Toon posts:

Welke i5 + Mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweaker,

Dit is mijn tweede topic in Harde Waren voor advies. Mijn eerste topic ging vooral over hoe ik het beste mijn Pc kon upgraden voor betere game performance en uiteindelijk heb ik toen een Sapphire 290 Tri-X 4gb gekocht. Hierna heb ik mijn huidige gear verkocht (X6 1090T + Asrock 870 + 8gb 1600mhz geheugen) voor een leuk prijsje. Het advies dat ik kreeg voor een nieuwe processor was een pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed (deze was eigen toevoeging a.d.h.v. BBG) + pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5

Nu merk ik dat mijn budget meer ruimte biedt voor een betere processor en meer geheugen (deze heb ik tenslotte ook verkocht), waardoor ik mij afvroeg welke i5 ik het beste kan kopen. Ik wil ermee gamen en de mogelijkheid hebben om later te kunnen overclocken. Het moederbord hoeft geen crossfire te ondersteunen.

De opties die ik heb:
- pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed
- pricewatch: Intel Core i5 4670K Boxed

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,-€ 66,-
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 65,95€ 65,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 164,45

Moederbord liever geen ASRock. Wat is nou een goede processor om mee te gamen? Ik merk dat een CPU in games wel degelijk een bottleneck kunnen vormen en daarom wil ik echt een goede. Zijn er betere opties?

Gr Guido

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2014 15:38 ]

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05:09
Als je wilt OC'en moet je een -K CPU nemen en een -Z mobo. Met je Sniper gaat dat dus niet lukken, dat is een B85.

Je kan beter een 4690K nemen, die is wat nieuwer en heeft schijnbaar betere thermische prestaties, wat goed is voor OC'en.

Dit is wel een leuke combo:
pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 of met een ander kleuren schema: pricewatch: Asus Z97-A

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De Sniper kan officieus wel overclocken. De chipset support het niet, maar je hebt de mogelijkheden wel in de UEFI om het ding te OCen.

• jorisvdelsen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:25
Je weet dat overklokken van de CPU tot nauwelijks meer prestaties in bijvoorbeeld games leidt?

Daarom zou ik gewoon een 4460 i.c.m. die Sniper en dat RAM nemen. Verschil kun je beter aan bijvoorbeeld een kast uitgeven; met het niet uitgegeven geld zit je weer een paar prijssegmenten hoger.

V'nA! 3470@3,4 - P8H61M/B3 - Crucial 8GB DDR3 - Intel 330 120GB - NZXT S340 - Tranquillo Rev.2 - Nexus 430W - Gigabyte 270X-2GD

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses br00ky, had het achteraf pas door en kon zelf niet moven.

Bedankt ramoonster, bij moederborden snap ik het nooit zo :p

Overclockbare onderdelen verkopen ook een stuk beter over vier jaar (heb ik gemerkt) als je het niet voor de prestatiewinst zou doen. Overclocken is inderdaad niet mijn main-goal maar zeker iets dat van pas kan komen. Maar het klopt dat ik met deze upgrade meteen 100 euro hoger zit en dat is best veel voor zo'n systeem maar mijn persoonlijke overweging.

Heeft er iemand anders alternatieven welke niet in performance omlaag gaan of financieel eruit schieten.

• Hanko99
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-10-2023
Hoi

afgelopen week toevallig een PC gebouwd met dit mobo en geheugen en een i5 4460 CPU en die doet het echt fantastisch voor dit budget (alleen even problemen gehad met het plaatsen van het geheugen in de juiste sleuven, maar na een tip zo opgelost)

Gigabyte G1.Sniper B5 probleem ??

games lopen snel en soepel (aldus mijn zoon), maar ook Adobe photoshop, indesign etc en ik vraag me werkelijk af of je idd veel winst boekt met een 4690K cpu die toch ook een heel stuk duurder is.
ergens las ik ook dat de 4460 CPU een van de beste prijs/kwaliteit verhoudingen heeft

Verwijderd

Topicstarter
Nu merk je waarsch niet veel, maar over vier jaar nogsteeds niet? De cpu wordt vanzelf een bottleneck, dat wil je misschien liever uitstellen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als een i5 4460 bottlenecked, ooit, zal een snellere wss ook bottlenecken, verschil tussen die dingen is erg klein qua gamingprestaties.

Overklokken is leuk, maar hoeveel het echt gaat schelen over jaren, is afwachten. En het zal misschien beter verkopen, maar, je gaat de meerprijs ervoor nooit terugverdienen. Een leuk Intel overkloksetje is zo 100 euro duurder dan een setje waarmee je niet kan overklokken.

Zelf zou ik wel een mobo met M2 slot nemen, wel zo leuk voor den toekomst, de pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO is allround een leuk dingetje.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Wat houdt een M2 slot in?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zeer korte uitleg: nieuwe vorm van sata, nu nog niet heel hard nodig, want weinig interessante SSD's, maar, daar komt zeker verandering in.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1