Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frishe1992
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-10 10:18
Ik zoek een?
Spiegelreflexcamera

Wat is je budget?
Het is een Cadeau voor mijn vader zijn 50ste verjaardag, budget is rond de €500,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Een beetje hobby en vakantiefoto's maken (niets van snelle actie foto's of iets dergelijks)
Welke apparatuur heb je al? Simpele compacte camera van €150,-
Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Mooie scherpe foto's maken (met name hobby en vakantie foto's)
Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien? Het zou leuk zijn als hij zelf later nog wat andere lenzen zou kunnen kopen.

Wat heb je zelf al gevonden?
De best buy guide van dit jaar, maar ik heb zelf totaal geen verstand van camera's dus vandaar dat ik jullie hulp vraag :)

Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Ik weet dat mijn vader nogal weg is van Sony (Tv, home cinema set, telefoon enz. allemaal van sony)

Welke vragen heb je hier nog over?
Welk merk raden jullie aan? zoals ik eerder al aangaf, mijn vader heeft ook vrij weinig ervaring met fotografie en wil wel heel graag hier een hobby van gaan maken, dus een beginnersfotograaf zeg maar.

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen, ik zie door de bomen het bos niet meer ;)

Groetjes

[ Voor 4% gewijzigd door Frishe1992 op 01-12-2014 15:30 ]

You're too slow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik geef je topic even een schopje naar Foto & Video Hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frishe1992
S1NN3D schreef op maandag 01 december 2014 @ 14:59:
Ik geef je topic even een schopje naar Foto & Video Hardware.
Okee sorry, ik kon niet echt vinden waar ik hem moest plaatsen :P

You're too slow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-10 18:29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Als je echt nog niets van fotografie weet, suggereer ik altijd om voor iets 2dehands te gaan. Is een dslr toch niet wat je wou, dan kan je 't zonder al te grote verliezen 3dehands doorverkopen. Koop je echter een nieuwe body, dan ben je op dag 1 veel "doorverkoopwaarde" kwijt. Ligt er natuurlijk aan hoe zeker je bent om iets verder te doen met hobby-fotografie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frishe1992
moozzuzz schreef op maandag 01 december 2014 @ 15:41:
Als je echt nog niets van fotografie weet, suggereer ik altijd om voor iets 2dehands te gaan. Is een dslr toch niet wat je wou, dan kan je 't zonder al te grote verliezen 3dehands doorverkopen. Koop je echter een nieuwe body, dan ben je op dag 1 veel "doorverkoopwaarde" kwijt. Ligt er natuurlijk aan hoe zeker je bent om iets verder te doen met hobby-fotografie.
Nou, ik weet er zelf inderdaad niets vanaf, maar zoals ik al aangaf, het is een cadeau voor mijn vader zijn verjaardag :) . Ik weet wel zeker dat hij er verder mee wil ;)

You're too slow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt me niet zo heel moeilijk.

Het is een cadeau. Je vader houdt van Sony.
Dan kan je voor dat budget kiezen voor een:

pricewatch: Sony Alpha A58K + 18-55 mm F3.5-5.6 SAM II Zwart

Tegenwoordig worden er (door de grote merken) geen slechte camera's meer gemaakt dus je vader zal er vast heel blij mee zijn zeker omdat het een Sony is en hij een Sony liefhebber is. Beleving is een deel van de hobby.

Sony maakt ook systeemcamera's zonder spiegel en die zijn wat compacter over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:53

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Het is lastig om een DSLR aan iemand cadeau te doen die zelf nog geen DSLR heeft. Bij een compact camera is dat makkelijker omdat het daar minder gaat om het gebruiksgemak maar meer om de kwaliteit en veelzijdigheid.

