Static DHCP (binding) in Experiabox v8 zetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 359135

Topicstarter
Vanwege het achterwege blijven van adequate ondersteuning door KPN wend ik mij teneinde raad tot dit zeer geacht forum.

Vraag: Ik probeer in mjjn experiabox v8 (KPN glasvezel) een static DHCP binding te maken met het MAC Address van mijn Linksys E4200. Dit lukt mij niet omdat de Experiabox dat schijnbaar niet accepteert en mij met een foutmelding dat het ip adres niet juist is, het bos in stuurt. Ik ben er 100% van overtuigd dat zowel het ip adres en MAC Adres dat ik wil "binden" correct zijn. Hoe krijg ik nu een static DHCP in mijn Experiabox?

Voordat ik naar het KPN forum wordt verwezen het volgende. Van KPN krijg ik de melding dat dit niet tot de standaard config hoort van de Experiabox en dus niet wordt ondersteund. Zij verwijzen mij naar het KPN forum. Daar krijg ik de vraag niet eens op het forum omdat ik mij niet aangemeld krijg op het forum vanwege het niet werkend krijgen van een account :? .

De reden waarom ik een static DHCP wil maken is om de zwakke wifi functionaliteit van de Experiabox te omzeilen. Hiervoor heb ik de E4200 in het netwerk "hangen". Dit is nu gerealiseerd en ik kan prima thuis internetten en ook bij mijn printers en NAS komen via de Linksys. Wifi op de Experiabox staat uit. Nu wil ik van buiten ook bij mij NAS kunnen en daarvoor wil ik de static DHCP maken en deze binding in een DMZ zetten.

Een andere optie is de Linksys in Bridge mode zetten. Echter ik ben niet zo'n voorstander van deze oplossing omdat ik daarmee wederom de DHCP en NAT functionaliteit bij de Experiabox beleg. Deze wil ik nu juist daar weghalen samen met de wifi omdat de Linksys dat in mijn ogen veel beter doet.

Ik sta open voor suggesties.

Groet,
Henk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-07 08:38
Kun je niet beter je v8 bridgen, als je hem toch niet gebruikt voor WiFi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-07 17:41
Heb je al geprobeerd met andere notaties, bijv :

- ab:ab:ab:12:34:56
- ab-ab-ab-12-34-56
- AB:AB:AB:12:34:56
- AB-AB-AB-12-34-56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Anoniem: 359135 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 10:09:

Een andere optie is de Linksys in Bridge mode zetten. Echter ik ben niet zo'n voorstander van deze oplossing omdat ik daarmee wederom de DHCP en NAT functionaliteit bij de Experiabox beleg. Deze wil ik nu juist daar weghalen samen met de wifi omdat de Linksys dat in mijn ogen veel beter doet.

Ik sta open voor suggesties.

Groet,
Henk
Volgens mij doet de Experia geen NAT en DHCP in Bridged Mode, er komt een publiek IP adres binnen die 1:1 naar je Linksys gaat. De Linksys op zijn beurt doet NAT en DHCP.
pffff, sorry was nog niet helemaal wakker..... :O :P
Ik heb een paar jaar met zo'n dichtgetimmerde KPN box gedaan, om vervolgens toch maar een ander modem te kopen die wel compleet "open" en instelbaar was.

[ Voor 14% gewijzigd door EverLast2002 op 03-12-2014 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Wellicht kun je de Experiabox weggooien en een eigen VDSL device neerzetten? KPN medewerkers noemen de Experiabox niet voor niets de Horrorbox. Je kunt er echt niets, maar dan ook niets mee. Eventuele VLAN's voor televisie kun je op zo'n eigen VDSL device vaak bridgen naar de Experiabox, die dan achter je eigen DSL device hangt.

