Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuw TV - kijkafstand rond de 3 meter.

Pagina: 1
Acties:

• chiels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-12-2023
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een nieuw TV voor in de woonkamer. Het wordt tijd om mijn goede oude 32" HD Ready TV te vervangen.

Wat is je budget?
Rond de 500 ~ 600 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
  • Beeldkwaliteit vind ik het belangrijkst, kijk met name films en series via mijn XBMC Mediacenter.
  • Smart TV is wat minder belangrijk, maar een gebruiksvriendelijke interface is een pre. Ben bijv. gecharmeerd van WebOS.
  • UPC ondersteuning zodat ik geen extra decoder nodig heb.
  • Mooi design. Ben geen groot fan van Samsung designs. Wit of zilver lijkt mij wel geinig aan de muur, maar is geen must have.
  • Ik speel soms op mijn PS4, maar ben geen fanatieke gamer. Input lag praktijken boeien mij niet zo.
  • Geluid onbelangrijk want ik heb een Onkyo TX-SR508 AV receiver waar alle apparatuur op zit aangesloten.
  • Ingebouwde recorder is mooi meegenomen, geen hoge prio.
Short list (updated)Welke vragen heb je hier nog over?

• Hoeveel Inch is ideaal? Mijn kijkafstand is 3,2 meter, ik denk dat 42" meer dan genoeg is. Ik ben bang dat groter te heftig word. Zien jullie dit ook zo?

• Ultra HD of Full HD? Er zijn nu een aantal betaalbare Ultra HD modellen uit, maar de reacties zijn wisselend. Techradar.com zegt dat je beter voor een 4K TV kan gaan omdat je alvast voorbereid bent. In een topic op dit forum wordt gezegd dat je beter even kan wachten. Heeft Ultra HD nou wel of geen nut met 42"? Mijn Onkyo receiver ondersteunt geen Ultra HD, dus dat wordt upscalen. Echter wordt de receiver vast een keer vervangen..en dan ben ik al voorbereid als er tegen die tijd meer content is? Of toch investeren in een top Full HD model?

Alvast bedankt voor de moeite!

Cheers,
Chiel

[ Voor 19% gewijzigd door chiels op 01-12-2014 09:41 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Of 4K een meerwaarde heeft, is aan jou om te bepalen. In het topic waar je naar verwijst komen diverse standpunten naar voren. Persoonlijk denk ik van niet, zeker met een relatief klein scherm. Of het moet zijn dat je er erg dicht op gaat zitten. Wat betreft het schermformaat, groter went vrij snel en op jou afstand zou misschien een 46" ook nog wel kunnen.

Aan je shortlist zou je de Samsung UE46H6203 (veel tv voor je geld), Panasonic Viera TX-42AS650E (naar mijn mening een prima all-rounder) en Sony KDL-42W705B (vrij vergelijkbaar met de W829 maar zonder 3D) kunnen toevoegen.

• chiels
S1NN3D schreef op maandag 01 december 2014 @ 07:33:
Of 4K een meerwaarde heeft, is aan jou om te bepalen. In het topic waar je naar verwijst komen diverse standpunten naar voren. Persoonlijk denk ik van niet, zeker met een relatief klein scherm. Of het moet zijn dat je er erg dicht op gaat zitten. Wat betreft het schermformaat, groter went vrij snel en op jou afstand zou misschien een 46" ook nog wel kunnen.

Aan je shortlist zou je de Samsung UE46H6203 (veel tv voor je geld), Panasonic Viera TX-42AS650E (naar mijn mening een prima all-rounder) en Sony KDL-42W705B (vrij vergelijkbaar met de W829 maar zonder 3D) kunnen toevoegen.
Bedankt! Ik heb de shortlist even uitgebreid. Binnenkort maar eens een 46" testje doen op deze afstand. Welke van de bovenstaande drie heeft denk je de beste beeldkwaliteit? De Samsung met een 100hz paneel? Blijf het maar vage shit vinden met die geoptimaliseerde refresh rate values. Het is dus marketing praat lees ik overal. Wat is dan de echte refresh rate van bijv. die Panasonic. Staat nergens vermeld, dubieus.

