Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Cv ketel vol water na vervanging waterpomp. Fout monteur?

Pagina: 1
Acties:

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Afgelopen week is de pomp van mijn vloerverwarming stuk gegaan. Verwarmingsmonteur heeft hem vervangen voor een nieuwe.

Een dag later geeft mijn CV ketel een storing. Resetten, niets helpt. Toeval? Monteur is komen kijken, blijkt de CVketel vol water te staan!

Ik ben niet iemand die een ander snel iets in z'n schoenen wil schuiven, dus ik alles op mijn kosten laten repareren door dezelfde man en meteen ook een onderhoudsbeurtje laten doen.

Een dag later merk ik dat de nieuwe pomp niet echt warm water onder de vloer door aan 't duwen is :| . Ik ga onderzoeken en kom erachter dat het erop lijkt dat de pomp het water de verkeerde kant op duwt. Toevallig staat hier op GOT een pomp van mijn oude installatie:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-RnjmKKzavFM/U5GJMj3GbxI/AAAAAAAAI3U/Bh7s_ZnpH2w/w737-h553-no/20140606_112549.jpg

De nieuwe pomp:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-MGg-z2RNA9c/VIiLyXkXDfI/AAAAAAAAODs/lrDKn_j9Z18/w1598-h899-no/IMG-20141210-WA0002.jpg

Dus ik bel net de verwarmingsmonteur, hij denkt net als ik dat hij de pomp verkeerd om heeft gemonteerd.

Nu begin ik me toch af te vragen of dit de veroorzaker kan zijn van de 'schade' aan mijn verwarmingsketel. Als de pomp het hete water terug de ketel in drukt, kan ik begrijpen dat hij vol water komt te staan. Of ligt het niet zo simpel en is het echt puur toeval?

Verwijderd

Leuke casus!

Ketel vol met water heeft niets met VV van doen, dat mag van de lijst af, puur toeval.

De oude foto en de nu kapotte pomp, dat was een zooitje (kennelijk motorhuis/pomp al eerder vervangen), de nieuwe is veel zorgvuldiger gemonteerd, en de maximaal thermostaat zit nu ook netjes. Al met al geen aanleiding om aan de uitvoerende capaciteiten van de goede man te twijfelen.

Naar de theorie (of de pomp verkeerd zit), is een ander verhaal. Vertel ons:

-of deze Grundfos auto- adapt heeft,
-wat is de richting van de pijl die op het waaierhuis staat, en
-maak een goede foto van de aanvoer en retour die we op de tot nu toe geplaatste foto's niet kunnen zien, en plaats die hier ook even.

In afwachting van...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2014 20:27 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De maximaal thermostaat staat in de huidige situatie op 0
Of heb je dat zelf gedaan?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Inderdaad, het handgemaakte voorkeurspijltje staat ook duidelijk anders.

• Toink
  • Niet online
Dank voor de snelle reacties! De monteur komt morgen zelf kijken en evt de pomp omdraaien. De maxthermostaat staat op foto2 op 0 zodat de pomp uitging. Was dus bewuste actie.

De pijl voor de stroomrichting van de nieuwe pomp staat tegen de richting in van de warmwateraanvoer zijde.

Het is een Grundfos Alpha1 trouwens. Die regelt inderdaad zn eigen snelheid als je hem daarop instelt. Op beide standen vertoont hij dezelfde symptomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Toink op 10-12-2014 20:42 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Toink schreef op woensdag 10 december 2014 @ 19:14:
Ik ga onderzoeken en kom erachter dat het erop lijkt dat de pomp het water de verkeerde kant op duwt.
Wat bracht je op deze conclusie?
Als het een hydraulisch neutrale verdeler is, dan maakt volgens mij de pomprichting niet eens zo gek veel uit.(nb: leek aan het woord, ik laat me graag verbeteren :))

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Toink
  • Niet online
Ik heb twee pompen ivm een aanbouw. De hoofdleiding takt af naar de andere pomp. Vanaf de aftakking is de leiding naar de ene pomp heet, de andere wordt koud zodra ik de pomp aanzet. Ook wordt dan de leiding naar de andere pomp iets koeler.

