Beste videokaart voor mijn set-up

Pagina: 1
Acties:

• Mantus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-01 17:50
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar de beste videokaart voor mijn huidige systeem. Ik heb onlangs een tweedehands pc aangeschaft en zie dat de videokaart het onderdeel wat in verhouding naar de rest, het minste presteert.

Vorige week is mijn oude pc gesneuveld, het moederbord en de kast enzo heb ik 8 jaar geleden gekocht.
Laatste setup was:

CPU: E8400 geclockt naar 3.25ghz
MOBO: Asus P5gc-mx 1333
MEM: 4gb op 1333 mhz
GPU: Sapphire 7770 ghz edition

Omdat het moederbord overleden was, heb ik nu een andere pc gekocht met veel mogelijkheden voor de toekomst.

Wat mij zo onwijs goed beviel aan mijn oude pc is dat de gevoelsmatige samenwerking tussen de hardware zo onwijs soepel liep. Het bakkie draait jarenlang stabiel, nooit gezeik mee. Ik kon na wat rommelen op 1440*900 battlefield 4 draaien met een fr van rond de 30fps.Ik hield echt van die bak omdat het voelde alsof de hardware perfect op elkaar aansloot.

Nu zoek ik dus een videokaart die het beste aansluit op de rest van mijn nieuwe systeem. Dit hoeft dus niet de allerbeste en nieuwste te zijn, maar een kaart die in verhouding tot de rest van mijn systeem staat.

Wat is je budget?
In de nieuwe setup zit een HD5770 en in mijn oude systeem zat een Sapphire 7770, deze heb ik dus nu over en ik denk dat deze samen 100 euro kunnen opleveren op marktplaats. Verder wil ik dit als laatste aanpassing doen aan het nieuwe systeem, budget is in zekere zin onbeperkt. (SSD is onderweg)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor een bepaalde merk of type, de eis is dat deze zo goed mogelijk bij mijn huidige setup past.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
MOBO: Asustek m5a78l-m/usb3
CPU: AMD FX-6300 black edition (6-cores op 3,5ghz) met Zalman CNPS9700 LED koeling
MEM: 8GB G Skill 1600mhz DDR3
PSU: Zalman 460w
CASE: Zalman ZM-Z1
2 case fans

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Imo is een 280 wel een leuk ding. Niet te duur, en prima in balans met je 6core. Je moederbord is niet al te stevig (beperkte ongekoelde vrm's), dus je kan je cpu helaas niet erg uitdagen.

• Mantus
Heb inderdaad gelezen dat dat het nadeel is van dit moederbord. Moet wel zeggen dat door de 2 extra case fans en de zalman koeler op de cpu zorgen dat de cpu 30 graden en het moederbord 23 graden is idle.

Ga ik die gtx 280 draaien met 460w voeding?

Ik kijk vaak om e.e.a. te vergelijken op game-debate en kan daar m'n gegevens invullen om te kijken wel spel goed draait. Ik vind battefield altijd wel een goeie vergelijker:

Met de 280 kom ik hierop: http://www.game-debate.co...ubmit=#systemRequirements
Zie dan wel dat de GPU alsnog aan de lage kant is.

[ Voor 47% gewijzigd door Mantus op 03-12-2014 12:36 ]

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het gaat om een R9 280, geen GTX ;)

Eventueel kan je hier kijken hoe ze (ongeveer) te vergelijken zijn met je 7770.

[ Voor 73% gewijzigd door Dagion op 03-12-2014 12:46 ]

• Mantus
Dagion schreef op woensdag 03 december 2014 @ 12:39:
Het gaat om een R9 280, geen GTX
:o
Ziet er veel beter uit idd!

Maar dan nog de vraag of mijn voeding het trekt.

Zie dat de 7770 80watt vraagt en de 280 250watt.

Als ik een voeding van 460w heb:
R9 trekt 250w
Cpu trekt 95w
En de rest zou ik niet weten.

Kan je dat sowieso op deze manier benaderen?

• Dagion
  • Niet online
Volgens mij niet, zo deed ik dat vroeger ook altijd maar dan zit je met een dikke overkill van een voeding. Het is wellicht wel verstandig om dat nog even na te gaan, sowieso geen idee hoe oud het ding is?

