Moederbord upgrade om GTX 970 te ondersteunen

Pagina: 1
Acties:

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In een vorig topic van mijzelf ben ik erachter gekomen dat het flashen van mijn MSI moederbord meer moeite is dan ik tijd heb. Toch wil ik mijn 4-jaar oude computer upgraden met een nieuwe GPU: De MSI GTX 970.

Dus: Mijn huidige moederbord ondersteunt dat niet, en flashen lukt niet. Dus ik zoek een nieuw moederbord :)

Ik zoek een?
Moederbord welke mijn huidige systeem gaat ondersteunen. Het moet mogelijk zijn te overclocken, in ieder geval de multiplier van mijn CPU.

Wat is je budget?
Naast de 350 Euro van een MSI GeForce GTX 970 zou ik zo'n 80 tot 100 Euro overhebben voor een moederbord.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Liever geen MSI voor het moederbord. Als ik over 4 jaar weer een GPU upgrade wil doen zou het mooi zijn als ik niet wéér mijn moederbord moet updaten. Een moederbord met een makkelijk en betrouwbaar systeem om mee te flashen heeft mijn voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
  • Case: Antec Sonata Elite
  • RAM: Kingston ValueRAM - 2x4GB - 1333 Mhz
  • Voeding: XFX Core Edition PRO650W
  • CPU: Intel Core i7 2600K / 3.4 GHz
  • GPU (2): Club 3D Radeon HD6950 - 2 stuks in CrossFire
  • GPU: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
  • Mobo: MSI P67A-GD65 (B3)
  • Mobo: ???
  • SSD: Samsung 840 series Pro 128GB
  • HDD: Samsung SpinPoint 1 TB
Mijn budget is ruim, dus als er een grandioos mooi moederbord op de markt is voor 140 Euro ga ik dat ook overwegen :)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:21
misschien is pricewatch: ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M een overweging waard?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt natuurlijk wel een oude processor met 1155 socket.
Het is een beetje overmoedig om te denken dat over enkele jaren die cpu nog voldoet, of dat er nog moederborden voor te koop zijn. Ook kan je geen gebruik maken van de laatste chipsets.

Je zit dus nu weer te kijken naar een oud moederbord (socket 1155). Het is maar dat je je dit realiseert.

• Blue-eagle
  • Niet online
Reepje schreef op donderdag 27 november 2014 @ 17:34:
Je hebt natuurlijk wel een oude processor met 1155 socket.
Het is een beetje overmoedig om te denken dat over enkele jaren die cpu nog voldoet, of dat er nog moederborden voor te koop zijn. Ook kan je geen gebruik maken van de laatste chipsets.

Je zit dus nu weer te kijken naar een oud moederbord (socket 1155). Het is maar dat je je dit realiseert.
Ok, ik sta open voor suggesties ;) Ik weet niet genoeg van de markt en de bottlenecks in mijn hardware.

Moederbord + CPU upgraden is een optie, maar moet ik dan ook eigenlijk mijn RAM updaten? Waar houdt het op? Tips zijn welkom!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou gewoon een goedkoop moederbord nemen met de meest recente chipset mogelijk, waarvan vast staat dat die je gpu ondersteund. (allemaal volgens mij).
De cpu kan nu nog redelijk mee, dus om die te uppen is niet nodig.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-02 12:36
flashen van bios lukt niet? lijkt me goedkoper en minder werk dan een nieuw mb inbouwen lol

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 13:56
Het is inderdaad zo dat je met een Sandy Bridge processor wel de oudste hebt van de 'nieuwe' i-series Intel CPU's. Inmiddels zijn Ivy bridge en Haswell al gepasseerd, en zijn we al bij Haswell-e of Haswell Refresh.

