Driver problemen Nvidia Optimus op Geforce GTX 870M

Pagina: 1
Acties:

• RichardQG
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-01 15:04
Ik heb recentelijk een XMG C504 gekocht met een Nvidia Geforce GTX 870M. Hier heb ik zelf Windows met een Windows 8.1 OEM licentie opgezet. Hierna heb ik via de Smart Update van Gigabyte de drivers geïnstalleerd (het is dezelfde laptop als de Gigabyte P35W v2, maar dan met een andere naam erop). Alleen de driver voor de videokaart niet, deze heb ik gedownload met het GeForce Experience programma.

Ik ben er echter achtergekomen dat de Nvidia Optimus technologie niet werkt. De GPU wordt in bijna geen enkele situatie aangezet. Alleen Tomb Raider (2013) gebruikt automatisch de Nvidia GPU. Alle andere toepassingen gebruiken de Intel HD 4600 graphics. Nou kan ik elke keer als ik een programma open handmatig de videokaart selecteren (Rechtermuisknop desktopicoon -> Uitvoeren met grafische processor -> Krachtige NVIDIA-processor). Dit werkt dan wel, alleen veruit de meeste games heb ik via Steam gedownload en die desktop shortcuts zijn eigenlijk URL's. Daar kan ik dus niet de GPU selecteren. Ook als ik de toepassingen in de Steam Library zoek, onder steamapps, werken ze nog steeds met de Intel HD graphics. Dit is het geval bij o.a. Civilization V, Stronghold 3, Team Fortress 2, Empire Total War.

Hierna probeerde ik dit te veranderen in het Nvidia configuratiescherm en daar gebeurde iets heel raars, want het configuratiescherm weigerde de aanpassingen in het programma op te slaan en resette zichzelf dus elke keer. Daar is al iets eerder wat over gezegd op het forum: Nvidia configuratiescherm update niet
Hier staat dat de instellingen in het geval van twee GPU's in het Intel HD Graphics Control Panel samengevegd zouden moeten worden. Dit is bij mij echter niet het geval, want ik vind alleen maar instellingen voor de geïntegreerde GPU. Ik heb hier alles op maximale performance gezet, maar dat wil nog steeds niet baten.

Ik heb wat verder op het internet gezocht en op een ander forum wordt onder reactie 25 een mogelijke oplossing gegeven. Ik kan het bestand nvinitx.dll vinden in System32, maar verder eindigt mijn computerkennis hier en ik snap dus niet wat ik dan zou moeten.

Op weer een ander forum wordt een wel erg radicale oplossing gegeven, namelijk een clean install van Windows. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit zou moeten doen. Volgens mij kon dat überhaupt niet met een OEM licentie.

Natuurlijk heb ik ook contact opgenomen met de fabrikant en die weten verder ook niet waar het aan kan liggen en ik ben ook de enige die dit soort problemen heeft. Ze hebben wel al gezegd of ik mijn laptop dan zou willen opsturen zodat zij er naar kunnen kijken (hier zit ik uiteraard niet echt op te wachten :N, ik heb mijn laptop namelijk wel nodig). Ondanks dat denken ze niet dat het aan de hardware ligt. Dat denk ik ook niet, maar waar zou het anders aan kunnen liggen en (nog belangrijker) hoe los ik het op?

• Monne
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15-07-2025
Verwijder de huidige driver VOLLEDIG.. Download daarna de Laatste Nvidia driver (handmatig) en pak hem op een gewenste locatie uit. Na het uitpakken de installer annuleren en de driver handmatig installeren bij het apparaatbeheer/device manager.. Je kan eventueel rechtermuisknop drukken op de IntelHD display driver en de driver vervangen door de Nvidia driver, je moet hierbij drukken op update driver software en browse my computer for driver software, selecteer daarna de uitgepakte nvidia driver... (Die van intel blijft gewoon staan hoor)

Herstarten.

Werkt het nog niet? Of er is iets mis met je INTELHD driver die zichzelf forceerd, of er is iets hardwarematig fout.

(Sorry voor de redelijke onduidelijkheid :P)

[ Voor 3% gewijzigd door Monne op 02-12-2014 15:25 ]

"Soon is not as good as now"

Verwijderd

Bij je batterij instellingen zit ergens een optie om (op netstroom!) Volledig over testappen op de dGPU. (nvidea dus) Ik heb dat wel gedaan met mijn laptop, dus het kan sowieso!

Kan nou even niet bij de laptop, maar mocht je het niet kunnen vinden stuur ff een PM dan post ik hier wat screenshots.

Batterij instellingen is rechtermuis op dat icoontje in je tray.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
@TS: helaas had ik dit probleem ook. Mijn vorige laptop (K52Jc) had ook Optimus, en het rechtermuisknop -> uitvoeren met..

Nu heb ik de laptop niet meer in bezit. Maar volgensmij kan je in het nVidia Control Panel aangeven hoe de .exe moet worden uitgevoerd. Je zou dan bijvoorbeeld steam.exe (of andere) kunnen toevoegen en kunnen aangeven dat die alleen mag worden uitgevoerd met de nVidia-kaart.

• RichardQG
MonneL schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 15:23:
Verwijder de huidige driver VOLLEDIG.. Download daarna de Laatste Nvidia driver (handmatig) en pak hem op een gewenste locatie uit. Na het uitpakken de installer annuleren en de driver handmatig installeren bij het apparaatbeheer/device manager.. Je kan eventueel rechtermuisknop drukken op de IntelHD display driver en de driver vervangen door de Nvidia driver, je moet hierbij drukken op update driver software en browse my computer for driver software, selecteer daarna de uitgepakte nvidia driver... (Die van intel blijft gewoon staan hoor)

Herstarten.