De monteur volgt mijn redenatie.

[ Voor 11% gewijzigd door Toink op 10-12-2014 20:48 ]

Verwijderd

Juist, dat 'eigen snelheid regelen' is hier dus geheel overbodig, en dus mogelijk te duur betaald...

Wat de 'warmwateraanvoerzijde' is kunnen we helaas nog niet zien. Is er kans dat de gevraagde foto (uit de juiste hoek) komt?

Verwijderd

Toink schreef op woensdag 10 december 2014 @ 20:46:
Ik heb twee pompen ivm een aanbouw. De hoofdleiding takt af naar de andere pomp. Vanaf de aftakking is de leiding naar de ene pomp heet, de andere wordt koud zodra ik de pomp aanzet. Ook wordt dan de leiding naar de andere pomp iets koeler.

De monteur volgt mijn redenatie.
Heb je twee pompen, of bedoel je dat je twee VV-units hebt? Dan heb je waarschijnlijk 3 pompen. :+

Probeer je gehele installatie iets eenduidiger te beschrijven... Tis onverstandig hier op te gaan gissen.

• Toink
  • Niet online
Van waar overbodig?

Excuus zoals je merkt ben ik leek op dit gebied... Op dit moment ben ik niet thuis en heb er geen foto van op mijn mobiel. De warmwateraanvoer zie je op de onderste foto linksboven zitten. De afvoer zit rechtsboven. Wilde je dat weten?

Dit is wat ik met de andere pomp bedoel: Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/--CdBGvh5Hl8/U5GJHZ_OEEI/AAAAAAAAI3I/qVr9PndKANQ/w737-h553-no/20140606_112538.jpg

Die foto stond ook nog op got :)

[ Voor 39% gewijzigd door Toink op 10-12-2014 21:02 ]

Verwijderd

Oké, je hebt dus 2 VV-units en drie pompen.

Wachten we nog even op de foto van de unit waar het om gaat, maar ga er vanuit dat er meer aan de hand is waardoor het niet goed werkt.

Probeer bij de bedoelde foto goed te laten uitkomen welk pijpje op de voorste en de achterste balk zit. De linkse iig op de achterste, maar waar zit de rechtse op...

• Toink
  • Niet online
Dank voor de toelichting. Waar zit de derde pomp dan? In de ketel?

De rechter zit op de voorste balk inderdaad.

Verwijderd

Precies, daar zit je 3e pomp.

En die rechter, heb je er ook idee van of dat de aanvoer of de retour is? Als je het van de linker weet is ook goed :D , maar foto is het best om er goed idee van te krijgen.

• Toink
  • Niet online
Dat kan ik iig met zekerheid zeggen: De linker is aanvoer. Rechts is afvoer.

Verwijderd

En mijn excuus ook, was ik vergeten om uit te leggen waarom je geen auto-adapt nodig hebt.

Je hebt geen aparte stelmotortjes op de regelkranen van je vloergroepen, eenmaal ingesteld blijft de benodigde hoeveelheid water het zelfde. Dat kan dus met de meest simpele zuinige pomp, zonder auto-adapt.

En mocht de monteur eerder komen dan de foto, vraag hem naar zijn ervaring in het goed waterzijdig inregelen van de hele installatie, want het heeft er veel van weg dat het daaraan mankeert.

Betekend in het kort dat de afnemende delen (i.q. radiatoren en VV-units) allemaal een verschillende weerstand voor het water hebben.

Daardoor krijgt de ene te veel, en de ander te weinig warm water uit het hoofdcircuit. Dat kan dus met kranen ingeregeld worden, zodat elk deel genoeg krijgt.

Krijg je ontwijkende reacties op de feitelijk te dure pomp of de noodzaak tot inregelen, dan weet je hoe laat het is...

• Toink
  • Niet online
De monteur is terug geweest en inderdaad, de stroomrichting van de pomp was verkeerd. Is nu aangepast.