[ Voor 26% gewijzigd door Trommelrem op 03-12-2014 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Trommelrem schreef op woensdag 03 december 2014 @ 12:33:
Wellicht kun je de Experiabox weggooien en een eigen VDSL device neerzetten? KPN medewerkers noemen de Experiabox niet voor niets de Horrorbox. Je kunt er echt niets, maar dan ook niets mee. Eventuele VLAN's voor televisie kun je op zo'n eigen VDSL device vaak bridgen naar de Experiabox, die dan achter je eigen DSL device hangt.
...dus toch maar niet weggooien, anders kan ie geen TV kijken :+
Wellicht dat de TS wat meer info kan geven wat voor abbo ie heeft, inclusief TV, bellen of alleen Internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De v8 bridgen is misschien wel mogelijk maar niet in te stellen. Zit helemaal dicht zo'n v8.

Verschillende notaties al geprobeerd. Zonder het gewenste resultaat.

Het liefst zou ik idd de v8 helemaal wegdoen. Dan is het niet meer mogelijk om TV te kijken via het alles in een glasvezelabbo van KPN.

@ Trommelrem: Heb jij een voorstel voor VDSL device?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:52
Kun je de Linksys niet gewoon een vast IP-adres geven en de dan de poortforward in die Experia box zetten ?

Disclaimer: ik ken die Experiaboxen zelf verder niet en heb er ook geen ervaring mee..

Voor een VDSL Device: wellicht een Draytek 2760 serie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Persoonlijk vind ik de Draytek 2860 voor consumenten en kleine bedrijven ideaal. Omdat er een tweede WAN poort op zit, is een eventuele toekomstige migratie naar kabel/glasvezel wat makkelijker.

Volgens mij ondersteunt de Draytek 2860 ook VLAN bridges, zodat je je Experiabox achter de Draytek kan hangen voor televisie. Maar dat zou ik even navragen bij 0900-Draytek.

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 03-12-2014 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Ik heb afgelopen week mijn DrayTek 2850 ertussenuit gehaald na enkele maanden trouwe dienst.
Inderdaad hebben die Vigors enorm veel configuratie mogelijkheden, inclusief VLAN/VLAN tagging.

- misschien al bekend, maar dit kan een handige website voor je zijn :)

[ Voor 24% gewijzigd door EverLast2002 op 03-12-2014 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Anoniem: 359135 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:17:
De v8 bridgen is misschien wel mogelijk maar niet in te stellen. Zit helemaal dicht zo'n v8.
Welles.

KPN Experiabox V8 in Bridgemodus zetten
Anoniem: 359135 schreef op woensdag 03 december 2014 @ 15:17:
@ Trommelrem: Heb jij een voorstel voor VDSL device?
VDSL? Je had toch glasvezel? Volgens mij vergist Trommelrem zich, en jij hapt ;)
Trommelrem schreef op woensdag 03 december 2014 @ 16:29:
Persoonlijk vind ik de Draytek 2860 voor consumenten en kleine bedrijven ideaal.
Ik vind het dan weer weinig value for money itt. bv. Mikrotik.

[ Voor 6% gewijzigd door Thralas op 03-12-2014 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Excuses, ik las het inderdaad verkeerd. De 2860 doet echter ook glasvezel, maar dan zou ik weer een fibermodem plaatsen. Ik ben echter niet zo gecharmeerd van de Vigor 1000, maar wel van de 2960F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c.schrijver
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-04 13:22
Je kunt ook contact zoeken met KPN om de experiabox v8 te ruilen voor v9. Hierop werken wel alle basis functies van een router zoals static IP en upnp. Ook is de verbinding een stuk stabieler dan bij v8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Trommelrem schreef op woensdag 03 december 2014 @ 18:29:
Excuses, ik las het inderdaad verkeerd. De 2860 doet echter ook glasvezel, maar dan zou ik weer een fibermodem plaatsen. Ik ben echter niet zo gecharmeerd van de Vigor 1000, maar wel van de 2960F.
Fibermodem? Ik zou bij voorkeur geen extra geld uitgeven aan mediaconversie als je probleem bij de routingcapabilities van een apparaat ligt. Je wint er namelijk niets mee, maar betaalt er wel een hoop extra geld voor tov. een simpele router.