Werkt het nog niet? Of er is iets mis met je INTELHD driver die zichzelf forceerd, of er is iets hardwarematig fout.

(Sorry voor de redelijke onduidelijkheid :P)
Ik heb dit geprobeerd, maar het werkt niet. De meeste games kiezen (net zoals hiervoor) uit zichzelf nog steeds de Intel GPU.
HollowGamer schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:39:
@TS: helaas had ik dit probleem ook. Mijn vorige laptop (K52Jc) had ook Optimus, en het rechtermuisknop -> uitvoeren met..

Nu heb ik de laptop niet meer in bezit. Maar volgensmij kan je in het nVidia Control Panel aangeven hoe de .exe moet worden uitgevoerd. Je zou dan bijvoorbeeld steam.exe (of andere) kunnen toevoegen en kunnen aangeven dat die alleen mag worden uitgevoerd met de nVidia-kaart.
Dat probeerde ik ook, maar het Control Panel slaat de gewijzigde instellingen niet op.Ook na het herinstalleren van de drivers op de manier die MonneL voorstelde werkt dat niet

Zal ik dan toch een clean install van Windows moeten doen of zou het een hardwarematige fout kunnen zijn?

• HollowGamer
  • Niet online

• RichardQG
You sir, are a genius!!! _/-\o_
Ik heb het programma gebruikt en daarna de driver gedownload zoals MonneL adviseerde. En dit bleek uiteindelijk te werken!!! :D
Blijkbaar waren er dus wat verstopte bestanden over na het verwijderen van de driver.

In ieder geval allemaal bedank voor de hulp en tips! d:)b

• HollowGamer
  • Niet online
Bedankt mij niet, maar de maker van het programma. :)

Mooi dat het nu wel werkt. Bij mij was Optimus vaak een bron van ergernis, zeker door de slechte Linux-ondersteuning. :(

Wat ik altijd deed: eerst de Intel HD drivers (nieuwste van Intel.com afhalen), daarna de nVidia-drivers (mobile drivers van nvidia.com).

• RichardQG
Nou, daar ben ik weer. Nadat dit welgeteld 5 dagen heeft gewerkt, doet de NVIDIA GPU helemaal niks meer. Gisteren crashte de laptop (het beeld viel weg) tijdens een game en vandaag werkte de laptop alleen nog maar op de Integrated GPU. Ik dacht dat het weer hetzelfde was als vorige keer, dus ik gebruikte de display driver uninstaller en daarna stond de NVIDIA GPU niet meer in het apparaatbeheer. Vorige keer stond die er nog en stond er bij dat er geen drivers waren geïnstalleerd. De NVIDIA programma's herkennen de GPU ook niet meer en geven aan dat ik geen dedicated GPU heb.
Nu vrees ik toch dat dit een hardware probleem is geworden en dat er iets mis is met de NVIDIA GPU (fabricagefout?). Zou ik hem misschien open moeten maken of de laptop opsturen naar de fabrikant?

• HollowGamer
  • Niet online
Reset je BIOS eens (naar default).
Wat bij mij ook hielp: batterij eruit, stroom eraf.. Paar keer op power-botton klikken om 'rest' stroom eruit te halen. Bij mij gebeurde dit vaak als ik de laptop in standbye zette en vervolgens de batterij leeg was.

• RichardQG
Ik heb mijn bios gereset, maar dit werkte niet. Ik heb de tweede optie nog niet geprobeerd omdat ik daarvoor de laptop moet openmaken, maar als ik wat meer tijd heb, zal ik er naar kijken. (en anders de laptop opsturen naar de fabrikant).

• HollowGamer
  • Niet online
Ik denk dat het een software probleem kan zijn. Dit omdat ik dit regelmatig ook merkte. Als ik bijvoorbeeld weer boot in Linux was de videokaart (NV) weer springlevend. Heb je trouwens de laatste BIOS erop staan? Dit verhielp bij mij de meeste problemen en heeft hij mij daarna niet meer in de steek geladen herinner ik me net. :)

Tevens kan je nog even Googelen. Van wat ik begrijp is de Intel HD soms even 'kwijt' waar de NV chip is.. Probeer ook eens een monitor aan te sluiten. Ja.. Ik weet het klinkt allemaal gek.. Maar voor mij was Optimus een hel.. Zeker onder Linux. :/

• RichardQG
Het is gefixt. Ik weet niet precies hoe :+, maar de videokaart was weer beschikbaar in het apparaatbeheer.
Ik wilde net Ubuntu installeren en ik keek even bij het apparaatbeheer en daar stond die weer, ook optimus werkt nu weer fatsoenlijk. *O*

Verwijderd

Hallo

Heb je echt helemaal geen idee van hoe je het hersteld hebt?

Zit namelijk met hetzelfde probleem.

Deïnstalleren (Nvidia en Inel) heb ik al meerdere malen gedaan.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Sorry voor dubbele reactie.

Het probleem lijkt opgelost.
Ik denk dat het te maken had met een achtergebleven bestand. Wanneer het Geforce center updatet, verwijdert hij de vorige upddate blijkbaar niet grondig genoeg.
Ik heb Glary Utilities en Ccleaner meerdere malen hun werk laten doen en nu lijkt alles dus weer in orde.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2015 16:30 ]

Pagina: 1