Toon posts:

Nieuwe (upgrade) PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil voor mijn ouders een nieuw systeem samenstellen icm onderdelen uit een oude pc.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Huis tuin en keuken gebruik en soms wat lichte games

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst zo goedkoop mogelijk, met een max budget van ongeveer 300euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat onderdelen uit een oude medion akoya p4340 d:
-1000GB S-ATA Hard drive
-4Gb Dual channel SDRAM With 667 MHz
-Nvidia GeForce GT 140
-Samsung 830 64gb SSD
(evt. nog een Intel core 2 duo processor E7400)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, behuizing, voeding

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zo lang het geen goedkope budgetmerken zijn

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee. Het moet gewoon een degelijk systeem worden waar m'n ouders weer een paar jaar mee vooruit kunnen

Ga je overklokken?
Nee.

Nieuwe onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 860K Black Edition Boxed€ 66,30€ 66,30
1MSI A78M-E45€ 46,-€ 46,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,50€ 30,50
1Antec VP350P€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 173,75

Ik heb de bovenstaande onderdelen gezamenlijk uit BBG gehaald. Gezien de prijzen heb ik evt nog wat ruimte in het budget om wat verbeteringen door te voeren.

Nu zit ik nog met de volgende vragen:
-Is het mogelijk om mijn oude onderdelen in de bovenstaande samenstelling te verwerken?
-Zijn alle onderdelen (oud en nieuw) compatible?
-En heb ik hier naast nog onderdelen nodig? Of kan ik deze 4 onderdelen bestellen en hiermee een nieuwe systeem bouwen?

Hoop dat iemand me kan helpen, het wordt namelijk de eerste keer dat ik een PC zelf ga samenstellen.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:23

br00ky

Moderator Harde Waren
Move naar CAA aangezien het geen heel systeem is.

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Het is vooral belangrijk om te weten waarom het huidige systeem niet meer voldoet; voelt het traag aan, lopen de lichte games niet meer lekker?

Voor wat betreft je vragen:
- Het is niet mogelijk om je oude onderdelen in die samenstelling te verwerken, aangezien het geheugen uit de Medion DDR2 is als ik me niet vergis, en niet zal passen op het moederbord dat DDR3 nodig heeft.
- Zie hierboven ;)
- Weet niet hoe het zit met je Windows versie?

Overigens denk ik dat je videokaart het grootste probleem is, dit is een rebranded 9600 GT volgens mij (met GDDR3 geheugen). Dat laat wel enkele opties open, maar ik denk wel dat je volledige budget eraan gaat.

1. Je kunt ervoor kiezen om een AMD processor te nemen met daarin de grafische chip (om centjes te besparen). Hoe deze zich laat vergelijken met je 9600GT, geen flauw idee, maar dat is een mooi klusje om zelf uit te zoeken. Denk zelf dat dat niet veel verbetering oplevert als ik snel even naar dit schema kijk.
2. Je kunt je eigen lijstje uitbreiden met een videokaart en DDR3 geheugen, heb je een 32-bit Windows dan pak je 4GB, heb je 64-bit dan ga je voor 8GB (tenminste, dat zou ik doen voor circa 20 euro).
3. Een andere variant met een Intel processor en moederbord, heb nu maar iets willekeurigs gepakt maar is op zich wel makkelijk te upgraden naar een quadcore in de toekomst volgens mij.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 60,95€ 60,95
1MSI B85M-P33€ 46,99€ 46,99
1Asus GeForce GT 740 1GB OC€ 81,95€ 81,95
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 31,47€ 31,47
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 62,95€ 62,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 30,95€ 30,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 315,26

Overigens valt hier natuurlijk nog op te besparen door zaken tweedehands te gaan zoeken zoals wellicht de videokaart, voeding, behuizing en geheugen. Lijstje hierboven is overigens mijn eigen voorkeur qua voeding en behuizing wegens goede ervaringen in het verleden en om een idee te geven.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! :)

Ik ben vergeten te vertellen dat de pc gecrashed is en daarom aan vervanging/upgrade toe is.
Volgens mij ligt het probleem bij het moederbord of misschien voeding. Hij gaat niet aan en reageert verder helemaal nergens meer op.

Omdat voor de crash de pc prima voldeed aan de eisen vond ik het niet noodzakelijk om een nieuwe videokaart aan te schaffen. En dat een nieuwe processor voldoende was om net weer een iets sneller en stabieler systeem samen te stellen. Icm met een nieuwe behuizing me ouders weer het gevoel te geven een nieuwe pc te hebben. :P

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B85M-E45€ 55,50€ 55,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 241,82

Dus stel dat ik voor deze ga maar zonder de videokaart. (jouw build maar met ander moederbord met hdmi)
Zou dit dan kunnen? Of past die GT140 er dan niet bij?
Naast de bovenstaande onderdelen nog iets nodig? Kabeltjes? Of word alles wat ik nodig heb standaard meegeleverd?
Verder heb ik nog een windows 7 en Office licentie dus die hoeven niet aangeschaft te worden.

• Dagion
  • Niet online
Dat kan denk ik wel, zou wel even kijken of je videokaart een voedingskabel nodig heeft. En of je windows 7 licentie 32-bit betreft of 64-bit. In het geval van 32-bit zou ik 4GB geheugen aanschaffen.

Voor de rest is het vooral je eigen voorkeur, wil je liever AMD, dan pak je je eigen lijstje met die videokaart, wil je Intel dan kijk je naar mijn lijstje. Zitten vrij dicht bij elkaar, al is de Intel wel een dual core en de AMD een quadcore. Behuizing en voeding is om het even, die Antec is ook prima volgens mij, anders zou het ding niet in de BBG staan. Behuizing is vooral persoonlijke smaak natuurlijk.

Kabeltjes zitten er vaak wel een paar bij het moederbord volgens mij, je kunt eventueel nog denken aan een optische drive (vinden ouders over het algemeen wel handig), maar dat is ook niet de hoofdprijs.

Verwijderd

Topicstarter
Het is 64-bit dus ga voor de 8GB.

Voor de processor ga ik liever voor Intel (puur gevoelsmatig)

Optische drive haal ik wel uit de oude pc, volgens mij doet die het nog prima. Anders kan bestel ik er later nog een bij.

Dit wordt hem dan:
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B85M-E45€ 55,50€ 55,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 241,82

Icm met Oude GT140, SSD, HDD en Optische drive.
Volgens mij heb ik dan een prima 'nieuw' pc'tje voor weinig geld.
Ga het volgende week pas bestellen dus als er nog iemand anders een opmerking/toevoeging heeft hoor ik het graag.

Sowieso bedankt voor je hulp! :D _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2014 22:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toch nog een vraagje.
Via dit topic (BBG Voeding) kwam ik er achter dat ik de 350W versie nodig had voor de videokaart. Dit zal verder niet veel verschillen neem ik aan?

En op de MSI website zag ik de ram module niet staan bij de supported lijst. Zal dit evengoed gewoon passen/werken of heb ik wat anders nodig? Deze staat er wel tussen en lijkt me gewoon een enkele van deze die ik had uitgezocht.

Misschien nutteloze vragen maar ik ben liever van te voren zeker, zodat ik niet weer spullen terug moet sturen enzo.

Bedankt alvast

• Dagion
  • Niet online
Dat van die videokaart zou ik even nakijken, wellicht heeft die originele Antec voeding die je had uitgekozen die kabel ook al (als je die uberhaupt al nodig hebt, dat zou ik even nakijken in de huidige PC). 350W is overigens nog een vrij zuinige voeding en kost ook niet de hoofdprijs, en dan kun je wellicht ook nog upgraden in de toekomst mocht de voedingskabel voor de videokaart niet nodig zijn.

Voor wat het geheugen betreft, als het op de supported list staat is het natuurlijk 100% zeker dat het werkt, dus als je je daar prettiger bij voelt dan zou ik dat zeker doen voor die paar euro.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

is de Intel IGP niet beter om te gebruiken? grafische kracht zullen ze wellicht toch niet nodig hebben en 't scheelt behoorlijk in 't stroomverbruik

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Pagina: 1