Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

verkochte computer start niet meer.

Pagina: 1
Acties:

• PDZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-11 19:41

PDZ

📍Damwâld

Topicstarter
Goedemiddag Tweakers,

ik heb een aantal dagen geleden een oude computer verkocht op Marktplaats. Deze was compleet werkend. Een dag later kreeg een bericht van de man die hem gekocht had en hij zei dat de computer niet opstartte (meteen de eerste keer dat hij hem aandeed), ik dacht misschien de bios batterij er even uit en weer in, heeft die man gedaan, werkte niet. Hij heeft er zelfs een nieuwe in gedaan wat ook niet werkte. Ik vind dit behoorlijk vreemd omdat toen ik de computer verkocht hij nog gewoon werkte.

De specificaties van de computer zijn als volgt:

Intel Pentium D 2,8Ghz
2GB RAM DDR2
Nvidia Geforce 6200LE 256mb PCI-Express
300 watt voeding (merk weet ik niet)
Windows Vista Ultimate 32-bit
Harde Schijf 250GB IDE

Zelf zat ik te denken aan een kapotte voeding of videokaart, maar is het niet een beetje vreemd dat dat precies wanneer hij de computer aan doet gebeurt?

De computer heeft voordat hij verkocht werd wel een tijdje (ong. 2 weken) van de stroom af gestaan, geen idee of dit hier mee te maken kan hebben.

Alvast bedankt voor jullie inzet.

De tiid hâldt gjin skoft.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:42
Daarom; afhalen en garantie tot de voordeur.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:29

sjaool

Every life should have 9 cats

O.k., het is een beetje mosterd na de maaltijd. Maar juist daarom altijd bij afhalen laten zien dat een apparaat werkt. Heb je dit gedonder ook niet.

[ Voor 25% gewijzigd door sjaool op 07-12-2014 13:18 ]

"When you grow up your heart dies"

• PDZ

PDZ

📍Damwâld

Topicstarter
@sjaool dat is nu een beetje aan de late kant, normaal gesproken doe ik dit wel maar op de plek waar ik dat dan altijd doe stond op dat moment een andere computer met updates bezig die ook verkocht werd.

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-11 11:01
En na dat hij werkend gezien is door de koper heb jij de computer naar zijn huis gebracht in jouw auto met jouw voorzorgsmaatregelen dus is het jouw probleem ?

• sjaool

sjaool

PDZ schreef op zondag 07 december 2014 @ 13:17:
@sjaool dat is nu een beetje aan de late kant, normaal gesproken doe ik dit wel maar op de plek waar ik dat dan altijd doe stond op dat moment een andere computer met updates bezig die ook verkocht werd.
Je kunt hem natuurlijk altijd terugnemen. Maar bij dit soort verkoop is het ook de verantwoording van de koper dat hij controleert of het gekochte functioneert.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:28
Volgens mij heb je het hier over een pc met een restwaarde <50 euro. Ik zou gewoon dat ding terugnemen om er geen gezeur over te hebben.

• PDZ

PDZ

📍Damwâld

Topicstarter
mercapto schreef op zondag 07 december 2014 @ 13:17:
En na dat hij werkend gezien is door de koper heb jij de computer naar zijn huis gebracht in jouw auto met jouw voorzorgsmaatregelen dus is het jouw probleem ?
is zeker niet mijn probleem dan, maar aangezien hij de computer nooit werkend gezien heeft (hierin moet ik hem dan maar geloven, hij han ook de computer opengemaakt hebben en er koffie in gemorst hebben o.i.d.), ben ik wel bereid om te proberen de computer te repareren. Zijn geld krijgt hij uiteraard niet terug, waar hij overigens wel naar vroeg.

• PDZ

PDZ

📍Damwâld

Topicstarter
@FireAge, ik weet zeker dat hij werkte dus als hij gemaakt kan worden is dat beter.

