Actieve subwoofer bromt na verplaatsing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie360
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-03-2024
Ik heb recent op internet gelezen dat je meer uit je subwoofer kan halen door deze eens in andere plekken in de woonkamer te zetten om de akoestiek te versterken. Met deze insteek heb ik een langere cinch kabel gekocht en deze nu in een andere hoek van de kamer te zetten. Nu heb ik een geschikte plek gevonden waar ik persoonlijk vind dat het beter klinkt, maar nu heb ik last van een brom toon.

Nu heb ik al diverse topics gelezen en bepaalde tips en oplossingen geprobeerd maar de brom toon blijft. Ik beschik over een 5.1 set van Teufel die aangesloten staat op een Denon AVR-X3000. Voorheen stond mijn subwoofer tussen de left front en de center als het ware, op dezelfde stekkerdoos als de versterker. Nu heb ik de subwoofer zo'n 5 meter verder weg gezet in een hoek en via een geaard stopcontact aangesloten. De brom toon begint enkel als ik de cinch kabel aansluit, dus als de cinch kabel eruit is heb ik geen last van brom.

Heb ook al geprobeerd de stekker andersom aan te sluiten, een losse stekkerdoos te gebruiken en eventuele kabels die eromheen lagen los te trekken. Wat zou een oorzaak kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Zit de overige apparatuur ook in een geaard stopcontact?
Zitten ze allen op dezelfde groep in de meterkast?

Probleem is dat je aardlussen maakt als je stroom betrekt vanuit verschillende stopcontacten en dat wordt nog erger als het verschillende groepen betreft. Er ontstaan dan spanning verschillen tussen de aardes van de apparatuur en als je die op elkaar aansluit via de cinch kabel gaat er een storende stroom door lopen.

Probeer om alle geluidsapparatuur via een gemeenschappelijke stekkerdoos te voeden, zodat alle stroom uit hetzelfde stopcontact komt, maar dan moet je waarschijnlijk een verlengsnoer gaan leggen voor de woofer.

Je kan ook proberen om de aarde van de woofer niet aan te sluiten, bv met een ongeaarde stekkerdoos er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:16
bv met een ongeaarde stekkerdoos er tussen.
Of eens stukje tape / plakband :P

Hier nog een zelfde soort topic met wat tips:

Brom/ratel bij losse kabel, verdwijnt na aansluiten

(o.a. een Groundloop isolator die je tussen je signaalkabel plaatst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Solarsparc schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 22:00:
[...]

Of eens stukje tape / plakband :P
Haha, dat had ik eerst ook ingetiept met dezelfde smily er achter :D maar toen drukte ik op backspace omdat het geen nette oplossing is. Anders heb ik het gedaan als iemand prutst en zichzelf onder stroom zet, nu jij dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ook eens gehad. Slecht geisoleerde subwooferkabel lag toen te dicht bij de voedingskabel. Nieuwe subkabel met betere isolatie gekocht en probleem was opgelost :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:16
Anders heb ik het gedaan als iemand prutst en zichzelf onder stroom zet, nu jij dus
Hmm tijd voor een disclaimer onder m'n posts dus, haha.

Overigens lijkt de sub geen aardepin in de stekkerterminal te hebben, dus bij nader inzien niet een effectieve oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier had ik ook een brom in mijn actieve subwoofer, Ik kwam erachter dat als vrouwlief met haar laptop ging internetten de brom veranderde. Na wat zoeken, bleek het de draadloze modem (ubee) van Ziggo te zijn .
Draadloos op het ziggo ding uitgezet, ik had toch meerdere ap`s en probleem is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie360
Thanks voor de reacties guys! Mijn draadloze router staat inderdaad ook in dezelfde hoek als nu de sub. Als ik de router echter weghaal heb ik nog steeds de brom toon. Mijn vermoeden gaat dus ook naar een stroom probleem/aardlus. Zo'n ground loop isolator zie ik alleen altijd met 2 RCA's aan beide kanten, hoe krijg ik die dan tussen mijn cinch aansluiting van de sub? Of zou een ongeaarde verlengsnoer beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Eh... cinch en RCA is hetzelfde ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tulpstekker.
Bij een groundloop isolator moet je wel even opletten dat deze compatibel is met de zeer lage frequenties van een subwoofer. Ik acht de kans zeer groot dat deze optie zal werken, maar hij kost wel geld ;)
Tommie360 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 10:32:
Of zou een ongeaarde verlengsnoer beter zijn?
Dat is een kwestie van proberen, als het blijkt te werken met spullen die je hebt liggen is het de goedkoopste oplossing :)
Vergeet ook niet de optie om de woofer via een verlengsnoer in dezelfde contactdoos te pluggen als de overige apparatuur (zodat ook alle aardes aan elkaar zitten). Ik weet niet of dat praktisch is in jouw situatie, maar goede kans dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat er gewoon een kabeltje niet goed zit of er een stofje op zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Trek de subwoofekabel even uit je sub als ie aan staat. Als ie dan nog bromt ligt het dus aan je subwooferkabel. En anders aan je stroomkabel, maar dat lijkt me stug.
Til voor de grap je subwooferkabel ook even een eind op en loop hem al optillend na, zo kun je mogelijk zelfs uitvinden waar de storing vandaan komt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 10:33