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Heb zelf een 42 inch op een kijkafstand van circa 2 meter. 3 meter zou ook wel kunnen, maar ik zou dan snel voor 46 gaan denk ik. Het went erg snel en met die dunne bezels van tegenwoordig is een 42 inch waarschijnlijk marginaal groter dan je 32 inch.

Ik zou de Sony KDL-42W705B laten vallen. specs lijken minder tov de rest.

Voor de rest lijkt mij dat het niet zo heel veel uit maakt. In deze prijsklasse zijn de verschillen niet zo groot. De LG vind ik het mooist dus die zou ik dan nemen. Heeft ook nog eens 4k. Over het algemeen hebben LG en Samsung wel veel waar voor je geld

• S1NN3D
  • Niet online
chiels schreef op maandag 01 december 2014 @ 13:27:
Wat is dan de echte refresh rate van bijv. die Panasonic.
Volgens mij is de Panasonic ook een 100 Hz model.
EJPostema schreef op maandag 01 december 2014 @ 13:38:
De Sony W-series zijn prima tv's hoor. Met hun extreem lage input lag zijn het ook erg geschikte tv's om op te gamen.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
EJPostema schreef op maandag 01 december 2014 @ 13:38:
Heb zelf een 42 inch op een kijkafstand van circa 2 meter. 3 meter zou ook wel kunnen, maar ik zou dan snel voor 46 gaan denk ik. Het went erg snel en met die dunne bezels van tegenwoordig is een 42 inch waarschijnlijk marginaal groter dan je 32 inch.

Voor de rest lijkt mij dat het niet zo heel veel uit maakt. In deze prijsklasse zijn de verschillen niet zo groot. De LG vind ik het mooist dus die zou ik dan nemen. Heeft ook nog eens 4k. Over het algemeen hebben LG en Samsung wel veel waar voor je geld
Specs zeggen maar weinig. Het grootste gedeelte van de specificaties is toch maar marketingpraat en daarnaast gaat het erom wat de televisie in kwestie in de werkelijkheid presteert. Dat geldt overigens niet alleen voor televisies.

Ik zou trouwens de Panasonic pricewatch: Panasonic TX-40AS640E Zilver boven de AS650 kiezen. Het VA-paneel van de AS640 presteert beter dan het IPS-paneel van de AS650.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

chiels schreef op zondag 30 november 2014 @ 23:38:
• Hoeveel Inch is ideaal? Mijn kijkafstand is 3,2 meter, ik denk dat 42" meer dan genoeg is. Ik ben bang dat groter te heftig word. Zien jullie dit ook zo?
Als er geen harde eisen zijn aan het formaat (dat de TV bijvoorbeeld in een kastje moet komen te hangen en max xx" mag zijn) zou ik gaan voor het grootste model wat binnen je gekozen serie en budget past. Wellicht wat lastig zoeken aangezien je dan niet direct kan filteren op formaat. Maar wat je overal leest is dat formaat echt snel went. Ik zit hier ook zo'n 3 meter van de TV af en ik heb een 65"...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:08

DarkSide

theres no place like ::1

sommige mensen zijn niet zo in to grote schermen (46" en groter)
Maar die kijken ook niet "echt" naar films.

Zelf wen je er echt heel snel aan. Dacht eerst ook dat mijn 42" HUGE was.
Maar dat gevoel is snel voorbij.
Mijn volgende tv wordt echt geen 46" maar een 55"
Als je de ruimte hebt zou ik idd groter kopen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Zou hier uren kunnen praten over grote schermen !
Prachtig...

Verwijderd

Klopt in de Top serie zou ik zeggen een mooie Sony X8505 of een quality Panasonic AX900 dat zijn nu wel de top ''brekers'' die het goed voor elkaar hebben... Grandisimo ;)

Ben verder geen fan van algemeen basic LG panels die in de huidige generatie merk TV's in veelvoud wordt gebruikt. De kijkhoek is niet altijd zo best. (LG geeft zelf wel in zijn lagere prijsklasse een juiste beeldcompressie).