Je kunt even wachten tot The Mask voorbij komt in dit topic of even een berichtje plaatsen in het voedingen topic

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De meeste Zalmans die ik ken zijn niet echt van geweldige kwaliteit qua levensduur, maar ik denk dat je voeding wel voldoende stroom moet kunnen leveren.

Anders een tweedehands HD7950/HD7970/R9 280/R9 280x + een nieuwe, goede voeding zoals de pricewatch: XFX TS Series 550W PSU 80+ Bronze

Verbruik van componenten kun je gewoon bij elkaar optellen, al moet je niet vergeten dat de FX-6300 zichzelf zal overklokken [turbomodus] als de load oploopt en de temps nog goed zijn. Verbruik komt dan volgens mij richting de 125w. Al trekt een R9 280 volgens mij geen 250w, eerder rond de 200w. De R9 290 is 250w.

People as things, that’s where it starts.

• Mantus
VasZaitsev schreef op woensdag 03 december 2014 @ 12:51:
De meeste Zalmans die ik ken zijn niet echt van geweldige kwaliteit qua levensduur, maar ik denk dat je voeding wel voldoende stroom moet kunnen leveren.

Anders een tweedehands HD7950/HD7970/R9 280/R9 280x + een nieuwe, goede voeding zoals de pricewatch: XFX TS Series 550W PSU 80+ Bronze

Verbruik van componenten kun je gewoon bij elkaar optellen, al moet je niet vergeten dat de FX-6300 zichzelf zal overklokken [turbomodus] als de load oploopt en de temps nog goed zijn. Verbruik komt dan volgens mij richting de 125w. Al trekt een R9 280 volgens mij geen 250w, eerder rond de 200w. De R9 290 is 250w.
Zal die ook eens checken. Zijn er dan nog bepaalde merken die uitmaken? Als het moederbord van asus is en de cpu is AMD, werkt dan een GPU van AMD het beste of is dit verwaarloosbaar?

Wat gebeurd er eigenlijk als de hardware meer trekt op bepaalde momenten dan de voeding kan leveren?
Dagion schreef op woensdag 03 december 2014 @ 12:48:
Volgens mij niet, zo deed ik dat vroeger ook altijd maar dan zit je met een dikke overkill van een voeding. Het is wellicht wel verstandig om dat nog even na te gaan, sowieso geen idee hoe oud het ding is?

Je kunt even wachten tot The Mask voorbij komt in dit topic of even een berichtje plaatsen in het voedingen topic
Ding is een half jaar oud, heb de bon erbij gekregen dus dat is wel prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Mantus op 03-12-2014 12:57 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Je kan iedere videokaart op ieder mobo prikken. De hele mythe dat Nvidia niet/slechter werkt met AMD is onzin.

Wel ondersteunen sommige plankjes alleen SLI of CFX, niet beide.

Verwijderd

Ligt er helemaal aan welke Zalman voeding het is.

• Mantus
Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 12:58:
Ligt er helemaal aan welke Zalman voeding het is.
Daar is ie :)

Ben helaas niet thuis dus specifieke type weet ik niet. Ga vanavond zeker kijken en zet ik um er even op!

Alvast bedankt voor alle tips tot nu toe! _/-\o_

• Dagion
  • Niet online
VasZaitsev schreef op woensdag 03 december 2014 @ 12:58:
Je kan iedere videokaart op ieder mobo prikken. De hele mythe dat Nvidia niet/slechter werkt met AMD is onzin.

Wel ondersteunen sommige plankjes alleen SLI of CFX, niet beide.
Is het ook niet zo dat sommige games beter overweg kunnen met Nvidia dan AMD en andersom? Ben zelf dus echt geen fanatieke gamer dus daar ben ik niet helemaal thuis in maar dacht laatst zoiets gelezen te hebben?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Klopt, Far Cry 3 en 4 vinden Nvidia lekkerderder, Alles met de Frostbite engine is groot fan van AMD, en sinds een paar jaar is AMD doorgaans meer futureproof dankzij meer VRAM gekoppeld aan een grotere bus. Hierdoor komt de GTX760 puf tekort in moderne games, maar de HD7950/R9 280 komt nog prima mee.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
En als aanvulling, die optimalisatie is imo alleen interessant als slechts 1 of enkele games speelt die allemaal naar één kant neigen. Zoniet, dan zou ik me niet heel veel daar door laten leiden.

