggen voor jouw SSD. De sequential read lijkt wel in orde aangenomen dat je een SATA/300 controller hebt. Verder is NCQ uitgeschakeld, wat kan komen door oude drivers of een oude chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Als ik op de site kijk van het moederbord uit je inventaris zie ik dat er veel SATA/chipset/RAID drivers zijn. Zijn deze allemaal geinstalleerD?

http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3894#dl

Je zou ook eventueel een BIOS update kunnen uitvoeten. Je hebt SATA3 poorten dus het zou sneller moeten zijn.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:22
Niet alle drivers installeren van de Gigabyte site, staan nieuwe en ook oude tussen.

Gebruik gewoon AMD chipset drivers: http://support.amd.com/en-us/download
Gebruik de 'Manually Select Your Driver' en selecteer chipset.
Die installeert de laatste drivers.

[ Voor 33% gewijzigd door SpiriTNL op 13-12-2014 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Verwijderd schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 06:02:
Welk moederbord gebruik je?

(...)aangenomen dat je een SATA/300 controller hebt(...)
Ik gebruik de Gigabyte GA-990FXA-UD3
en zoals ik in mijn eerdere posts aangaf draai ik dus zeker weten op de SATA-600 poort.

Alle advies heb ik tot nu toe zelf ook al geprobeerd
SpiriTNL schreef op zaterdag 13 december 2014 @ 14:38:
Gebruik de 'Manually Select Your Driver' en selecteer chipset.
Die installeert de laatste drivers.
Dit is ook enigszins wat ik gedaan heb. Dat is inmiddels alweer een paar weken geleden. Probleem was dat ik de drivers niet mocht installeren omdat ik de pc geboot had in AHCI modus (er werd dus geen RAID hardware gedetecteerd). Tijdens het in RAID mode booten kreeg ik namelijk direct een BSOD omdat de drivers voor de sata controller (in RAID modus) niet geinstalleerd waren. |:(

Maar dat is een heel verhaal apart, linkje naar topic:
RAID data behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je kabelfouten uitgesloten? Heb je de SMART gecontroleerd op UDMA CRC Error Count? Kabels vervangen voor de zekerheid? Eventueel zou dit een oorzaak kunnen zijn.

Behalve de driver zou ik verder niet veel ideeën hebben wat de oorzaak zou zijn van je lagere performance. Juist de Samsungs met agressieve GC zouden bij voldoende idle time moeten herstellen qua performance. Dus wat de oorzaak dan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
De kabels van de SSD heb ik inderdaad al vervangen. helaas maakte dat niet uit. Hoe controleer ik SMART? Ik deed het altijd met HDTune of Speefan, maar deze detecteren geen schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Kan het niet het snelheids probleem zijn zoals in dit topic: Samsung EVO SSD eigenaars

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Bedankt Sinclair!

Ik ben er nog niet helemaal uit... Ik heb via apparaatbeheer de drivers van de SSD verwijdered en tijdens boot heeft windows de SSD weer geinstalleerd. Write performance is nu weer prima, 140MBps! Helaas heeft magician nog steeds problemen en ook mijn leessnelheid hangt rond de 190 tot 210MBps.

Nu zou ik de AMD drivers moeten kunnen installeren maar helaas werkt het niet. Ik kan via apparaatbeheer alleen de driver selecteren die simpelweg "schijfstation" heet. Ik heb net de laatste AMD chipset drivers geïnstalleerd dus daar moet het toch niet meer aan liggen?

Update:
Ik heb de moed maar opgegeven. Ik heb de controller in AHCI mode gezet en magician pakte 'm meteen. Vervolgens heb ik een benchmark gedraaid. Deze is weer prut. 240 lezen, 90-100 schrijven. Ik denk dat ik de SSD er maar uit sloop want mijn RAID setup is bijna dubbel zo snel. getverdegetver waarom werkt deze zooi nou nooit. Dat wordt dan maar twee HDD's bijbestellen en dit ding in de blender.

Update vervolg
onderstaand is een plaatje van het systeem in AHCI mode. IOPS zijn qua schrijven wel prima, maar daar heb ik dit ding niet voor gekocht. ik heb hem gekocht voor snelle boottijden=hoge leessnelheden. Maar nee nee nee...
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/dtBRB/3841effc5c.png

En als ik mijn controller weer in RAID modus draai:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/dtCoq/da88b06e42.png

Als iemand nog enig idee heeft... Of is mijn drive gewoon versleten? hij is inmiddels al bijna 2 jaar oud en meer dan 100 keer geformatteerd en gewisseld van pc, moederbord, gekloond en hij heeft 3.2TB aan data verwerkt volgens Magician. Die vertelt me trouwens dat de drivestatus "Good" is.