Maar voor 500 - 600 euro kun je met een LG, Philips Samsung vaak geen buil vallen en is rijk aan Smart - media functies en prima waar voor je geld. (WebOS vind ik nu nog tergend traag)
Wat betreft deze prijsklasse zal de kleurintensiteit bij een LG / Philips het mooiste kleurenpalet geven.
Vaak kun je op een TV een externe HDD / REC functie/schijf op de USB plaatsen voor opname. Maar gezien de ''rechten-in-copiebeveiliging'' kun je dan meestal alleen het programma opnemen wat je dat moment kijkt, en/of de TV moet aanstaan om ''wat'' op te nemen. ( evt met dubbele TV-tuner zie o.a. Panasonic )

Let bij je aankoop altijd goed op wat de backlight doet in de donkere gebieden (of de zij-onder-bovenkanten ook goed donker zijn etc. Idem in de lichte i.v.m. banding ) En als het beeld snel ververst of dit vloeiend verloopt ipv schokkerig. ( in het menu zijn er allerlei trucjes dit aan/uit te zetten. Bij 4K TV's gaan ivm de normale 1080i TV resolutie d.m.v. compressie dit bij vele schermen fout )

Algemeen indruk TV audiogedeelte > via optisch:
Sony > Zeer goed ( zeker via Pathe thuis / media audio zeer goed )
LG > Redelijk/Goed ( goed / kan wat scherp aanvoelen )
Panasonic > Goed ( prima / goede nuance )
Samsung > Redelijk ( klinkt goed / niet altijd synchroon / gecomprimeerd )
Philips > Perfect ( prima / klinkt natuurlijk / DA heeft soms wat moeite )

Nou @chiels ik hoop dat je een beetje indruk krijgt van de in-side ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2014 00:02 ]

• chiels
Iedereen bedankt tot nu toe voor alle informatie. Het wordt er niet eenvoudiger op, maar het zet mij goed aan het denken voor het maken van een goede keuze :) Heel fijn! :) Denk dat ik mijn budget ook maar wat ga op opschroeven.

• chiels
Verwijderd schreef op woensdag 03 december 2014 @ 23:26:
Klopt in de Top serie zou ik zeggen een mooie Sony X8505 of een quality Panasonic AX900 dat zijn nu wel de top ''brekers'' die het goed voor elkaar hebben... Grandisimo ;)

Ben verder geen fan van algemeen basic LG panels die in de huidige generatie merk TV's in veelvoud wordt gebruikt. De kijkhoek is niet altijd zo best. (LG geeft zelf wel in zijn lagere prijsklasse een juiste beeldcompressie).

Maar voor 500 - 600 euro kun je met een LG, Philips Samsung vaak geen buil vallen en is rijk aan Smart - media functies en prima waar voor je geld. (WebOS vind ik nu nog tergend traag)
Wat betreft deze prijsklasse zal de kleurintensiteit bij een LG / Philips het mooiste kleurenpalet geven.
Vaak kun je op een TV een externe HDD / REC functie/schijf op de USB plaatsen voor opname. Maar gezien de ''rechten-in-copiebeveiliging'' kun je dan meestal alleen het programma opnemen wat je dat moment kijkt, en/of de TV moet aanstaan om ''wat'' op te nemen. ( evt met dubbele TV-tuner zie o.a. Panasonic )

Let bij je aankoop altijd goed op wat de backlight doet in de donkere gebieden (of de zij-onder-bovenkanten ook goed donker zijn etc. Idem in de lichte i.v.m. banding ) En als het beeld snel ververst of dit vloeiend verloopt ipv schokkerig. ( in het menu zijn er allerlei trucjes dit aan/uit te zetten. Bij 4K TV's gaan ivm de normale 1080i TV resolutie d.m.v. compressie dit bij vele schermen fout )

Algemeen indruk TV audiogedeelte > via optisch:
Sony > Zeer goed ( zeker via Pathe thuis / media audio zeer goed )
LG > Redelijk/Goed ( goed / kan wat scherp aanvoelen )
Panasonic > Goed ( prima / goede nuance )
Samsung > Redelijk ( klinkt goed / niet altijd synchroon / gecomprimeerd )
Philips > Perfect ( prima / klinkt natuurlijk / DA heeft soms wat moeite )