Nu kun je dus inderdaad wat verschillende dingen kiezen:
- Een zo goedkoop mogelijk moederbord die je CPU ondersteund alsook de videokaart (dat zijn bijna alle moederborden, lijkt me)
- Een uitgebreid moederbord die je huidige CPU ondersteund, met de hoop dat de CPU voor de aankomende X jaar nog voldoende prestaties biedt én dat je moederbord zodanig uitgebreid / future-proof is dat je daarmee ook nog voorlopig uit de voeten kan (gaat lastig worden)
- Een Haswell (of Haswell-E) moederbord kopen met een Haswell processor. Duurste oplossing, maar dan ben je wel meteen helemaal 'bij'.

Waar je in ieder geval niet zo-even vanuit kan gaan, is dat als je nu een nieuw moederbord koopt, dat je over 4 jaar gewoon weer iets kan gaan upgraden. Werkgeheugen heeft nu net een transitie gehad van DDR3 naar DDR4, en dat is over 4 jaar al weer redelijk ingeburgerd dus zal DDR3 schaars (en daarmee duur) worden, dus mocht je ooit je 8GB DDR3-1333Mhz setje willen vervangen, heb je al weer gedoe.

Als je écht reden hebt om te denken dat je huidige moederbord om welke reden dan ook niet met je nieuwe videokaart overweg kan, dan denk ik dat je nu het beste voor een goedkope oplossing kan gaan. Als het je alleen gaat om een moederbord waar je huidige configuratie in kan, dan volstaat zoiets als dit al: pricewatch: Gigabyte GA-B75M-D3V
Daar kan je CPU op, past in je case, die heeft gewoon een PCI-E x16 3.0, heeft één SATA-600 connector voor je SSD en een SATA-300 voor je gewone HDD.
Dat is, als je je CPU niet wilt overclocken, dat kan namelijk niet met dit chipset.

Op die manier heb je voor nu gewoon een werkend systeem (een maat van me heeft toevallig de i5-2500k met ook de GTX970, werkt nog prima), voor een zacht prijsje. Dan kun je daar de aankomende jaren gewoon nog mee uit de voeten, en kun je intussen sparen voor bijvoorbeeld een upgrade van Mobo + CPU + RAM (Dat je dus ineens naar Haswell Refresh gaat (of de opvolger dáárvan, tegen die tijd) met DDR-4 geheugen, en dat je je voeding, case, SSD/HDD en videokaart meeneemt).

Ik heb zelf best goede ervaring met Gigabyte, zit nu al op m'n 7e build met een Gigabyte moederbord.

[ Voor 9% gewijzigd door Daffie op 27-11-2014 21:39 ]

https://freight.associates

• flashingst
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 12:28
Ik zou zelf absoluut niet voor een Micro-ATX board gaan, heb dat zelf meerdere malen gehad en had altijd wel een issue daarmee. Koeler paste niet, componenten die elkaar in de weg zaten etc. Aangezien de i7 2600K nog ruim voldoende is voor zowat elke game zou ik gewoon een uitgebreid full-sized ATX-board kopen. Persoonlijk zou ik voor de pricewatch: ASRock Z77 Extreme4 gaan, aangezien ik daar zelf goede ervaringen mee heb (veel ingebouwd in systemen).

Mocht je dat te prijzig vinden voor enkel een mobo dan kan je kijken naar de Asus P8H77 of de P8Z77 als je van plan bent te gaan overclocken.

[ Voor 12% gewijzigd door flashingst op 27-11-2014 23:06 ]

• Blue-eagle
  • Niet online
@Daffie: Sandy Bridge is meer dan goed genoeg voor een gaming PC, denk ik. De grafische kracht van een Haswell zijn prettig, maar daar heb ik een GPU voor. Qua stroomverbruik is de Haswell ook prettiger, maar daar heb ik nog nooit over wakker gelegen. De enige reden waarom ik nu een Haswell zou nemen is omdat ik dan een modern moederbord wil met een Z87 chipset, dan kan ik ook Broadwell processoren erin pluggen in de toekomst.

Met een nieuw systeem kan ik in ieder geval op dit moment gebruik maken van een GTX 970, welke over 4 jaar hopelijk wel makkelijk te vervangen is. Als alternatief kan ik er dan natuurlijk gewoon een GTX 970 bij prikken (via Marktplaats ofzo) en in SLi draaien.

