Synology S.M.A.R.T. status niet in orde

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik heb een Synology DS410 NAS met daarin 4x 2TB schijven van Samsung (type HD204UI)

nu geeft 1 van deze schijven aan dat de S.M.A.R.T. status abnormaal is en zsm vervangen moet worden.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2qa2qt5.jpg

deze 4 schijven zijn in 2011 gekocht en ongeveer 1x in de week als handmatige backup benaderd, verder dus niet heel veel gebruikt.

wat kan hier de oorzaak van zijn, lijkt mij niet dat een schijf binnen 3 jaar al vervangen moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
binnen drie jaar?, drie jaar is echt al een redelijk lange tijd... En dat betekent dus bij je smart dat de bestanden snel corrupt worden. Een nadeel van raid, wat ZFS niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
thibautb schreef op woensdag 19 november 2014 @ 23:25:
binnen drie jaar?, drie jaar is echt al een redelijk lange tijd... En dat betekent dus bij je smart dat de bestanden snel corrupt worden. Een nadeel van raid, wat ZFS niet heeft.
3 jaar bij wekelijks gebruik is toch niet echt zwaar gebruik lijkt mij?
heb hardeschijven van 5+ jaar die echt dagelijks zijn gebruikt voor montage en het nog steeds prima doen

is ZFS ook te gebruiken via een Synology NAS? (heb niet heel veel verstand van NAS, paar jaar geleden enkel aangeschaft om video materiaal goed te backuppen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pecovak
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-03 21:59
Twee aandachtspuntjes:
1. Kijk eens op de volgende url. Hier wordt zelfde probleem beschreven:
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=232039

2. Volgens mij draai je niet de laatste DSM. Ik heb ook een DS410 en die heeft andere windows. Laatste versie voor DS410 is DSM 5.0-4528 Update 2. Het is raadzaam om de laatste versie steeds te updaten om security issues te voorkomen.

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Het grote ZFS topic

Hier het topic en alle info over ZFS

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:52

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dit heeft natuurlijk niet zoveel met Netwerken te maken :)

Ik verplaats het topic even naar Opslagtechnologie want daar is het een stuk beter op zijn plek.

Wat ik nog wel weet is dat er wat problemen waren met dat type disken. Er is zelfs een firmware patch voor verschenen die een spin-up probleem repareerde. Zie ook: productreview: Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB review door Mentalist
en ook: Passkes in 'nieuws: Winkels verkopen Samsung-schijven met corrupte firmware'

[ Voor 33% gewijzigd door Equator op 20-11-2014 07:42 ]

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:31
thibautb schreef op woensdag 19 november 2014 @ 23:25:
En dat betekent dus bij je smart dat de bestanden snel corrupt worden.
Heb je een bron voor deze interessante opmerking? Volgens mij roep je maar wat namelijk, ik zie namelijk geen enkele aanleiding voor datacorruptie in die SMART status ;)

Anyhow, blijkbaar is het de schijf tenminste eenmaal niet gelukt om tijdig op te spinnen. De laatste spinup ging wel prima (waarschijnlijker is dat het slechts een keertje is misgegaan).

Iemand uit de link van pecovak heeft er een mooie verklaring voor:
It is pretty much a confirmed bug judging by their forums, it is usually the drive in the second slot (or higher for larger Synologys) and due to this the theory goes that not enough power is available for the second drive. You will notice that the spin ups are offset from one another to prevent this. I assume the first drive is still pulling a lot of power as the second starts.
Klinkt aannemelijk.

Dus dan zou ik me niet al te veel zorgen maken. Als het goed is kun je in de daadwerkelijke SMART logs zien of de issue meer dan eens heeft opgetreden (en wanneer), aan de hand van de attributes kun je dat alleen zien als 'ie nog een keer faalt en onder de 022 worst value duikt.

• dr86
  • Niet online
Equator schreef op donderdag 20 november 2014 @ 07:39:
Dit heeft natuurlijk niet zoveel met Netwerken te maken :)

Ik verplaats het topic even naar Opslagtechnologie want daar is het een stuk beter op zijn plek.