Nou @chiels ik hoop dat je een beetje indruk krijgt van de in-side ;)
Als ik mijn budget verhoog naar 750 euro. Kan ik dan opmaken uit jouw bericht dat Philips de beste keuze is voor een 42"/46" TV met de beste beeldkwaliteit? :)

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
In mijn ogen is 4K nog niet de moeite waard. De technologie is nog niet dusdanig doorontwikkeld dat je voor relatief weinig geld een goede TV kan krijgen. Zelf heb ik een jaar geleden gekozen voor een 40 inch full HD van destijds 600 euro. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik op termijn (laten we zeggen over 3-4 jaar) interesse heb in 4K TV, maar alleen wanneer deze TVs goed doorontwikkeld zijn.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Er is op dit moment een hele mooie aanbieding voor een 40'' 4k TV bij plattetvdiscounter.
Deze aanbieding is alleen vandaag aangezien het ook een ibood aanbieding is.

https://www.plattetvdisco...x-40ax630e?ref=kieskeurig

Ik zit zelf nog te twijfelen aangezien ik pas een jaar een nieuwe TV heb.

• S1NN3D
  • Niet online
chiels schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 10:21:
Als ik mijn budget verhoog naar 750 euro. Kan ik dan opmaken uit jouw bericht dat Philips de beste keuze is voor een 42"/46" TV met de beste beeldkwaliteit? :)
Ga daar maar niet van uit. Ik heb in geen jaren meer een review voorbij zien komen waarbij Philips echt uitblinkt. Sinds de tv-divisie in handen van TP Vision is, lijkt dit merk de aansluiting wel gemist te hebben met de andere merken.
xelfer schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 10:29:
In mijn ogen is 4K nog niet de moeite waard. De technologie is nog niet dusdanig doorontwikkeld dat je voor relatief weinig geld een goede TV kan krijgen. Zelf heb ik een jaar geleden gekozen voor een 40 inch full HD van destijds 600 euro. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik op termijn (laten we zeggen over 3-4 jaar) interesse heb in 4K TV, maar alleen wanneer deze TVs goed doorontwikkeld zijn.
Ik zou ook kiezen voor full-hd. Er is nog nauwelijks randapparatuur en content beschikbaar voor 4K en dit zal nog wel een tijd gaan duren. Full-hd is eigenlijk nog maar net ingeburgerd aan het raken.
Ernemmer schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 10:33:
Er is op dit moment een hele mooie aanbieding voor een 40'' 4k TV bij plattetvdiscounter.
Deze aanbieding is alleen vandaag aangezien het ook een ibood aanbieding is.

https://www.plattetvdisco...x-40ax630e?ref=kieskeurig

Ik zit zelf nog te twijfelen aangezien ik pas een jaar een nieuwe TV heb.
Zoals gezegd is er nauwelijks 4K-content beschikbaar. Deze tv beschikt niet over de Netflix 4K app dus ook via die weg kun je niet aan content komen van de hoogste kwaliteit. Daarnaast kun je met je 40 inch 4K scherm hooguit 1,5 meter van het scherm gaan zitten om nog een verschil in kwaliteit te kunnen zien. Lijkt me niet prettig en reëel.

Verwijderd

Een TV wat tussen de 400,- / 750,- ''4K'' kan ''afspelen'' zien we nu als een ''misser''. Een goede Full-HD komt er vaak volwassener uit. Vele mensen vergapen zich nou eenmaal op allerlei ''innovatieve of kromme-snufjes'' dat vaak meer kost dan het genot wat het oplevert.

Overigens is écht 4K 4096x2160 ipv het verkochte 3840x2160. Maar goed dat heeft met de aspect ratio te maken.
Daarnaast hebben we nog te maken met een stuk compressie namelijk de H.264 > H.265 Video Coding (HEVC) t.b.v. 4K. En dan hebben we nog het apparaat/weergever, de content-toevoer via je provider (bv meest ideaal is glasvezel), Fast-kwaliteit router, hoge kwaliteit netwerkkabels, (HDMI 2.0 voor snellere rate) etc. etc.
Als die zaken eens op orde zouden zijn dan praten we weer eens verder over de juiste (4K) contentweergave op beeld ipv direct of indirect een TV de ''schuld'' te geven over haar ''input-lag en mindere-weergave''.

