Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

cat5e eerst 1000 nu maar 50 Mbit

Pagina: 1
Acties:

• Dionysos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 11:39

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Topicstarter
Situatie is als volgt:

Ik had 100/10 Mbit van Upc, sinds gsiteren 200/20 Mbit.

Hartstikke mooi. Echter kabel van router beneden naar boven was nog cat 5, dus gisteren cat5E gekocht.
Eerst getest met de standaardconnectoren (even over de trap naar boven gelegd) en idd 200 down en 20 up.

Mooi, vanochtend onder de kruipruimte door en kabel naar boven getrokken. Standaard connector eraf natuurlijk anders past het niet.

Inmiddels zelf een connector eraan geknepen, maar met speedtest.net (en ook via Usenet) haal ik maar 70 Mbit down nu. Wel 20Mbit up (de config file van het modem staat dus nog goed).

Eerst een logische conclusie zou zijn: connector niet goed geknepen. Dus overnieuw gedaan, maar wederom.

Nu mijn vraag: kan een connector toch slecht geknepen zijn, terwijl je wel een verbinding haalt? Ik zou zeggen: slecht geknepen is geen verbinding, maar waarschijnlijk werkt het niet zo.

Ik heb nog 6 losse connectors, dus nog 6 pogingen hierna :)

Wie biedt?

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-11 17:17
Volgens welk schema knijp je? Heb je dat gelijk aan beide kanten?

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Topicstarter
1: Oranje-Wit
2: Oranje
3: Groen-Wit
4: Blauw
5: Blauw-Wit
6: Groen
7: Bruin-Wit
8: Bruin

Andere kant niet gecheckt, dacht dit standaard zo was. Zal andere kant nog even bekijken.

edit: ik zie overigens wel dat mijn connectoren 'cat 6 plugs' heten. De kabel is 5e. Dat moet geen verschil maken toch?

[ Voor 22% gewijzigd door Dionysos op 30-11-2014 13:46 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De kabel loopt toch niet samen met 230v kabels door een buis of zoiets?

CAT6 stekkers kunnen prima op CAT5e kabel.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-11 18:45
slechte connectors?

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-11 18:52

auto660

1991 240 GL Brick

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Topicstarter
BeefHazard schreef op zondag 30 november 2014 @ 13:35:
Volgens welk schema knijp je? Heb je dat gelijk aan beide kanten?
Net gecheckt. Schema is gelijk.
Bigs schreef op zondag 30 november 2014 @ 13:48:

CAT6 stekkers kunnen prima op CAT5e kabel.
Nope, samen met 1 coax.
Dank voor het meedenken, maar als het een slechte kabel was dan had ik niet de volle snelheid gehaald toen ik de kabel na het kopen direct even had aangesloten (over de trap gelegd en met originele connectoren)

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Wat zegt de aangesloten hardware over de link snelheid?

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Topicstarter
ShadowAS1 schreef op zondag 30 november 2014 @ 13:58:
Wat zegt de aangesloten hardware over de link snelheid?
100 MBs

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:54
Zit er een kink in de kabel?
Checken of onderweg de kabel glad blijft zonder verwringing.

gewaarwordingshorizon

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Dan weet je dat daar al n probleem zit (Het is 100Mbit/s trouwens)
Is je kabel stugge of soepele kabel?
Wat is de AWG aanduiding op de kabel?
Weet je 100% zeker dat het aansluit schema op beide connectors het zelfde is (dus dat t niet toevallig gespiegeld zit)?
Zet op beide uiteinden eens nieuwe connectors?

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:58
Bigs schreef op zondag 30 november 2014 @ 13:48:
Stel dat het zo is? Wat dan?

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

GioStyle schreef op zondag 30 november 2014 @ 14:02:
[...]

Stel dat het zo is? Wat dan?
Dan niks, het zou niet uit moeten maken. Shielded kabels zijn alleen nodig in het geval van zware electische bekabeling (zoals machineruimtes e.d.)

