Toon posts:

surround sound voor mijn pc/tv

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste expert,
De situatie: ik heb een computer die aan is gesloten met een hdmi kabel op mijn beeldscherm dat tevens kan functioneren als tv. Ik heb zojuist een reciever gekocht met 5 speakers en 1 subwoofer en die wil ik aan mijn huidige systeem koppelen.

Ik heb mijn 2 front, 2 rear, 1 center en 1 subwoofer aan mijn reciever gekoppeld en als ik dit geheel aan mijn computer koppel via een aux kabel (rood-wit naar 3.5mm jacket) dan vraagt mijn computer wat ik heb ingeplugd heb. Dan kan ik kiezen tussen: front speakers, rear speakers, side speakers of center & subwoofer. Ik heb al deze functies al eens aangeklikt en elke keer doet maar de helft van de installatie het. Dus ik weet dat alles het doet maar niet alles tegelijk.

Nu heb ik mezelf een beetje ingelezen en hoorde ik dat een digitale kabel beter was. Nu heb ik mijn digitale kabel in mijn computer gedaan en in die van mijn reciever maar dan komt er nergens geluid uit. Ook als ik hem in mijn beeldscherm/tv doe dan komt er helaas geen geluid uit.
Eigenlijk heb ik het liefst dat ik mijn systeem werkend krijg via een digitale kabel (spdif) maar via een analoge kabel zoals die aux vindt ik ook prima alleen heb ik dan soms zo een ruis.

Feiten op een rij:
Reciever: jvc RX7020-rbk 5.1 tuner
Software op mijn pc: Realtek manager
moederbord (A88X-PLUS, socket FM2+)
grafische kaart (GV-N660OC-2GD)
digitale kabel die ik probeer te gebruiken (Digital Square Optical Fiber Audio Cable)

Ik ben nu 5 uur bezig geweest en ik kom er zelf niet uit. beetje desperate aan het worden.

Met vriendelijke groeten,
Pieter

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2014 20:13 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 18:05

FeaR

In GoT we trust

Rood - wit naar 3,5 mm jack is stereo en dus logisch dat je daarmee niet een geheel 5.1 signaal kan versturen. Dan heb je eigenlijk drie van die kabels nodig, maar dat moet je receiver dan ook weer aankunnen. Als je 5.1 over één kabel wilt zit je inderdaad aan digitaal en in het geval van de JVC optisch of digitale coax. Welk moederbord dan wel geluidskaart heb je? Dat maakt ook nog uit met wat je wilt bereiken: alleen 5.1 met films of ook in games.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:04

DjVe

Hatsaflats!

De digitale uitgang moet je nog wel even instellen dat dit je default afspeelapparaat is in Windows.

Verwijderd

Topicstarter
Super bedankt voor jullie reacties, direct wat ik wilde weten.

@ FeaR

Aan die 3,5 jacket heb ik dus niks en dus moet ik het via digitaal doen. Mijn moederboard ondersteund een spdif kabel en die heb ik gelukkig ook. Dat is een digitale coax kabel toch? Ik zal binnenkort even mijn moederboard posten maar die weet ik nu zo niet uit mijn hoofd.

Het liefst wil ik inderdaad voor zowel games als films als mijn tv de 5.1 surround soound hebben. Als ik hem in mijn pc doe dan doet hij het niet als ik tv kijk als ik het goed begrijp.

@DjVe
Ik heb al gekeken bij mijn instelling van mijn realtek manager maar daar kwam ik er niet uit. Waar moet ik dit instellen?

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 11:12

Mikayu

.srt

Coax kabel idd aansluiten en dan (uitgaande van Windows) rechts klikken op het speakertje rechtsonder, afspeel apparaten en dan die digitale device als standaard instellen.