NB: Dit alles begint zo wel een beetje Off-Topic te worden.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Hier een topic waarin een mogelijke oorzaak ook kan staan : Laptop verkocht via marktplaats, hdd defect na aankomst

Oftewel : Verkocht en handen ervanaf.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Daarom hou ik liever mijn oude meuk zelf, ik heb hier nog werkende AMD64 4400 systemen staan, P4 2.8 en 3.0, tot ik mijn kelder leeg gemaakt had zelfs nog Dual Pentium Pro 200's/AMD K6-2 en andere zut..

1 keer een oude PC verkocht en niets anders dan ellende, de koper is hem komen halen en systeem werkte en heeft hij ook gezien. En jawel 2 maanden later ineens een belletje 'Ja hallo ik heb 2 maanden geleden die PC bij jou gekocht en nou doet hij het niet meer, wat ga JIJ (Ik dus) daar aan doen?' Uiteindelijk bleek de voeding defect te zijn en die heb ik er voor hem ingebouwd en daarmee waren we weer 'kiet' ik had dit ook niet hoeven doen... maar had geen zin in verder gezeur... Later heeft hij nog een keer contact opgenomen of ik hem kon adviseren bij het kopen van een nieuwe PC en het assembleren, dat was dan weer wel leuk.

Dat andere topic had ik ook al doorgelezen over die laptop... Voor die paar tientjes die het oplevert is het gewoon de moeite niet.

Maar On Topic,

Heb jij hem verstuurd of heeft hij hem opgehaald? Als hij hem opgehaald had was het een kleine moeite geweest hem werkend te laten zien, heb jij hem verstuurd... Ja jammer... Geef die man zijn geld terug en laat het gaan, bekijk dat ding en probeer het nog een keer..

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• PDZ

PDZ

📍Damwâld

Topicstarter
Hij heeft hem opgehaald, en zoals eerder aangegeven was het op dat moment niet mogelijk om de computer aan te sluiten. Ik ben niet verplicht het geld terug te geven wat ik ook niet van plan ben, maar ik wil wel voor hem proberen de computer te repareren.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
PDZ schreef op zondag 07 december 2014 @ 16:15:
Hij heeft hem opgehaald, en zoals eerder aangegeven was het op dat moment niet mogelijk om de computer aan te sluiten. Ik ben niet verplicht het geld terug te geven wat ik ook niet van plan ben, maar ik wil wel voor hem proberen de computer te repareren.
Maar dat onmogelijk zijn van aansluiten dat was dus "jouw schuld"? (/jij had een computer staan die updates stond te doen?)

Want dan zou ik ethisch wel een probleem hebben aangezien jij het testen "onmogelijk" hebt gemaakt...

• PDZ

PDZ

📍Damwâld

Topicstarter
Onmogelijk was het niet, het was eerder verre van handig. Ook is er niet gevraagd of er getest kon worden. Maar dit wordt veelste Off-Topic, de reden dat ik dit topic aangemaakt heb is om te komen te weten waar het mogelijk aan liggen kan.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
PDZ schreef op zondag 07 december 2014 @ 17:45:
Onmogelijk was het niet, het was eerder verre van handig. Ook is er niet gevraagd of er getest kon worden. Maar dit wordt veelste Off-Topic, de reden dat ik dit topic aangemaakt heb is om te komen te weten waar het mogelijk aan liggen kan.
Maar dan wordt het jou op afstand helpen om hem op afstand te helpen. Dat gaat het niet worden. Wil je de man helpen dan zal je de pc in zijn geheel terug moeten halen en vanaf start moeten troubleshooten.

• PDZ

PDZ

📍Damwâld

Topicstarter
Hij zal de pc ook hier brengen, maar mocht er een mogelijke oorzaak zijn wat vanaf afstand opgelost kan worden dan zou dat wel zo handig zijn

• SiC123
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11 09:19
Gaat hij wel aan?
Zo ja; geeft het moederboord een foutcode?
Opstarten vanaf CD lukt wel?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat is start niet op ?

Gaat niet aan ? Blijft niet aan ? Geeft geen beeld ? Windows start niet ?

Sowieso ga je dit nooit op afstand oplossen. Er zal toch gekeken moeten worden wat er precies aan de hand is.

