Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Goede TV - 750 euro (Sony of Panasonic)

Pagina: 1
Acties:

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-11 01:06
Hoi,

Ik heb enkele dagen geleden reeds een vraag gepost i.v.m. een eventuele aankoop van een budget plasma TV van LG. Na wat meer research heb ik besloten niet voor een budget plasma TV te gaan maar voor een goede LCD TV. Ik ben ondertussen ook bij de plaatselijke elektronica zaak binnen gesprongen (ik krijg hier via het bedrijf waar ik werk goede prijzen) om na te vragen welke modellen zij voorhanden hebben en aan welke prijs.

Ik heb momenteel een shortlist van een 5-tal TV's waar ik aan kan geraken en waarvoor ik een goede prijs kan krijgen. Aangezien ik geen TV expert ben graag jullie advies over deze TV's. Het zijn allen modellen van Panasonic en Sony.

Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar de beste (LCD) TV voor mijn budget.

De belangrijkste eigenschap waaraan mijn toekomstige TV moet voldoen is de beeldkwaliteit bij het kijken van films en series. Ook belangrijk is de aanwezigheid van DVB-C (ik ga er vanuit dat dit een standaardoptie is op hedendaagse TV's). Een ci+ interface is niet nodig.

Liefst ook een degelijke media-speler en DLNA ondersteuning, en liefst ook de optie om 3D te kijken al is dit geen dwingende optie. Een TV met uitstekende beeldkwaliteit is belangrijker dan één met mindere beeldkwaliteit en 3D ondersteuning.

Onbelangrijk zijn zaken zoals gewicht, de 'looks', WiFi, UHD (ik zit op meer dan 3 meter afstand van mijn TV).

Ik zoek een TV tussen de 42" en 50" (groter mag ook maar ik ga er vanuit dat dit niet in mijn budget past). In principe hoe groter, hoe liever, maar niet als dit ten koste gaat van een significant verlies aan beeldkwaliteit.

Wat is je budget?
Hoe minder, hoe beter natuurlijk :)
Ik zou het liefst onder de 700 euro blijven, al kan iets meer eventueel ook indien dit een significant betere kijkervaring zou bieden. Ik ben van plan 8 à 10 jaar met m'n TV te doen dus mits een goede reden kan het budget overschreden worden.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De vereisten zijn hierboven reeds aangehaald. Ik zal in de eerste plaats films en series kijken.
De TV zal niet gebruikt worden als gaming monitor.

Wat heb je zelf al gevonden?
Dit is een shortlist van TV's binnen m'n budget waar ik gemakkelijk aan kan geraken. Andere suggesties van Panasonic of Sony zijn waarschijnlijk ook mogelijk, dus het staat jullie vrij met andere suggesties te komen.
Samsung moet ik navragen of dit kan bij m'n lokale dealer.Grotere broertjes van deze modellen kan ik ook aan geraken.
Op de Sony KDL-42W829B krijg ik standaard 5 jaar garantie, op de andere modellen maar 2.

Welke vragen heb je hier nog over?
Welk van deze modellen raden jullie aan voor mijn vereisten? Is er één die er met kop en schouders bovenuit steekt (prijs/prestaties)?
Is het de meerprijs waard voor een groter model te gaan? Sommige modellen zijn blijkbaar naast groter ook effectief beter, bijvoorbeeld de Sony KDL-42W829B t.o.v. de KDL-50W829B (aldus hdtvtest).
Beter een groter 50" scherm met minder functionaliteit dan een kleiner 42" scherm met meer functionaliteit?
Of misschien een andere suggestie?

Dank alvast!

Experience the mountains!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Eigenlijk is het niet de bedoeling om nieuwe topics aan te maken terwijl je reeds een tv-advies topic hebt lopen. Het heeft de voorkeur om daar in verder te gaan. Aangezien je wel je best hebt gedaan op een uitgebreide topic start zal ik deze toch open laten staan en het oude topic op slot zetten.

Als ik kijk naar je wensen zouden de Panasonic TX-48AS640E en Sony Bravia KDL-50W805B in ieder geval op mijn shortlist staan.

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Dit is die 50" Panasonic maar die zou ik lekker links laten liggen verder ;)
pricewatch: Panasonic TX-L50BL6E Zwart

Naast de twee bovenvermelde, een optie zonder 3D zou de 50W705/6B zijn ...

• melwasul
Hartelijk dank voor de info en suggesties.

Ik twijfel momenteel vooral nog tussen deze modellen:De laatste zou gelijk moeten zijn aan dit model volgens wat ik gevonden heb op het internet: TX47AS650B (maar dan met 2 tuners en extra USB poorten). Deze is direct leverbaar en er loop momenteel een € 100 cashback actie op dit model, waardoor ie rond de € 815 zou kosten. Echter blijkt ie niet zo goed uit een review op HDTVtest te komen (42" model). Andere reviews geven hem dan weer een betere beoordeling, maar naar wat ik heb opgevangen zijn de reviews op HDTVtest kwalitatief uitstekend in vergelijking met vele andere bronnen. Iemand ervaring met dit model?

