Meest efficient gebruik ruimte

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 09:47
Beste tweakers,

zojuist ben ik de eigenaar geworden van een nieuwe Asus UX301la

Het punt waarbij het hierom gaat is dat het de 128gb ssd variant is (helaas vanwege budget kon ik niet voor de 256 variant gaan). Ik heb hem zojuist aangeslingerd en merk dat ik op mijn schijf ongeveer 63 gb vrij heb van de 98 gb. Nou moet ik zeggen dat ik dat flink aan de lage kant vind. Graag wil ik zoveel mogelijk kaal windows (momenteel 8.0 en ik wil 8.1) erop hebben en alle onnodige bestanden eraf.

Ik neem aan, aangezien de schijf maar 98 gb ruimte heeft, dat de overige 30 gb dus de install van windows is. Klopt dit? Het punt is alleen dat de windows map op de schijf ook 29gb ruimte inneemt.

Ik ben tevreden als ik zoveel mogelijk ruimte vrij kan krijgen, minimaal 75 is mijn hoop. Is dit te realiseren? Zo ja, graag uw hulp! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Er zijn genoeg tooltjes te vinden waarmee je inzichtelijk kan maken waar je schijfruimte heen gaat (bijvoorbeeld door bestanden te visualiseren afhankelijk van hun grootte op schijf). Daarmee zou je eens kunnen kijken of er grote boosdoeners in die windows map zitten.

Verder is het voor ons natuurlijk een beetje kristallen-bol-werk om te gokken of en zo ja hoe je het gebruik kan terugdringen. Je zou eens kunnen beginnen (afgezien van mijn bovengenoemde tip) met kijken welke software allemaal standaard meegeïnstalleerd is geleverd en of daar wellicht wat van weg kan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:15
Sowiezo, 98GB overhouden van een 128GB SSD : staat er ook niet nog een herstelpartitie ergens op de schijf? Want je zou toch wel wat meer over moeten houden als 98.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bij harde schijven zal 128 Gb ongeveer 120 Gb echte capaciteit zijn, heeft mijn ultrabook ook. Herstelpartitie zal een flink stuk in gebruik nemen van de missende ~20 Gb.

Zie verder OM FAQ

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 12-12-2014 15:00 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.