• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-01 23:53
Beste allemaal,

Tijdens mijn laatste verhuizing kwam ik erachter dat ik mijn oude Hercules Stingray 128/3D 8MB Voodoo Rush kaart nog had, in statische zak en alles! Zelf heb ik er, afgezien van wat sentimentele waarde, geen behoefte meer aan en wil hem dus graag verkopen. Maar voordat ik dat doe zou ik graag willen weten of de kaart nog helemaal functioneel is.

Mijn vraag is dus: is het mogelijk om een oude 3DFX-kaart als deze (vergeet niet: voodoo rush, dus met een "ingebouwde" 2D kaart) te testen op een redelijk recent systeem? Helaas heb ik geen oud systeem liggen zodat ik daar redelijk op kan testen. Is het mogelijk om deze kaart met behulp van een VM of een linux bootdisk te testen? Wat voorzichtig google-werk leert mij dat het qua drivers op linux in ieder geval geen vetpot is, ik ben dus benieuwd naar ervaringen van mensen die het werkend hebben gekregen of me in de juiste richting kunnen helpen.

Systeemspecs:
CPU: AMD Phenom II x4 920 (AM2+)
Mobo: Gigabyte MA-770 UD3
RAM: 2x 2GB DDR2-800

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
Plug hem in en zie wat er gebeurt :)
Als je moederbord een pci slot heeft moet het gewoon werken.

• SpankmasterC
unfor schreef op woensdag 19 november 2014 @ 23:53:
Plug hem in en zie wat er gebeurt :)
Als je moederbord een pci slot heeft moet het gewoon werken.
Snap ik, maar ik zocht juist ervaringen met het werken krijgen van Voodoo Rush-kaarten voor ik (wellicht) uren ga stoppen in het werken krijgen van een linuxdistro.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:18

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

BIOS doorlopen is genoeg toch? Als je beeld krijgt doet de kaart het. Zo niet, is ie kapot.

Maareh, wat denk je er nog voor te krijgen? Meer dan 5 euro lijkt me niet haalbaar.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En zelfs met 5 euro mag je jezelf nog wel in je handjes wrijven denk ik.

Maar ontopic: als je systeem een slot heeft waar het ding inpast, dan kun je 'm gewoon testen lijkt me. Pak een livelinux distro als je per se wilt booten naar een OS.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb die 3DFX kaarten wel werken gehad hoor.... in 1997-2000? onder Windows DOS-95-98-XP ofzo. Het is wel eens leuk om daar mee te knoeien. Het makkelijkste is gewoon een oudere pc zodat je geen driver gezeur krijgt.

Windows XP zou moeten werken met drivers van Guru3d, er zijn geloof ik van die driver projecten geweest :
http://downloads.guru3d.com/download.php?id=11

Succes.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-01 12:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Is dit geen AGP-kaart? Zo ja, dan ga je geen recent moederbord vinden dat die kaart kan gebruiken... alles is tegenwoordig PCI-e (met heel af en toe nog PCI), maar geen AGP meer...

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Icephase schreef op donderdag 20 november 2014 @ 11:26:
Is dit geen AGP-kaart? Zo ja, dan ga je geen recent moederbord vinden dat die kaart kan gebruiken... alles is tegenwoordig PCI-e (met heel af en toe nog PCI), maar geen AGP meer...
Nee, voor zover ik het kan zien is het een PCI kaart. Hij is PCI 2.1 compliant. Ik denk dus dat je wel een moederbord nodig hebt die deze dan aankan, ik weet niet of de poort backwards compatible is.

Hier staat nog wat meer info.

[ Voor 9% gewijzigd door marquis op 20-11-2014 11:37 . Reden: aanvullende informatie ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• SpankmasterC
zonoskar schreef op donderdag 20 november 2014 @ 10:45:
BIOS doorlopen is genoeg toch? Als je beeld krijgt doet de kaart het. Zo niet, is ie kapot.
BIOS doorlopen test ik alleen de 2D chip mee, niet de aparte 3D chip, vandaar dat ik hem echt wil testen.
Maareh, wat denk je er nog voor te krijgen? Meer dan 5 euro lijkt me niet haalbaar.
Ik zie kaarten voor $75-150 gaan, afhankelijk van de revisie van de kaart. Voodoo Rush was al niet zo heel populair, laat staan met 8mb vram

• SpankmasterC
prutser001 schreef op donderdag 20 november 2014 @ 11:20:
Ik heb die 3DFX kaarten wel werken gehad hoor.... in 1997-2000? onder Windows DOS-95-98-XP ofzo. Het is wel eens leuk om daar mee te knoeien. Het makkelijkste is gewoon een oudere pc zodat je geen driver gezeur krijgt.

