Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llubse
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-01-2022
Na ruim 8 jaar gebruik van de Canon 30D begin ik tegen de limieten van de camera aan te lopen en wordt het tijd voor een upgrade. Mijn oog is gevallen op de Canon 7D Mark II. Ik heb veel reviews gelezen waarbij de minpunten (zoals afwezigheid van WiFi) voor mij persoonlijk geen minpunten zijn. Ik ben er van overtuigd dat ik met deze camera weer jaren plezier ga beleven aan fotograferen.

Nu houdt ik al een paar weken de Tweakers pricewatch in de gaten.Het is me nu al 3 keer opgevallen dat een bedrijf de prijs heeft aangepast naar € 1649 en € 1599, ruim onder de € 1699 die andere bedrijven vragen. En deze lagere prijs staat dan halve dag tot maximaal 2 dagen in de pricewatch en ook op de website van het desbetreffende bedrijf. Daarna wordt de prijs weer aangepast naar € 1699. Eén bedrijf staat er zelfs niet meer bij.

Als consument bekruipt mij het gevoel dat de desbetreffende bedrijven met de lagere prijzen mogelijk door Canon of concullega's op de vingers zijn getikt en verzocht is de prijs terug te zetten naar € 1699.
Dit kan ik nooit bewijzen en zullen ze ook nooit toegeven, maar het gevoel is er wel.

Groeten,
Leon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:32
Ik heb vaker gehoord dat fabrikanten eisen dat een winkel niet onder een bepaalde prijs gaat zitten, anders krijgt de winkel geen leveringen meer.

Mijn ervaring is wel dat - ook al adverteren winkels met de door de fabrikant geëiste prijs - ik vaak een behoorlijke korting kan bedingen. En dat gaat makkelijker bij kleine winkels dan bij grote ketens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Dus ?
Speciaal voor jou moeten ze de prijs verlagen, want anders ga je ze verdenken van illegale praktijken ?

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Gewoon even geduld hebben. Het zal niet zo zijn dat je 30D opeens niet meer voldoet, omdat de 7D2 er is. Over een paar maanden wordt hij vast iets goedkoper. Er is overigens een apart topic over de 7D2: Canon EOS 7D Mark II

Prijs blijft een kwestie van vraag en aanbod. Als er niet meer genoeg mensen zijn die hem tegen de initiële adviesprijs willen kopen, dan zal de prijs omlaag moeten (prijsafspraken of niet). Meestal is dat al redelijk vlot na introductie, omdat alle early adopters er dan al 1 hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door KopjeThee op 22-11-2014 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llubse
GoT schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 12:20:
Dus ?
Speciaal voor jou moeten ze de prijs verlagen, want anders ga je ze verdenken van illegale praktijken ?
Nee, natuurlijk niet. Ik vond het alleen opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Hetzelfde gebeurt natuurlijk ook bij Apple-producten, die zie je zelden lager dan de prijs die Apple wil. Voordeel bij Canon is dat het op den duur toch wel in prijs zal zakken, maar dat gebeurt meestal niet in de eerste maanden/half jaar.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llubse
KopjeThee schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 13:32:
Gewoon even geduld hebben. Het zal niet zo zijn dat je 30D opeens niet meer voldoet, omdat de 7D2 er is. Over een paar maanden wordt hij vast iets goedkoper. Er is overigens een apart topic over de 7D2: Canon EOS 7D Mark II

Prijs blijft een kwestie van vraag en aanbod. Als er niet meer genoeg mensen zijn die hem tegen de initiële adviesprijs willen kopen, dan zal de prijs omlaag moeten. Meestal is dat al redelijk vlot na introductie, omdat alle early adopters er dan al 1 hebben.
De 30D doet het inderdaad nog prima. Ik denk echter dat ik na 8 jaar de limiet van de camera heb bereikt.
Dat de prijs een kwestie van vraag en aanbod is heb je helemaal gelijk in.

