Gaming moederbord advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-07 09:13
Beste Tweakers,

Ik ben opzoek naar een geschikt moederbord voor mijn 4790k.
Ik heb mijn ogen op de volgende gelegd:

Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5
http://tweakers.net/price...yte-ga-z97x-gaming-5.html
Gigabyte GA-Z97X-Gaming 7
http://tweakers.net/price...yte-ga-z97x-gaming-7.html

En van ASUS:
Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER
http://tweakers.net/price...vii-ranger/specificaties/
Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO
http://tweakers.net/price...z97-maximus-vii-hero.html

Voor welk mobo kan ik het beste gaan? heb 2 SSD's en 2 HDD en wil de i7 een beetje overklokken (voor de kik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou die Asussen sowieso links laten liggen, veel te duur en in mijn ervaring zijn andere borden kwalitatief beter.
Of je nu een Gaming 5 of Gaming 7 pakt maakt allemaal niet zo heel veel uit, het gaat voornamelijk om de features die het bord heeft.

*Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen?

[ Voor 12% gewijzigd door TERW_DAN op 03-12-2014 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-07 07:40
Heb zelf een RoG Ranger en ben er zeer over te spreken. Leuk bord met goede features. Ook ga ik voor een zwart /rood look waar deze mooi bij aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
TERW_DAN schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:11:
Ik zou die Asussen sowieso links laten liggen, veel te duur en in mijn ervaring zijn andere borden kwalitatief beter.
Leg uit, o wacht dat kan niet....

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

-The_Mask- schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:11:
[...]

Leg uit, o wacht dat kan niet....
Die Asus haal je voor €150 in huis, die Gigabyte al voor €130. Dus die Asus is sowieso 20 euro duurder. Zo lastig lijkt me dat niet uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Als je een duurder Asus moederbord vergelijkt met een goedkopere Gigabyte zal de Asus idd duurder zijn. Heerlijke logica, misschien moet je vergelijkbare moederborden gaan vergelijken. Anders kun je ook wel een goedkope Asus pakken en de duurste Gigabyte en dan zeggen dat de Asus een betere koop is omdat die stukken goedkoper is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

-The_Mask- schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:26:
Als je een duurder Asus moederbord vergelijkt met een goedkopere Gigabyte zal de Asus idd duurder zijn. Heerlijke logica, misschien moet je vergelijkbare moederborden gaan vergelijken. Anders kun je ook wel een goedkope Asus pakken en de duurste Gigabyte en dan zeggen dat de Asus een betere koop is omdat die stukken goedkoper is.
Slaat nergens op wat je zegt.

Die VII Ranger die hij aanhaalt biedt je niets noemenswaardigs meer dan de Gigabyte Gaming 5, maar hij is wel zo'n 20 euro duurder. Dus daarom zou ik niet voor die Asus gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik gebruik zelf ook een RoG VII Ranger bord en het is tot nu toe het kwalitatief best afgewerkte moederbord dat ik heb gehad; deze kosten me meestal zo'n 150 euro en zijn daardoor enigszins vergelijkbaar. Je betaalt uiteraard wel wat voor de looks en het RoG merkje, maar dit doet werkelijk waar niets af aan de kwaliteit van het moederbord. Ik snap daarom de uitspraak van TERW_DAN niet helemaal. Ik denk dat je 'kwalitatief beter' verwart met 'goedkoper'.

Het gaat er maar net om hoeveel geld je uit wil geven en wat je terug wilt voor dit geld. Voor de een is een budget bordje de beste koop omdat overclocken, tierlantijntjes en 10 sata poorten niet wenselijk zijn. De ander kan wellicht een case met window hebben en wil graag een kleurenthema dat goed aansluit bij z'n waterkoeling; dan betaal je 'graag' wat meer voor een bepaald kleurenschema of extra features.

Als je de 150 euro er voor over hebt dan kan ik de Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII RANGER in ieder geval van harte aanraden. Het moederbord is geweldig mooi afgewerkt en voelt ook luxe/degelijk aan. Ik ben ook zeer tevreden met de Asus Suite 3 software, en dan met name de FanExpertControl software. De fanprofielen werken erg prettig en de fans worden uitstekend door het moederbord gecontroleerd.

