Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Plasma of LCD?

Pagina: 1
Acties:
  • 445 views

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:37
Hoi allen,

Ik heb even het advies nodig van enkele TV kenners aangezien ik zelf niet zo op de hoogte ben van deze materie.

Ik heb momenteel een oude Medion HD-ready TV (ik schat een 8-tal jaren oud) en denk er aan deze te vervangen door een nieuwe. Ik ben bereid zo'n 500 - 750 euro te spenderen en verwacht hiervoor een TV die significant beter is dan m'n huidige TV.

De belangrijkste criteria voor mij zijn (in volgorde van belangrijkheid):
  • Beeldkwaliteit.
  • DVB-C.
  • Liefst ook DLNA ondersteuning.
Minder belangrijk zijn:
  • 3D.
  • UHD (ik zit op meer dan 3 meter afstand van m'n TV).
  • Sound (heb m'n eigen sound systeem)
  • Allerlei smart-TV zaken (al is een geïntegreerde media speler die veel video formaten kan afspelen altijd meegenomen)
Aangezien ik in Oostenrijk woon zijn zaken zoals CI+ niet relevant voor mij, enkel digitale kabel ondersteuning (= DVB-C).
Het belangrijkste criterium is evenwel de beeldkwaliteit.

Ik dacht er aan om nog snel een plasma TV op de kop te tikken voor ze niet meer leverbaar zijn, gezien de vele positieve verhalen over plasma en zijn beeldkwaliteit. Echter enkel LG is momenteel nog goed leverbaar.

Ik kan de volgende LG plasma TV voor € 599 op de kop tikken: LG 50PB690V. Voor zo ver ik kan zien is dit een LG 50PB660V maar dan met 3D ondersteuning (die momenteel goedkoper is dan zijn broertje zonder 3D door een promotie).
Echter lees ik zeer wisselvallige ervaringen met deze TV (van zeer enthousiast tot teleurgesteld).

Zijn er in deze prijsklasse betere (LCD) TV's die meer waar voor hun geld geven dan deze LG plasma TV? (Rekening houdend met mijn vereisten.)
Ik ben in mijn zoektocht o.a. ook op de Samsung UE48H6200AW gestoten, maar ik kan mij moeilijk een beeld vormen hoe zo een LCD TV zich verhoudt t.o.v. deze LG plasma TV.

Ik sta natuurlijk ook open voor andere suggesties.

Dank alvast!

Vriendelijke groet.

Ps: De TV's gaan bekijken is jammer genoeg geen optie aangezien er geen Saturn of Media Markt in de buurt is. Bovendien is deze LG plasma TV niet overal beschikbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door melwasul op 28-11-2014 09:35 ]

Experience the mountains!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-11 17:07
Misschien een 2e hands topmodel plasma een optie?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Om een plasma tv aan te schaffen ben je echt een paar maanden te laat. Na eerder Panasonic hebben ondertussen ook Samsung en LG besloten de stekker uit de productie van plasma's te trekken. De afgelopen maanden is er volgens mij wel een beetje een run geweest op de laatste Panasonics. Zelf heb ik na de aangekondigde productiestop in december 2013 nog snel een model gekocht uit de laatste generatie.

De door jou genoemde LG is een budgetmodel en ik lees er voornamelijk gematigde dingen over. Het is dus geen hoogvlieger. Naast de door jou genoemde Samsung zou je ook de Panasonic TX-48AS640E of Sony KDL-50W705B kunnen overwegen.

• melwasul
Dank alvast voor de input!

Ik heb een tweedehandsmodel overwogen, maar ben niet overtuigd dat dit een goede keuze is na het lezen van inbrand verhalen en zo... Stel dat je een top-model van 3 of 4 jaren oud tweedehands koopt, dan doe je misschien nog 4 of 5 jaren met dit toestel, terwijl ik hoop toch een 8 à 10 tal jaren met m'n TV te doen.
Misschien is dit niet aan de orde bij high-end modellen, maar het geeft me niet zo'n lekker gevoel.

Panasonic modellen kan je inderdaad niet meer nieuw vinden zo lijkt, dus die boot heb ik idd gemist. En ik besef ook dat een goede Panasonic niet te vergelijken valt met een budget LG plasma. Beiden zitten in totaal andere prijscategorieën.
Denken jullie echter dat deze budget plasma een slechtere kijk-ervaring biedt dan de hierboven genoemde LCD modellen? Of toch maar beter een budget plasma i.p.v. een LCD in dezelfde prijs-range?

