Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Hallo,

Sinds een paar maanden gebruik ik Photoshop CC en het viel me op dat foto's op de mobiel erg vaak andere kleuren weergaf dan ik ze zelf zie op de laptop. Rekening houdende dat de kleurenweergave per apparaat zal verschillen. Aslof een grauwe geelgrijze zeem over de foto heen is gekomen. Dat is soms ook het geval wanneer ik een foto naar een stocksite heb geupload.

Vorige week kwam ik erachter dat dit opgelost werd wanneer ik 'Save for Web' gebruikte. De foto's komen nu op beide apparaten aardig overeen. Ik heb gelezen dat het nog wat anders kan via 'Proof Setup', want dat staat nu op 'Working CMYK', wat me wel verbaasde. Ik had sRBG als standaard verwacht. Dat maakt misschien niet uit, omdat tijdens het gebruik van 'Save for Web' naar sRBG geconverteerd kan worden en daarmee die 'issue' opgelost is. Tenminste, als dat ook direct met elkaar in verband staat, want dat is me niet helemaal duidelijk.

Het zal nu voor internetfoto's in orde komen op deze manier. Wat daarmee niet persee in orde komt zijn afdrukken. Laatst heb ik wat af laten drukken en was er erg tevreden mee. Ik heb niet lopen klooien met Lightroom instellingen als het om een kleurenprofiel gaat, maar weet ook niet welk kleurenprofiel ik daar gebruik en met welk kleurenprofiel Lightroom de foto opslaat.

Heeft het zonder gekalibreerd scherp - die bijvoorbeeld AdobeRBG gebruiken kan -, nut om gebruik te maken van kleurprofielen en dergelijke, of zal het resultaat hier het best zijn door alles op sRBG in te stellen? Dus ook voor afdrukken?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het heeft wel enig nut om AdobeRGB te gebruiken voor het afdrukken mits het lab waar je het af laat drukken deze kleurruimte ook ondersteund. Nadeel is wel natuurlijk dat je zelf niet kan proofen en dus niet exact weet hoe het er uit komt.

Proof setup in Photoshop is alleen voor soft proofing en heeft geen invloed op de afbeelding zelf als je hem opslaat. Veel beeldschermen (ook mobieltjes) halen nog geen 100% sRGB en varieren ook aardig qua contrast en warmte. Je zult dus altijd verschil zien op verschillende devices.

Het gebruik van andere kleurruimtes dan sRGB tijdens het opslaan kan er ook voor zorgen dat de kleuren erg vreemd weergegeven worden in veel programma's. Dit zijn dan programma's die geen kleurbeheer hebben en dus alleen met sRGB om kunnen gaan.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Bedankt voor je duidelijke uitleg. Proofen is dus het resultaat van het huidige kleurenprofiel als ik het goed begrijp. Al kunnen bepaalde applicaties daar niet mee overweg, waardoor de kleuren er anders uit gaan zien.

Er zijn nogal wat mogelijkheden beschikbaar bij 'Color Settings'. Ik ben zojuist van 'North America General Purpose 2' naar 'Europe Web / Internet 2' geswitched. De sRBG setting blijft dan hetzelfde. Dat zal dan niks uitmaken lijkt me.

Voorlopig hou ik het maar bij sRGB denk ik, gezien er geen AdobeRBG weergegeven kan worden. :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik heb ook een soort gelijk issue, de schaduwen zijn op mijn iPhone heel snel dichtgelopen zwart terwijl ik denk dat ie veel lichter kan. Als ik namelijk de schaduwen optrek of exposure verander dan klopt het zwarte wel. Op al mijn andere devices incl diverse goedkope TN-schermpjes van diverse pc's klopt het wel en zijn de schaduwen niet dichtgelopen. Is het contrast van iPhone 4 scherm zo slecht in de schaduwen of ligt het toch aan een kleurprofiel? Zelfs de helderheid naar 100 schroeven brengt geen detail terug. Als ik de shadows nog eens +50 opschroef dan klopt ie beter maar dan ziet het er niet uit op andere devices. Dus ligt het aan het scherm of de software/kleurprofielen?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:36

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als het aan het kleurprofiel lag zou het toch ook op de andere devices zo zijn? :? Het ligt voornamelijk aan het contrast van je scherm (gamma waarde) :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ventieldopje schreef op maandag 01 december 2014 @ 23:20:
Het ligt voornamelijk aan het contrast van je scherm (gamma waarde)
Contrast en gamma zijn niet hetzelfde! Contrast is het dynamisch bereik van een scherm. Met schermen wordt dat vaak vermeld als contrast ratio, wat de verhouding is tussen de helderheid van wit en de helderheid van zwart. In de fotografie is het gebruikelijker om te werken met stops. Het omzetten van contrast ratio naar dynamisch bereik in stops doe je als volgt:

DRstops = 2log(CR)

Een contrast ratio van 1000:1 komt overeen met een dynamisch bereik van ongeveer 10 stops.

De gammawaarde bepaalt de helderheid van grijswaarden tussen zwart en wit in. Ik heb gamma ook vrij uitgebreid uitgelegd in m'n review van de AOC q2770Pqu in het onderdeel Gamma. Om de invloed van gamma op het beeld beter te begrijpen is het misschien ook interessant om het onderdeel OSD > Factory OSD > Verklaring > Auto Color: Gain/Offset uit diezelfde review te bekijken.

Dichtgelopen schaduwen (black crush) komen door een slecht afgestelde gammacurve of een te hoge gammawaarde. Voor vrijwel alle beeldschermen (PC, laptop, TV, tablet, telefoon, etc.) is een gammawaarde van 2,2 de standaard.

Terug naar het probleem van de TS. Die grauwe geelgrijze kleurzweem komt waarschijnlijk toch door fouten met kleurprofielen / proofing. Het dynamisch bereik van papier is veel lager dan van beeldschermen en de kleurtemperatuur is vaak ook lager (als je blanco printpapier in een print viewing booth legt zal je in veel gevallen een lagere kleurtemperatuur meten op het papier dan de kleurtemperatuur van de lamp). Het klinkt mij in de oren alsof de afbeelding is opgeslagen met een printprofiel als toegewezen kleurprofiel of dat er ergens iets wordt aangepast naar CMYK.

Voor een groot deel voor jou off-topic, maar een aantal hieraan gerelateerde onderwerpen heb ik ook recentelijk besproken in monitor voor grafisch werk: confused.
Pagina: 1