Mikayu

.srt

Zou het niet bij het stopcontact zoeken gezien die sub niet over ra beschikt (meeste niet overigens, net als versterkers) maar eerder bij een externe input op de versterker. Denk aan hdmi naar tv die zijn aarding via de kabel krijgt

Maar, als er verder niets veranderd is behalve het kabeltje, kan die zomaar gaar zijn. Welke heb je eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie360
Het probleem doet zich inderdaad alleen voor wanneer ik de cinch kabel in de subwoofer steek. Zonder kabel maar wel met het stroom erop dan heb ik geen brom toon. Ik zal zo even kijken of het inderdaad aan een van de omliggende kabels bij de receiver kan liggen, zo ja hoe kan ik dat eventueel oplossen?

@Mikayu: 2x 5 meter kabel van Vivanco, aan elkaar verbonden met een female naar female verleng plug van de lokale media markt.

[ Voor 17% gewijzigd door Tommie360 op 22-11-2014 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:11
Tja 2 aan elkaar... En dan over zo'n afstand.

En de kabel is het enige wat veranderd is in je setup en hij bromt niet zonder kabel...

Lijkt me duidelijk ;)

Anders oude situatie hercreëren dan weet je het zeker.

[ Voor 15% gewijzigd door KnoxNL op 22-11-2014 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 10:33

Mikayu

.srt

Misschien dat koppelstukje niet helemaal lekker? Ik heb een 10 meter van vergelijkbare kwaliteit langs een spaghetti van elke kabel die je kan noemen in het kwadraat, zonder brom :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie360
Net een half uur zitten kloten bij de receiver met verschillende kabels erin eruit etc maar geen resultaat. Zou het dan echt op te lossen zijn met een directe 10 meter kabel? Geen zin weer voor niks een kabel van 30 euro aan te schaffen als dat het probleem niet verhelpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realphoenikx
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-10 20:30
Tommie360 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 21:42:
Net een half uur zitten kloten bij de receiver met verschillende kabels erin eruit etc maar geen resultaat. Zou het dan echt op te lossen zijn met een directe 10 meter kabel? Geen zin weer voor niks een kabel van 30 euro aan te schaffen als dat het probleem niet verhelpt
Zeg, Tommie, is je sub inmiddels uitgebromd? Hoe heb je het opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:53

CeesKees

I rest my Kees

Een bewuste kick van een eeuwenoud topic.

Ik heb sinds kort ook een brom in m’n sub.
Zonder sub kabel er in is er geen brom. Het vreemde is alleen dat er niets gewijzigd is in de opstelling; sub, kabels en receiver zijn al maanden hetzelfde.

Wat zou ik kunnen proberen om deze brom weg te krijgen?

Edit:
Er voor zorgen dat de randaarde van de stekker van de sub geen contact maakt met metaal (of een geaard stopcontact) neemt de brom weg.