Die realtek meuk heb je meestal niet nodig. In de mediaplayer ook even passthrough aanzetten voor DD en DTS, daarmee decode je versterker automatisch het surround

Voor games echter heb je Dolby Live of DTS Connect nodig. Even checken of je moederbord dat heeft, anders een nieuwe geluidskaart er in hangen

Verwijderd

Topicstarter
Digital Square Optical Fiber Audio Cable - Black (3m). Die kabel heb ik gekocht en die past ook in mijn moederbord (A88X-PLUS, socket FM2+) maar niet in mijn grafische kaart (GV-N660OC-2GD). Ik ga morgen proberen hem via deze kabel aan mijn moederbord te koppelen en dan in te stellen via windows. Ik laat jullie weten hoe het is gegaan. Alvast bedankt.

p.s. ik heb 3 ingangen voor dit type kabel. DVD, TV en nog eentje (binnenkort komt de naam) ik heb hem nu in tv klopt dit?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2014 20:15 ]

• Mikayu

Mikayu

.srt

Dat... is een behoorlijke titel voor een stukje plastic... maar het zal prima werken :p

Maakt niet uit waar je hem in prikt zolang je maar de juiste bron op je versterker selecteerd

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-01 14:37
Mikayu schreef op maandag 24 november 2014 @ 23:57:

Maakt niet uit waar je hem in prikt zolang je maar de juiste bron op je versterker selecteerd
Hier zat ik idd ook nog aan te denken ;) Je moet ook je versterker vertellen dat hij naar het digitale kanaal moet kijken ipv het analoge.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu mijn versterker gekoppeld aan mijn computer met die digitale kabel. Daarnaast heb ik mijn instellingen van windows omgezet naar die van mijn versterker. Zo te zien verstuurd mijn computer dus wel geluid maar ziet de versterker het nog niet. Ik heb mijn versterker wel ingesteld op digital tv maar hij doet het nog niet. Weet iemand wat er mis gaat? Er komt wel een rood lampje uit de digitale kabel als ik hem nog niet in mijn versterker heb zitten dus ik neem aan dat hij het wel doet.

http://nl.tinypic.com/r/2iaeu0m/8

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2014 14:32 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:04

DjVe

Hatsaflats!

Bij JVC versterkers moet je meestal nog de digitale ingang koppelen aan een bron. Je moet in de handleiding kijken hoe je dat moet doen.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Kun je een duidelijke foto maken van de achterkant van je receiver?

http://resources.jvc.com/Resources/00/00/98/21075ien.pdf

Misschien moet je de output regelen? op PCM zetten ofzo, het is al een oud beestje.

ANALOG : Lights when the analog input is selected.
LINEAR PCM : Lights when Linear PCM signals come in.
DIGITAL : • Lights when Dolby Digital signals come in.
• Flashes when “DOLBY DIGITAL” is
selected for software not encoded with Dolby
Digital signals.
: • Lights when DTS signals come in.
• Flashes when “DTS SURROUND” is
selected for software not encoded with DTS
signals.

[ Voor 50% gewijzigd door prutser001 op 25-11-2014 13:03 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de handleiding ook door gelezen maar dat mocht niet baten. Dit zijn alle foto's:

http://i60.tinypic.com/2gvkok9.jpg (linker deel achterkant)
http://i62.tinypic.com/v3n0j6.jpg (gehele achterkant)
http://i58.tinypic.com/28s4gg7.jpg (rechter deel achterkant)
http://i62.tinypic.com/2ppc2si.jpg (voorkant instelling digitaal meen ik)

het is inderdaad al een oud beesje maar ik geloof dat hij nog heerlijk muziekjes kan draaien:) wat is pcm? en hoe regel ik de output?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2014 14:02 ]

• Mikayu

Mikayu

.srt

Op je plaatje te zien heb je coax toegewezen aan tv nu.. maar je hebt optical aangesloten

Dus even veranderen of dvd input proberen

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de verduidelijking zodat ik het goed doe:

Coax is de digitale kabel die ik nu in tv heb zitten en die wil je dat ik aansluit op dvd. Maar de kabel die ik nu in tv heb zitten is toch ook een digital optical kabel?

met andere woorden:
wat is coax?
wat is optical?

ik heb de coax input setting op mijn versterker op tv ingesteld omdat mijn digitale kabel in tv zit. Dit is dus niet goed?