Kortom:
@chiels Mijn advies zou zijn als je voor max. 750,- een keuze wil maken voor een goede TV kijk dan naar Full-HD ipv 4K (dan wel 3D actief/full HD als je dat wilt gaan gebruiken)
Nogmaals staar ik me indeze niet blind op de ''Philips-jes'' maar volg ook niet de ''Samsung trein'' maar richt me op je eerder aangegeven beeld-budget-totaal-tevredenheid-plaatje.
Beoordeel ook zelf een Philips, LG, Panasonic of SonyTV beeld. (In het ''vergeet-hoekje'' zit trouwens ook nog Toshiba).

Maar denk goed na want de ergernis van slechte kwaliteit werkt door als de vreugde van de lage prijs allang voorbij is. Succes

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2014 23:39 ]

• chiels
Bedankt iedereen voor het advies! Echt super.

Het is uiteindelijk de pricewatch: Philips 42PFK7109/12 Zwart geworden. Ik heb heel wat modellen in levende lijve bekeken waarbij deze Philips voor mij eruit sprong qua beeldkwaliteit en design.

Thuis nog wat kalibratiewerk uitgevoerd, zeer tevreden over het beeld. Ambilight was voor mij nooit een must-have, maar ik moet zeggen dat ik zeer content ben met deze feature, vooral in combinatie met mijn Hue Lights. Smart TV en geluid is matig op deze TV (zoals bekend uit de Tweakers review: reviews: Vijf tv's rond de 50" voor 800 euro), maar daar heb ik mijn OpenElec Mediacenter en een Onkyo receiver voor.

Cheers!

Chiel

Verwijderd

Goed om te horen. Dank voor je reactie. Dan paste me eerste advies toch perfect bij je. ;)
Geniet ervan en de beste wensen ! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2015 00:51 ]

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
chiels schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 10:21:
[...]

Die ratings gingen over het geluid via optical out ;). Toch enigszins verrassend dat je de tweakers roundup hebt gelezenen alsnog voor de Philips bent gegaan; maar de ambilight verbergt veel, in het bijzonder de matige zwartwaarden ...
Design en bouwkwaliteit/materiaal van z'n voorganger vond ik ook wel een/het pluspunt (die had alleen nog 3-zijdig ambilight)

[ Voor 10% gewijzigd door apis29 op 04-01-2015 01:28 ]

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

Toevallig net afgelopen week van een 32inch naar een 42inch gegaan op plm.3 meter kijkafstand.
Conclusie: groter is beter, nog groter is mogelijk nog beter!

Aan de andere kant is een erg grote tv in een vrij kleine woonkamer wel een beetje opvallend aanwezig.

• chiels
Verwijderd schreef op zondag 04 januari 2015 @ 00:50:
Goed om te horen. Dank voor je reactie. Dan paste me eerste advies toch perfect bij je. ;)
Geniet ervan en de beste wensen ! :)
Je hebt mij zeker weten te overtuigen om toch voor Full HD te gaan :) Ook de beste wensen! :)

[ Voor 3% gewijzigd door chiels op 04-01-2015 11:37 ]

• chiels
apis29 schreef op zondag 04 januari 2015 @ 01:22:
[...]

Die ratings gingen over het geluid via optical out ;). Toch enigszins verrassend dat je de tweakers roundup hebt gelezenen alsnog voor de Philips bent gegaan; maar de ambilight verbergt veel, in het bijzonder de matige zwartwaarden ...
Design en bouwkwaliteit/materiaal van z'n voorganger vond ik ook wel een/het pluspunt (die had alleen nog 3-zijdig ambilight)
Ik heb de 42" W8 in een showroom gezien naast de Philips, was snel overtuigt. Wellicht dat het beeld afwijkt met de 50"? Ach weet je, ik heb mij zitten doodstaren op specificaties en die review, maar de TV's in een showroom goed bekijken heeft mij uiteindelijk tot deze keuze geleid..
Pagina: 1