Toon posts:

Goedkope Videokaart voor drie schermen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Graphics card

Wat is je budget?
€65

Beste Tweakers,

Tijdje geleden heb ik een nieuw computer scherm erbij en die wil ik als derde aansluiten aan mijn computer.
Ik heb twee dezelfde schermen met DVI en VGA poort, en het nieuwe scherm heeft DVI, VGA en HDMI.

Ik heb een Asus P5G41C-M moederbord met een Core 2 Quad Q8200 en een MSI Radion HD 4850 512m Videokaart. Maar het probleem daarmee is dat ik op geen enkele manier een derde scherm kan aansluiten.
Tenzei ik een USB Videokaart gebruik, wat niet mijn voorkeur is.

Ik ben dus eingelijk opzoek naar een vervanging van mijn huidige videokaart die net zo goed of beter is voor niet meer dan €60. Mag tweedehands zijn.

Heeft iemand een goed aanbod voor mij of een idee?

Met vriendlijke groet,
Twana

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Drie schermen aansturen is niet heel lastig. Wat heb je zelf al gevonden in de Pricewatch?

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op zondag 23 november 2014 @ 18:05:
Drie schermen aansturen is niet heel lastig. Wat heb je zelf al gevonden in de Pricewatch?
Iemand heeft me aangeraden dit te kopen:
pricewatch: Club3D Radeon R5 230 PCI Express X1

Maar ik weet niet of dat wel samen werkt...

Ik zit eigenlijk een beetje vast.

Ik heb ook naar splitterrs gekeken maar er staat bij dat die alleen kunnen mirroren jammergenoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2014 18:06 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Wel eens gedacht aan een actieve displayport converter? Geen gedoe met "mijn kaart heeft maar twee RAMDAC's"

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op zondag 23 november 2014 @ 18:08:
Wel eens gedacht aan een actieve displayport converter? Geen gedoe met "mijn kaart heeft maar twee RAMDAC's"
Dat is toch voor Displayport? Daar heb ik er geen van.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Nee, de RAMDAC is juist voor DVI/HDMI en VGA. Het is in feite een clock generator en een digitaal-naar-analoog converter. Duidelijk dat DVI/HDMI dat niet gebruiken (ze gebruiken een TDMS), maar je hebt er eigenlijk altijd maar twee... en dat is een beperking uit de tijd van de BIOS nog. Ik neem aan dat je geen UEFI hebt, dus jij zult ook die beperking hebben. Er zijn wel kaarten die nu ook over HDMI/DVI/VGA meer dan twee schermen kunnen aansturen, maar dat zit nogal buiten je prijscategorie. Je zou een matrox dual-head-2-go oid kunnen overwegen, wat zich aanmeld als "super breed" scherm, en vervolgens het beeld splitst, maar daar ben je niet mee geholpen.

Displayport is juist ontstaan om die beperking van twee schermen op één kaart te omzeilen (dat, en een hoop andere redenen, zoals resolutie, etc...). Het is volledig packet-based, en je kan het zelfs daisy-chainen. De limiet hieraan is afhankelijk van de bandbreedte, wat dus weer afhangt van je resolutie/kleurdiepte/refreshrate.

Je kan gelukkig displayport "vertalen" in HDMI/DVI of VGA, maar om dat te doen en alsnog twee andere monitoren te gebruiken, moet je dus "actief" vertalen. Je wilt dus een clock generator en wat andere logica in een kastje hebben waar je vervolgens dat scherm op aan kan sluiten.

Je hebt mijn inziens vijf opties:

* Actieve converter op je 4000-series kaart (mits die DP heeft)
* Nieuwe kaart kopen + actieve converter (budget rekken)
* 2e zelfde kaart erbij kopen als je moederbord + voeding dat aankunnen en die actieve converter niet kopen.
* je budget oprekken en een kaart kopen waar die logica al in zit -- mogelijk werkt dat niet samen met je toch al wat oudere hardware.
* pricewatch: Matrox DualHead2Go Digital Edition