Eind januari/begin februari ben ik van plan de camera te kopen. Als tussendoor de prijs lager wordt kan het zijn dat de camera eerder komt. Bij prijzen bekijk ik het altijd of ik het waard vindt om het te kopen. De bekende prijs/kwaliteit verhouding. En dit is voor iedereen persoonlijk.
Is het zo dat een product na aanschaf goedkoper wordt dan is het niet zo dat ik boos, teleurgesteld o.i.d. ben. Voor dat prijsverschil heb ik immers al x tijd van het product plezier gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
llubse schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 13:46:
[...]
Eind januari/begin februari ben ik van plan de camera te kopen. Als tussendoor de prijs lager wordt kan het zijn dat de camera eerder komt. Bij prijzen bekijk ik het altijd of ik het waard vindt om het te kopen. De bekende prijs/kwaliteit verhouding. En dit is voor iedereen persoonlijk.
Is het zo dat een product na aanschaf goedkoper wordt dan is het niet zo dat ik boos, teleurgesteld o.i.d. ben. Voor dat prijsverschil heb ik immers al x tijd van het product plezier gehad.
Er zit verder weinig anders op dan de prijzen een beetje in de gaten te houden. Misschien ben je net op tijd voor zo'n tijdelijke aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Rond januari/februari heeft de Media Markt meestal een BTW-actie, die zou je ook in de gaten kunnen houden en hopen dat de 7D2 meedoet :)

[ Voor 5% gewijzigd door Hahn op 22-11-2014 13:56 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 13:55:
Rond januari/februari heeft de Media Markt meestal een BTW-actie, die zou je ook in de gaten kunnen houden en hopen dat de 7D2 meedoet :)
Dat is wel een goede! :)
Hahn schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 13:39:
Hetzelfde gebeurt natuurlijk ook bij Apple-producten, die zie je zelden lager dan de prijs die Apple wil. Voordeel bij Canon is dat het op den duur toch wel in prijs zal zakken, maar dat gebeurt meestal niet in de eerste maanden/half jaar.
Een beetje off-topic, maar toch...

Bij Canon kan ik wel enigszins begrijpen dat ze de prijs relatief lang stabiel kunnen houden, omdat veel van de potentiële kopers met een soort lock-in te maken hebben. Je hebt al lenzen, flitsers etc van Canon. Dus je body keuze wordt ook enigszins beperkt tot wat Canon aanbiedt. Een merkwissel vraagt vaak wat meer geld en tijd (verkopen oude apparatuur).

Bij Apple begrijp ik veel minder waardoor de prijs stabiel blijft. Dat lijkt dan meer met een soort irrationele devotie van de potentiële kopers te maken te hebben :)

[ Voor 62% gewijzigd door KopjeThee op 22-11-2014 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llubse
Hahn schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 13:55:
Op bijgaande link meer info over wanneer de MediaMarkt actie in 2015 verwacht wordt (en additionele informatie): http://electronica.infonu...markt-btw-actie-2015.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

llubse schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 13:38:
[...]
Nee, natuurlijk niet. Ik vond het alleen opvallen.
Het valt je op dat de prijs fluctueert, bedrijven hun aanbod update en het is meteen een conspiracy tegen jou/de consument ?

Wat dacht je van:
- tijdelijke actie
- teveel animo, zodat ze de prijs weer opschroeven
- niet meer op voorraad
- etc.

De 7D Mark2 is ook nog eens net uitgekomen, dus een redelijk nieuw model.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zag juist bij de winkels waar die niet op voorraad was dat de prijs omlaag ging om mogelijk toch wat bestellingen binnen te krijgen. Is ie weer op voorraad gaat de prijs omhoog.

Het is immers een nieuwe camera die net een paar weekjes op de markt is. Dus je zal de komende tijd niet veel prijs veranderingen zien omdat mogelijk de vraag nog best hoog is. Dat zal over een aantal maanden pas iets gaan zakken of je moet inderdaad tegen een btw actie aanlopen en dan hopen dat ie meedoet.

Maar dit is niet anders dan normaal als iets nieuws uitkomt dan begint het ook bij de adviesprijs en in sommige gevallen zelfs boven de adviesprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Laatst online: 10-09 16:03
GoT schreef op zondag 23 november 2014 @ 12:28:
[...]