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Topicstarter
ShadowAS1 schreef op zondag 30 november 2014 @ 14:01:
Dan weet je dat daar al n probleem zit (Het is 100Mbit/s trouwens)
Is je kabel stugge of soepele kabel?
Wat is de AWG aanduiding op de kabel?
Weet je 100% zeker dat het aansluit schema op beide connectors het zelfde is (dus dat t niet toevallig gespiegeld zit)?
Zet op beide uiteinden eens nieuwe connectors?
26 AWG

Soepele kabel. Geen knikken.
Aansluitschema is hetzelfde. Ik heb de originele afgeknepen connector er overigens nog eens naast gehouden en ik leg ze op dezelfde manier erin.

Edit: als ik netwerkadapter overigens handmatig op '1.0 Gbps full duplex' zet, verandert er niets.
Hij stond op automatisch onderhandelen overigens. Gisteren werkte het met de originele connectors overigens meteen; dus ligt naar mijn idee dan niet aan de netwerkadapter.

Inmiddels nog 5 connectoren over... zelfde resultaat, alleen zelf iets gefrustreerder _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Dionysos op 30-11-2014 14:23 ]

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik denk niet dat je kabel het probleem is. Heb je het al eens geprobeerd na een reboot van je PC of met een andere PC. Ik maak wel eens mee dat om duistere redenen de link op 100 MBit blijft steken en vervolgens na een reboot en eventueel het resetten (power eraf en er weer op) van mijn 1GBit switch de link ineens weer 1GBit is :?
Ik heb ook een lange (goedkope Cat6 kabel van de Gamma) lopen van helemaal beneden naar zolder en die loopt ook langs 220V en die doet gewoon 1GBit/s.

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Topicstarter
peterpv schreef op zondag 30 november 2014 @ 14:13:
Ik denk niet dat je kabel het probleem is. Heb je het al eens geprobeerd na een reboot van je PC of met een andere PC. Ik maak wel eens mee dat om duistere redenen de link op 100 MBit blijft steken en vervolgens na een reboot en eventueel het resetten (power eraf en er weer op) van mijn 1GBit switch de link ineens weer 1GBit is :?
Ik heb ook een lange (goedkope Cat6 kabel van de Gamma) lopen van helemaal beneden naar zolder en die loopt ook langs 220V en die doet gewoon 1GBit/s.
Ik zal het later vanmiddag eens met een laptop proberen ( hopelijk heeft die wel een gigabit adapter anders schiet het nog niet op natuurlijk)

Reboot hielp niet trouwens.

Edit: laptop geprobeerd, zelfde resultaat.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
Schaf een kabel-tester aan, kost rond de €12. Doormeten na je aanknijp actie en als dat goed zit kun je verder troubleshooten.
Of gewoon even testen met een Linux LiveCD op je "probleem-pc" en kijk of je hetzelfde snelheidseuvel hebt.

[ Voor 46% gewijzigd door EverLast2002 op 30-11-2014 16:06 ]

• GioStyle
ShadowAS1 schreef op zondag 30 november 2014 @ 14:03:
[...]

Dan niks, het zou niet uit moeten maken. Shielded kabels zijn alleen nodig in het geval van zware electische bekabeling (zoals machineruimtes e.d.)
I know, maar ik wilde weten wat Bigs erover te zeggen heeft.

230V is namelijk gewoon laagspanning.

Verwijderd

niet helemaal correct.

Alles wat lager dan 50 volt is laagspanning. De rest is midden spanning tot 1000 Volt), en wat er boven komt, is hoogspanning.

Dus 230V is midden spanning.

Maar in een gewone huis tuin keuken situatie is dat "UTP naast de 230V kabel ligt"' niet van toepassing. Echt problemen komen, als je motoren hebt draaien (draaistroom), met frequentieregelaars.

Vergeet niet, het lichtnet werkt met 50 Hz. De UTP liggen in de 100-den MHz.... Dat is ZOOOO ver uit elkaar (ook de n-harmonische komt niet eens in de buurt).....

