Desktop upgrade, voornamelijk CAD-werk

Pagina: 1
Acties:

• _DJ
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:31
Ongeveer 4 jaar geleden heb ik voor het eerst een desktopsysteem zelf in elkaar gezet met de volgende componenten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 860 Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock P55 Pro€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Elite 334€ 0,-€ 0,-
1be quiet! Pure Power L7 530W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 143,95

Een tijdje geleden heb ik al een extra 3TB HDD bijgezet en een grotere SSD gekocht dus op dat punt heb ik geen problemen. Ik heb wel een probleem met mijn moederbord. Op één of andere manier doen niet alle geheugenslots het meer en zodoende heb ik nu maar 1 reep van 2GB in gebruik. Ik heb al alle mogelijke configuraties getest maar het probleem zit echt in de sloten, niet in de repen. Nu vind ik 2GB geheugen gewoon te weinig worden voor het werk dat ik doe (zie verderop) dus ik wil een upgrade uitvoeren. Het het zou het makkelijkst zijn als er nog 1156-socket moederborden te koop waren dan kon ik met een nieuw moederbord weer al mijn geheugen gebruiken en voorlopig weer even vooruit. Ik heb niet zo veel zin om een tweedehands bordje te kopen en ik zie in de vraag-en-aanbod alleen maar mensen die zo'n bord vragen in plaats van aanboeden.

De eerste vraag die ik heb en waar ik niet zo 1-2-3 antwoord op vind is of er geen andere sockets compatible zijn met de componenten die ik nu al heb. Als dat niet zo is moet ik een grotere upgrade uitvoeren en denk ik aan de volgende componenten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 305,95€ 305,95
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,-€ 66,-
1Scythe Mugen 3 Rev. B€ 45,99€ 45,99
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 132,95€ 132,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 550,89

Het liefst zou ik mijn huidige grafsiche kaart dan nog even houden en die evt. later nog eens vervangen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het belangrijkste is (3d) tekenwerk in Revit, Sketchup en AutoCAD. Daarnaast heb ik een aardige fotocollectie die ik beheer met Lightroom en bewerk met Photoshop. Al het overige werk is hieraan ondergeschikt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen echte maximumprijs maar reken op +/- €500,- voor moederbord, processor, processorkoeling en geheugen. Kast, HDD, grafische kaart, OS, scherm, optische drives enz. laat ik dus buiten beschouwing en wil ik overzetten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zie hierboven. Ik vraag mij wel af of mijn voeding nog afdoende is met deze nieuwe componenten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie hierboven.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidsniveau zo laag mogelijk natuurlijk. Het liefst zet ik mijn huidige 120mm fans over want die bevallen nog prima. Een toekomstige grafische kaart wordt een passief gekoelde want de fans van grafische kaarten zijn altijd de luidruchtigste is mijn ervaring.

Ga je overklokken?
Nee.

Ik ben benieuwd naar jullie opmerkingen en eventuele suggesties.

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11 23:06

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Ik zou die grote upgrade maar eens uitvoeren, wat je bij elkaar hebt gezet is prima, maar het zou wel handig zijn als we wisten uit welke overige componenten (kast, HDD, SSD) PC bestaat.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 18:58

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Hmm infeite als je upgrade van moederbord kun je de oude reepjes hergebruiken volgens de specs is gebruikt dat moederbord ook DDR3 als je dan eventueel kijkt of je de zelfde reepjes nog bij kunt bestellen heb je 8gb om mee te beginnen.

Verder wat omvat het CAD werk? Doe je alleen tekenen of ook renderen? Zo niet is een i5 geen leuke CPU? Bijvoorbeeld de 4690.

