• DelinQ
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-03 08:37
Na een flinke poos nadenken, een vakantie ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch voor een desktop wil gaan. Hoewel de eis dat het zo klein mogelijk blijft van mijn vriendin blijft staan. De reden is dat als ik kies voor een barebone hier over drie/vier maanden op terug kom als dingen niet soepel blijken te gaan.
Bij deze een nieuw topic voor deze (nieuwe) behoefte.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen (Star Citizen / Evolve? / GW2?), live streamen en werken

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal €800,- aan componenten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
ik heb niet echt een voorkeur, maar ben geen AMD fan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Snel, koud en stil. In die volgorde.

Ga je overklokken?
Nee

Op basis van eerder advies en andere topics ben ik tot de volgende lijst gekomen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 164,-€ 164,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 348,95€ 348,95
1Aerocool DS Cube White/Black Closed€ 74,66€ 74,66
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 31,95€ 31,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,95€ 65,95
1Crucial MX100 128GB€ 60,91€ 60,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 746,42

Ik kies hierbij bewust voor de 128 SSD omdat ik al een NAS heb staan voor bulk opslag. En een SD voor documenten.

Voeding ben ik reeds in voorzien:
pricewatch: Sharkoon WPM600

Over de kast ben ik nog niet uit, mijn gevoel neigt naar de volgende kast:
pricewatch: Aerocool DS Cube

Qua mobo twijfel ik tussen; ik vraag me af zit hier veel verschil in qua performance of is het de keuze tussen UEFI en twee extra RAM slots / 1 extra PCI-e slot?
pricewatch: MSI B85M Gaming
pricewatch: MSI B85I Gaming

Tot slot is mijn vraag doe ik er goed aan de GTX 970 te nemen ik zie namelijk een heleboel Sapphire Radeons in topics voorbij komen. Hardware is niet echt mijn

Alvast hartelijk dank.

Gr,
Johan

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 09:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

is er een reden waarom je geen AMD fan bent? dat kan je toch best wat pegels schelen...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05 03:52
Ga je ook gamen vanaf je nas? want 128 gb is zo vol

• DelinQ
Mike2k schreef op donderdag 11 december 2014 @ 16:29:
is er een reden waarom je geen AMD fan bent? dat kan je toch best wat pegels schelen...
Gevoel, en reviews waarbij je leest dat ze vaak achterblijven.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Voor wat betreft cpu's klopt dat wel, en probeer maar eens een lekker microATX bord te vinden dat een octocore ondersteunt. Dus wat dat betreft is intel geen gekke keus.

Videokaarten is een ander verhaal. De reden dat je heel vaak een 290 langs ziet komen is dat die 100 euro goedkoper zijn dan de 970, maar nagenoeg even krachtig op FHD (en daarboven zelfs wat krachtiger). Daarbij produceren ze wel wat meer geluid en slurpen ze meer.

Overigens past er in deze behuizing een cpu koeler tot maar liefst 20cm, dus ik snap niet zo goed waarom je zo een klein priegelding erin hebt. Groot koelt altijd beter.

Ook ben ik het eens met redbullet. 128GB is wel erg klein. Veel games hebben aardig wat baat bij installatie op een SSD!

• DelinQ
br00ky schreef op donderdag 11 december 2014 @ 17:04:
Voor wat betreft cpu's klopt dat wel, en probeer maar eens een lekker microATX bord te vinden dat een octocore ondersteunt. Dus wat dat betreft is intel geen gekke keus.

Videokaarten is een ander verhaal. De reden dat je heel vaak een 290 langs ziet komen is dat die 100 euro goedkoper zijn dan de 970, maar nagenoeg even krachtig op FHD (en daarboven zelfs wat krachtiger). Daarbij produceren ze wel wat meer geluid en slurpen ze meer.

Overigens past er in deze behuizing een cpu koeler tot maar liefst 20cm, dus ik snap niet zo goed waarom je zo een klein priegelding erin hebt. Groot koelt altijd beter.

Ook ben ik het eens met redbullet. 128GB is wel erg klein. Veel games hebben aardig wat baat bij installatie op een SSD!
Dus in combinatie met dit scherm pricewatch: Eizo Foris FS2434 Zwart kan ik eigenlijk net zo goed een 290 nemen? Mijn gevoel zegt dat ik voor Star Citizen en Evolve de 970 nodig ga hebben maar als je zegt dat de 290 net zo goed of beter zal presteren dan neem ik dat van je aan. Ik heb wat dat betreft de ballen verstand van GPU's.

Wat betreft de koeling is zo iets V&A aangeboden: Nieuwe Scythe Mine 2 koeler aan te raden?

En ik denk dat jij en Redbullet inderdaad gelijk hebben 2 a 3 grote spellen en hij is vol.

