Ik ben bezig een computer voor een vriend samen te stellen voor in de woonkamer. Ding gaat gebruikt worden als normale computer (met nieuw 24" scherm), maar ook om films naar de TV te pushen, muziek te luisteren, en als downloadstation. Gamen gaat er niet gebeuren. Bak moet wel uitbreidbaar zijn richting de toekomst. Budget is ongeveer €750 exclusief windows, inclusief monitor. Het geld hoeft niet op.
Ik heb het volgende lijstje samengesteld:
Kast
Komt in het zicht in de woonkamer, moet stil zijn, en er fatsoenlijk uitzien. Hij wil een tower, dus ben ik bij de Silencio 352 uitgekomen. Ik weet niet zeker of dit de beste keuze is, alternatieven zijn welkom.
Processor + koeler + moederbord
Meer dan een Pentium G3258 lijkt me voor dit gebruik niet nodig. Gamen is geen issue dus de onboard GPU moet afdoende zijn. Er moeten twee schermen worden aangesloten, dus een moederbord met HDMI + DVI-D is nodig. Digitale audio is ook een eis. Gekozen bord biedt alles, plus de mogelijkheid om de processor over te klokken, wat behoorlijk goed schijnt te lukken met de G3258 volgens de google.
Geheugen + opslag
Waarschijnlijk is 4GB ook genoeg, maar voor dit budget lijkt 8GB me logisch. De SSD lijkt me ook voor de hand liggen, de HDD is voor films.
Voeding
Hier twijfel ik nogal. Alternatief aan de onderkant zal de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W zijn, scheelt toch al gauw €35. Maar ja, is niet modulair, en beperkt richting de toekomst wel als er toch nog een grafische kaart gekocht gaat worden. Geluidsproductie is wel belangrijk, evenals efficiency, want computer zal vaak aanstaan. En het budget is er ook.
Scherm
Volgens mij is dit gewoon de beste 24" qua prijs/kwaliteit op dit moment.
Overig
Processorkoeler voor overclock en geluid, en optische drive omdat dat moet.
Help
Wat kan er beter? Goedkoper? Mis ik nog iets?
Ik heb het volgende lijstje samengesteld:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Pentium G3258 Boxed | € 60,95 | € 60,95 |
| 1 | MSI Z87M-G43 | € 59,99 | € 59,99 |
| 1 | WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB | € 108,- | € 108,- |
| 1 | Cooler Master Silencio 352 | € 46,95 | € 46,95 |
| 1 | Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart | € 162,50 | € 162,50 |
| 1 | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 20,30 | € 20,30 |
| 1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 67,- | € 67,- |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 12,- | € 12,- |
| 1 | Cooler Master V450 Semi-Modular | € 65,95 | € 65,95 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 93,- | € 93,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 696,64 | |
Kast
Komt in het zicht in de woonkamer, moet stil zijn, en er fatsoenlijk uitzien. Hij wil een tower, dus ben ik bij de Silencio 352 uitgekomen. Ik weet niet zeker of dit de beste keuze is, alternatieven zijn welkom.
Processor + koeler + moederbord
Meer dan een Pentium G3258 lijkt me voor dit gebruik niet nodig. Gamen is geen issue dus de onboard GPU moet afdoende zijn. Er moeten twee schermen worden aangesloten, dus een moederbord met HDMI + DVI-D is nodig. Digitale audio is ook een eis. Gekozen bord biedt alles, plus de mogelijkheid om de processor over te klokken, wat behoorlijk goed schijnt te lukken met de G3258 volgens de google.
Geheugen + opslag
Waarschijnlijk is 4GB ook genoeg, maar voor dit budget lijkt 8GB me logisch. De SSD lijkt me ook voor de hand liggen, de HDD is voor films.
Voeding
Hier twijfel ik nogal. Alternatief aan de onderkant zal de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W zijn, scheelt toch al gauw €35. Maar ja, is niet modulair, en beperkt richting de toekomst wel als er toch nog een grafische kaart gekocht gaat worden. Geluidsproductie is wel belangrijk, evenals efficiency, want computer zal vaak aanstaan. En het budget is er ook.
Scherm
Volgens mij is dit gewoon de beste 24" qua prijs/kwaliteit op dit moment.
Overig
Processorkoeler voor overclock en geluid, en optische drive omdat dat moet.
Help
Wat kan er beter? Goedkoper? Mis ik nog iets?