RAID data behouden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Ik heb twee 1TB HDD's in RAID 0 als secundaire schijf draaien. Nu wil ik de primaire opslag formatteren om er een schone windows installatie op te doen.

De eerste keer dat ik een schone installatie deed kon ik de controller niet detecteren omdat de RAID drivers niet tijdens de installatie wilden laden (iets met unsigned drivers geloof ik). Hierdoor moest ik eerst de controller op AHCI instellen, windows installeren en vervolgens de RAID drivers installeren. Daarna kon ik de schijven in RAID modus draaien en werkte alles verder naar behoren.

Kan ik dat nu gewoon weer doen zonder dat ik al mijn data kwijt raak? Ik heb namelijk niet de beschikking over genoeg ruimte om een backup te kunnen maken en die later terug te plaatsen.

Verder heb ik nog een secundaire Marvell controller waar ik de SSD op zou kunnen aansluiten voor de windows installatie. Maar deze controller zuigt dus ik gebruik liever mijn primaire. En dan kan ik daarna alsnog de SSD niet aanspreken vanwege IDE/AHCI/RAID instellingen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Als je de schijven met rust laat tot je de RAID driver weer hebt geïnstalleerd gebeurt er niets met je data.

Maar een back-up is altijd een goed idee.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Het probleem is dus dat ik eerst de RAID modus moet uitschakelen om windows te kunnen installeren. Als ik de drivers niet installeer crasht windows iedere keer dat ik hem start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
Je kan toch Windows op zelfde partitie installeren als waar Windows nu staat? Of draai je softwarematige RAID in Windows nu?

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het goed is zijn de drivers hetzelfde, of je nu AHCI of RAID pakt. Op welke controller(s) heb je alles aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJanzn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-10-2024
Op de site vd moederbord fabrikant even de drivers downloaden , op USB stick en bij de installatie aangeven dat je eerst drivers wilt laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Of de twee schijven in RAID lostrekken en pas weer aansluiten als je helemaal klaar bent met Windows en drivers installeren.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
De reactie is een beetje laat, maar beter laat dan nooit toch? Ik heb het probleem kunnen oplossen,
Jumpman schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 10:48:
Je kan toch Windows op zelfde partitie installeren als waar Windows nu staat? Of draai je softwarematige RAID in Windows nu?
Ja, dat is niet het probleem. Het probleem is het installeren van de RAID drivers als windows al geinstalleerd is. Als de drivers niet geinstalleerd zijn, crasht windows tijdens boot, omdat het niet weet wat te doen met de raid controller, waar de bootdisk op aangesloten is.

Als ik de controller in AHCI mode draai wil windows prima opstarten, maar wil hij de RAID drivers niet installeren omdat de hardware niet in RAID modus draait. De driver bestanden kunnen niet zomaar in de system32 map worden geinstalleerd en in het register verwerkt worden. Zelfs al plak ik de driverfile in de driver submap van de system32 folder, en pas ik het register zo aan dat windows die driverfile selecteert tijdens boot, werkt het nog steeds niet en krijg ik weer een bluescreen.

Ik heb geen idee waarom dit niet werkt, aangezien het de eerste keer wel wilde met EXACT dezelfde hardware en geen LAN drivers (zodat windows niet zelf gaat klooien met automatisch drivers installeren van windows update -.-')

Goed, hoe heb ik het nu opgelost dan? Ik heb een tooltje gedownload die unsigned drivers omzet naar signed. Geen idee of dit mag en hoe dit werkt, maar het werkt. Ik heb de driver file gesigned en vervolgens bij de windows installatie geplakt op de USB-stick die ik hiervoor altijd gebruik. Daarna heb ik de controller in RAID modus gezet en heb ik de setup gestart via de USB-stick.

Guess what, ik hoefde niet eens extra drivers bij te laden, windows pakte gewoon meteen alle HDD's die ik aangesloten had! |:( _/-\o_

Ik heb de installatie verder probleemloos afgerond, alle data behouden, verder geen struggles meer. :)
MJanzn schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 21:40:
Op de site vd moederbord fabrikant even de drivers downloaden , op USB stick en bij de installatie aangeven dat je eerst drivers wilt laden.
Yep, heb ik gedaan, tijdens installatie krijg ik dus gezeur met unsigned drivers, zoals ik in mijn eerste post gemeld heb.
hans_lenze schreef op zondag 26 oktober 2014 @ 15:03:
Of de twee schijven in RAID lostrekken en pas weer aansluiten als je helemaal klaar bent met Windows en drivers installeren.
Dit kan niet zomaar, toch? Dan raak ik alle data op de RAID array kwijt dacht ik doordat er dan na het opnieuw inprikken weer een nieuwe partitie gemaakt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
je hebt windows dus al geinstalleerd en hebt vooraf de controller op AHCI gezet om te kunnen installeren. windows heeft daar een aantal register keys die het gebruikt om de juiste aansturing naar controllers toe te regelen. je moet deze registerkey aanpassen naar de juiste waarde, daarna je controller weer in raid zetten en windows opstarten.

als het goed is, is het deze key.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Servic es\iaStorV

Change REG_DWORD "Start" from 3 to 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Dit is precies wat ik al een paar keer gezegd heb, maar niet zo duidelijk blijkbaar.
Ik heb het al geprobeerd met o.a. deze regedit. No avail ;) Zoals je kunt zien heb ik het probleem nu opgelost
Pagina: 1