Beste Back-up optie

Pagina: 1
Acties:

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Hallo,

Ik ga misschien een PC maken waarmee zakelijk gewerkt gaat worden. Het is van belang dat dit snel gaat, dus er komt een SSD in uiteraard. Maar daarnaast moeten belangrijke bestanden ge back-upt worden.

De PC hardware uitzoeken en assembleren red ik allemaal zelf. Maar ik zit alleen nog een beetje te twijfelen over het back-uppen.

Mijn idee was een SSD van 256GB, met daarnaast een 1 (of 2)TB HDD ernaast.
Die HDD zou zowel voor persoonlijke, wat minder belangrijke data gelden, zoals muziek en films etc. opslag data dus.
Maar ik zou ook die HDD willen gebruiken voor het back-uppen van de belangrijke bestanden waarmee gewerkt wordt op de SSD. Deze bestanden zullen 20-40GB zijn, dus niet heel erg groot gedeelte wat extra veiligheid nodig heeft.

Het liefst zou ik dan de map waarin deze data staat doormiddel van een programma dit te "mirroren" of iets dergelijks om zo de data van SSD te mirroren/kopiëren naar een (gedeelte van de) harde schijf.

De HDD zou ik dus kunnen verdelen in 2 partities waarbij 1 partitie dus (wellicht zo'n 100GB ofzo) geldt voor het kopiëren van de SSD map. Om zo de data op 2 verschillende schijven te hebben.

Heeft iemand hier ervaring mee, met zo'n soort programma?
Of heeft iemand een beter idee hiervoor, suggesties zijn welkom.

SSD in RAID is eigenlijk even te gek, wordt dan ook te duur.
NAS is geen optie.

Zelf denk ik dus dat dit het beste idee is,
ben benieuwd naar jullie meningen.

Mvg. Mirno

我的名字是Mirno

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Thematopic: Backups

Wat je nu noemt is totaal geen backup; RAID is ook geen backup. Een goede backup is off-site en wordt regelmatig bijgewerkt.

En "even te duur" is een slechte insteek. Wat zijn je data je waard?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:22
Kijk eens naar Backblaze. 41 euro per jaar lijkt me geen groot probleem als het zakelijk is.

while (! ( succeed = try ()));

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mirno schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 18:18:
Mijn idee was een SSD van 256GB, met daarnaast een 1 (of 2)TB HDD ernaast.
Die HDD zou zowel voor persoonlijke, wat minder belangrijke data gelden, zoals muziek en films etc. opslag data dus.
Maar ik zou ook die HDD willen gebruiken voor het back-uppen van de belangrijke bestanden waarmee gewerkt wordt op de SSD. Deze bestanden zullen 20-40GB zijn, dus niet heel erg groot gedeelte wat extra veiligheid nodig heeft.

Het liefst zou ik dan de map waarin deze data staat doormiddel van een programma dit te "mirroren" of iets dergelijks om zo de data van SSD te mirroren/kopiëren naar een (gedeelte van de) harde schijf.
Lees je het nieuws wel eens? Wat helpt zo'n "backup" je als je bijvoorbeeld een cryptovirus binnen krijgt? Die encrypt gewoon alle data op de SSD én op de backup-HDD. Een online backup is om die reden waardeloos en de naam backup niet waard. Eén voorwaarde voor een goeie backup is dat een virus of een stommiteit van een gebruiker niet voor het verlies van alle data kan zorgen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een backup is de data op een HDD of SSD hebben staan die niet aangesloten is op de PC die je gebruikt. Dus gewoon een schijf die in een kast ligt, en dan eigenlijk ook nog op een andere locatie.

Ik heb zelf 2 externe HDD's die ik afwissel. Iedere 2 weken maar ik een backup op de ene. 2 weken later maak ik een backup op de andere. Het enige wat ik niet heb is deze schijven op een andere locatie. Afgezien van diefstal van alles of brand zit ik goed. Opzich zou 1 HDD al prima zijn, maar voor die 60 euro heb ik er liever 2. Puur omdat als er iets gebeurt de data maar op 1 plek staat. Voor die paar euro heb ik het dan liever op 2 schijven staan. Deze schijven liggen ook op verschillende plekken in waardoor de kans op diefstal kleiner is.

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
PilatuS schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 19:13:
Een backup is de data op een HDD of SSD hebben staan die niet aangesloten is op de PC die je gebruikt. Dus gewoon een schijf die in een kast ligt, en dan eigenlijk ook nog op een andere locatie.

Ik heb zelf 2 externe HDD's die ik afwissel. Iedere 2 weken maar ik een backup op de ene. 2 weken later maak ik een backup op de andere. Het enige wat ik niet heb is deze schijven op een andere locatie. Afgezien van diefstal van alles of brand zit ik goed. Opzich zou 1 HDD al prima zijn, maar voor die 60 euro heb ik er liever 2. Puur omdat als er iets gebeurt de data maar op 1 plek staat. Voor die paar euro heb ik het dan liever op 2 schijven staan. Deze schijven liggen ook op verschillende plekken in waardoor de kans op diefstal kleiner is.
Ja, dat schema hanteer ik ook ongeveer. Data bewaar ik op mijn computer, en op 2 externe harde schijven. 1 harde schijf ligt thuis, en 1 op mijn werk. Ongeveer eens per week werk ik degene die thuis ligt bij. Dan wissel ik hem om met die op mijn werk. Simpel en redelijk effectief schema. Maar dit is wel puur voor privé data. Voor zakelijke data wil je misschien een wat hoog frequentere methodiek. Anders kan je zomaar een week data (werk?) kwijt zijn.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dit bij mij is inderdaad voor persoonlijke data. Stel mijn HDD crashed na 13 dagen sinds de laatste backup, dan boeit wat ik mis niet echt. Wat ik wel doe is bijvoorbeeld na een vakantie die foto's backuppen wanneer ze uitgezocht op de PC staan. Zakelijk moet je inderdaad nog wel een stap verder gaan en in ieder geval niet zoals de TS het nu wil gaan doen. Voor mijn persoonlijke data ga ik al een stuk verder dan wat de TS wil doen voor zakelijke data.

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
PilatuS schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 19:24:
... Wat ik wel doe is bijvoorbeeld na een vakantie die foto's backuppen wanneer ze uitgezocht op de PC staan. ...
Ja, op dat soort bijzondere momenten doe ik het ook een extra keer :)

BTW Backblaze lijkt mij ook een prima oplossing. Is wel wat bewerkelijker als je de data echt nodig hebt: Je kunt een zip file downloaden, en die kan best groot worden in sommige gevallen.

[ Voor 24% gewijzigd door KopjeThee op 22-11-2014 19:48 ]

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Het is niet voor mij zelf overigens.

Maar het gaat erom dat wanneer de SSD bijvoorbeeld crasht om een of andere reden, er een groot deel van de data nog wel bewaard is. Maar zoals al genoemd wordt is een externe HDD ook een optie, deze is ook al aanwezig.

Het belang van de data valt geloof ik mee, het gaat gewoon veel tijd en werk kosten om alles weer voor elkaar te krijgen, en dat wil je gewoon niet. Dus wanneer het eens in de zoveel tijd wordt opgeslagen op een ander medium, is het goed.

Het wordt dus de externe HDD optie.

我的名字是Mirno

Pagina: 1