Zijn verhaal was plausibel: De radiateur ernaast zit verkeerdom aangesloten. Die had hem op het verkeerde been gezet. De aanvoer zit namelijk beneden... handig.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-bDp0StTWLCY/VInR61gxERI/AAAAAAAAOE0/h8VoigR7k8o/w983-h553-no/20141211_181815.jpg

Nog een foto:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-Dvnztn12XBk/VInSBZ99JuI/AAAAAAAAOFA/NJzheS1wYR8/w311-h553-no/20141211_181832.jpg

Maar we zijn er nog niet... het water in de unit wordt niet warmer dan 28 graden... Wat zou dat kunnen zijn?

• Rol-Co

Rol-Co

Huh?
De thermostaat kraan zit in de retour?

Heb je ook pas een nieuwe cv?, als ik het zo bekijk zat die pomp goed maar krijg je warm op je retour, tenminste....ik neem aan dat je gevoeld hebt welke het eerste warm word?

• Toink
  • Niet online
De thermostaatkraan zit inderdaad in de retourleiding. Is dat verkeerd?

Vanuit de kraan loopt zoals je ziet een metalen draad naar de rechterzijkant van de vv-unit, waar hij op de koppeling zit. Wat doet die?

De CV ketel is een Remeha Avanta HR ketel van een jaar of 5 oud.

• Rol-Co

Rol-Co

Waar je thermostaat kraan op zit is de aanvoer, die moet ook als eerste warm worden als je de ketel aan zet, dus dan moet de pomp van onder naar boven pompen.
Dan zit ook ineens je radiator goed aangesloten
Ook de 2e unit heeft dan de thermostaat kraan gewoon in de aanvoer.

Dan klopt het, als die tenminste als eerste warm word en niet ergens bij de ketel of de leiding er naar toe iets veranderd is.

Wel een rare monteur dat hij zo die pomp omdraait, het is vrij duidelijk hier ,
of ben jij 2m20 , kaal hoofd en erg dominant zodat hij je niet durft tegen te spreken? :+

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Als je puur naar de vorm van het 'slakkenhuis' kijkt van de pomp zat-ie in eerste instantie goed (of in ieder geval hetzelfde als de vorige).
Misschien dat de nieuwe pomp gewoon krachtiger is (autoadapt op verkeerde belasting?) en daardoor iets aan het licht brengt wat al 5 jaar niet klopt :)

De andere verdeler is hydraulisch neutraal dus daar merk je het minder, er wordt dan minder goed gemengd en de retour is onnodig veel te warm. Uiteindelijk zal je vloer daar wel warm worden.
Bij de radiator hetzelfde verhaal: het warme water vertrekt gelijk naar boven dus warme retour.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Toink
  • Niet online
Net andersom. De monteur is een grote vent en ik ben een kantoortijger ;).

@Proton_: zou goed kunnen zijn dat de nieuwe pomp dat inderdaad aantoont. Wat bedoel je met hydraulisch neutraal?

De monteur heeft trouwens vanavond de pomp omgedraaid en is gegaan... hij had nog een andere afspraak en was aan de late kant. Het werd al meteen na vertrek duidelijk dat ook nu de vv-unit veel minder warm aanvoelt als de warmwater aanvoer. De leiding die onder m'n vloer door loopt voelt lauw, en de leiding die terug onder de vloer uit komt is gewoon koud. De pomp draait nu alweer 3 uur in de goede richting....

Wat kan het nog zijn?

En wat moet er aan deze installatie gebeuren om alles te laten werken zoals het ook bedoeld is?

Verwijderd

Ik ben even lekker aan het uitbuiken na een heerlijke Shockeyzalm en aanverwanten Foto's wordt ik niet vrolijk van....

Monteur keek dus niet verder dan de neus lang is.

In afwachting van mijn nadere ideeën c.q. visie, een relevante vraag aan Toink: is er enig nut of noodzaak dat beide VV-units of hun achterliggende kringen onafhankelijk van elkaar bestuurbaar zijn?

Zo niet, dan wordt hier oneindig veel energie verkwist...