Aan de 2 andere modellen kan ik moeilijker geraken, en weet ik ook niet aan welke prijs. Beide modellen hebben een zeer goede beoordeling gekregen op HDTVtest (TX-48AS640 en KDL-50W829B). Het lijkt mij echter dat de Panasonic een iets beter beeld geeft als ik de reviews juist interpreteer, terwijl de Sony dan weer een goede gaming monitor is. Bovendien zou de Sony (nog steeds?) last hebben met 3D weergave. Aangezien ik niet game lijkt de Panasonic in dit geval de betere keuze, of zie ik dit verkeerd? Alleen weet ik dus niet of ik er aan kan geraken.
Wel kan ik aan Sony's kleinere broertje geraken, de KDL-42W829B, maar die blijkt deels over andere hardware te beschikken en minder goed te zijn dan zijn grotere broer (bron).

Misschien kan ik ook aan de Sony KDL-50W705B geraken. deze zou ook zeer goed moeten zijn (review van de 42" variant), maar heeft wel geen 3D. De 42" variant is sowieso leverbaar. Al denk ik dat de Panasonic TX-48AS640 ook hier de betere is wat betreft beeldkwaliteit.

Zou ik samenvattend kunnen zeggen dat wat betreft beeldkwaliteit de volgende rangorde geldt?
TX-48AS640 > KDL-50W828B en KDL-50W705B > KDL-42W829B > TX-47ASW754

Waar zou je de H6000 serie van Samsung plaatsen in dit rijtje? (Bijvoorbeeld de UE48H6400)

• melwasul
Iemand die mij kan vertellen hoe de Samsung UE55H6470 zich verhoudt t.o.v. de bovenstaande modellen van Sony en Panasonic? Momenteel kan je deze Samsung namelijk voor zo'n €750 online bestellen. De 55" varianten van de bovenstaande Sony en Panasonic modellen kosten een stuk meer.

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:56
melwasul schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 18:31:
Iemand die mij kan vertellen hoe de Samsung UE55H6470 zich verhoudt t.o.v. de bovenstaande modellen van Sony en Panasonic? Momenteel kan je deze Samsung namelijk voor zo'n €750 online bestellen. De 55" varianten van de bovenstaande Sony en Panasonic modellen kosten een stuk meer.
Qua kleuren doet de Panasonic het een stuk beter, beeld is scherper op de Samsung, maar heeft veel meer last van DSE (dirty screen effect). Daarnaast hebben alles modellen in de 6400 serie van Samsung vrij ernstige backlight bleed en een blauwe goed als een zwart beeld wordt weergegeven onder een hoek. Smart gedeelte van de Samsung is wel beter.

De Sony zit er een beetje tussenin qua kleuren, scherpte en DSE. Blauwe gloed is niet aanwezig, wel wat clouding. Smart gedeelte is het slechtste van de drie. Voordeel is dan wel weer de extreem lage input lag.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:08

Bever!

3

Sony heeft in 42 inch een lagetr bewegingsresolutie door gebruik van 50hz paneel

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
melwasul schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 18:31:
De UE55H6470 is een Duits model tv. Import modellen zijn meestal een stuk goedkoper. Qua beeld is het gewoon hetzelfde als een NL model. Je zal er niet via een CI+ module van een Nederlandse tv provider op kunnen kijken en je zult geen Nederlandse smart omgeving hebben.

• melwasul
Ik kan dus concluderen dat puur qua beeldkwaliteit de Panasonic de beste TV is, gevolgd door de Sony en als minste de Samsung? Het smart-tv gedeelte is voor mij minder belangrijk, evenals de extreem lage input lag: de tv zal niet gebruikt worden voor gaming. Dan lijkt mij, baserend op jullie ervaringen, de Panasonic de beste koop voor mij.

Dat het een Duits model is is in mijn geval waarschijnlijk een voordeel: ik woon in Oostenrijk en CI+ modules gebruikt men hier gelukkig niet :)

• apis29
  • Niet online
melwasul schreef op woensdag 10 december 2014 @ 08:42:
Ik kan dus concluderen dat puur qua beeldkwaliteit de Panasonic de beste TV is, gevolgd door de Sony en als minste de Samsung? Het smart-tv gedeelte is voor mij minder belangrijk, evenals de extreem lage input lag: de tv zal niet gebruikt worden voor gaming. Dan lijkt mij, baserend op jullie ervaringen, de Panasonic de beste koop voor mij.