Verder hoe maakt Lightroom en Photoshop gebruik van meerdere cores? En hoe intensief maak je gebruik van het programma?
Lightroom 5 (weet niet welke versie je hebt)
Windows
Intel Pentium of AMD Athlon 64-processor*
Microsoft Windows 7 met Service Pack 1, Windows 8 of 8.1
2 GB RAM (4 GB aanbevolen)
2 GB vrije ruimte op de harde schijf
Monitor met een resolutie van 1.024 x 768
Voor DirectX 10 of hoger geschikte grafische kaart
Internetverbinding en registratie zijn vereist voor verplichte softwareactivering, validering van het lidmaatschap en toegang tot online services.†

Systeemvereisten photoshop

Intel® Pentium® 4- of AMD Athlon® 64-processor (2 GHz of sneller)
Microsoft® Windows® 7 met Service Pack 1, Windows 8 of Windows 8.1
2 GB RAM
2 GB vrije ruimte op de vaste schijf voor de installatie; tijdens de installatie is extra vrije ruimte vereist (kan niet op verwisselbare flashapparaten worden geïnstalleerd)
Beeldscherm met een resolutie van 1024 x 768 (1280 x 800 aanbevolen) met 16-bits kleuren en 512 MB VRAM
Systeem dat OpenGL 2.0 ondersteunt
Internetverbinding en registratie zijn vereist voor verplichte softwareactivering, validering van abonnementen en toegang tot onlineservices.*
Mij lijkt vanuit dit oogpunt dat deze programma's geen baat hebben bij Hyperthreading. Dus Lijkt een i5 voldoende als je niet doet renderen en alleen tekenen in de CAD programma's. Een pentium zou eventueel al genoeg zijn dan bijvoorbeeld de G2835 met unlocked multiplier zodat je hem zo hoog mogelijk kan over clocken. Dan moet er wel een betere koeling bij Hieronder heb ik een klein opzetje gemaakt.

Verder mocht je wel renderen dan zou het kunnen zijn dat deze gebruik maakt van je GPU (Lumion is hier eentje van die ik ken en volgens mij kan Vray zowel CPU als GPU)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690 Boxed€ 203,-€ 203,-
1MSI H97M-G43€ 74,95€ 74,95
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,-€ 18,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 125,95€ 125,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 421,90

In dit lijstje hebben we de 4690 die op 2 cores met zijn turboboost naar de 3,9ghz klimt
Een leuk moederbordje waar dadelijk ook nog een 'snelle' (M.2) SSD in kan
Een leuke stille koeler alleen weet ik niet hoe hoog hij mag zijn in jou kast dus dat moet je even controleren deze is in ieder geval 139mm
En mocht je niet je oude RAM hergebruiken dan 16gb RAM, anders kun je 4gb bijkopen en heb je 8

• _DJ
Dank voor jullie reacties.
@.ScorpionSquad
Mijn kast staat in de lijst met huidige componenten. Voor de exacte gegevens van de SSD en HDD moet ik even de kast open schroeven en daar kan ik nu even niet bij.

@Splitinfinitive
Ik werk voornamelijk in Revit en dat schijnt niets te doen met de GPU maar juist de CPU voor het opbouwen van het scherm. Link.
Voor Lightroom (versie 4) geldt ook dat de GPU niet zoveel uitmaakt maar is meer geheugen juist weer fijn. Link.

Ik kies dan vooralsnog ook voor een i7 en 16gb geheugen. Over compatibiliteit van het oude geheugen moet ik nog verder zoeken. Ik wil zeker weten dat het officieel ondersteund wordt op het nieuwe moederbord. In het verleden heb ik daar een keer problemen mee gehad en die wil ik nu natuurlijk voorkomen.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:20
_DJ schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 23:38:
[...]Voor de exacte gegevens van de SSD en HDD moet ik even de kast open schroeven en daar kan ik nu even niet bij.
[...]
Met een programmatje als Speccy (gratis) hoef je niet eens te schroeven ;)
Linkje

Addicted to silent computing

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

_DJ schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 23:38:

@Splitinfinitive
Ik werk voornamelijk in Revit en dat schijnt niets te doen met de GPU maar juist de CPU voor het opbouwen van het scherm. Link.
Voor Lightroom (versie 4) geldt ook dat de GPU niet zoveel uitmaakt maar is meer geheugen juist weer fijn. Link.