Sorry ben echt een beginner op dit gebied..

• LithoMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:17

LithoMan

Toemaar

Heb dezelfde receiver. Je kunt de receiver automatisch laten toewijzen op de digitale input.
Druk op TV SOUND/DBS, dan druk op input analog/digital.
Je hebt alleen maar de keuze optical input.
Zo te zien staat dat dus goed.

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S25 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Denon AVC-X6800H

• Mikayu

Mikayu

.srt

Je hebt geen digitale kabels.. alleen het signaal is digitaal :+

Je hebt een optische, dat ding met lampje. Coax is met een tulp stekkertje, dus geen lampje.
Op je laatste foto ben je coax aan het toewijzen op een bron. Je moet optical toewijzen aan tv

Kabels dus laten zitten en je settings goed doen :p

Verwijderd

Topicstarter
@ mikayo

Aha, bedankt voor de uitleg:)

Ik heb bij settings eigenlijk 2 keuzes digital coax input & digital optische input, alleen kan ik niks veranderen bij optische en wel bij coax. Bij coax kan ik namelijk: cd, dvd, tv en cdr selecteren.

@LithoMan

Blij om te horen dat jij de zelfde reciever hebt dus ik hoop dat jij weet wat ik met de settings moet dan als ik een optische kabel heb lopen van mijn moederbord naar mijn digital input tv van mijn reciever.
ik heb op de voorkant van de reciever op tv sound/ dbrs gedrukt en aan de linker kant heb ik op analog/digital input gedrukt tot dat er digital auto stond. Weet jij wat er mis is?

• Mikayu

Mikayu

.srt

Optical zal dan vaste toewijzing hebben op betreffende input. Maar als je coax is toegewezen aan tv zoals op het plaatje, geeft ie waarschijnlijk coax prioriteit. Dus even proberen om die coax toewijding op iets anders als tv te zetten.

Verder gaat het idd goed met je input mode op digital :)

Verwijderd

Topicstarter
In het boekje staat dat als je de coax instelt dat de andere verer automatisch worden ingesteld. Dit zou betekenen dat ik coax op dvd moet zetten. ik heb dit gedaan maar helaas werkt het nogsteeds niet. Al de andere heb ik ook geprobeerd maar helaas zonder resultaat :(
kan het zo zijn dat het draadje dan verkeerd is ofzo? dat hij wel een rood lampje geeft maar niet werkt? Of dat ik mijn computer toch niet goed heb ingesteld? ( lijkt me vreemd want er staat wel een groen balkje te bouncen als ik muziek aan heb staan). of ligt het toch nog aan de instellingen van mijn versterker? Of ligt het aan mijn moederbord?

Heeft iemand nog surgesties wat ik moet doen?

• Mikayu

Mikayu

.srt

Ga eens alle input bronnen langs op elke input mode. Zou je toch op een gegeven moment iets moeten gaan horen...
anders komt het signaal echt niet aan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle coax instellingen op alle groepen geprobeerd maar helaas zonder resultaat. Ik heb een ander kabeltje besteld maar kan ik nog wat in de tussentijd proberen?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2014 17:35 ]

• Mikayu

Mikayu

.srt

Ik lees nu de hele tijd over je coax settings, maar doelde meer op elke input via de input selector. En op elke input ook even de input mode veranderen totdat je signaal krijgt

Met zo een Digital Square huppeldepup Pro lijkt het me niet dat je een nieuwe nodig hebt... Deze was al nieuw toch?