Het valt je op dat de prijs fluctueert, bedrijven hun aanbod update en het is meteen een conspiracy tegen jou/de consument ?
Ja, inderdaad. En TS heeft nog gelijk ook:
https://www.google.nl/sea...icial&q=canon+map+pricing

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:41

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

KopjeThee schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 13:57:
[...]

Een beetje off-topic, maar toch...

Bij Canon kan ik wel enigszins begrijpen dat ze de prijs relatief lang stabiel kunnen houden, omdat veel van de potentiële kopers met een soort lock-in te maken hebben. Je hebt al lenzen, flitsers etc van Canon. Dus je body keuze wordt ook enigszins beperkt tot wat Canon aanbiedt. Een merkwissel vraagt vaak wat meer geld en tijd (verkopen oude apparatuur).

Bij Apple begrijp ik veel minder waardoor de prijs stabiel blijft. Dat lijkt dan meer met een soort irrationele devotie van de potentiële kopers te maken te hebben :)
Bij Canon en bij andere camera merken evenmin heb je weinig te maken met vendor lock-in. Als je je daar een klein beetje in verdiept moet dat toch wel snel duidelijk worden.

- Er zijn heel veel merken voor filters, denk aan B+W, Hoya etc. en zijn allemaal merk onafhankelijk te gebruiken aangezien het filterdraad universeel is.
- Veel bedrijven die lenzen maken als Zeiss, Samyang, Tamron, Sigma, Tokina, Lensbaby etc... deze zijn verkrijgbaar voor Canon, Nikon, Pentax, Sony etc. camera's.
- Er zijn adapters verkrijgbaar waardoor je lenzen met een andere mount toch op je camera kan monteren. Zo kun je prima Nikon lenzen gebruiken op je Canon body.
- Flitsers zijn er ook van veel third-party merken als Metz, Yongnuo etc.

Bij Apple is er juist wel een vendor lock-in, misschien nog wel de ergste van allemaal. Koop een iPod en je hebt iTunes nodig om updates te doen, je muziek te beheren en bestanden te kopieren want van het MTP protocol wat iedereen hebben ze nog nooit gehoord. Koop een Apple TV en je hebt andere Apple hardware nodig om content er op af te spelen, het werkt zonder vast ook wel ... maar je mist een hoop features. Oh ja, wil je iOS apps ontwikkelen moet je een iMac hebben 8)7

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Ventieldopje schreef op maandag 24 november 2014 @ 15:41:
[...]
Bij Canon en bij andere camera merken evenmin heb je weinig te maken met vendor lock-in. Als je je daar een klein beetje in verdiept moet dat toch wel snel duidelijk worden.
Nou toch wel hoor.
- Er zijn heel veel merken voor filters, denk aan B+W, Hoya etc. en zijn allemaal merk onafhankelijk te gebruiken aangezien het filterdraad universeel is.
Ja.
- Veel bedrijven die lenzen maken als Zeiss, Samyang, Tamron, Sigma, Tokina, Lensbaby etc... deze zijn verkrijgbaar voor Canon, Nikon, Pentax, Sony etc. camera's.
Maar als ik er 1 voor een bepaalde mount heb gekocht, kan ik hem niet om laten zetten naar een variant voor een ander merk. Of mis ik iets?
- Er zijn adapters verkrijgbaar waardoor je lenzen met een andere mount toch op je camera kan monteren. Zo kun je prima Nikon lenzen gebruiken op je Canon body.
Maar per definitie maar 1 kant op. Dus wel Nikon op Canon, maar niet omgekeerd. Ik gebruik Canon met Canon lenzen. Om geen lock-in te hebben, had ik dus Canon bodies moeten gaan gebruiken met vanaf dag 1 Nikon lenzen. Helaas, heb ik niet gedaan, en veel mensen met mij schat ik in. Dus toch wel wat lock-in. Maar bij Canon meer dan bij Nikon :)
- Flitsers zijn er ook van veel third-party merken als Metz, Yongnuo etc.
Maar ja, die zijn ook bedoeld voor een specifiek merk.

