• Abel34
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-11-2025
Beste mensen,

Als fervent wielrenner kom ik op de mooiste plekjes en zie ik de mooiste dingen, in binnen- en buitenland. ik merk dat mijn smartphone (Iphone 5) bij moeilijke lichtomstandigheden dan tekort schiet. Ik ben dus op zoek naar een compactcamera die:
- makkelijk in de achterzak van wielershirt/jack past (dus plat)
- onder moeilijke (licht) omstandigheden ook goed presteert
- groot zoombereik heeft

Graag tips van jullie mbt de aanschaf van zo'n camera (mag ook gebruikte zijn).

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

[Aankoopadvies] Compactcamera

Dit topic al gelezen? Lijkt me sterk dat je hiervoor speciaal een apart topic aan moet maken... Iets meer eigen inzet mag ook wel.

[ Voor 10% gewijzigd door tobiasvs op 26-11-2014 12:10 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-01 22:09
Ik wielren zelf ook, en ik ken de struggle. Soms kom je ergens en dan moet je echt even een mooie foto maken :).

Ik heb geen indicatie qua budget gezien, dus ik ga uit van een serieuze compact camera. Hierbij zou ik een Sony Cyber-shot RX100 II of een Canon PowerShot G7X aanbevelen. Dit zijn erg goede compact camera's tussen de €500 en €600 met grote 1" BSI-sensors en lichtsterke lenzen. Beide hebben zo hun voordelen. De G7X is bijvoorbeeld nog iets lichtsterker (klik), heeft een iets bredere groothoek (24mm vs 28mm) en heeft een touchscreen. De RX100 II heeft een betere batterij, is beter geschikt om ook mee te filmen (kan 1080p 24fps i.v.p. alleen 30fps) en schiet wel 10 frames per seconden (tegenover 5 van de G7X).

Beide camera's hebben dus hun voor- en nadelen (er zijn nog veel meer verschillen). Loop eens een winkel binnen en houd wat camera's, waaronder deze, vast. Ik denk dat als je de camera puur voor foto's tijden het wielrennen gebruikt de G7X een betere keus is, vanwege de lichtsterke lens en net een beetje extra groothoek bereik. Wil je de camera ook nog voor veel andere dingen gebruiken, dan is de RX100 II ook het overwegen waard aangezien deze een langere batterijduur heeft, en beter geschikt is voor filmen en sportfotografie.

Mocht je meer budget hebben dan is de RX100 III de koning der compactcamera's. Alleen hier betaal je wel €750 voor. Mocht dit toch allemaal niet binnen je budget vallen dan moet je denken aan de eerste RX100. Deze heeft geen BSI sensor (dus minder lichtgevoelig), geen kantelbaar scherm (dus foto's laag bij de grond of hoog in de lucht zijn lastig), heeft geen Wi-Fi (voor remote control/foto's bekijken en overzetten op telefoon) maar is wel €150 goedkoper (kost ongeveer €380).

• Abel34
  • Laatst online: 16-11-2025
Had zoiets verwacht Tobias (zit ook op fietsforum en daar zie ik deze ook regelmatig). Echter gezien de specifieke wensen hoop ik op specifieke reacties...en gelukkig heb ik er al eentje, waarvoor mijn dank Balance.
tobiasvs schreef op woensdag 26 november 2014 @ 12:10:
[Aankoopadvies] Compactcamera

Dit topic al gelezen? Lijkt me sterk dat je hiervoor speciaal een apart topic aan moet maken... Iets meer eigen inzet mag ook wel.