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op zondag 23 november 2014 @ 18:23:
Nee, de RAMDAC is juist voor DVI/HDMI en VGA. Het is in feite een clock generator en een digitaal-naar-analoog converter. Duidelijk dat DVI/HDMI dat niet gebruiken (ze gebruiken een TDMS), maar je hebt er eigenlijk altijd maar twee... en dat is een beperking uit de tijd van de BIOS nog. Ik neem aan dat je geen UEFI hebt, dus jij zult ook die beperking hebben. Er zijn wel kaarten die nu ook over HDMI/DVI/VGA meer dan twee schermen kunnen aansturen, maar dat zit nogal buiten je prijscategorie. Je zou een matrox dual-head-2-go oid kunnen overwegen, wat zich aanmeld als "super breed" scherm, en vervolgens het beeld splitst, maar daar ben je niet mee geholpen.

Displayport is juist ontstaan om die beperking van twee schermen op één kaart te omzeilen (dat, en een hoop andere redenen, zoals resolutie, etc...). Het is volledig packet-based, en je kan het zelfs daisy-chainen. De limiet hieraan is afhankelijk van de bandbreedte, wat dus weer afhangt van je resolutie/kleurdiepte/refreshrate.

Je kan gelukkig displayport "vertalen" in HDMI/DVI of VGA, maar om dat te doen en alsnog twee andere monitoren te gebruiken, moet je dus "actief" vertalen. Je wilt dus een clock generator en wat andere logica in een kastje hebben waar je vervolgens dat scherm op aan kan sluiten.

Je hebt mijn inziens vijf opties:

* Actieve converter op je 4000-series kaart (mits die DP heeft)
* Nieuwe kaart kopen + actieve converter (budget rekken)
* 2e zelfde kaart erbij kopen als je moederbord + voeding dat aankunnen en die actieve converter niet kopen.
* je budget oprekken en een kaart kopen waar die logica al in zit -- mogelijk werkt dat niet samen met je toch al wat oudere hardware.
* pricewatch: Matrox DualHead2Go Digital Edition
Dit is een prachtig antwoord dankjewel, het zou dus met een laag budget onmogelijk zijn.
Een Active Converter kaart is dat een DualHead2Go ?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Nee, DualHead2Go is in feite een "slimme splitter". Het doet zich voor als één hele brede monitor in Windows en dan sluit je er twee schermen op aan die elk de helft van dat beeld krijgen. Een actieve displayport converter vind je elders in de pricewatch.

Verwijderd

Topicstarter
Umbrah schreef op zondag 23 november 2014 @ 18:42:
Nee, DualHead2Go is in feite een "slimme splitter". Het doet zich voor als één hele brede monitor in Windows en dan sluit je er twee schermen op aan die elk de helft van dat beeld krijgen. Een actieve displayport converter vind je elders in de pricewatch.
Is dit hem? pricewatch: Club3D miniDisplayPort to Active HDMI 3D Cable

Maar hoe kan ik eraan meer schermen sluiten? Ik denk dat ik iets niet helemaal begrijp sorry.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Heb je al eens in dit topic gekeken?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1613988

Wacht even... je hebt 2 topics lopen |:( :')

[ Voor 21% gewijzigd door Frozen op 23-11-2014 18:53 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Topicstarter
Frozen schreef op zondag 23 november 2014 @ 18:52:
Heb je al eens in dit topic gekeken?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1613988

Wacht even... je hebt 2 topics lopen |:( :')
Jup da's mijn topic, Maar ik moest ergens anders gaan posten van de beheerder.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Euh, dat is mij ontgaan. Ik bedoelde dat ik je topic heb verplaatst. Ik sluit die andere, aangezien je hier meer feedback hebt.

[ Voor 30% gewijzigd door br00ky op 23-11-2014 19:11 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:13
Verwijderd schreef op zondag 23 november 2014 @ 16:20:
quote:
Nielson schreef op zondag 23 november 2014 @ 16:17:
Heb je overigens al geprobeerd om een monitor aan te laten sturen door de Intel GMA X4500 van je moederbord?

Heb ik nooit van gehoord hoe moet dat?
Soms kun je de geïntegreerde graphics tegelijk gebruiken met een dedicated videokaart zodat je de monitoren kunt verdelen over beide. Wat ik uit de datasheet kan halen is dat echter bij de chipset op jouw moederbord helaas niet het geval.
Pagina: 1