Kortom, ik kan echt niet makkelijk overstappen van Canon naar bijvoorbeeld Nikon bodies. Ik ervaar toch echt een behoorlijke mate van lock-in.
Bij Apple is er juist wel een vendor lock-in, misschien nog wel de ergste van allemaal. Koop een iPod en je hebt iTunes nodig om updates te doen, je muziek te beheren en bestanden te kopieren want van het MTP protocol wat iedereen hebben ze nog nooit gehoord. Koop een Apple TV en je hebt andere Apple hardware nodig om content er op af te spelen, het werkt zonder vast ook wel ... maar je mist een hoop features. Oh ja, wil je iOS apps ontwikkelen moet je een iMac hebben 8)7
Ja, duidelijk. Ik heb geen Apple producten, dus dat wist ik niet zo goed. Mijn beeld was voornamelijk gebaseerd op beelden van mensen die al dagen van te voren in de rij staan als er weer een nieuwe iPhone o.i.d. uitkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Leg uit? :?
KopjeThee schreef op maandag 24 november 2014 @ 18:14:
[...]

Maar als ik er 1 voor een bepaalde mount heb gekocht, kan ik hem niet om laten zetten naar een variant voor een ander merk. Of mis ik iets?

[...]
Je kunt bij veel merken de mount gewoon om laten bouwen, of zelf doen. Ook kun je adapters gebruiken, zo gebruikt UC een Zeiss 100mm f/2 met Nikon mount op zijn Canon 5D Mark II.
[...]

Maar per definitie maar 1 kant op. Dus wel Nikon op Canon, maar niet omgekeerd. Ik gebruik Canon met Canon lenzen. Om geen lock-in te hebben, had ik dus Canon bodies moeten gaan gebruiken met vanaf dag 1 Nikon lenzen. Helaas, heb ik niet gedaan, en veel mensen met mij schat ik in. Dus toch wel wat lock-in. Maar bij Canon meer dan bij Nikon :)

[...]
Die snap ik even niet? :? In het geval van Nikon lenzen op Canon wel voor zover ik weet maar dit heeft niet met een lock-in te maken maar met de afstand van de mount tot aan de sensor bij Nikon. Canon kan daar niks aan doen en hebben er juist voor gekozen om die afstand iets groter te maken wat als leuk bij-effect heeft dat je makkelijk adapters kan gebruiken.

Maar dit is echt niet merk specifiek, voor Sony camera's heb je talloze adapters (ook voor Canon lenzen), voor Nikon en Pentax ook.

Neem eens een kijkje in het Alternatieve objectieven topic, daar wordt dit veelal besproken.
[...]
Maar ja, die zijn ook bedoeld voor een specifiek merk.

Kortom, ik kan echt niet makkelijk overstappen van Canon naar bijvoorbeeld Nikon bodies. Ik ervaar toch echt een behoorlijke mate van lock-in.

[...]
Het zelfde als je alleen Nikon lenzen hebt of Sony lenzen, wat is je punt? Moet elke fabrikant dan maar zomaar een universele mount gaan maken ala m4/3 om overstappen makkelijker te maken?

We verschillen duidelijk in mening over wat vendor lock-in is. Persoonlijk vind ik het echt vendor lock-in als je geen producten kan en mag gebruiken van third-party merken. Iets wat bij Apple veelal het geval is maar bij de meeste camera merken geen sprake van is.

Veel mensen die overstappen van merk A naar merk B weten dit zonder al te veel verlies te doen gezien veel dingen aardig waardevast zijn.

