B85/H97/Z97

Pagina: 1
Acties:

• Fired_Up!
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-05-2025
Hallo mede forumbezoekers

ik ben voornemens mijn systeem een upgrade te geven. Nu zit ik te denken aan de volgende opstelling:

i5 4690 (let op: géén k versie)
16 Gb RAM (Crucial Ballistic Sport)
Coolermaster V750 semi modular voeding

Ik heb al een:
MSI R9 270x kaart
Samsung 840 120gb Evo SSD
2 Sata 600 HD's

Nu zit ik heel erg te twijfelen over het moederbord. Ik snap het verschil tussen de B/H/Z verzies voor wat betreft features. Ik heb een goed audiochip als eis (bv realtek 1150). Ik ben niet van plan om over te klokken, sli of crossfire te draaien etc. Ik doe wel veel aan video editing/rendering.

Welke van deze drie moederborden zouden jullie aanraden? Of hebben jullie andere opties?

Mijn budget is ongeveer 125 euro voor het moederbord. Verder gaat mijn voorkeur/gevoel uit naar een MSI bordje vanwege de videokaart. Maar is dit gerechtvaardigd?

Alvast bedankt!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Tja, maakt natuurlijk weinig uit welke je neemt. Ze zullen allemaal hun werk prima doen. Je kan enkele tientjes besparen als je de audiochip loslaat voor een 890, want ga je dat verschil werkelijk horen?

Zelfde merk GPU en moederbord hoef je in ieder geval niet op te letten.

En oh, 450w is meer dan zat voor je systeem. Bespaar je dat geld en koop een goede 450 watter.

En on a second note, als dit een gamebak is, is 16GB overkill...

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05:09
Ik zou iig niet voor een -B gaan, vaak behoorlijk slechte componenten features. Als je echt een heel goed bord wilt is -Z wel heel goed, maarja, jij hebt er niks aan met je non -k CPU, dus uiteindelijk, zou ik lekker een -H bordje
nemen.

Die MSI H97 is vast heel goed, maar ook erg duur, waarom zou je niet kijken naar een goedkopere?

pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO
pricewatch: ASRock H97 Anniversary
pricewatch: Gigabyte GA-H97-HD3

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
3L3ktr1k schreef op woensdag 03 december 2014 @ 19:12:
Ik zou iig niet voor een -B gaan, vaak behoorlijk slechte componenten. Als je echt een heel goed bord wilt is -Z wel heel goed, maarja]
Leg uit. Er zijn voorbeelen van Z-bordjes te verzinnen die kwalitatief minder zijn dan B85 borden. Om dat als argument te gebruiken is natuurlijk vrij raar.

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05:09
Sorry, ik bedoelde features, geen componenten...

• Fired_Up!
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-05-2025
Of je van slechte features kunt spreken weet ik niet zo 1,2,3. Dat er beperkte features zijn snap ik, dat is inherent aan de verschillende chipsets. Zo ondersteunt de B85 minder sata600 aansluitingen, maar of dat persé slechter is weet ik niet. Ik heb immers op het moment maar drie ssd's/hd's die op sata600 draaien.

Overklokken wordt ook niet ondersteund, maar is in mijn geval ook niet belangrijk. Waar het mij om gaat is betrouwbaarheid en levensduur. Ik heb nu al bijna 5 jaar een Q9550 op een Asus P5Q-se draaien en nooit problemen ondervonden. Dat is waar ik naar op zoek ben.

De opstelling wordt zeker als gamebak gebruikt, maar ook voor semi serieus video edities en rendering, vandaar de 16 Gb ram. Je ziet overigens steeds vaker bij gamespecs 6/8 Gb ram staan (wat op zich onzin is, dat snap ik).

De opmerking over de voeding dat 450 wat voldoende moet zijn, vind ik niet helemaal duidelijk. Waar is dat op gebaseerd?

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Fired_Up! schreef op donderdag 04 december 2014 @ 09:21:
Of je van slechte features kunt spreken weet ik niet zo 1,2,3. Dat er beperkte features zijn snap ik, dat is inherent aan de verschillende chipsets. Zo ondersteunt de B85 minder sata600 aansluitingen, maar of dat persé slechter is weet ik niet. Ik heb immers op het moment maar drie ssd's/hd's die op sata600 draaien.

Overklokken wordt ook niet ondersteund, maar is in mijn geval ook niet belangrijk. Waar het mij om gaat is betrouwbaarheid en levensduur. Ik heb nu al bijna 5 jaar een Q9550 op een Asus P5Q-se draaien en nooit problemen ondervonden. Dat is waar ik naar op zoek ben.
Huidige moederborden zijn eigenlijk allemaal prima, het prijsverschil zit hem met name in de features en merknaam. Je kan dus ook haast geen miskoop doen. Een vrij populair bord is bijv. de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5, die erg luxe is voor zijn prijs. Meer hoef je eigenlijk niet te betalen.
De opmerking over de voeding dat 450 wat voldoende moet zijn, vind ik niet helemaal duidelijk. Waar is dat op gebaseerd?
Op het werkelijke verbruik van dit systeem. Een 270X onder load gebruik nog geen 300W, dus is 750W rijkelijk overgedimensioneerd. Fabrikanten van GPU's weten echter niet welke brakke voeding de consument eventueel in zijn build heeft zitten, dus geven ze veel te hoge waarden als minimum op. Met een pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W of dus zelfs een pricewatch: Seasonic S12G 450W ben je echter 100% verzekerd dat die kan leveren wat er op de doos staat, dus kan je prima kijken naar wat een systeem werkelijk gebruikt. Hier vind je een lijst met nog meer A-merk voedingen.

Zelfs als je op een later moment besluit er een 290 of 970 in te zetten heb je dan nog steeds genoeg power.
Pagina: 1