Betreft RAM... ik zie daar nog minder gevolgen voor gaming. In online benchmarks heeft dat zo goed als geen impact op dit moment. DDR3 of DDR4 maakt voor het systeem niets uit lijkt het, maar wel op een videokaart.

De ASRock Fatal1ty Z77 die loki504 aandraagt is dan op zich niet zo gek. Maar dan zou ik mogelijk willen gaan voor de ASRock Fatal1ty Z97 - een veel nieuwere (mei 2014) chipset dan de Z87 (juni 2013). Dus hopelijk/mogelijk een langer leven beschoren :)

Maar!

Wat flashingst ook zegt, net als Daffie, is het goedkoop overwegen van een moederbord upgrade best de moeite waard met een CPU en DDR die zo goed zijn als die ik momenteel heb.

Dan zou ik twee lijstjes moeten maken:

1. Kosten voor: Nieuw moederbord + GPU + Windows en alles ombouwen;
2. Kosten voor: Alles nieuw.

In dat laatste geval zit ik dus met een computer in de maag welke qua performance op praktisch alle vlakken nog jaren lang mee kan, behalve met games...

Twijfels, twijfels...

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-02 13:56
Je hebt een beest van een GPU, je zegt zelf dat je PC nog goed mee kan (is ook zo), waarom dan die twijfels, en waarover precies? Als je videokaart niet op dit moederbord werkt, dan is het toch een kwestie van een ander moederbord kopen? Of ben ik nu te kort door de bocht? :P

En je kunt inderdaad wel een Z77 nemen, maar wat is daar de meerwaarde van als je alles wat dat méér biedt dan bijvoorbeeld een B75, niet gebruikt (denk hierbij aan meer SATA-600 poorten, overclock unlocked, meer PCI-e x16 slots, RAID mogelijkheid, etc) ? Als je nu alleen maar de 'basic' dingen gebruikt (zie mijn vorige post), koop dan gewoon een goedkoop maar degelijk moederbord met B75 of H77 chipset.

https://freight.associates

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:14
Volgens mij laat je je veel te hard bang maken door verhaaltjes op Google. Probeer eerst eens gewoon die GPU op je moederbord zonder BIOS update. Als dat niet werkt, doe dan de BIOS update. Je weet nooit wat die anderen met problemen uitgespookt hebben, BIOS updates zijn niet zo riskant als je denkt.

Ik begrijp ook niet goed waarom een BIOS update nodig is voor nieuwere grafische kaarten, PCIe hoort compatibel te zijn zonder updates. Ik lees ook op het MSI forum dat die update nodig is voor grafische kaarten nieuwer dan de GTX7xx reeks, maar ik zie geen echte uitleg waarom dat is, en bovendien is een GTX770 bijna een GTX680 (en een GTX760 heeft veel weg van een GTX670), dus waarom zou een 680 dan wel en een 770 niet gaan. Niet alles wat je leest is dus effectief zo.

Je kunt MSI trouwens toch niet kwalijk nemen dat ze nog BIOS updates uitbrengen, zelfs als het moederbord al 2 jaar oud was.

Als ik van jou was, zou ik dat moederbord houden, want het is een heel goed moederbord, en eerst proberen de GPU te plaatsen zonder BIOS update. Als dat niet werkt, haal de GPU er uit en doe dan toch die update (volg deze uitleg anders https://forum-en.msi.com/...286.msg1322669#msg1322669). Die GTX 970 is al duur genoeg zonder dat je er nutteloos een ander moederbord voor koopt.

[ Voor 6% gewijzigd door MacPoedel op 28-11-2014 09:10 ]

• Blue-eagle
  • Niet online
Misschien interessant: Ik heb nog geen 450 Euro uitgegeven aan de GPU, ik heb eerst onderzocht of mijn systeem het aan kan :) Svet, een administrator op de MSI.com forums, heeft op twee verschillende plekken al duidelijk bevestigd dat mijn huidige BIOS-versie geen support biedt voor de GTX 970.