De Gigabyte borden heb ik helaas nog geen ervaring mee dus daar kan ik je niet goed genoeg in adviseren, maar de Gaming 5 biedt wel alle gangbare features tegen een scherpe prijs moet ik zeggen. Bedenk jezelf goed welke features je nodigt hebt en waar je wel/niet voor witl betalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ware het niet dat er nauwelijks verschil tussen die planken zit. Ze zitten in dezelfde klasse en kunnen dezelfde truukjes, alleen de Asus is een stukje duurder, maar, omdat jij het wilt, eentje tussen 2 borden met dezelfde prijs

pricewatch: Asus Z97-A vs pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5
De Gigabyte heeft 2 SATA-600 sloten meer als je de M2 of SATA Express niet gebruikt
De Gigabyte heeft een Killer netwerkchip, de Asus een Intel [geen flauw idee welke beter is]
De Gigabyte heeft een betere audiochip aan boord, de 1150, de Asus de 892.
Ook heeft de Gigabyte een extra PS/2 aansluiting, maar da's niet zo heel belangrijk naar mijn mening.

Ook heeft de Gigabyte meer fases, die van dezelfde goede kwaliteit zijn als die van de Asus. Iets wat je waarschijnlijk dus pas gaat merken bi erg stevig overclocken.

Kijkend naar de Ranger zie je dat die plank net een Gaming 5 is, maar dan duurder [en lelijker]

Dus, ja, ik durf wel te zeggen dat de Gigabyte hier de betere keuze is.

Overigens, als het overklokken echt maar voor de leuk is, kun je ook af met een wat goedkoper plankje.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
TERW_DAN schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:41:
[...]

Slaat nergens op wat je zegt.

Die VII Ranger die hij aanhaalt biedt je niets noemenswaardigs meer dan de Gigabyte Gaming 5, maar hij is wel zo'n 20 euro duurder. Dus daarom zou ik niet voor die Asus gaan.
De Gigabyte Gaming 7 is ook duurder dan de goedkoopste Asus, dus dan kun je precies hetzelfde zeggen. Als je nu vergelijkbare moederborden pakt, bijvoorbeeld deze drie:
pricewatch: MSI Z97 GAMING 5
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5
pricewatch: Asus Z97-PRO GAMER
Dan zie je dat er eigenlijk weinig tot geen verschil zit de grote drie fabrikanten.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De verschillen zijn sowieso vrij minimaal, helemaal als je gaat kijken naar zaken als FPS in bepaalde games. Het is niet zo dat je gemiddeld ineens 10 FPS haalt omdat je een Gigabyte moederbord hebt ipv een Asus moederbordje. Maar hoe bepaal je uberhaupt wat de beste koop is? Kijk je naar het goedkoopste moederbord dat alsnog relatief gezien de meeste features heeft, of het állergoedkoopste moederbord of een relatief duur moederbord met extra bios opties? Wellicht heb je zelfs een lichte merk voorkeur vanwege slechts, dan wel goede, ervaringen. Inderdaad; een moederbord keuze is eigenlijk een stuk subjectiever dan je zou denken, en vooral ook persoonlijk.

Bekijk vooral eens wat reviews, zoals bijvoorbeeld deze: http://www.tomshardware.c...erboard,review-32948.html
Paar interessante borden die flink worden getest. Maar dit is slechts een voorbeeld, er zijn natuurlijk ontzettend veel reviews te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcgloud
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-07 09:13
M'n begin post was een beetje kort aangezien ik op me werk was.

de i7 4790K draait al standaard op 4ghz en gaat tot een turbo boost van 4.4Ghz. Veel overklokken doe ik dus niet. Ik denk zelf dat vooral de Hero een beetje te veel is voor wat ik ermee wil gaan doen dus die valt af. Jammer van de LED verlichting haha.

Iemand ervaring met Gigabyte? En zijn de nieuwe Gigabyte GA-Z97X borden beter dan de Gaming 5/7 borden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:02
ik denk dat je voornamelijk een lijstje moet maken wat het mobo zoiezo moet kunnen. zoals x aantal sata porten. z97(inverband met overklocken). hecht je veel waarden aan bv een killer netwerk chip? kleurstelling?
en dan kijken welke er uit komen. en qua kwaliteit zullen ze elkaar niet heel erg ontlopen. zeker in de 100+ range heb je altijd een goed boordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Idd en ook SLI/CrossFire, fanheaders, geluidskwaliteit, huidige speakers/headset, uiterlijk, en ga zo maar door.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-07 17:44

aap

Ik heb zelf de Gaming 5, tot volle tevredenheid. Toen ik destijds de afweging maakte leek me dit het meest complete bordje voor zijn prijs.

Zelfs nu kan ik niet goed vinden wat de Gaming 7 er nog aan toevoegt. De specs in de pricewatch zijn identiek (de Gaming 5 heeft ook gewoon analoge audio-uitgangen - zelfs met gouden contacten! - ook al staat dat er niet expliciet bij).

De plaatjes (5, 7) suggereren dat de Gaming 7 wat rijker uitgerust is in de diagnostiek: onboard LEDjes, resetbuttons en één fanaansluiting extra. Vraag je dus af of dat je 25 euro extra waard is.
Pagina: 1