• Toink
  • Niet online
Nee er is geen noodzaak voor onafhankelijke besturing. De aannemer die hier 3.5jr geleden heeft aangebouwd heeft een tweede VV-unit geplaatst. Geen overleg over gehad. Alle leidingen lopen onder dezelfde (houten) vloer door...

Dus ja, er wordt hier onnodig veel energie verkwist. Wat adviseer jij dat ik ermee doe?

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Voor wat het waard is, hier een plaatje hoe de verdeler aangesloten hoort te zijn:

http://www.heatnet.nl/convsoortenverdelers.html (bovenaan)

Ik zou in ieder geval adviseren een monteur met tijd, aandacht en gezond verstand langs te laten komen, alles juist aan te laten sluiten en in te regelen.

Als je zelf die drie elementen plus wat lef hebt, kan je het ook zelf op een zaterdag uitdokteren :)
Wel genoeg handdoeken en emmers regelen :P

In ieder geval moet de installatie in zijn geheel beoordeeld worden.

• Toink
  • Niet online
Het lijkt er in elk geval op dat aan en afvoer omgewisseld moeten worden voor beide pompen. Maar waar gaat dan de energie verloren?

• Rol-Co

Rol-Co

Kijk eerst eens welke leiding er warm word vanaf de ketel.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

En of er ergens in huis wel een radiator goed is aangesloten :)
(zo niet: de ketel zit verkeerd)

• Toink
  • Niet online
uhh sorry dat bedoel ik met aan/afvoer. De warmwaterleiding vanaf de ketel zit op de afvoeraansluiting van de verdeler, terwijl de afvoerleiding naar de ketel toe op de aanvoer zit.

Dat van de ketel ga ik ff checken!
//gechecked, alleen in de garage bij de VV is alles verkeerd om aangesloten....

[ Voor 15% gewijzigd door Toink op 11-12-2014 21:03 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Dus in de garage bij de doorvoer door de muur word de onderste als eerste warm?

• Toink
  • Niet online
Yep...

• Rol-Co

Rol-Co

Duidelijk

Dus pomp terug omdraaien en de leidingen verwisselen.

• Toink
  • Niet online
Nog een andere vraag: kan ik niet beter alles van de muur laten halen en 1 verdeler met 4 groepen ophangen? Die kost me 300 euro inc pomp, net zo duur als de nieuwe pomp met auto-adapt terwijl ik dat niet nodig heb. Wat is wijsheid?

[ Voor 15% gewijzigd door Toink op 11-12-2014 22:03 ]

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je hebt daar een alpha 1 pomp en die heeft geen AutoAdapt, prima pomp voor een vloerverdeler dus.

Voor vloerverwarming dient hij op stand CP1 of CP2 te staan, dat zijn de laatste twee standen van dat schuine balkje. Dat zijn de standen voor constante druk.

[ Voor 45% gewijzigd door Oxellaar op 12-12-2014 06:53 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Verwijderd

Toink schreef:
Nog een andere vraag: kan ik niet beter alles van de muur laten halen en 1 verdeler met 4 groepen ophangen?
Ja dan, zit het goed en spaar je het gebruik van een pomp uit.
Toink schreef:
Die kost me 300 euro inc pomp, net zo duur als de nieuwe pomp met auto-adapt terwijl ik dat niet nodig heb. Wat is wijsheid?
Met dank aan Oxellaar, als je nieuwe EC pomp zonder auto adapt is, dan is die prima te over te zetten naar een desnoods gebruikte 4-groeps verdeler.

Zou nog even 'dealen' als je het niet zelf uitvoert. Zoek eens uit voor welke prijzen die nieuwe pomp aangeboden wordt en wat jou nu berekent is inclusief klunzigheid...

Was er nog nieuws aangaande het waterzijdig inregelen? En wat was er nu mis gegaan in de ketel?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2014 00:01 ]

• Toink
  • Niet online
Lijkt erop dat je gelijk hebt oxellaar, ik was op het verkeerde been gezet door een MP advertentie omdat op de Grundfos website spaarzaam is met de uitleg over het verschil tussen Alpha1 en 2.

