Brom/ratel bij losse kabel, verdwijnt na aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 23:19
Ik heb bij een klant een samsung soundbar neergezet. Ze willen een 3,5mm jack op tafel zodat bij presentaties geluid kan worden weergegeven. Als ze een laptop aansluiten (of telefoon/mp3speler etc) werkt alles prima, goed geluid, geen ruis.

Als de kabel niet op een bron is aangesloten komt er veel ruis/brom/ratel uit de speaker. En dit geluid is vrij hard, meer dan standaard achtergrondruis.

Wat zou dit kunnen zijn? Ik vermoed iets met aarde. Zodra ik de kabel in bijvoorbeeld mijn telefoon steek is alles stil (tenzij ik iets afspeel natuurlijk)

De klant wil eigenlijk dat het apparaat altijd aanstaat, omdat hij de gebruikers zo min mogelijk knoppen/afstandsbedieningen etc wil geven.

behalve de losse 3,5mm kabel is de soundbar alleen aangesloten op het lichtnet. Dus een aardlus lijkt me niet waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-10 10:33

Mikayu

.srt

Zoiets heb ik ook een keer gehad en de witte plug maakte een brom. Nieuw kabeltje kopen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pianoman
Ik heb 3 verschillende (nieuwe) kabels geprobeerd, allemaal met hetzelfde resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogu
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-10 19:12
Normaal gesproken in de (pro)audio gebruik je een DI om van een ongebalanceerd input een gebalanceerd signaal te maken. De meeste DI's hebben ook een functie om de aarde te schijden. (Life safer)

Een artikel met wat meer info: http://www.soundonsound.com/sos/jun02/articles/diboxes.asp

Het is ook wel een bekend iets. Als mijn collega's vragen waarom er een brom binnenkomt en ik zeg minijack ligt los dan is het oooh oke duidelijk.

Edit: heb je wel gebalanceerd in?

[ Voor 29% gewijzigd door Hogu op 19-11-2014 23:40 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-10 11:11
Waarschijnlijk is het met een mantelstroomfilter opgelost.
http://www.new-line.nl/nl...d-loop-isolator_12698.htm

Mijn Home Cinema in aanbouw

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 21:35
Omdat de 3 aangesloten aders van de minjack "open" liggen op tafel, pikken ze straling op. Doordat het signaal ongebalanceerd is wordt die ruis/brom versterkt.

Je kan 2 dingen doen: een zogeheten kortsluiter/afsluitweersand maken/bestellen. Geen zorgen, dit is niet gevaarlijk, maar sluit (middels een weerstandje) het signaak kort naar aarde.

Andere optie is een scheidingstrafo ertussen

[ Voor 6% gewijzigd door jorisjan op 20-11-2014 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pianoman
Ik heb het inmiddels kunnen oplossen. Het bleek aarding (of liever gezegd: gebrek daar aan) te zijn. Als ik de mantel van de jack met een willekeurige aarde verbond (mantel van hdmi of vga kabel) was de brom ook weg. Normaalgesproken sluit je zo'n soundbar aan met hdmi op de tv, en is het geheel geaard. In dit specifieke geval was er geen enkele aansluiting. Ik heb de soundbar geaard, en alles werkt nu zoals het hoort.
Pagina: 1