Zeker in geval van glas, waar men vaak een NTU gebruikt die echt niets meer doet dan conversie van optics naar ethernet.

Daarnaast weet ik ook nog wel wat routers van honderden euros te noemen, maar ik geloof niet dat dat een realistisch budget is voor de gemiddelde thuisgebruiker. Een huis-tuin-en-keukenrouter van een paar tientjes functioneert dan evenzo prima.
c.schrijver schreef op woensdag 03 december 2014 @ 18:57:
Je kunt ook contact zoeken met KPN om de experiabox v8 te ruilen voor v9. Hierop werken wel alle basis functies van een router zoals static IP en upnp. Ook is de verbinding een stuk stabieler dan bij v8
Maar de v9 kun je dan weer niet bridgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Thralas op 03-12-2014 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:24

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Maar wat is nu precies de redden dat je en DHCP reservering wilt maken voor je router (de E4200) ? Je kan toch ook gewoon een vast IP adres ingeven op dat ding? Kies daar dan wel een adres wat buiten de DHCP reeks valt.

Overigens kan je ook de E4200 aansluiten op een LAN poort in plaats van de WAN poort. Dan kan je gebruik blijven maken van de Experiabox als DHCP server en krijgen alle cliënts gewoon een IP van die server. IP adressen die je direct kan mappen vanuit de Experiabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wauw, wat wordt er meegedacht. Dank. Ik ga er komend weekend maar eens voor zitten. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vooruitlopend op het onderzoek dat voor komend weekend op de rol staat, mijzelf verdiept in de topologie waar een managed switch deel van uit maakt. Dat is wel een oplossing waar ik mij in kan vinden. Met name de SG3210 van TP-Link lijkt mij een goede switch om dit op te bouwen.

Nu heb ik mij verdiept in deze switch en lees in de handleidingen dat de glasvezelverbinding direct naar de switch kan in de daar toe bestemde poort op de switch. Lijkt mij niet handig omdat je dan aan het IS/RA punt moet sleutelen. Nu is het zo dat de verbinding vanaf de Experia naar het IS/RA punt via een UTP kabel is geregeld. Kan deze UTP kabel nu vanaf het IS/RA punt naar een UTP poort op de switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Anoniem: 359135 schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 10:16:
Vooruitlopend op het onderzoek dat voor komend weekend op de rol staat, mijzelf verdiept in de topologie waar een managed switch deel van uit maakt. Dat is wel een oplossing waar ik mij in kan vinden. Met name de SG3210 van TP-Link lijkt mij een goede switch om dit op te bouwen.
Uh, welk probleem wil je daar precies mee oplossen? Die switch doet geen DHCP en NAT he, het is een switch, geen router...
Nu heb ik mij verdiept in deze switch en lees in de handleidingen dat de glasvezelverbinding direct naar de switch kan in de daar toe bestemde poort op de switch. Lijkt mij niet handig omdat je dan aan het IS/RA punt moet sleutelen. Nu is het zo dat de verbinding vanaf de Experia naar het IS/RA punt via een UTP kabel is geregeld. Kan deze UTP kabel nu vanaf het IS/RA punt naar een UTP poort op de switch?
Ja, dat is in alle gevallen precies wat je moet doen. Hoewel je met de juiste SFP module direct de fiber kunt inprikken schiet je er verder niets mee op. Behalve dat je aan hardware zit waar je vanaf moet blijven van KPN. Nooit een goed idee dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat ik probeer te bereiken met de switch is het scheiden van de netwerken. Hiermee het Internet verkeer via een VLAN E4200 van Linksys laten regelen. ITV en telefonie ook gescheiden door een VLAN. Hiermee de Experia v8 zoveel mogelijk ontlasten en eigenlijk alleen maar het telefonie deel via de Experia v8 laten lopen.
Pagina: 1