• GioStyle
Laagspanning is wisselspanning t/m 1000V en gelijkspanning t/m 1500V.

Alles lager dan <50V is volgens mij zwakstroom.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
GioStyle schreef op zondag 30 november 2014 @ 16:02:
[...]

I know, maar ik wilde weten wat Bigs erover te zeggen heeft.

230V is namelijk gewoon laagspanning.
Het zou inderdaad niet uit moeten maken, maar TS heeft een vreemd probleem dus dan wil je toch even een volledig beeld van de situatie hebben.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 19:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dus het was een kabel met 2 fabriek af connectoren. je hebt 1 kant eraf geknipt door de buizen getrokken en terug een connector aangezet?

Cat6 is wel wat dikker dan cat 5e ;) dus het zou kunnen dat je metalen klemmen geen contact maken met de aders zelf.

Post een een foto van een aangeknepen connector. Knip eventueel een slecht geknepen connector in stukken om te zien of die klemmen wel echt door de isolatie gaan.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Topicstarter
Damic schreef op zondag 30 november 2014 @ 21:55:
Dus het was een kabel met 2 fabriek af connectoren. je hebt 1 kant eraf geknipt door de buizen getrokken en terug een connector aangezet? Jep, klopt!

Cat6 is wel wat dikker dan cat 5e ;) dus het zou kunnen dat je metalen klemmen geen contact maken met de aders zelf.

Post een een foto van een aangeknepen connector. Knip eventueel een slecht geknepen connector in stukken om te zien of die klemmen wel echt door de isolatie gaan.
Foto zal ik morgen even doen. IPhone werkt niet echt met macro foto's.

Ik vind het eigenlijk het meest voor de hand liggen dat ik een fout heb gemaakt met het krimpen. Jouw theorie (cat6 plugje werkt wellicht toch niet helemaal op een cat5e kabel) vind ik een aardige. Ik ga morgen ook nog wat andere plugjes kopen. Gelukkig nog genoeg lengte op de kabel om te blijven proberen. :D

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:48
Soepele UTP heeft aders die uit "gebundelde" dunne koperdraadjes bestaan (stranded), stugge UTP heeft aders die uit massieve dikkere koperdraad bestaat (solid). Ieder type heeft zijn eigen type connector nodig (of liever zijn eigen type contactpinnetjes).

Zie hier voor mooie plaatjes van de benodigde contact-pinnen die in je stekkertjes moeten zitten voor ieder kabeltype .

[ Voor 22% gewijzigd door Masimo op 30-11-2014 22:23 ]

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Topicstarter
De pluggen die ik heb zijn wel voor soepele kabels 9 http://www.konigelectronic.com/nl_nl/55896642 ).

• Masimo
Heb je geen tweede lange kabel tot je beschikking? Dan kun je testen of het inderdaad je zelfgeknepen connector is.

• nasdude
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-11 09:31
Ik ga er vanuit dat je PC wel aangeeft dat je een gbit connectie hebt?

Kun je eens testen op een andere speedtest server van speedtest.net (bv amsterdam -> kpn)

en probeer ook eens de upc speedtester: http://www.upc.nl/speedtest/ (alhoewel die bij mij aangeeft dat ik daar zo'n 90mbit kan downloaden (zit met wifi verbonden) terwijl ik bij speedtest.net (server amsterdam -> KPN) zo'n 120mbit haal op mijn 200mbit verbinding)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als de connection tussen PC en router beneden al 100Mbps is waar het 1Gbps geeft, heeft het geen enkele zin om te zitten kloten met speedtests.

Het probleem zit met zekerheid in de eerste hop. Wat allemaal daarachter tussen router en speedtestserver gebeurt is totaal niet relevant totdat die eerste hop zoals het hoort (en zoals het voor installatie was) 1Gbps is.