Wil je er lang plezier van hebben dan is het belangrijk bij een DSLR dat je juist ook kijkt naar gebruiksgemak (zitten de knoppen logisch voor je) en houd hij comfortabel vast. Nou heeft je vader alles wel van Sony maar het is ook belangrijk om verder te kijken. Sony DSLR's hebben namelijk geen optische zoeker, in plaats daarvan gebruiken ze een OLED schermpje. Dit is op veel vlakken een nadeel omdat de resolutie vaak wat te wensen over laat en het schermpje traag kan reageren, zeker in het donker. Het voordeel is wel dat wat je ziet ook echt de foto wordt en je ondersteuning krijgt bij het handmatig focussen.

Zo zijn er nog meer punten:
- Aanbod en prijs van lenzen
- Upgrade mogelijkheden
- Prestaties van de sensor
- Mogelijkheden om te filmen

Noem maar op :)

Het genoemde topic hierboven bevat ontzettend veel informatie waar je je keus op kan baseren. Mijn voorstel zou zijn om samen met je pa er eens goed voor te gaan zitten en ook een aantal winkels te bezoeken om wat modellen vast te houden en mee te schieten (dit kan gewoon). De verrassing is dan misschien weg maar je hebt minder kans op een camera die nooit gebruikt zal worden ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-10 18:29
Je kan hem natuurlijk ook een zelf gemaakte cadeaubon geven voor een camera en dan met hem op pad gaan om er zelf een uit te zoeken :)

Ik ben bijvoorbeeld groot fan van Nikon camera's, maar ik heb laatst een aantal Samsung modellen in mijn handen gehad en die spraken me ook heel erg aan. Bij Canon had ik dit een stuk minder. Het is echt heel persoonlijk en dat geldt ook voor je pa.

[ Voor 3% gewijzigd door PdeBie op 01-12-2014 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:15
Waarom een spiegelreflex als je nieuw begint en geen sportfotograaf in de dop bent?
De stap van een compact naar een spiegelreflex is best wel groot (ook letterlijk) terwijl een Panasonic GM1 een leuke doorstart is/ bijvoorbeeld een hele fraaie binnenkomer is waar je aan een groot aantal wensen van je vader tegemoet komt.
Betere foto's, relatief compact, vrijwel alle mogelijkheden. Past ook binnen je budget, in ieder geval hier :
http://www.fotohanskeuzek...-gm1-zilver--12-32mm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18
Waarom niet?
als je nieuw begint en geen sportfotograaf in de dop bent?
Je hoeft echt geen sportfotograaf te zijn om profijt te halen uit een DSLR. Je kan bijvoorbeeld al profijt hebben als je gewoon op kerstavond familieportretten wilt maken ofzo. Bovendien zijn de budget DSLR's tegenwoordig zo eenvoudig dat de leercurve echt niet zo'n probleem is, en de prijs is dat ook niet.

Sony is een goed merk qua camera's dus een buil zal je je er niet aan vallen. Ik ben het alleen wel eens met de mensen hierboven die zeggen dat een DSLR erg persoonlijk is en dat het toch wel handig is om samen even wat camera's uit te proberen om te kijken welke het lekkerste in de hand ligt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 10:47
Zeker goed om samen te kijken inderdaad, maar ik zou ook mirrorless camera's zeker meenemen in de overweging. Spiegelreflex camera's worden veelal direct als "beter" bestempeld, maar beide zijn gewoon prima keuzes, dus ik zou het zeker ook overwegen. Die spiegel klapt immers toch weg op moment van opname :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frishe1992
Bedankt iedereen voor alle reacties! :)
Het is misschien inderdaad beter om dan samen met mijn vader te gaan kijken en proberen.
Dan heeft hij tenminste zeker weten iets naar zijn smaak, ook al is de verassing er vanaf. :)
Nog bepaalde dingen waarvan jullie zeggen dit of dat zou ik zeker overwegen of zeker meenemen in je beslissing?