[Voor 7% gewijzigd door DelinQ op 11-12-2014 22:27]

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 09:51

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Waarom niet 2x 128 GB in RAID0 ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Ramoonster
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-05 13:52
Ik heb zeelf ook een 290, en ik moet zeggen die presteert uitstekend, in BF4 haal ik altijd rond de 80 FPS, om maar een indicatie te geven. Je moet wel echt eentje kopen met een non-reference koeler, iets als dit dus:

Sapphire: pricewatch: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X
Gigabyte: pricewatch: Gigabyte GV-R929OC-4GD (die heb ik zelf en is heerlijk stil)
Club3D: pricewatch: Club3D Radeon R9 290 royalAce

Ligt een beetje aan je kleuren schema wat je zou willen nemen, het absolute verschil in prijs is 10,- en de koeling zit op alle modelen ook wel goed, in hoeverre dat kan op een 290...

Dat lijkt me een prima koeler, maar waarom geen: pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition Dat is volgens vele toch wel echt de beste lucht koeler die je kan krijgen, naast de Noctua NH-D14/15, maar die is natuurlijk ook een stuk duurder.

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-05 11:06

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Mike2k schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 10:38:
Waarom niet 2x 128 GB in RAID0 ?
RAID0 is berucht om z'n instabiliteit en de problemen die je krijgt als het een keer mis gaat. Daarnaast is 2x128GB een stuk duurder dan een enkele 256GB. Als je dus snelheden van 1000MB/s wil halen moet je gewoon een M.2 of PCI-e SSD halen.
Ramoonster schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 11:26:
Dat lijkt me een prima koeler, maar waarom geen: Scythe Mugen 4 PCGH Edition Dat is volgens vele toch wel echt de beste lucht koeler die je kan krijgen, naast de Noctua NH-D14/15, maar die is natuurlijk ook een stuk duurder.
De Noctua NH-D14 en Scythe Mugen 4 worden allebei qua koelvermogen nog overtroffen door de Cryorig R1 Universal/Ultimate en de Phanteks PH-TC14PE. De Cryorig maakt bij full speed echter flink wat herrie, dus die is voor heel zwaar overklokken niet aan te raden. De Scythe Mugen 4 PCGH die jij suggereert is wel stil, maar vanwege de vaste lage fanspeed kan 'ie flink heet worden bij volle processorbelasting of overclocks.
Dan blijven de Noctua en de Phanteks over. Aangezien ik de Noctua's foeilelijk vind (bruin+beige :r) kies ik dan voor de Phanteks, maar dat is persoonlijk.

¯\_(ツ)_/¯

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:53

br00ky

Moderator Harde Waren

• Ramoonster
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-05 13:52
MasterPrutser schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 12:47:
[...]

RAID0 is berucht om z'n instabiliteit en de problemen die je krijgt als het een keer mis gaat. Daarnaast is 2x128GB een stuk duurder dan een enkele 256GB. Als je dus snelheden van 1000MB/s wil halen moet je gewoon een M.2 of PCI-e SSD halen.

[...]

De Noctua NH-D14 en Scythe Mugen 4 worden allebei qua koelvermogen nog overtroffen door de Cryorig R1 Universal/Ultimate en de Phanteks PH-TC14PE. De Cryorig maakt bij full speed echter flink wat herrie, dus die is voor heel zwaar overklokken niet aan te raden. De Scythe Mugen 4 PCGH die jij suggereert is wel stil, maar vanwege de vaste lage fanspeed kan 'ie flink heet worden bij volle processorbelasting of overclocks.
Dan blijven de Noctua en de Phanteks over. Aangezien ik de Noctua's foeilelijk vind (bruin+beige :r) kies ik dan voor de Phanteks, maar dat is persoonlijk.
Maar TS gaat niet OC'en, dus is die lage fan speed juist fijn!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Qua bordje zou ik het gewoon lekker simpel houden, zonder poespas maar dat wat hij moet doen:
pricewatch: ASRock B85M Pro4

De Aerocool is (als ik de reviews mag geloven) een aardig kastje. Op de koeler kan je besparen, grote koelers passen er met gemak ik.
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
In prijs gestegen, gaat misschien binnenkort weer omlaag (=- €20).

GPU eens even kijken naar de Asus versie, de MSI heeft/had veel last van coil whine:
pricewatch: Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
En 5 graden langer stil :D

Qua SSD zou ik toch even kijken naar de 256GB versie, sneller en veel betere prijs/GB.

Voeding is niet helemaal geweldig, o.a dankzij de Samxon caps. Kan er nog mee door, over een tijdje vervangen (afhangend van de leeftijd).

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• DelinQ
256 SSD it is.

Qua coolers zie ik door de bomen het bos niet meer :)

De Tranquillo is als ik de round up mag geloven een aardige middenmoter.
Aangezien ik toch wel soms flink wat uurtjes achter elkaar ga gamen denk ik dat een grotere misschien wel gewenst zou zijn.
Maar aan de andere kant is zo'n mega cooler wel weer zwaar en kan het RAM belemmeren.

Lastig. Eerst eens even een tussen lijstje maken
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee