Probleem is dat mijn hypotheek via ING loopt en zij willen alleen toestemming geven wanneer de verhuur via een van de aangewezen bemiddelingsbureaus plaatsvindt. Die werken op hun beurt alleen samen met bepaalde makelaars en daarvan heb ik er vorig jaar al een aantal gesproken. Geen makelaar wilde meewerkenArdana schreef op woensdag 30 september 2015 @ 00:28:
Als je het te koop zet via een internetmakelaar, kun je dan niet zelf de verkoopprijs bepalen? Tevens lijkt het me alsnog stug dat een makelaar niet, tegen een fatsoenlijke vergoeding, het appartement in z'n portefuille wil houden: hij hoeft er per slot van rekening ook niks voor te doen...
En dan staat ineens verhuur onder de leegstandswet open...

Bovendien verloopt de huur dan via het bemiddelingsbureau en worden er mogelijk aanvullende (inkomens)eisen gesteld. Aangezien ik niet om financiële redenen verhuur en ik aan mijn kennis een huurbedrag wil vragen dat ver onder marktconform ligt (niet veel meer dan een compensatie van de hypotheekrenteaftrek die vervalt als ik er niet meer woon en een vergoeding van extra onkosten) heb ik weinig aan het bemiddelingsbureau.
Het lijkt me waarschijnlijk dat er veel meer mensen zijn die gaan samenwonen waarbij een koophuis leeg achterblijft en die liever niet (direct) willen verkopen. Ik heb ook al eerder een appartement verkocht om te gaan samenwonen, waarbij ik binnen een jaar weer ben vertrokken. Toen heb ik mijn huidige appartement gekocht, in hetzelfde gebouw als mijn eerste appartement. Dat heeft mij bij elkaar duizenden euro's gekost.
Ik weet dat er vaak gewoon verhuurd wordt zonder toestemming. Zolang je de hypotheek blijft betalen is er ook niets aan de hand. Maar dat voelt voor mij toch verkeerd, al maak ik het mezelf door die principes niet makkelijker
[edit]
Ook heb ik gesproken met een hypotheekadviseur van ABN Amro, omdat zij minder eisen stellen aan verhuur onder de leegstandswet, dat hoeft daar niet per se via bemiddelingsbureaus. Ik wilde sowieso graag mijn hypotheek oversluiten want mijn huidige combinatie van beleggingshypotheek en aflossingsvrij met 5,1% rente was toentertijd de enige optie. Volgens de site biedt ABN Amro ZZP-hypotheken voor startende ondernemers die minder dan drie jaarrekeningen kunnen tonen. Maar het laatste bericht dat ik kreeg was dat drie jaarrekeningen een harde eis zijn. Lekker misleidende informatie dus

[ Voor 13% gewijzigd door Canaria op 30-09-2015 01:08 ]
Apparticle SharePoint | Apps | Articles