Verwijderd

VasZaitsev schreef op woensdag 03 december 2014 @ 13:09:
Klopt, Far Cry 3 en 4 vinden Nvidia lekkerderder,
Het mag dan wel nVidia only functies bevatten en gesponserd zijn door nVidia maar draait toch echt beter op AMD. ;)
http://www.techspot.com/r...y-4-benchmarks/page4.html
br00ky schreef op woensdag 03 december 2014 @ 13:11:
En als aanvulling, die optimalisatie is imo alleen interessant als slechts 1 of enkele games speelt die allemaal naar één kant neigen. Zoniet, dan zou ik me niet heel veel daar door laten leiden.
Ik vind het idd ook altijd onzin. Wie gaat er nu alleen maar alleen die game spelen al die jaren dat je die videokaart hebt. Daarnaast kan het met driver updates ook nog wel eens veranderen.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2014 13:14 ]

• Mantus
Battlefield 4 voor nu.
Straks GTA 5 en met stip! Unreal 4 :D

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-02 08:09
Qua fps zit amd wel goed in far cry 4. Och lees ik over een hoop ellende met fc4 icm amd gpus en de frametimes. ( zelf speelt het ook waardeloos hier met 2500k en een 7950.)

On topic: volgens mij is een 7950 of 280 interessant. Misschien de 285 als die minder stroom gebruikt ( klopt dat?)
Als je nog jan wachten met aanschaf zou je eventueel een 960 kunnen overwegen wanneer die binnenkort uitkomt.

• Mantus
Heb even gezocht aan de hand van jullie tips en ga inderdaad voor de R9 280x, heb een mooie asus gevonden voor een mooi prijsje.
Zit een beetje te peinzen over m'n voeding, zal die vanavond bekijken en even hier posten.
Mocht die het niet of net niet trekken ga ik die ook vervangen.
Dan ben ik voorlopig echt even klaar en kan deze bak als ik er goed voor zorg lekker lang mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Mantus op 10-12-2014 12:30 ]

• Mantus
Ben inmiddels de gelukkige eigenaar van een Asus R9 280x directcu ii!

Heb hem er net pas in zitten maar weet niet zeker of hij wel bij m'n voeding past.

Voeding is een Zalman ZM460B-APS en daar stopt mijn kennis en inzicht. Deze voeding heeft in elk geval geen 8-pin aansluiting, maar er zat er een adapter bij in de doos.

De eerste keer ging de pc niet direct aan, ik heb even de stroom van de voeding af gehaald en weer erop en toen startte hij gewoon op.

Ik ben gevoelsmatig nog even voorzichtig om meteen te kijken hoe battlefield draait omdat ik niet weet of ik daar iets mee sloop.

Ik hoop dat jullie mij iets meer inzicht kunnen geven.

Verwijderd

Tijd voor een nieuwe voeding. Kwaliteit is niet al te best, CapXon condensators in een toch al niet ripple zuinig design. Ook zitten de condensators half onder de kabels en kunnen ze hierdoor niet goed gekoeld worden. Veel van deze voedingen zijn dan ook al stuk en jij beschrijft ook precies een probleem wat mogelijk is bij defecte condensators.

• Mantus
Dankjewel voor deze zeer duidelijke reactie! Ik heb me echt nog nooit beziggehouden met voedingen en ga op zoek.

Als ik hier aanvullende vragen over heb zal ik dit in een ander topic zetten!

Dank allen!

• Mantus
Na wat zoeken en kijken ga ik voor deze:

Cooler Master GM G650M

De XFX TS Series 550W PSU 80+ Bronze kwam eerder in dit topic voorbij als suggestie maar ik vrees dat deze net te weinig gaat zijn als ik een klein beetje ga klokken.

Heeft iemand hier nog aanvullingen op?

Verwijderd

De Cooler Master GM 650W gebruikt ook van die slechte condensators van CapXon, al is de verwachte levensduur wel iets langer doordat ze minder ripple weg hoeven te filteren en beter gekoeld worden.

• Mantus
Met dank aan The Mask zojuist Cooler Master V550 besteld!

Voor de volledigheid:

Heb nu R9 280x draaien en de Cooler Master V550 zit er in en het draait als een trein. Battlefield 4 op ultra en met deze pc kan ik weer lang voorruit.

Bedankt voor de tips!

[ Voor 64% gewijzigd door Mantus op 15-12-2014 15:24 ]

Pagina: 1