Verwijderd

Topicstarter
de input selector zijn de knoppen aan de voorzijde onder de display toch? En welke mode moet ik dan veranderen? De optische kabel die er nu in zit heb ik niet nieuw. Ik heb die naam op internet opgezocht (ik wist niet hoe een optiche kabel heette:)) Dus ik laat nu even de coax input op dvd staan en de optische kabel in tv zitten. Ik ga nu alle kanalen even proberen en de surroundsound modus.

voor wat het waard is: als ik de surround sound modes verander dan zie ik soms rode letters bij de speakers komen.

In iedergeval bedankt voor de hulp tot nu toe:)

• Mikayu

Mikayu

.srt

Idd die knop onder het display. Tv sound(/nog iets) en dan op die input mode knop rammen tot er auto of digital staat.

Rood gaf volgens mij aan dat er signaal op stond en dat witte blokje eromheen is de speaker geactiveerd

• LithoMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:17

LithoMan

Toemaar

Ik heb de optical out via mijn pc gekoppeld aan de optical input van de cd ingang van me receiver.
Het werkt gewoon. Er staat nu in mijn display CD DIGITAL. Je kunt natuurlijk ook de andere optische ingangen gebruiken. Er is dus iets mis met je kabel en / of iets met de optical output van je computer
De rode letters betekenen dat je speakers hebt aangesloten op de receiver, anders blijft het vakje leeg.

[ Voor 14% gewijzigd door LithoMan op 25-11-2014 18:47 ]

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S25 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Denon AVC-X6800H

Verwijderd

Topicstarter
Oke, als het goed is komt er een nieuwe kabel aan dus dan wacht ik daar even op:)

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat er nog mensen zijn die dit zien. Ik heb een nieuwe kabel en heb deze aangesloten op de versterker en mijn computer. Helaas geen geluid ondanks dat ik bij playdivices digital optical heb aangevinkt. toen ik hem op mijn tv aansloot deed hij het wel zonder dat ik iets veranderde aan de settings van mijn reciever. ik mag er dus vanuit gaan dat er instellingen van mijn pc niet goed zijn. Wie kan mij hierbij helpen?

• Mikayu

Mikayu

.srt

Je input werkt iig nog :p

Doe eens je drivers updaten en/of opnieuw installeren of standaard Windows drivers proberen. Misschien iets in die realtek software niet goed? Sample rate te hoog?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:06

Jag

Klinkt als dat het mis gaat met de instellingen van Windows. Waar staat je afspeel apparaat op ingesteld? In principe heb je de software van realtek niet nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb linksonder op de luidspeaker van windows geklikt en playback divices geselecteerd. in dat schermpje heb ik de digitale (optische) als default divices geselecteerd. je ziet dan ook een groen balkje op en neerspringen tijdens het afspelen van muziek. te zien in de volgende afbeelding:

http://nl.tinypic.com/r/2iaeu0m/8

Ik zie nu pas dat er inderdaad realtek voor staat maar alle andere porten die niet in beeld staan zijn van mijn nvidea grafische kaart. de digitale kabel zit in mijn moederbord dus dat kan het niet zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2014 14:34 ]

• Jag

Jag

Ok, maar als je iets anders gebruikt als bron (met een optische kabel), zoals bijv je tv, dan werkt het wel? Zo ja, dan moet het zo zijn dat er geen audio uit je computer komt.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt maar er komt wel een rood licht uit het draadje als ik hem in mijn computer heb zitten. ik ga er van uit ddat het geen hardware probleem is maar een software probleem.

• Burkle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-01 17:42
Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik niet alle posts heb gelezen in dit topic maar...

Om een volwaardig 5.1 geluid op je set te krijgen heb je 3 analoge kabels nodig of 1 SPDIF (digital)

Punt met digital is echter het volgende, digital zend alleen maar data uit die in de vorm van licenties komt. Even uit het blote hoofd: DTS connect en Dolby live (pin me niet op de exacte namen).