• PDZ

PDZ

📍Damwâld

Topicstarter
de computer geeft helemaal geen beeld, maar ik zal met de koper een afspraak maken dan kan ik er naar kijken

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PDZ schreef op zondag 07 december 2014 @ 16:15:
Pas op met aannames over je verplichtingen...

Er is een verschil tussen garantie (hij deed het wel, nu doet hij het niet meer) en conformiteit (je verkoopt iets als werkend, maar het voldoet niet aan de omschrijving). Bij particuliere koop is er geen sprake van garantie, maar datgene wat je verkoopt moet voldoen aan de omschrijving ervan.

De koper heeft daarbij enige onderzoeksplicht, maar als jij toevallig geen werking kunt tonen bij verkoop is het grotendeels jouw probleem als het vervolgens totaal niet blijkt te werken :o

Het klopt dat je niet verplicht bent geld terug te geven, je bent verplicht om de koopovereenkomst na te komen, dus je kunt kiezen tussen repareren, vervangen of koop ongedaan maken (geld terug). Maar je bent wel degelijk tot een van die drie verplicht.

Heb zelf ooit een mooi gevalletje gehad van iemand die me iets van enige waarde verkocht als werkend maar wat in overduidelijk beschadigde toestand aankwam. Weigerde met excuus "garantie tot aan de deur". Uhuh... heb er uiteindelijk een incassobureau op gezet. Met succes, toen vader van kerel in kwestie erachter kwam is het netjes opgelost.

Dat gezegd, technisch kun je op afstand vrijwel niets. Dit topic is op afstand trouwens ook vrij zinloos, vandaar dat je geen "on-topic" reacties krijgt gezien je topicstart vind ik de meeste reacties trouwens wel degelijk on-topic, al zijn ze niet technisch. Pas als jij het systeem voor je hebt en kunt gaan troubleshooten kunnen wij zinnige technische bijdrage leveren.

Oslik blyat! Oslik!

• PilatuS
  • Niet online
PDZ schreef op zondag 07 december 2014 @ 19:14:
de computer geeft helemaal geen beeld, maar ik zal met de koper een afspraak maken dan kan ik er naar kijken
Dan is er een probleem met 1 van de onderdelen die nodig zijn om beeld te geven. Het kan dan liggen aan: Moederbord, RAM, videokaart, voeding en CPU. Dan word het 1 voor 1 onderdelen uitsluiten.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

laatst was er een topic waarbij de verkochte laptop terug werd gebracht. verkoper gaf geld terug. later bleek dat de koper de harddisk had vervangen met een defect en kleiner (in GB's) exemplaar.

als je al bereid bent het product terug te nemen doe je er goed aan te onderzoeken of de koper niet gerommeld heeft met het product. En eigenlijk nooit de intentie heeft gehad te kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door JJ Le Funk op 07-12-2014 22:00 ]

d:)b :henk d:)b

• PilatuS
  • Niet online
In de PC van de TS zit nou niet bepaald waardevolle hardware. Dat iemand dat koopt om er iets uit te halen zie ik niet snel gebeuren. Sowieso is het maar een PC van een paar tientjes.

• PDZ

PDZ

📍Damwâld

Topicstarter
Wanneer die man reageert op WhatsApp zal ik een afspraak maken om de computer te reparen, mocht het voor mij te duur worden om te repareren (duurder dan gratis), dan kan hij uiteraard zijn geld terug krijgen. Maar als hij makkelijk gerepareerd kan worden heb ik dat liever, ik ga nooit meteen geld teruggeven om er vervolgens achter te komen dat met 5 min. werk het probleem weer opgelost is.

• SiC123
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-11 09:19
Soms kun je de foutmelding van de BIOS horen dmv het aantal piepjes dat de interne luidspreker laat horen. Daarvoor moet die wel aangesloten zijn :*)

• PDZ

PDZ

📍Damwâld

Topicstarter
Vanavond is de koper langsgekomen, ik heb de stekkertjes binnenin losgehaald en vervolgens weer aangesloten. De computer doet het nu weer prima. Met 5 min. werk was het probleem dus opgelost.

• sjaool

sjaool

Mooi, dat heb je netjes en snel geregeld. :D
Nu maar hopen dat het hier bij blijft. ;)

Pagina: 1