Dat het een Duits model is is in mijn geval waarschijnlijk een voordeel: ik woon in Oostenrijk en CI+ modules gebruikt men hier gelukkig niet :)
Als het gebaseerd is op av forums reviews dan scoort bijv. de H6500 "reference picture" kwaliteit, wat geen van de drie hierboven haalt, en die is nagenoeg hetzelfde als de 6400. Het zou dus ook zomaar per toestel kunnen verschillen. DSE op de Panasonic is toch ook gewoon een (dik) minpunt voor de beeldkwaliteit. Je kan ook niet zeggen dat alle 6400 last hebben van backlight bleed aangezien alleen de mensen die er last van hebben het rapporteren (en er vaak nog bij zeggen dat het vanaf de stoel niet te zien is; die bleed langs de randen dan. Het is dat in Engeland de AS640 alleen bij een bepaalde keten wordt verkocht met een mindere reputatie (soort van MediaMarkt) en in Amerika niet is uitgebracht dat er eigenlijk weinig over gesproken wordt op de bekende buitenlandse fora. Misschien op het duitse hifi-forum nog oid ...
In terms of image accuracy the H6500 is second-to-none, with a reference picture after calibration.

[ Voor 9% gewijzigd door apis29 op 10-12-2014 22:26 ]

• InEtVa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:56
apis29 schreef op woensdag 10 december 2014 @ 21:54:
DSE op de Panasonic is toch ook gewoon een (dik) minpunt voor de beeldkwaliteit. Je kan ook niet zeggen dat alle 6400 last hebben van backlight bleed aangezien alleen de mensen die er last van hebben het rapporteren (en er vaak nog bij zeggen dat het vanaf de stoel niet te zien is; die bleed langs de randen dan.
DSE was op de AS640 juist geen enkel probleem, op de H6400 wel. Ik heb meerdere H6400 modellen gehad eb teruggebracht omdat ik de backlight bleed (van recht ervoor) te storend vond, winkelmedewerkers hebben hem in de winkel bekeken en waren er ook verbaasd over. Misschien pech, maar feit is dus dat het regelmatig voorkomt. Je kan er ook niet zomaar vanuit gaan dat de H6500 hetzelfde is als de H6400, zo had de F6400 vorig jaar een PSA paneel en de F6500 een S-PVA paneel.

Ik zeg ook niet dat de een beter is dan de ander. De Panasonic heeft vanuit de fabriek betere calibratie en wat minder uniformiteitsproblemen en zou ik zo uit de doos waarschijnlijk aanraden (wat er ook mee te maken heeft dat ik een zo uniform mogelijk beeld belangrijk vind. Als je de mogelijkheid hebt om je TV te calibreren en DSE en eventuele backlight bleed je niet stoort, dan is de Samsung waarschijnlijk de betere keus vanwege het scherpere beeld en het betere smart platform.

• apis29
  • Niet online
InEtVa schreef op donderdag 11 december 2014 @ 00:36:
[...]

DSE was op de AS640 juist geen enkel probleem, op de H6400 wel. Ik heb meerdere H6400 modellen gehad eb teruggebracht omdat ik de backlight bleed (van recht ervoor) te storend vond, winkelmedewerkers hebben hem in de winkel bekeken en waren er ook verbaasd over. Misschien pech, maar feit is dus dat het regelmatig voorkomt. Je kan er ook niet zomaar vanuit gaan dat de H6500 hetzelfde is als de H6400, zo had de F6400 vorig jaar een PSA paneel en de F6500 een S-PVA paneel.

Ik zeg ook niet dat de een beter is dan de ander. De Panasonic heeft vanuit de fabriek betere calibratie en wat minder uniformiteitsproblemen en zou ik zo uit de doos waarschijnlijk aanraden (wat er ook mee te maken heeft dat ik een zo uniform mogelijk beeld belangrijk vind. Als je de mogelijkheid hebt om je TV te calibreren en DSE en eventuele backlight bleed je niet stoort, dan is de Samsung waarschijnlijk de betere keus vanwege het scherpere beeld en het betere smart platform.
Dat fabriek af kan best bij Panasonic idd met True Cinema stand maar dat van DSE had ik juist over de 640 (en 650, etc.) gelezen hier en staat nota bene in de review van av forums. Backlight bleed of misschien wel meer leakage (langs de onderkant) heb ik zelf ook gezien op de 6400 en nog zichtbaar vanaf de bank maar dat lijkt bij de meesten dan weer niet het geval die over dat punt klaagden (alleen zichtbaar van dichtbij schuin van boven bekeken).
PSA zit ook in de F8000 (vlgns de info ook in F6500 maar dat terzijde; s-pva in de 40" 6000 modellen)

Interessant punt in deze Tweakers test is wel de kijkhoek van de IPS modellen, dacht dat het aan mij lag maar hier toch weer bewezen: het beeld wordt gewoon een stuk donkderder onder een hoek en bij de Philips (waarop het mij ook opviel in een thuisomgeving) gewoon beroerd donker. ... Tot zover de superieure kijkhoek van een IPS tv ... (op m'n monitor heb ik dat dan weer niet)
Pagina: 1