Nu eigenlijk op zoek naar een verloopstekker van randaarde naar niet geaard. (Zo klein mogelijk)

[ Voor 28% gewijzigd door CeesKees op 03-04-2020 22:26 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synorluna
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-08 08:21
Hier hetzelfde probleem. De opstelling is al jaren hetzelfde en sinds vandaag bromt de sub wanneer deze aan staat. Als ik de cinch kabel eruit haal en de voeding erin laat, blijft de sub zoemen. Het lijkt er dus op dat het probleem in de voeding(skabel) zit..? Vraag me af of de sub langzaam aan het overlijden is of dat het een kwestie is van kabeltje vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:10
@CeesKees en @synorluna Klinkt jullie zoem zo?
[YouTube: Subwoofer hum]

Dan heb ik hetzelfde probleem. Ik ben er lang niet meer bezig geweest en had m'n sub gewoon uit staan. Maar paar weken terug door corona wat meer tijd en de sub naar een reparateur gebracht, die kon het probleem niet reproduceren, terwijl de zoem bij mij thuis altijd aanwezig was op een gegeven moment.

Ik heb het nog niet verder onderzocht, maar ik ga dit topic toch ook even volgen, misschien hebben we allemaal hetzelfde probleem.

Ik heb destijds wel contact gehad met de fabrikant (zit in Engeland) en die dacht dat de grote condensatoren mogelijk het probleem konden zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btRPJo_em2sGaJtF8T5YiE95kF4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/44diSh6ZPYbofScINduWp25H.jpg?f=user_large

De Tweakers hier dachten daar anders over en raadde me aan dingen door te meten, maar aangezien ik daar geen kennis, noch goede apparatuur voor heb, is dat er nooit van gekomen.

[ Voor 33% gewijzigd door LA-384 op 09-05-2020 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Ja, dit is inderdaad dezelfde brom/zoem als wat ik bedoel. Ik ga vandaag eens kijken wat er gebeurt als ik hem op een andere groep aansluit en met een andere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synorluna
Bij mij lijkt het probleem te zijn opgelost. Heb van alles met stekkers geprobeerd, maar dit maakte geen verschil. Ook de sub op een andere groep aangesloten wat ook niet uitmaakte.

Vervolgens aan de achterkant van de sub aan de volume knop gedraaid, wat geen verschil maakte. Echter, toen ik begon te draaien aan de frequentie knop (welke altijd volledig open staat omdat dit geregeld wordt in de receiver) stopte het zoemen abrupt. Ik heb dus even de frequentie achterop de sub teruggeschroefd wat het zoemen deed stoppen, om hem vervolgens weer helemaal open te zetten. Geen idee hoe of wat, maar voor mij werkte het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-10 13:51
Dat doet mij denken aan een vuile potmeter.

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-10 13:00

nitrodesign

There is more joy on a ...

Mijn Subwoofer is ook aan brommen nadat ik de sub heb verplaatst. Hierbij heb ik een nieuwe kabel aangeschaft (15mtr).

Nu merk ik dat de brom erger wordt als ik de volume harder zet en/of de frequentie verdraai.

Zoals in dit topic besproken heb ik de power kabel al vervangen en deze ook anders neegelegt. Helaas heeft dit het probleem niet verholpen.

Hetgeen wat ik kan doen doen is aan de zijde van mijn versterker (waar een boel kabels liggen) om deze netjes neer te leggen en de sub kabel te scheiden van de rest.

Heeft iemand anders nog een idee?

Wat betreft de kabel, deze gekocht (https://www.allekabels.nl...p-naar-tulp-15-meter.html)

Alvast bedankt.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Kijkende naar de kabel en de prijs oogt dit wel goedkoop waardoor ik aan de afscherming van de kabel twijfel. Brom weg als je de subwooferkabel uit de subwoofer haalt?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• nitrodesign

nitrodesign

Ja, als ik de kabel uit de sub haal dan is de brom weg, ongeacht of de versterker nog aan staat.
Dus ik ben bang dat de kabel van slechte kwaliteit is?

Welke kabel is wel aan te raden ?

Ik heb zojuist een andere kabel getest (wel de sub verplaatst, omdat de kabel anders te kort is. Hierbij geen brom).

[ Voor 34% gewijzigd door nitrodesign op 19-11-2020 11:04 ]

• overkill001
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07-10 08:29
Ik heb het zelfde probleem met mijn receiver + sub sinds ik deze op een geaard stopcontact heb.

Bij mij is het een aardlus via de CAI aansluiting.
Zodra ik CAI los haal is de 50Hz brom uit mijn Sub ook verdwenen.

• nitrodesign

nitrodesign

Het enige wat op mijn receiver zit zijn 4 HDMI's 3 naar apparaten en 1 naar mijn TV. Deze heb ik al los gehad, maar maakt geen verschil. Voor de rest zit er alleen stroom, netwerk en mijn speaker op aangesloten.