DTS connect wordt gebruikt door games en Dolby live vooral voor films. Een geluidskaart of moederbord moet echter wel over deze licenties beschikken om deze data uit te kunnen zenden naar je 5.1 set. Veel van de mainboards en geluidskaarten hebben deze licenties echter niet, of maar 1 en zelden 2 (mits je genoeg betaald). Zorg daarom dat je zeker weet dat je output (moederbord of geluidskaart) dus beschikt over deze licenties. Hebben ze dat niet, maar heb je wel goede analoge componenten? Dan raad ik je aan om 3 van hoge kwaliteit analoge jacks te halen. Als je een beetje moederbord / geluidskaart hebt dan zijn componenten al snel erg goed. En daarbij zijn goede afgeschermde jack kabels niet duur. Ik had mijn 3 kabels voor 19 euro totaal.

Ik hoop dat je er iets mee kan.

ps. analoog werkt altijd en is makkelijker bij te sturen d.m.v. drivers. (op basis van eigen ervaring)

[ Voor 4% gewijzigd door Burkle op 04-12-2014 22:27 ]

• Jag

Jag

Je kan ook gewoon stereo pcm krijgen uit een optische uitgang :). En ook ac3 of dts, dat mag nooit een probleem zijn. DTS connect en dergelijke is het encoderen van meerdere audio kanalen in een 5.1 datastream (DTS dus) en een trucje om met 1 digitale uitgang af te kunnen.

@ spiedey: dat zal idd een software probleem zijn. Wel bijzonder, kan het zo niet bedenken, maar het moet op te lossen zijn :)

• Mikayu

Mikayu

.srt

Rode lampje brand bij mij op elke pc standaard, zegt niet dat er daadwerkelijk audio uit komt.

Ik denk nog steeds driver issues. Die settings op je plaatje kloppen wel. Dat andere speakertje naast de windows mixer is die realtek meuk? Haal het er eens af enzo :p

• Burkle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-01 17:42
@ Jag, dat is inderdaad correct, maar PCM is stereo over je 5.1, niet de moeite als je waar 5.1 hebt ervaren.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 18:05

FeaR

In GoT we trust

dvanburk schreef op donderdag 04 december 2014 @ 22:25:
DTS connect wordt gebruikt door games en Dolby live vooral voor films.
Die klopt niet. DTS Connect en Dolby Digital Live zijn eigenlijk hetzelfde alleen van een andere fabrikant. DTS Connect maakt on the fly DTS 5.1 waar Dolby Digital Live! er Dolby Digital 5.1 van maakt. Heeft niets te maken met films dan wel games. Het is software die je los kan laten om DTS dan wel DD 5.1 bij je receiver te krijgen.

Bovenstaande geldt dus alleen voor als je in games bijvoorbeeld 5.1 wilt hebben, een voorbeeld van een interactiefs iets wat geen vaste audiotrack kan hebben. Films zijn niet interactief en hebben al een vaste track. Deze zal DD dan wel DTS zijn (dan wel de HD-formaten, maar die even buiten beschouwing gelaten) en kan je zonder licenties op de PC (dus zonder dat de PC dit ondersteunt) uitvoeren naar een receiver die het wel kan. Deze audiotrack/data stuur je namelijk bitstream uit waardoor de PC er niets mee doet. Wil je DTS dan wel DD op je PC laten decoderen naar LPCM dan moet de PC over codecs beschikken.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Verwijderd

Topicstarter
Weer wat geleerd, dus je moet een soort drivers instaleren voor op je pc. hoe weet ik welke codes ik moet gebruiken als ik bijvoorbeeld spotify of youtube filmpjes luister?

Verwijderd

Topicstarter
Gezien dit een nieuw probleem is en dit topic een beetje is dood gebloed wil ik jullie bedanken voor jullie hulp! Jullie hebben het voor mekaar gekregen dat ik nu een mooi plaatje kan draaien in mijn kamertje! Mijn vervolg vraag heb ik in dit topic geplaast: versterken en pc koppelen
Pagina: 1