Woonkamer PC

Pagina: 1
Acties:

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik ben bezig een computer voor een vriend samen te stellen voor in de woonkamer. Ding gaat gebruikt worden als normale computer (met nieuw 24" scherm), maar ook om films naar de TV te pushen, muziek te luisteren, en als downloadstation. Gamen gaat er niet gebeuren. Bak moet wel uitbreidbaar zijn richting de toekomst. Budget is ongeveer €750 exclusief windows, inclusief monitor. Het geld hoeft niet op.

Ik heb het volgende lijstje samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 60,95€ 60,95
1MSI Z87M-G43€ 59,99€ 59,99
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 108,-€ 108,-
1Cooler Master Silencio 352€ 46,95€ 46,95
1Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart€ 162,50€ 162,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 20,30€ 20,30
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 12,-€ 12,-
1Cooler Master V450 Semi-Modular€ 65,95€ 65,95
1Crucial MX100 256GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 696,64

Kast
Komt in het zicht in de woonkamer, moet stil zijn, en er fatsoenlijk uitzien. Hij wil een tower, dus ben ik bij de Silencio 352 uitgekomen. Ik weet niet zeker of dit de beste keuze is, alternatieven zijn welkom.

Processor + koeler + moederbord
Meer dan een Pentium G3258 lijkt me voor dit gebruik niet nodig. Gamen is geen issue dus de onboard GPU moet afdoende zijn. Er moeten twee schermen worden aangesloten, dus een moederbord met HDMI + DVI-D is nodig. Digitale audio is ook een eis. Gekozen bord biedt alles, plus de mogelijkheid om de processor over te klokken, wat behoorlijk goed schijnt te lukken met de G3258 volgens de google.

Geheugen + opslag
Waarschijnlijk is 4GB ook genoeg, maar voor dit budget lijkt 8GB me logisch. De SSD lijkt me ook voor de hand liggen, de HDD is voor films.

Voeding
Hier twijfel ik nogal. Alternatief aan de onderkant zal de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W zijn, scheelt toch al gauw €35. Maar ja, is niet modulair, en beperkt richting de toekomst wel als er toch nog een grafische kaart gekocht gaat worden. Geluidsproductie is wel belangrijk, evenals efficiency, want computer zal vaak aanstaan. En het budget is er ook.

Scherm
Volgens mij is dit gewoon de beste 24" qua prijs/kwaliteit op dit moment.

Overig
Processorkoeler voor overclock en geluid, en optische drive omdat dat moet.

Help
Wat kan er beter? Goedkoper? Mis ik nog iets?

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Voor de voeding zou ik eens kijken bij het voeding topic en daar je lijstje gewoon zetten, dan krijg je een goed antwoord: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29

Voor de rest er zijn ook wat b85 bordjes waarmee je kan oc'en en dat scheelt ook zeker nog wat geld.

Wat ik wel nog zou doen is een goedkope GPU er bij doen, bijvoorbeeld 1 van V&A, bijvoorbeeld een 760, of een r9 270x. Dat is gewoon handig en ook voor de zekerheid.

Verwijderd

Misschien is een Fractal Design Define Mini een mooie kast voor in de woonkamer?
pricewatch: Fractal Design Define Mini
is iets duurder dan de Coolermaster. Maar ik vind hem persoonlijk mooier.
Dat "Glossy" plastic is een vingerafdruk magneet.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2014 20:09 ]

• joepP
  • Niet online
thibautb schreef op zondag 07 december 2014 @ 19:58:
Voor de rest er zijn ook wat b85 bordjes waarmee je kan oc'en en dat scheelt ook zeker nog wat geld.
Met dezelfde specs? Veel zijn wel erg karig (2xSATA 600...) en niet erg toekomstbestendig.
Wat ik wel nog zou doen is een goedkope GPU er bij doen, bijvoorbeeld 1 van V&A, bijvoorbeeld een 760, of een r9 270x. Dat is gewoon handig en ook voor de zekerheid.
Heb ik op zitten zoeken, maar kost toch al gauw weer €100 als je iets leuks wilt, en lijkt mij eigenlijk niet nodig. Er wordt 0 gegamed, wat doet die grafische kaart dan dat de onboard GPU niet kan?
Verwijderd schreef op zondag 07 december 2014 @ 20:06:
Misschien is een Fractal Design Define Mini een mooie kast voor in de woonkamer?
pricewatch: Fractal Design Define Mini
is iets duurder dan de Coolermaster. Maar ik vind hem persoonlijk mooier.
Dat "Glossy" plastic is een vingerafdruk magneet.
Uiteraard een betere kast (heb 'em zelf ook), maar wel een stukje duurder. Ik zal 'em pitchen ;)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

RED schijfjes zijn niet echt joepie voor desktops/alles wat daarop lijkt. Het stukje wat ze zo goed maakt voor een RAID, zorgt ervoor dat je in een desktop omgeving een veel grotere kans op dataverlies hebt.

Ook issie wat duurder.

Zelf zou ik de goedkoopste 3TB nemen, liefst een 7200RPM, maar voor het gebruik zal het niet heel veel verschillen.

People as things, that’s where it starts.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:59
Onboard gpu van een i3 3220 is in order geval meer Dan voldoende voor het afspelen van HD content(4k nog niet geprobbeerd). Tevens heeft een i3 totaal geen problemen met aeon nox(zwaarste xbmc skin). In openelec. Gebruikt hij Ong 10/15% van zijn CPU. Dus zit je met een g3258 ook wel goed. 4gb is meer Dan voldoende. Maar kost niet feel extra's. Reds zou ik niet doen zonde van je geld. Gewoon de goedkoopste 7200rpm schijf die je kan vinden is voldoende. En waarom wil he overclocken? Overclocken in een htpc is vrij nutteloos. En zorgt voor eventueel extra warmte. Waardoor fans extra moeten draaien. Wat weer extra geluid oplevert. Iets wat je niet wil hebben in een htpc als je een film kijkt. Tevens welke os wil he draaien? Welke programma's wil je draaien?

• joepP
  • Niet online
Harddisk ga ik een andere voor zoeken, thanks.

Ik dacht wel dat de onboard GPU het makkelijk moet trekken, en anders is de processor ook snel zat. Feitelijk is het een halve i5 tenslotte, maar dan geunlocked, en voor bijna gratis :P

En waarom niet een beetje overclocken als het gratis kan? Je hoeft de grens niet op te zoeken, maar rond de 4GHz haal je makkelijk zonder aanpassingen. Pas als je je voltage flink gaat opschroeven neemt de warmteproductie zodanig toe dat je geluidsissues krijgt. Ding heeft gewoon speedstep dus idle maakt het niets uit.
Pagina: 1