EDIT:
Wat ik wel merk is als ik aan de subwoofer kabel zit dat het geluid erger tot helemaal weg gaat. Maar als ik vervolgens iets ga afspelen dan komt het weer terug.

[ Voor 28% gewijzigd door nitrodesign op 19-11-2020 13:17 ]

• nitrodesign

nitrodesign

Zojuist onderstaande kabel besteld, komt volgende week binnen.
(https://www.conrad.nl/p/i...de-steekcontacten-1012795)

Hopelijk verhelpt dit mijn probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

nitrodesign schreef op donderdag 19 november 2020 @ 14:27:
Zojuist onderstaande kabel besteld, komt volgende week binnen.
(https://www.conrad.nl/p/i...de-steekcontacten-1012795)

Hopelijk verhelpt dit mijn probleem.
Moet je de subwoofer weer verplaatsen. De genoemde kabel is drie meter korter dan die je had :+

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Ik ben met de rolmaat gaan meten, en zou het net moeten halen. Ik had al wat overlengte en de kabel die ik had waren er alleen in 10 of 15 mtr. 10 mtr is inderdaad te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:52
Ben benieuwd of het losgelost is met de nieuwe kabel. Mijn sub bromde ook wel eens op random momenten met met deze kabel. Echter zit deze achter een vastgekitte hoge plint, is de subwoofer verplaatst naar een andere plek en is de sub dus al een tijdje buiten gebruik omdat er geen signaal kabel heen loopt.

Met film kijken mis ik de sub echter wel, dus moet gewoon eens een nieuwe kabel bestellen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Terrz op 20-11-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

Ik heb nog op internet gekeken of ik te maken heb met een aardlus, hierbij staat het volgende:
Wanneer je subwoofer bromt en je zeker weet dat hij niet defect is, dan kun je door een paar tests uit te voeren, kijken of een kabel de oorzaak is of een aardlus: probeer als eerste of het brommen meer of minder wordt wanneer je aan het volume draait. Je kunt het pas zeker weten wanneer je de cinchkabel uit de subwooferinput haalt. Stopt je subwoofer nu met brommen, dan heb je met een aardlus te maken.

https://magazine.teufelau...er-bromt-wat-kan-ik-doen/
Het klopt als ik de kabel uit mijn subwoofer haal, dat het gebrom stopt. Als ik aan de volume knop draai van de subwoofer wordt het gebrom inderdaad meer en minden.

Kan iemand mij vertellen hoe ik een aardlus kan voorkomen of wat ik hieraan kan doen?

EDIT
Wat ik wel heb gemerkt is op het moment als mijn subwoofer uit gaat (MUTE modes, dan is de brom ook weg).
OFF – The subwoofer is off
RED – MUTE (No signal detected, Audio Off )
gREEN – ON (Signal detected, Amp On)

https://www.handleidi.ng/...re-xs-5-1/handleiding?p=6
De sub gaat na een bepaalde tijd (5 minuten) uit mijn hoofd in MUTE modes.

[ Voor 19% gewijzigd door nitrodesign op 20-11-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitrodesign

nitrodesign

@FeaR
Hierbij een status update. De nieuwe Sub kabel is binnen en de brom is weg, alleen als ik de volume van de Sub helemaal open zet, hoor je wel iets maar dat ik dat de Sub te hard staat en er komt geen geluid uit.

Alleen nu heb ik een ander apart ding. Op het moment als ik nu met mijn Harmony afstandsbediening het geluid harder of zachter zet Vol Up/Vol Down dan hoor ik vanuit mijn Sub een soort van "blob" geluid, niet hard maar je hoort van "whop". En dat is elke keer als ik op Vol Up/Vol Down, iemand enig idee wat dat kan zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:01

Aight!

'A toy robot...'

Ik heb iets vergelijksbaar, mijn subwoofer bromt steeds, als ik de subwoofer kabel eruit haalt bromt hij nog steeds. Ander stopcontact ook geprobeer, nog steeds dezelfde brom. Als ik volume harder zet op subwoofer, bromt hij ook harder.

Harman Kardon SUB TS 7. Het is wel al ene oud beestje want heb ze in 2011 gekocht.

Iemand enig idee wat er mis mee kan zijn? Overleden?
Pagina: 1