Windows XP zou moeten werken met drivers van Guru3d, er zijn geloof ik van die driver projecten geweest :
http://downloads.guru3d.com/download.php?id=11

Succes.
Thanks, ik ga hiermee aan de slag!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-01 17:46
SpankmasterC schreef op donderdag 20 november 2014 @ 11:56:
[...]

BIOS doorlopen test ik alleen de 2D chip mee, niet de aparte 3D chip, vandaar dat ik hem echt wil testen.

[...]

Ik zie kaarten voor $75-150 gaan, afhankelijk van de revisie van de kaart. Voodoo Rush was al niet zo heel populair, laat staan met 8mb vram
Als het werkt, dan werkt het.
Het is niet zo dat een deel van een chip ineens defect is ;)
Veel plezier met het vinden van een koper, laat staan er meer dan 5 euro er voor te krijgen. 8)7
Mischien dat je voor de laatste voodoo kaarten wat meer krijgt ivm de schaarste, maar voodoo 1-3 zijn niet schaars.
Rush en banshee ook niet.

[ Voor 20% gewijzigd door unfor op 20-11-2014 12:03 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SpankmasterC schreef op donderdag 20 november 2014 @ 11:56:
Ben wel benieuwd waar die kaarten dan voor zoveel gaan. Misschien heb ik zelf nog wel een voodoo ergens liggen die ik voor veel teveel kan verpatsen dan :P

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 12:57
ebay betalen ze veel geld voor 3dfx hardware maar met name de voodoo2 12mb (sli setjes), voodoo3 pci en voodoo4 en 5 zijn zeer gewild.

Rush zie je niet eens zoveel meer maar die kaart is nooit populair geweest. Voodoo1 is vaak makkelijk te verkrijgen dus is niet zo gek veel waard. Banshee en voodoo3 agp zijn gewilde kaarten maar gaan voor weinig van de hand omdat er gewoon erg veel in omloop zijn.

Voodoo5 wordt het meest gezocht en mensen hebben daar aardig wat dollars voor over (100-150 dollar).
Ze staan op ebay voor veel meer maar dat leveren ze alleen op als ze compleet in doos zijn (liefst geseald) of als het een prototype is.

Pci versies van de laatste series zijn het meest populair omdat deze gewoon kunnen werken in modernere pc's.

De Voodoo5 6000 is een zeer schaars prototype model en er zijn maar een paar honderd gemaakt (en maar weinig goed werkende!) Deze gaan voor RUIM 1000 dollar....

Verwijderd

Is het deze kaart ?

Dan kan je die prima in een bestaand moederbord met PCI aansluiting stoppen. Haal wel even je grafische PCI-e kaart eruit, schakel onboard video uit, dan zou je een POST moeten krijgen. Nu nog een beeldscherm met D-sub om daadwerkelijk beeld te krijgen ^^ :P

In de regel is een POST bij deze tijdperk van kaarten al voldoende, toen had je namelijk nog geen shaders en dergelijk, maar was het gewoon 1 of 0 met een eigen hardware acceleratie op gebied van GLIDE dus.

@hierboven, een voodoo2 SLI set levert echt niet zoveel op, behalve dan dat het een nostalgische waarde is / was. Het echte geld gaat naar de kaarten die het publiek niet eens hebben gehaald.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2014 12:27 ]

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 12:57
Mijn rush kaartjes werken trouwens alleen op hele oude systemen. Deze kaartjes werken vaak niet op te snelle p3 systemen ook al zijn ze pci.

Ik gebruik ze nooit want het zijn zowel 2d als 3d flutkaartjes. Ik heb ze puur gekocht (voor weinig) om de collectie compleet te maken. Ik heb circa 35 3dfx kaarten en dat is onder de verzamelaars maar een kleine collectie :+

Ook mijn favorieten zijn de v2 in sli en de voodoo5 5500. Gelukkig zijn ze in nederland nog voor enigszins redelijke prijzen te krijgen (al worden ze erg schaars de laatste jaren).

Rommelmarkten zijn de place to be !
Pagina: 1