SD kaart corrupt en advies herstel

Pagina: 1
Acties:

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 15:42
Beste,

Ik heb hier een kaart van een vriendin. Zij heeft foto's er op staan waar ze aan gehecht is. Helaas kan ik de kaart wel openen, maar niet lezen.

Data recovery met Recuva levert helemaal niks op. Puran File Recovery levert 1 file op van 0 bytes.

Wat is er aan de hand en iemand suggesties?

SD CARD

[ Voor 5% gewijzigd door honey op 24-11-2014 21:27 . Reden: toevoeging ]

Verwijderd

Altijd vervelend. Ben ook wel benieuwd naar de files die er op het kaartje stonden. Het lijkt wel een heel OS wat erop staat?

Ik heb in mijn verleden al heeeeel veel kaarten gerepareerd. Gebruikte er altijd een tooltje voor dat heet PC Inspector File recovery. Vrij eenvoudig tooltje, maar wel effectief. Kan me niet herinneren ooit een fail the hebben gehad.

Nadeel van het tooltje is wel dat hij er allemaal nieuwe bestandsnamen van maakt. Het kan dus achteraf wel eens zeuren worden met het sorteren. Maar goed, als je daar je foto's mee kan redden?! Je kunt het eens proberen. Het is hier te downloaden:

http://download.cnet.com/...3000-2248_4-10118663.html

• honey
Bedankt zal het vandaag ook daar eens mee proberen.

De namen die er nu op staan kloppen niet. Dat is dus ook veranderd.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
honey schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 07:21:
Bedankt zal het vandaag ook daar eens mee proberen.

De namen die er nu op staan kloppen niet. Dat is dus ook veranderd.
Hoop toch dat je eerst een kopie van je sd gemaakt hebt.
Anders heb je al een fout gemaakt.
1 programma wijzigd iets in je files, dan wil je met een 2e nog iets veranderen, denk dat je dan alleen maar achteruit gaat ipv vooruit.
Altijd een copie maken, dan steeds met de schone copie opnieuw beginnen met de wisselende herstel software.

Een copie ook altijd maken omdat als je sd mechanisch defect kan zijn, en je misschien maar 1 x kan lezen en dan werkt het niet meer, of wordt steeds slechter door het bewerken.

• honey
jan99999 schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 08:10:
[...]

Hoop toch dat je eerst een kopie van je sd gemaakt hebt.
Anders heb je al een fout gemaakt.
1 programma wijzigd iets in je files, dan wil je met een 2e nog iets veranderen, denk dat je dan alleen maar achteruit gaat ipv vooruit.
Altijd een copie maken, dan steeds met de schone copie opnieuw beginnen met de wisselende herstel software.

Een copie ook altijd maken omdat als je sd mechanisch defect kan zijn, en je misschien maar 1 x kan lezen en dan werkt het niet meer, of wordt steeds slechter door het bewerken.
Ik heb wel meteen het schuifje verzet naar "read only".

Een kopie maken kan toch alleen als je ook zeker weet dat je alle data goed kan lezen? Kan ik gewoon dan een copy-paste doen en daar mee werken?

Een SD kaart heeft toch geen mechanische onderdelen?

[ Voor 3% gewijzigd door honey op 25-11-2014 09:19 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt ook een bit voor bit kopie maken van die kaart, dit zou makkelijk moeten gaan met bijv dd in linux. Dat je 'm op readonly hebt gezet is wel praktisch, dat zorgt er in elk geval voor dat software geen wijzigingen zou moeten kunnen maken.

als ik het zo zie dan lijkt het filesystem corrupt. Met een beetje mazzel kun je die nog herstellen, of iig uitlezen met wat tooltjes. In Thematopic: Datarecovery staat nog wel wat leuk leesvoer daarover.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:39

Rannasha

Does not compute.

honey schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 09:18:
[...]

Ik heb wel meteen het schuifje verzet naar "read only".

Een kopie maken kan toch alleen als je ook zeker weet dat je alle data goed kan lezen? Kan ik gewoon dan een copy-paste doen en daar mee werken?
Er zijn tools waarmee je een 1:1 image van de kaart kan maken. Dan worden alle bitjes gewoon gekopieerd, ongeacht of ze bij een bestand horen of ze als beschadigd zijn gemarkeerd. Het kan namelijk zo zijn dat de file allocation table (zeg maar, de index) kapot is en dat het OS daarom niet meer weet waar ieder bestand begint en ophoudt ondanks dat de data nog gewoon intact is. Als je een 1:1 image van de kaart maakt, dan heb je een image-bestand waar je alle tools die je kunt bedenken op los kunt laten om recovery te proberen, zonder dat je het risico loopt om eventuele data die er nog is verder te beschadigen.

In een Linux-systeem kun je het 'dd' commando gebruiken om een dergelijke image te maken. Er zijn ongetwijfeld Windows programma's te vinden die dergelijke functionaliteit ook bieden.

[ Voor 3% gewijzigd door Rannasha op 25-11-2014 09:25 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Ga eerst leren hoe je een recovery werkt,
door je vraag dan laat je zien dat je dat niet weet.
Dus eerst hoe werkt recovery, dan pas werken aan je sd.
Want als je het fout doet is alles weg.
Thematopic: Datarecovery
Youtube zoeken
google zoeken.
En ja dit kost veel tijd, ook omdat het moeilijk is om te recoveren.

Copy past, nee zo werkt dat niet.
Je moet een bit by bit copy doen, deze kijkt niet naar files(die zijn beschadigt) maar naar de 0 en 1 op je hd.
ddrescue is zo een programma, hier dus ook eerst mee oefenen.

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-01 19:46

Infant

It's a floating Dino!

Exact dit heb ik ook een aantal keren gehad.

Ik ben nog niet helemaal zeker waar het door komt, maar het leek bij mij te liggen aan brakke drivers (voor een brakke card reader). De kaart klonen had in mijn geval geen zin:

Alle recovery software doet disk-io door het operating system heen, en gebruikt daarvoor de disk drivers van het OS. Als die het probleem veroorzaken in de eerste plaats, gaat dit je dus niet helpen.

Je kunt kijken of je met een ander OS meer geluk hebt, als je andere card readers hebt ook proberen.
Hoe groot denkt je os dat de disk is in de disk manager?
Pagina: 1