Ik kies dan vooralsnog ook voor een i7 en 16gb geheugen. Over compatibiliteit van het oude geheugen moet ik nog verder zoeken. Ik wil zeker weten dat het officieel ondersteund wordt op het nieuwe moederbord. In het verleden heb ik daar een keer problemen mee gehad en die wil ik nu natuurlijk voorkomen.
Dan wil ik je helpen wat geld te besparen. ten eerste een link iemand op zijn woord geloven is best moeilijk maar: http://www.augi.com/libra...rmance-hardware-for-revit

Met
For the most part, Revit only utilizes a single processing core at a time. This is a major consideration when selecting a processor since multi-core chips are not used to their full capacity by Revit. Even if Revit is given an eight core multiprocessor chip, it will generally only use one core to its full capacity, while a second core will work with the operating system and input/output requests. This leaves the other six cores idling largely unoccupied. For this reason, Revit’s current performance is largely determined by the speed of the chip rather than the number of cores.
Dus bijwijze van spreken zou een 3ghz Xeon het verliezen van een overgeclockte Pentium op 4ghz. Vandaar mij aanbeveling richting de i5. Wanneer je geen kaas hebt gegeten van overclocken en je hebt het budget dan is de 4790k natuurlijk ideaal door al een lekkere baseclock van 4ghz en een turbo op 2 cores van 4,4ghz. Alleen denk ikzelf dat het verschil tussen 4ghz of 4,4ghz redelijk te verwaarlozen is. Vandaar mijn suggestie voor die 4690.

16gb RAM is natuurlijk altijd goed voor revit maar dat hangt natuurlijk af van de grote van je projecten. Ik merkte zelf dat een portiekflat met 15 wooneenheden van ongeveer 70m2 met aardig wat wanden en detail erin 4gb opslokte en al richting de 6 ging toen ik de Autocad tekeningen er langs open had staan. Dus dit zou je ook in je afweging mee kunnen nemen.

Als ik mij niet vergis hebben moederborden whitelists voor merken RAM. Deze kun je denk ik van de maker zijn site aftrekken.

Mischien zou zelfs een AMD FX-6300 die leuk overgeclockt wordt een leuke CPU zijn. die lopen standaard volgens mij al op 4ghz

• _DJ
Ben ik weer. Het is er in 2014 niet meer van gekomen om mijn PC te upgraden dus nu is het echt tijd. Volgende week heb ik vrij en wil ik mijn nieuwe PC in elkaar schroeven. Ik ben tot de volgende set gekomen. Voornamelijk aan de hand van een tijdschrift (weet even niet meer welke, ik dacht C't magazine) en adviezen van collega's.
Budget is +/- 1000,- en de randvoorwaarden zijn zoals in de OP aangegeven.

Hebben jullie hier nog opmerkingen op?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 362,95€ 362,95
1Asus Z170-A€ 146,95€ 146,95
1Gainward GeForce GTX 960 Phantom 4GB€ 222,-€ 222,-
1Thermalright Macho Rev.B€ 44,95€ 44,95
2Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 81,95€ 163,90
1Crucial BX100 250GB€ 73,50€ 73,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.014,25

Verwijderd

Als je niet gaat overklokken hoef je ook geen k cpu en oc bord te nemen of alleen de cpu vanwege de wat hogere basiskloksnelheid tov de non k. Voor €1000,- heb je overigens een heel nieuw systeem met stille kast, nieuwe zuinige voeding die wel de powerstates Voeding advies en informatie topic - Deel 32 ondersteunt en betere ssd.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 323,-€ 323,-
1Gigabyte GA-B150M-DS3P€ 87,50€ 87,50
1Gigabyte GV-N960OC-4GD€ 202,95€ 202,95
1Cooler Master Silencio 352€ 56,95€ 56,95
1Scythe Kotetsu€ 29,95€ 29,95
1Crucial CT4K8G4DFD8213€ 144,-€ 144,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 59,95€ 59,95
1Crucial MX200 2,5" 250GB€ 76,95€ 76,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 981,25

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-12 13:13
Op mijn werk wordt er regelmatig met Revit gewerkt, hier is het inderdaad de CPU die het grootste gedeelte trekt.

