Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Xcode problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 480 views

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Hallo,

Ik moet voor school een app maken. Alleen wilt het maar niet lukken.
Ik heb een button staan die goed gelinkt is, maar als ik op de iOS simulator op de button klik slaat alles af en ga ik terug naar code, dan zie ik dit:

https://www.dropbox.com/s...%20at%2012.19.28.png?dl=0

ik heb heel google afgezocht en weet totaal niet wat ik moet doen,
kan iemand me helpen?

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De mensen in de Programming hebben hier meer kaas van gegeten, dus een move die kant op :)

MS > PRG

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• iantje31
bedankt voor het verplaatsen, hopen dat ik antwoord krijg :)

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 15:59

Gerco

Professional Newbie

Het probleem zit hem waarschijnlijk in de code die je achter de button hebt zitten, niet in de code die je nu laat zien. Kun je de code achter de button eens posten (de code van de method die je aan de button gelinked hebt). Zet de code in [code][/code] tags om het goed leesbaar weer te geven.

Iets als dit:
Objective-C:
1
2
3
-(IBAction) onClick: (id) sender {
 ... code ...
}

In je screenshot is te zien (beneden, aan de rechterkant) dat er ergens een NSInvalidArgumentException wordt gethrowed. Zo te zien in een call naar insertObject:atIndex: van een NSArray. Zoek dus in je code naar een call naar die method en bekijk wat voor arguments je doorgeeft. Mijn gok zou zijn dat je een ongeldige index hebt opgegeven bijvoorbeeld.

Zonder stack trace is het lastig om preciezer te zijn. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk dat je zelf insertObject:atIndex: niet aanroept, maar dat gebeurd omdat je zelf een andere method aangeroepen hebt die insertObject:atIndex gebruikt om zijn werk te doen. De stack trace zou een en ander moeten verduidelijken.

[ Voor 57% gewijzigd door Gerco op 04-12-2014 12:56 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:03
Wat ik zo snel zie is dat je na het drukken op de knop een stuk code uitvoert wat probeert een item in een array te proppen, waarbij het object niet lijkt te bestaan.

• iantje31
https://www.dropbox.com/s...%20at%2012.53.53.png?dl=0
dit is de andere code, ik heb eigenlijk nog nauwelijks verstand van xcode en weet nog niet goed wat ik moet programmeren bij een button

• vistu
code:
1
_barButton.action = @selector(revealToggle:);

waar heb je die action gedefinieerd, en hoe ziet die eruit? Je geeft namelijk aan dat als er op de knop gedrukt moet worden er een action revealToggle moet worden uitgevoerd. Ik verwacht dat het staat in SWRevealViewController.m, maar die zie ik niet terug in je structuur links.

• iantje31
die heb ik gebruikt voor een slide menu aan de zijkant, die werkt nu fatsoenlijk
wat ik aan de praat wil krijgen is een button die me weer naar een andere pagina doorstuurt

[ Voor 37% gewijzigd door iantje31 op 04-12-2014 13:02 ]

• vistu
iantje31 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 13:00:
die heb ik gebruikt voor een slide menu aan de zijkant, die werkt nu fatsoenlijk
wat ik aan de praat wil krijgen is een button die me weer naar een andere pagina doorstuurt
Zonder relevante code zijn wij met hagel aan het schieten; je laat een stukje zien van een knop die blijkbaar wel werkt, waarom niet de code tonen van de knop die niet werkt?

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

In stel voor dat je deze link even doorleest: Tips bij debuggen. Hier staan wat goede tips voor hoe debuggen werkt en hoe je dat gestructureerd aanpakt. Aan de hand van een paar screenshots kunnen we hier erg weinig namelijk, debuggen kan het makkelijkste als je inzicht hebt in de hele code.

[ Voor 13% gewijzigd door Gerco op 04-12-2014 13:07 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• iantje31
vistu schreef op donderdag 04 december 2014 @ 13:05:
[...]

Zonder relevante code zijn wij met hagel aan het schieten; je laat een stukje zien van een knop die blijkbaar wel werkt, waarom niet de code tonen van de knop die niet werkt?
Ik heb nog geen precieze code achter mijn button, het probleem is ook dat ik niet precies weet wat ik precies moet doen

• vistu
iantje31 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 13:06:
[...]

Ik heb nog geen precieze code achter mijn button, het probleem is ook dat ik niet precies weet wat ik precies moet doen
Dan weet je ook meteen waarom het niet werkt :), als je klikt op een knop zonder gedefinieerde actie hoef je ook niet veel te verwachten. Zorg er dus op zijn minst voor dat je weet wat je aan het doen bent (logisch nadenken kom je een eind mee, dan had je begrepen dat een knop zonder 'precieze code' ook niet veel doet), lees de link uit de posts hierboven door (regels) en kijk of je iemand van school kunt inschakelen om je verder te helpen. Wij kunnen dat in elk geval niet op basis van deze informatie (of eerder het complete gebrek eraan).

Veel succes verder

• iantje31
ik kan jullie het xcode bestandje doorsturen, het geweldige aan mijn school is dat er totaal geen begeleiders zijn, zelfs de informatica docenten weten er niks van

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Dat valt onder Check mijn code en is hier niet toegestaan.

In je topic start geef je aan dat je button "goed gelinked" is, maar daar twijfel ik aan. In je tweede screenshot is te zien dat je een method button: gedefinieerd hebt in je .h bestand, maar dat je er geen bijhorende implementatie aan gekoppeld hebt ("Method definition for button: not found").

Ik kan je aanraden om een paar tutorials te volgen. Het internet staat er vol mee en ook op iTunes U kun je bergen materiaal vinden om je wegwijs te maken in Objective-C.

Programmeren is niet iets wat je "zomaar even" doet om een opdracht af te maken. Het is belangrijk dat je begrijpt wat je doet omdat je anders elke tweede of derde regel code weer een nieuwe vraag moet gaan stellen, je komt dan nergens. Hier zijn een paar links met tutorials om je op weg te helpen:

Eerst een beetje over Objective-C leren: Beginners iOS Development Objective-C en dan Create your first iOS 7 Hello World Application. Deze tutorial van Apple zelf is ook zeer aan te raden: Start Developing iOS Apps Today

[ Voor 11% gewijzigd door Gerco op 04-12-2014 13:27 ]

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:25

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Wat Gerco zegt. Het lijkt me enorm sterk dat je een opdracht, waar je docenten ook niks vanaf weten. Voor vragen moet je toch echt in eerste instantie bij je docenten zijn.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.