Je gaat ook niet de afstand van de buren naar jouw werkkamer meten als je nieuwe vloerbedekking in de hal wilt kopen 8)7

Oslik blyat! Oslik!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
UTP kan makkelijk beschadigen als het knel komt te zitten.
Misschien is er tijdens het trekken een knikje in gekomen, die je als het ware door de knik heen hebt getrokken. Als je de kabel nu bekijkt, zie je misschien niets meer, maar het kwaad kan al geschied zijn.
Het trekken moet je altijd met zijn tweeën doen, zodat je dit voorkomt.

Ik zou nog eens een kabel met zelfgemonteerde connectoren over de trap leggen. Als die wel goed werkt, ga je die voorzichtig doorvoeren, dan zou het echt goed moeten gaan.

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28
Ik neem aan dat je bij het afmonteren aan beide kanten het lipje van de connector van je af hebt? Niet dat je aan de ene kant het lipje naar je toe hebt en aan de andere kant van je af?

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Topicstarter
Lipje staat goed.

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Topicstarter
Vandaag nieuwe poging gedaan. Zelfs nog even geprobeerd met een outlet connector en vervolgens aangesloten maar geen resultaat.

Ook nog even nieuwe connectoren gekocht. Geen resultaat.

Ik geef het officieel op *O*

Zaterdag haal ik een nieuwe kabel, laat de originele connectoren eraan, boor een extra groot gat waar het door kan en dan maar zo. :X

Ik kan er niet meer tegen. Ik ben verslagen :F :*)

• EverLast2002
Dionysos schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 17:37:
Vandaag nieuwe poging gedaan. Zelfs nog even geprobeerd met een outlet connector en vervolgens aangesloten maar geen resultaat.

Ook nog even nieuwe connectoren gekocht. Geen resultaat.

Ik geef het officieel op *O*

Zaterdag haal ik een nieuwe kabel, laat de originele connectoren eraan, boor een extra groot gat waar het door kan en dan maar zo. :X

Ik kan er niet meer tegen. Ik ben verslagen :F :*)
Wauw, verslagen door een UTP kabel (als advocaat zijnde) :P
Ik ben zeer benieuwd als je de "probleemkabel" die er nu ligt uit de goot haalt, en vervolgens opnieuw connectoren eraanknijpt, of ie het dan nog niet doet. Dat zou betekenen dat er ergens met het aanleggen destijds toch iets is misgegaan (knoop, lus, knik, breuk) :|

• Masimo
Nog een tip: plak effe een stukje isolatietape over de pinnetjes en het lipje als je de kabel opnieuw trekt.
Dat bespaart mogelijk additionele frustraties.

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Topicstarter
Masimo schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 19:33:
Nog een tip: plak effe een stukje isolatietape over de pinnetjes en het lipje als je de kabel opnieuw trekt.
Dat bespaart mogelijk additionele frustraties.
Goeie tip

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Topicstarter
EverLast2002 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 19:14:
[...]

Wauw, verslagen door een UTP kabel (als advocaat zijnde) :P
Ik ben zeer benieuwd als je de "probleemkabel" die er nu ligt uit de goot haalt, en vervolgens opnieuw connectoren eraanknijpt, of ie het dan nog niet doet. Dat zou betekenen dat er ergens met het aanleggen destijds toch iets is misgegaan (knoop, lus, knik, breuk) :|
Ook als advocaat geef je wel eens het advies om je verlies te nemen 😉

• Dionysos

Dionysos

Nec scire fas est omnia

Topicstarter
Omdat ik er zelf niet tegen kan als een verhaal niet eindigt.......

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/ason71emb/atlast.jpg

Het is dus gelukt. *O* *O* *O* *O* *O* Wel op de ouderwetse manier. Een goede vriend gevraagd een groter gat te boren en daar een nieuwe kabel met originele connectoren doorheen.

Bedankt voor alle hulp en suggesties!

• EverLast2002
That's the spirit d:)b

[ Voor 15% gewijzigd door EverLast2002 op 07-12-2014 10:41 ]

Pagina: 1