You're too slow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Zoals hierboven gezegd, vergeet vooral niet de systeemcamera's mee te nemen. Praktisch zijn deze hetzelfde als een spiegelreflex alleen dan zonder een spiegel, maar wel dezelfde sensor dus dezelfde beeldkwaliteit. Enige nadeel is wat dat betreft de minder snelle autofocus (lees NIET: langzame) en/of soort zoeker. Sony heeft wat dat betreft wel een paar goede systeemcamera's zoals de a5000.

Kijk ook wat lekker in de hand ligt, ik weet nog wel dat ik voor een nikon naar de winkel ging maar een canon lag mij veel beter in de hand :P Maar zoals PdeBie ook al zei, dit is echt heel persoonlijk. Tevens kon ik sneller mij weg vinden in de instellingen bij Canon dan bij Nikon en Sony, hij blijkbaar beter bij Nikon.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:07
De keus tussen mirrorless of spiegelreflex is in feite de keus tussen compacter of betere ergonomie.

De beeldkwaliteit hoef je, je niet druk om te maken. Alle moderne camera's met een vergelijkbaar sensorformaat verschillen daarin niet zoveel van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:15
Ergonomie is sterk afhankelijk van het model/ merk en zeker niet afhankelijk van mirrorless of dslr. Dat is een absoluut verkeerde generalisering / simplificering van dit issue. In beide categorieën heb je goede en minder goede oplossingen net als je mensen met grote en kleine handen hebt, fijne of minder fijne motoriek.
Wat bij het ene merk lekker zit (handgrepen en knopjes) zit bij een ander merk "verkeerd". Proberen is de enige methode om het goede model eruit te halen. Het is daarbij wel van voordeel als je al goed weet waar welke knoppen voor nodig zijn en hoe vaak je ze waarschijnlijk gaat gebruiken. Knoppen die je niet of nauwelijks nodig hebt zijn dan niet zo relevant als ze niet lekker zitten of voelen, andere knoppen maken dat je van je keuze baalt of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frishe1992
Nogmaals bedankt voor jullie reacties, ik neem deze zeker mee in het beslissen :)..
Ik weet in ieder geval weer iets meer!
Ik ga toch maar samen met hem kijken om een leuke camera i.p.v. iets aanschaffen wat niet bevalt.

You're too slow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:34
Persoonlijk denk ik dat een nikon 3200 een perfecte keuze zal zijn. Waarom? Omdat dat een echte instap dslr is met heel handig: een guide functie. Verder een prima ding met een goede sensor. Volop lenzen voor te krijgen en redelijk compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:44

Garyu

WW

gebruikershaes schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:46:
Persoonlijk denk ik dat een nikon 3200 een perfecte keuze zal zijn. Waarom? Omdat dat een echte instap dslr is met heel handig: een guide functie. Verder een prima ding met een goede sensor. Volop lenzen voor te krijgen en redelijk compact.
Inderdaad - het is natuurlijk altijd nog mogelijk een eerste keus te treffen en hem dat kado te doen en goed op te letten dat je het product kan retourneren / omruilen voor een ander model mocht het niet bevallen. Spreek even met de winkel, het is niet de eerste keer dat iemand een SLR kado geeft ;).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gebruikershaes schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:46:
Persoonlijk denk ik dat een Nikon D3200 een perfecte keuze zal zijn. [....]
Voor jou persoonlijk misschien, maar dat kun je voor iemand anders niet zo makkelijk bepalen. Daarnaast zijn keuzes praktisch nooit perfect, maar altijd een compromis. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
Zo'n D3200 is denk ik wel je beste keuze, misschien is het ook leuk om voor een ILC te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Waarom geen Sony a58 en wel een d3200, beide instappers. Zoals Woutoud zei, een camera blijft comprissen sluiten en het ene model doet het hier, andere model daar. Dus het blijft vrij persoonlijk, dat neemt echter niet weg dat een d3200 een hele goede instapper is ;)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Verwijderd

*knip

[ Voor 95% gewijzigd door Nordlys op 18-12-2014 18:23 . Reden: V&A is ergens anders ]

Pagina: 1