Ik heb nu 300 euro betaald voor de pomp, die wordt op andere plekken aangeboden voor 250. Voor het onderhoud aan de ketel en het leegmaken van de sifon ontvang ik net een mail met een factuur van 110 euro. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden op dit moment.

Zeker gisteren had ik echt een oplossing verwacht, maar hij heeft alleen de pomp omgedraaid en me geïnformeerd dat alle leidingen verkeerd om zitten. Meteen na het omdraaien kon je al voelen dat het warme water weer tot aan de pomp/verdeler komt, maar de vloerverwarming aanvoer blijft lauw en de afvoer koud.

Bij de ketel vermoedt de monteur dat de sifon verstopt heeft gezeten, hij had dit echter nog nooit meegemaakt.

De monteur maakte een wat gehaaste indruk en adviseerde mij om alles te laten lopen tot na het weekend. Het bijmengen en op temperatuur krijgen van het systeem zou best een paar dagen kunnen duren. Was 't na het weekend niet goed, dan moest ik weer bellen. Eigenlijk geloofde ik het niet en had ik de indruk dat hij pas na het weekend weer tijd had om er serieus naar te kijken. Leek me niet het juiste moment om over waterzijdig inregelen te beginnen.

Mbt waterzijdig inregelen: Ik heb alleen vloerverwarming. Alle radiatoren in de rest van het huis staan altijd dicht. De woonkamer heeft een open keuken en is één grote ruimte. Er is maar 1 grote open ruimte te verwarmen...Heeft waterzijdig inregelen dan veel nut?

[ Voor 3% gewijzigd door Toink op 12-12-2014 08:12 ]

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-11 14:18
Toink schreef op vrijdag 12 december 2014 @ 08:12:
Lijkt erop dat je gelijk hebt oxellaar, ik was op het verkeerde been gezet door een MP advertentie omdat op de Grundfos website spaarzaam is met de uitleg over het verschil tussen Alpha1 en 2.

Ik heb nu 300 euro betaald voor de pomp, die wordt op andere plekken aangeboden voor 250. Voor het onderhoud aan de ketel en het leegmaken van de sifon ontvang ik net een mail met een factuur van 110 euro. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden op dit moment.
Zijn schoorsteen moet ook roken. Je kan niet verwachten dat iemand met een bus, gereedschap etc. alles voor internet prijzen kan doen. Ik weet niet hoe lang de monteur bezig is geweest maar het lijkt mij geen verkeerde prijs. (kwa uren en materiaal)
Zeker gisteren had ik echt een oplossing verwacht, maar hij heeft alleen de pomp omgedraaid en me geïnformeerd dat alle leidingen verkeerd om zitten. Meteen na het omdraaien kon je al voelen dat het warme water weer tot aan de pomp/verdeler komt, maar de vloerverwarming aanvoer blijft lauw en de afvoer koud.

Bij de ketel vermoedt de monteur dat de sifon verstopt heeft gezeten, hij had dit echter nog nooit meegemaakt.
Ik heb het vaker gehoord :)
De monteur maakte een wat gehaaste indruk en adviseerde mij om alles te laten lopen tot na het weekend. Het bijmengen en op temperatuur krijgen van het systeem zou best een paar dagen kunnen duren. Was 't na het weekend niet goed, dan moest ik weer bellen. Eigenlijk geloofde ik het niet en had ik de indruk dat hij pas na het weekend weer tijd had om er serieus naar te kijken. Leek me niet het juiste moment om over waterzijdig inregelen te beginnen.
Moet na een uurtje wel op temperatuur zijn. Dat duurt echt geen weekend.
Mbt waterzijdig inregelen: Ik heb alleen vloerverwarming. Alle radiatoren in de rest van het huis staan altijd dicht. De woonkamer heeft een open keuken en is één grote ruimte. Er is maar 1 grote open ruimte te verwarmen...Heeft waterzijdig inregelen dan veel nut?
Op je radiatoren heeft het geen nut. Voor je vloerverwarming heeft het wel nut maar dit werkt vaak al heel goed omdat de vv zijn warmte goed kwijt kan aan een vloer.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

• Toink
  • Niet online
Thanks! Blijft natuurlijk wel nog steeds de vraag waarom de nieuwe pomp nog steeds maar lauw water onder de vloer door pompt... iemand een idee?