Ik zie dat amazon.de straks de volgende Samsung modellen in de aanbieding heeft naar aanleiding van Black Friday:
  • UE48H6270
  • UE48H6410
Zijn deze gelijkwaardig aan / beter / slechter dan de UE48H6200AW?

Ik lees bijvoorbeeld dat de UE48H6400 een goede review heeft op hdtvtest.co.uk. Is dit model vergelijkbaar met de UE48H6410?

Dank!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het verschil tussen de H6200 en H6400 zit hem volgens mij in een hogere "geoptimaliseerde" Hz waarde en voor de laatstgenoemde. Daarnaast krijg je bij deze ook 2 3D-brillen geleverd.

Verschil tussen de H6400 en H6410 zijn optisch. Volgens mij is de bezel wat anders van kleur en heeft de H6410 een ander voet dan de meeste Samsungs.

Je topic krijgt overigens ook nog een schopje naar CEA want het is natuurlijk aankoopadvies.

• melwasul
OK, dus de panelen (en bijgevolg beeldkwaliteit) zijn nagenoeg identiek veronderstel ik? Dan lijkt de H6410 mogelijk een interessante optie (mits de amazon aanbieding meevalt deze namiddag).

Rest mij nog één vraag, met name of deze Samsung LCD TV een betere kijkervaring biedt (betere beeldkwaliteit) dan de LG budget plasma. Beiden zijn (ongeveer) gelijk geprijsd en beiden hebben ongeveer dezelfde functionaliteit. Welke geeft de beste kijkervaring?

[ Voor 3% gewijzigd door melwasul op 28-11-2014 11:55 ]

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
melwasul schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:30:
Ik heb een tweedehandsmodel overwogen, maar ben niet overtuigd dat dit een goede keuze is na het lezen van inbrand verhalen en zo... Stel dat je een top-model van 3 of 4 jaren oud tweedehands koopt, dan doe je misschien nog 4 of 5 jaren met dit toestel, terwijl ik hoop toch een 8 à 10 tal jaren met m'n TV te doen.
Misschien is dit niet aan de orde bij high-end modellen, maar het geeft me niet zo'n lekker gevoel.
Dan moet je geen tweedehands topmodel kopen maar een model uit een lagere klasse zoals de Panasonic ST of GT-serie. Dan betaal je nu minder voor de televisie en koop je over 5 jaar een OLED-televisie. Tegen die tijd is OLED betaalbaar voor de consument.
Panasonic modellen kan je inderdaad niet meer nieuw vinden zo lijkt, dus die boot heb ik idd gemist. En ik besef ook dat een goede Panasonic niet te vergelijken valt met een budget LG plasma. Beiden zitten in totaal andere prijscategorieën.
Denken jullie echter dat deze budget plasma een slechtere kijk-ervaring biedt dan de hierboven genoemde LCD modellen? Of toch maar beter een budget plasma i.p.v. een LCD in dezelfde prijs-range?
Ik ben nooit fan geweest van LG-plasma. Je krijgt wel een hoog contrast en goede kijkhoeken maar op veel punten laat LG toch steken vallen. Samsung en vooral Panasonic konden zoveel betere plasma's maken waarbij zaken zoals reflectie en kleurreproductie wel goed in orde waren.

• melwasul
Dimens schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:03:
Dan moet je geen tweedehands topmodel kopen maar een model uit een lagere klasse zoals de Panasonic ST of GT-serie. Dan betaal je nu minder voor de televisie en koop je over 5 jaar een OLED-televisie. Tegen die tijd is OLED betaalbaar voor de consument.
Maar die zijn dus niet meer voorhanden... :(
Enkel de LG plasma's zijn nog vlot verkrijgbaar, en dus moet ik kiezen tussen een LG budget plasma of een LCD tegenhanger uit dezelfde price-range. En dan kom ik bij de vraag die hierboven gesteld werd :)

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
melwasul schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 13:22:
[...]

Maar die zijn dus niet meer voorhanden... :(
Enkel de LG plasma's zijn nog vlot verkrijgbaar, en dus moet ik kiezen tussen een LG budget plasma of een LCD tegenhanger uit dezelfde price-range. En dan kom ik bij de vraag die hierboven gesteld werd :)
Lijkt mij sterk. In V&A hier op Tweakers zijn ook mid-range modellen te krijgen.

• melwasul
Dimens schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 14:28:
[...]
Lijkt mij sterk. In V&A hier op Tweakers zijn ook mid-range modellen te krijgen.
OK, je bedoelt tweedehands...
Ik dacht dat je 'nieuw' bedoelde :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.