[ Voor 50% gewijzigd door Rickkamminga op 14-12-2014 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Huh, je hebt een SSD gekocht voor de snelle boottijden, en je denkt dat wat schijven in RAID dat sneller gaan doen? Ik zie dat je in Magician ook de test hebt uitgevoerd op de RAID-set, het zou me verbazen als daar betere IOPS uitkomen dan bij de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als iemand nog enig idee heeft...
Ik heb je suggesties gegeven in mijn laatste bericht.
IOPS zijn qua schrijven wel prima, maar daar heb ik dit ding niet voor gekocht. ik heb hem gekocht voor snelle boottijden=hoge leessnelheden.
Lees je even in over SSD performance. Een SSD is niet zo snel omdat de sequential I/O twee keer hoger is dan een hardeschijf, maar omdat de random IOps 100 tot 1000 keer hoger ligt. Dat is inclusief boot performance.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2014 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
En die suggesties heb ik verwerkt! Helaas was het niet de oplossing. Blijkbaar zat ik fout over de snelheid van SSD's en zijn de doorvoersnelheden niet het belangrijkste punt.

De IOPS setup:
HDD
read: 4304 IOPS
write: 827 IOPS

SSD:
read: 7471 IOPS
write: 14467 IOPS

Dat is dus voor de SSD 2 keer hogere read IOPS en voor schrijven is dat 17 keer.

Toch blijf ik me verbazen over het feit dat mijn pc met clean install (windows + drivers) nog steeds dubbel de tijd nodig heeft om op te starten dan een cheapass systeempje van 250 euro dat ik hier heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een hardeschijf doet 60 IOps; hoe kom je aan 4000 IOps? Je SSD kan tot 80.000 IOps bij gebruik van NCQ. Voor het testen van de IOps van de hardeschijf kun je het beste HDtune gebruiken; de random read test doet tests over het hele oppervlakte met verschillende request sizes. Daar zie je doorgaans ~60 IOps voor 5400rpm en ~80 IOps voor 7200rpm.

Je zegt verder dat de SMART controleren 'niet de oplossing' was. Het loont normaliter wanneer je de gegevens daadwerkelijk post zodat iemand met je mee kunt kijken of je dat inderdaad juist hebt geïnterpreteerd. Kabels omwisselen is normaliter ook iets wat je kunt proberen.

Dat gezegd is het zeker vreemd dat je zulke problemen hebt met een relatief verse installatie. Relatief want ik vermoed toch dat je oudere drivers hebt. Zou je opnieuw installeren zou ik toch proberen geen 'chipset drivers' te installeren maar het gewoon met Microsoft AHCI Driver te doen. Dit kun je verifiëren door met AS SSD in de linkerbovenhoek te kijken, daar hoort dan 'msahci' te staan ipv iets met 'amd' in de naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mebus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 19:30
Rickkamminga schreef op zondag 14 december 2014 @ 01:22:
Als iemand nog enig idee heeft... Of is mijn drive gewoon versleten? hij is inmiddels al bijna 2 jaar oud en meer dan 100 keer geformatteerd en gewisseld van pc, moederbord, gekloond en hij heeft 3.2TB aan data verwerkt volgens Magician. Die vertelt me trouwens dat de drivestatus "Good" is.
Heb mijn SSD (samsung 830 256GB) alweer bijna 3 jaar en heb in die tijd ruim 18TB weggeschreven en is nog steeds snel :)

Je kan ook je SSD een firmware update geven? http://www.samsung.com/gl...ml/support/downloads.html

BABYMETAL LoL - Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Beste Cipher,

Ik zit hier aan een databundel, ja voor het hele huis. Die databundel is 1GB groot dus plaatjes uploaden e.d. Is vrij kostbaar. Resultaten delen doe ik dus liever textueel.

Over jouw suggesties: Je leest blijkbaar veel te snel, want SMART werkt niet, zoals ik gerapporteerd had. Het staat aan in de BIOS, maar als ik SMART controle wil doen gebeurt er simpelweg niets. Dit had ik iets bondiger ergens hierboven gezegd. Ook het verwisselen van de kabels heb ik geprobeerd, zie hierboven.

Ik heb mijn RAID disk getest met samsung magician omdat die toevallig ook die disk rapporteerde. Deze gaf me die IOPS.

Over de fresh install: Microsoft geeft me geen AHCI drivers. De enige driver die ik krijg heet simpelweg 'schijfstation'. Voor de chipset krijg ik wel AHCI drivers van microsoft, maar daar heb ik niets aan want die werken niet meer zodra ik 'm in RAID zet.
Mebus schreef op maandag 15 december 2014 @ 21:34:
[...]

Heb mijn SSD (samsung 830 256GB) alweer bijna 3 jaar en heb in die tijd ruim 18TB weggeschreven en is nog steeds snel :)

Je kan ook je SSD een firmware update geven? http://www.samsung.com/gl...ml/support/downloads.html
Goed om te horen! Maar ook jij leest te snel ;) Ik heb de firmware al geupdate.

[ Voor 36% gewijzigd door Rickkamminga op 16-12-2014 11:19 ]

Pagina: 1