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een verstopte sifon heeft te maken met met slecht onderhoud, gebeurt dit jaarlijks of iig periodiek.
Wel vreemd dat het leegmaken van de sifon apart benoemd wordt, dit is geen extra werk, maar hoort bij het normale onderhoud.
Het water in de ketel was sowieso condenswater, had dus niets te maken met de eerdere werkzaamheden.

[ Voor 23% gewijzigd door Oxellaar op 12-12-2014 10:41 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Verwijderd

Het werkt nog niet omdat de voeding vanaf de ketel nog steeds verkeerd om is...

Zeker met het vervangen van de huidige 2 x 2 units door een 4-groeps verdeler is het waterzijdig inregelen van mindere importantie. De 'onderlinge concurrentie' tussen de twee units is er dan al uit.

Zoals al eerder opgemerkt is het inregelen van de VV-kringen wel handig kun je eenvoudig zelf doen met zo'n IR metertje.

Als je gaat vervangen, laat dan direct een instelbare by-passkraan over de unit monteren. En de hele unit met 22 mm leiding en 3/4 kranen aansluiten. De VV blijkt de hoofdmoot van je verwarming te zijn en dat gaat niet lekker via een 15 mm pijpje...

• Toink
  • Niet online
Vandaag ga ik weer eens bellen met de monteur... ik houd jullie op de hoogte :).

• Toink
  • Niet online
Het heeft allemaal lang geduurd, maar na wat discussie en veel wachten gaat eind volgende week alles van de muur en wordt één nieuwe viergroeps verdeler geplaatst inclusief zuinige pomp. Ook worden alle leidingen vervangen.

Het grappige is dat ik uiteindelijk niet eens zo heel veel duurder uit ben met alles vernieuwen. Als ik m'n oude driegroeps verdeler met pomp verkoop speel ik zelfs quitte. Eigenlijk snap ik dan al helemaal niet waaorm ik niet direct het advies heb gekregen om alles te vervangen.

• Toink
  • Niet online
Alles is vervangen; Er hangt nu één nieuwe viergroeps verdeler met wederom een A-label pomp.

Is het verstandig om hier nog een pompschakelaar voor te zetten of kun je dat beter niet doen bij zo'n zuinige pomp?

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Om mijzelf in een andere thread te kwooten:
De vloerverwarmingspomp van onze woonverdieping trekt 19 Watt. Dat zou dus ongeveer 38 euro op jaarbasis kosten bij 24/7 bedrijf. Met de pompschakelaar ertussen heeft 'ie in de laatste 12 maanden echter maar 35 kWh (= € 7,50) gebruikt.
De pomp voor de badkamervloerverwarming (een veel korter circuit) trekt 9 Watt en heeft met de schakelaar ertussen 20 kWh (= € 4,50) gebruikt.
Alpha2L pompen, metingen met Plugwise, stroomverbruik van de pompschakelaars (1 Watt per stuk) inbegrepen.

Het is dus nóg zuiniger met een pompschakelaar, en de tvt is kort. De enige uitzondering die ik me kan voorstellen is zo'n lerende pomp.

l'art pour l'art

• Toink
  • Niet online
Dus, pompschakelaar er toch gewoon tussen gezet.

Nog een plaatje van ná verbouwing, nog zonder de pompschakelaar:
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-Xhqs4MhgXsQ/VMuZiKY6uRI/AAAAAAAAPT4/lGcYV2-PH1M/w983-h553-no/20150130_154727.jpg

Bedankt allemaal voor jullie goede raad!

[ Voor 11% gewijzigd door Toink op 31-01-2015 17:23 ]

Pagina: 1