Er is zo veel mogelijk en ik zou aanraden je er echt eens in te verdiepen voordat je gaat spreken over een gigantische vendor lock-in.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Niet online
Ventieldopje schreef op maandag 24 november 2014 @ 18:31:
Het zelfde als je alleen Nikon lenzen hebt of Sony lenzen, wat is je punt? Moet elke fabrikant dan maar zomaar een universele mount gaan maken ala m4/3 om overstappen makkelijker te maken?
Nee, mijn punt is dat overstappen naar een ander merk body niet heel makkelijk is. Universele mount zou misschien ook wel leuk zijn, maar daar gaat het verder niet over.
We verschillen duidelijk in mening over wat vendor lock-in is. Persoonlijk vind ik het echt vendor lock-in als je geen producten kan en mag gebruiken van third-party merken. Iets wat bij Apple veelal het geval is maar bij de meeste camera merken geen sprake van is.
Voor mij is het een lock-in als je niet makkelijk over kunt stappen naar een ander merk body in dit geval. Is een definitie kwestie inderdaad.
Veel mensen die overstappen van merk A naar merk B weten dit zonder al te veel verlies te doen gezien veel dingen aardig waardevast zijn.
Dat is wel zo. Maar dan nog is het aanzienlijk meer moeite dan bij hetzelfde merk blijven. Maar niet onmogelijk natuurlijk.
Er is zo veel mogelijk en ik zou aanraden je er echt eens in te verdiepen voordat je gaat spreken over een gigantische vendor lock-in.
Waar heb ik het woord gigantisch gebruikt? Verder zijn geen van je argumenten zijn in tegenspraak met wat ik heb gezegd. Welke verdere verdieping doel je op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Nou, nu gaat het je alleen om overstappen terwijl ik de indruk kreeg dat het ook om het gebruik van third-party spullen ging, wat gewoon prima mogelijk is. Gezien ik die stelling dus waarschijnlijk verkeerd opvatte was ik er van onder de indruk dat je niet voldoende op de hoogte was van wat er mogelijk is op dat gebied.

Als het om overstappen gaat, tsja dat is bij geen enkel DSLR merk echt makkelijk maar ik vraag me af of dat de reden is waarom de prijs stabiel blijft. Ik denk dat ze zoals elk bedrijf gewoon de prijs hoog houden aan het begin en later de prijsafspraak laten varen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ventieldopje schreef op maandag 24 november 2014 @ 20:01:
Als het om overstappen gaat, tsja dat is bij geen enkel DSLR merk echt makkelijk maar ik vraag me af of dat de reden is waarom de prijs stabiel blijft. Ik denk dat ze zoals elk bedrijf gewoon de prijs hoog houden aan het begin en later de prijsafspraak laten varen.
Het is makkelijk te begrijpen dat wanneer overstappen moeilijker wordt gemaakt, dat er minder concurrentie is mbt klanten die in het verleden gekozen hebben voor merk A. Minder concurrentie/alternatieven betekent een prijssetting die meer bepaald wordt door de leverancier, dus hogere marges. Dit is natuurlijk enkel geldig voor potentiele klanten die reeds merk A (of compatibele) lenzen/ascessoires hebben. Bij nieuwe klanten (eg instapmodellen + nifty fifty zie je veel meer concurrentie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

En toch zijn er zat mensen die overstappen als het hun niet bevalt, entry level maar ook professionals met duizenden euro's aan apparatuur. Waarom? Omdat spullen goed te verkopen zijn, iets dat je vaak ook doet als je wil upgraden.

Makkelijk dus misschien niet, maar moet dat? Is het zo'n probleem?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Laatst online: 11-09 15:51
@ts: Ik zou niet te lang wachten, voor de 7D mk II is nu ook nog een cashback actie van kracht (tot 3 februari). Je moet er dan nog wel een lens bijkopen...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
elhopo schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 13:06:
@ts: Ik zou niet te lang wachten, voor de 7D mk II is nu ook nog een cashback actie van kracht (tot 3 februari). Je moet er dan nog wel een lens bijkopen...
Ik heb twee jaar geleden de 7D nog met deze cashback gecombineerd met de Mediamarkt BTW weg ermee dagen...

Voor 940 euro een 7D, 2 jaar geleden was een zeeer scherpe prijs!

Dus hoe dan ook wachten of die acties toevallig overlappen...

Ik heb toen de 7D een week voor de BTW actie gekocht, omdat de Canon actie toen afliep en na die week het verschil teruggevraagd bij de kassa, omdat hij binnen een week goedkoper werd...

Youtube: DashcamNL

Pagina: 1