Wat ik nog wel weet is dat er wat problemen waren met dat type disken. Er is zelfs een firmware patch voor verschenen die een spin-up probleem repareerde. Zie ook: productreview: Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB review door Mentalist
en ook: Passkes in 'nieuws: Winkels verkopen Samsung-schijven met corrupte firmware'
had inderdaad al gezocht op firmware, maar kan niks vinden op de "nieuwe" seagate site voor dit type schijven.

heb inmiddels contact met alternate en die geven aan dat ik m terug kan sturen waarna zij gaan kijken of ik een vervangend model krijg.

probleem is dus alleen dat ik nu ergens anders 2TB moet vrijmaken om dat tijdelijk ergens op te slaan tot ik daar de uitslag van heb.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:16
De schijf is nog prima in orde. In het verleden heeft Synology problemen gehad met de nieuwe firmware van HD204ui disks, waardoor deze niet goed opspinde. Dit leverde een waarde op in de smart waarde van de disks. Ik heb hier een hd204ui disk al 4 jaar draaien met deze melding. Synology had met update 4528 ook weer problemen met deze hd204ui disks.
@Equator: De firmware update had niks te maken met spin-up problemen, maar met memory problemen. Waarschijnlijk heeft ts gewoon disks met de nieuwe firmware. Dit is te verifieren aan de hand van het serienummer van de disks.

Sinds wanneer heb je deze melding in je smart waarde?
Heb je Synology update 4528 gedraaid en heb je ook problemen gehad met de eerste versie?

Nog een vraagje voor mijzelf, weet iemand hoe ik de melding in de past uit de smart kan verwijderen van de disk?

[ Voor 15% gewijzigd door pacificocean op 21-11-2014 00:12 ]

Anoniem: 15758

Dat kan niet; dat blijf je tot de eeuwigheid houden. In_the_past betekent namelijk dat de Worst genormaliseerde waarde onder de Threshold ligt. Dat gaat nooit meer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr86
  • Niet online
pacificocean schreef op donderdag 20 november 2014 @ 21:23:
De schijf is nog prima in orde. In het verleden heeft Synology problemen gehad met de nieuwe firmware van HD204ui disks, waardoor deze niet goed opspinde. Dit leverde een waarde op in de smart waarde van de disks. Ik heb hier een hd204ui disk al 4 jaar draaien met deze melding. Synology had met update 4528 ook weer problemen met deze hd204ui disks.
@Equator: De firmware update had niks te maken met spin-up problemen, maar met memory problemen. Waarschijnlijk heeft ts gewoon disks met de nieuwe firmware. Dit is te verifieren aan de hand van het serienummer van de disks.

Sinds wanneer heb je deze melding in je smart waarde?
Heb je Synology update 4528 gedraaid en heb je ook problemen gehad met de eerste versie?

Nog een vraagje voor mijzelf, weet iemand hoe ik de melding in de past uit de smart kan verwijderen van de disk?
weet niet hoelang ik m heb, maar zit verder vrijwel nooit in de synology assistant, zag het pas 2 weken geleden toen ik m ging updaten.

schijven blijken niet meer onder garantie te vallen (max 3 jaar) en zit er zoals gewoonlijk net (2 maanden) overheen.

zal de schijf gewoon laten zitten en een 2e backup maken, mocht de schijf kapot gaan (wat aan de reacties te lezen is niet heel erg aannemelijk is) dan koop ik een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:16
d-russo schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 13:55:
[...]

weet niet hoelang ik m heb, maar zit verder vrijwel nooit in de synology assistant, zag het pas 2 weken geleden toen ik m ging updaten.

schijven blijken niet meer onder garantie te vallen (max 3 jaar) en zit er zoals gewoonlijk net (2 maanden) overheen.

zal de schijf gewoon laten zitten en een 2e backup maken, mocht de schijf kapot gaan (wat aan de reacties te lezen is niet heel erg aannemelijk is) dan koop ik een nieuwe.
Welke versie van Synology had je voor de update en welke heb je nu?
Zie je in de file /etc/synoinfo.conf ook staan allow_HD204UI="yes"?

NB
Voor de firmware update van de disks geld:
Only If your hard drive was manufactured before 2010 December (could be identified with serial number xxxxxxxZ7xxxxx, xxxxxxxZ8xxxxx,xxxxxxxZ9xxxxx,xxxxxxxZAxxxxx, or xxxxxxxZBxxxxx), you must upgrade the firmware of this hard drive before the installation.

[ Voor 18% gewijzigd door pacificocean op 21-11-2014 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:25

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb de 'in the past' melding al diverse malen gezien met Samsung SSD's (EVO en ECO Pro) maar nog niet met een HDD.
De melding is helaas niet te 'resetten'.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 21-11-2014 14:26 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus73
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:13
interessant topic. Ik heb dezelfde config en ook dezelfde melding.
Melding is 3-11-14 opgetreden na een beschadigde sector

[ Voor 30% gewijzigd door tinus73 op 28-11-2014 09:44 ]

Pagina: 1