Plek 1: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=184286.0
Plek 2: https://forum-en.msi.com/index.php?topic=250857.0

Dan vind ik het bij wijze van experiment een beetje duur om gewoon te kijken of die kaart gaat werken ;)

Het idee was om deze week en volgende week lekker te kunnen gamen. Daarna heb ik pas weer eind december tijd. En daar zitten ook kerstdagen en andere verplichtingen bij, dus ik heb me er al bij neergelegd dat ik waarschijnlijk pas begin volgend jaar een gaming rig ga aanschaffen.

Een high-end gaming PC in 4 jaar tijd afschrijven vind ik nog niet eens zo bizar. Vraag me nu alleen af wat ik moet en ga doen met de hardware die ik zelf niet meer wil gebruiken...

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:36
Ik zou een Z77 bord uit de V&A halen, toch wat recenter dan je eerdere P67 bord (ik heb je andere topic ook een beetje gevolgd). Plus een voordeel is dat als er geklooi is met een GPU in elk geval tijdelijk op de IGP kunt werken. Ik heb zelf ook nog een P67 bord en heb dat al wel 1 of 2x gemist, in geval van nood kan je dan helemaal niets.

Waarom Z77? Waarom niet. :P
Uit de V&A wel te vinden voor jouw prijs en je gaat iig vooruit mbt de features.
CPU upgraden lijkt me op dit moment onnodig, zeker omdat de Sandy Bridge vaak goed overklokbaar is en weinig issues kent mbt warmte-overdracht (ivm goede soldeer van de IHS op de die tov de slechtere op de recentere CPU's). Zeker met enige OC op je i7 kan het vast nog een hele tijd mee en zal hij minder snel een bottleneck vormen mocht dat overduidelijk op stocksnelheid blijken.

Je kan altijd nog je RAM verkopen en daar een wat snellere kit 2e hands voor terugkopen, bijv. een 2133MHz kitje of iets in die buurt. Ik denk dat dit ook wel redelijk "goedkoop" kan, in elk geval aanzienlijk tov nieuw. Scheelt dat op het meeste RAM levenslange garantie zit, dus 2e hands mag vrijwel nooit een probleem zijn als je ooit eens RMA nodig hebt. Zoals Corsair weet ik uit ervaring is heel netjes met de afhandeling, maar denk andere merken ook wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 28-11-2014 11:47 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik mis eigenlijk waarom je per se je moederbord moet vervangen?
Je moederbord is niet de allernieuwste, maar zelf draai ik ook nog steeds met een Z68, en dat gaat prima, ook met moderne kaarten.

Dus waaorm niet gewoon een GTX970 erin duwen en gaan?

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:36
@ Danny: zie zijn topic die hij in zijn OP noemt. Problemen met BIOS flashen zover ik weet.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:14
Blue-eagle schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 11:21:

Dan vind ik het bij wijze van experiment een beetje duur om gewoon te kijken of die kaart gaat werken ;)
Wat denk je dat er gaat gebeuren als je moederbord de GPU dan toch niet blijkt te ondersteunen? Dan gaat de pc gewoon niet opstarten of niet voorbij POST geraken. Dus dat is toch helemaal niet duur, er komt geen risico bij kijken.

• Blue-eagle
  • Niet online
Het enige risico is dat ik de komende 6 weken weinig tijd heb om te gamen, dan stel ik het liever uit tot januari of februari. En tegen die tijd is de kans groot dat de Broadwell of zelfs Skywell lijnen van Intel de markt gaan heersen :)

Ik vermoed dat ik komende week gewoon naar mijn leverancier ga (Azerty), die bieden een BIOS flash dienst. Dan mogen ze dat doen en direct die kaart erin stoppen. Waarom zelf prutsen als je het ook kan laten doen :7

That said, als het daar ook niet lukt ga ik gewoon voor een ASRock Fatal1ty of een GigaByte moederbord zoals in dit topic aangeraden. Momenteel staat de ASRock Fatal1ty Z97 Killer op #1 bij me. Dan investeer ik wel gewoon in een goed systeem voor de komende jaren.

Thx tot zover ;)
Pagina: 1