AutoCAD is ook voornamelijk CPU & werkgeheugen, wat voor extensies gebruik je met AutoCAD(als je deze überhaupt gebruikt)?

[ Voor 13% gewijzigd door Tijgertje op 18-02-2016 13:49 ]

• _DJ
Dat is een interessante optie die ik vanavond eens beter ga bekijken. Ik zie al wel dat de RAM niet op de supported-lijst staat dus daar ga ik een alternatief voor zoeken. En is de voeding van 360W niet aan de lichte kant? Zoals gezegd ga ik twee dvd-branders overzetten en nog een extra 3TB HDD plus bedenk ik mij nu, wil ik de oude 120gb SSD overzetten om daar mijn werkfiles op te kopiëren. Momenteel heb ik een be quit 530W.

Dank in elk geval ik ga verder op onderzoek uit.
WhiteTiiger schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:48:
[...]

Op mijn werk wordt er regelmatig met Revit gewerkt, hier is het inderdaad de CPU die het grootste gedeelte trekt.

AutoCAD is ook voornamelijk CPU & werkgeheugen, wat voor extensies gebruik je met AutoCAD(als je deze überhaupt gebruikt)?
Ik gebruik geen extensies in AutoCAD. Wel een aantal simpele dingen in Revit waarvan ik de naam niet eens precies weet.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Hieronder een lijstje en zelfs een low-end gpu er in gepropt. Zoals je ziet zit je dan bij volledig gebruik op zo'n 343 watt load wattage van 293 en reccomenden ze 343 watt. dus zou infeite genoeg moeten zijn. Maar ik zou even kijken welke voeding je hebt en hoe oud die is en even met The Mask overleggen in het voedingen topic. Mischien is vervanging van de voeding nog niet aan de orde.

XOV PSU Calculator component list

Motherboard: Desktop
Socket: Socket LGA 1151
CPU: 1 x Intel Core i7-6700 3400 MHz Skylake-S
CPU Speed: 3400MHz
CPU Vcore: 1.2V
CPU Utilization: 90%
Memory: 2 x 8GB DDR4 Module
Video Card Set 1: 1 x NVIDIA GeForce GTX 750 Ti
Core Clock: 1020MHz
Memory Clock: 1350MHz
Storage: 2 x SSD
Storage: 2 x SATA 7200 RPM
Optical Drive: 2 x DVD-RW/DVD+RW Drive
Other Device: 3 x USB 3.0 Device
Keyboard: 1 x Standard Keyboard
Mouse: 1 x Standard Mouse
Fan: 2 x 120mm
Computer Utilization: 8 hours per day
Load Wattage: 293W
Recommended Wattage: 343W
Amperage: +3.3V: 9.3A, +5V: 15.2A, +12V: 19.6A
Recommended UPS Rating: 600VA
Generated by eXtreme PSU Calculator 2016-02-18 02:39:17

edit: met een 950 zit je op 324watt zou je nog 40watt overhouden als headroom.

[ Voor 3% gewijzigd door Splitinfinitive op 18-02-2016 21:45 ]

Verwijderd

_DJ schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 19:38:
En is de voeding van 360W niet aan de lichte kant? Zoals gezegd ga ik twee dvd-branders overzetten en nog een extra 3TB HDD plus bedenk ik mij nu, wil ik de oude 120gb SSD overzetten om daar mijn werkfiles op te kopiëren. Momenteel heb ik een be quit 530W.
Als alles tegelijkertijd voluit belast wordt dan wordt er nog niet eens 300w van de voeding gevraagd maar dat scenario komt nooit voor. Het is of de cpu 100% en de gpu een klein beetje of andersom. Het maximale systeemverbruik zal daarom zelden boven de 200w uit komen.
De be quiet! zal ook wel een jaar of 5 oud zijn en gezien de matige interne componenten is het niet aan te raden deze mee te nemen naar een nieuw systeem.
Pagina: 1