RAID5 set met 3x Samsung HD103SJ

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48539

Topicstarter
Ik werk (sinds een maand of 2 met dit nieuwe systeem) met een Intel Matrix Storage Controller (driver v8.9.0.1023) (op het mobo) waaraan de 3 Samsung disken zijn gekoppeld en in RAID5 zijn gezet. Windows 2008 R2 Standard. ASUS P7P55D moederboard, 8GB RAM.

Ik heb het volume ingedeeld in de volgende (NTFS) partities:
System (C) 50GB
Swap (D) 10GB
Data (E) 1.71TB
Backup (V) 50GB

Ik stream films vanaf dat volume (E:) via een XTreamer naar mijn TV.
Als ik SMB gebruik dan merk ik (vooral bij grote bestanden (meer dan 10GB) dat het begint te stotteren (had ik al last van met Windows 2003 R2 Standard).
Werk nu met HaneWin NFS server om via NFS te streamen wat een veel betere performance geeft met deze grote bestanden. Dat gebruik nu ook met Windows 2008. Ik heb met die versie SMB streaming niet geprobeerd maar gelijk met NFS streaming gaan werken omdat dat goed bevalt.

Wat ik nu voor de 2e keer merk is dat als ik bestanden stream de server, soms, helemaal vast slaat. Ik moet hem dan echt helemaal uitzetten. Hij reageert nergens meer op. Na het opnieuw uit en aan zetten zie ik dat mijn RAID set zichzelf aan het verifieren is. Daar is ie op een gegeven moment wel weer mee klaar en dan is de het RAID volume wel weer in orde maar het is erg raar.

Ik heb 1,5 week geleden een disk terug gebracht en een nieuwe ervoor in de plaats gekregen omdat hij toen aan gaf dat de RAID set gedegraded was en aan gaf dat disk0 niet goed was. Toen heb ik deze als RMA aangemeld en inmiddels een nieuwe ervoor gekregen. De RAID set opnieuw laten opbouwen, duurde 2,5 dag en was alles weer in orde tot nu dus.

Het lijkt wel alsof het alleen met lees-acties is, voorzover ik heb kunnen constateren. Ik heb gekeken of er een nieuwe versie van die Intel Matrix Storage software is maar dat is de laatste versie. Ik zie ook dat er een Intel® Rapid Storage Technology drivers zijn maar die heb ik niet geinstalleerd op mijn systeem. Ik weet niet of dat nodig is of slim is.

Iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 18:33
Je hebt je OS op je raid array staan? Neem een aparte disk voor je OS en ik gok dat je probleem voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-06 18:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het grote probleem bij de onboard RAID controllers is dat je er niet te veel van mag verwachten wanneer je RAID5 gaat gebruiken, daarnaast is het af te raden om Samsung Sinpoint schijfen te gebruiken in een RAID array. Al hoe wel dit de F3 serie betreft en niet de F1 serie en hiermee nog niet echt veel problemen gemeld zijn heb ik reeds het eerste topic voorbij zien komen waarin de F3 serie dezelfde isseus leek te hebben als de F1 serie. Opzich zijn de F3 series hardeschijfen prima, maar voor RAID sets zijn er betere alternatiefen.

Overigens heb je de eventlogs al eens bekeken wat geven deze aan?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
In de eventlogs kom ik ook niet veel wijzer uit. Niet echt aparte meldingen ofzo.
Ja zie idd ook wat meldingen staan over dat RAID verhaal en deze disken.

Hmmm, moet ik even kijken hoe ik dan het OS op een losse disk zet die niet in de RAID zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Toch blijft het gek dat dit niet goed zou werken. Je koopt een redelijk duur mobo en disken die goed in de markt liggen en dan krijg je dit. Je moet tegenwoordig zo veel graven op het net om zeker te zijn dat je de juiste combinatie hebt die goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292340

Zoals eerder gezegd, de F-serie van Samsung valt constant uit de raid vandaan. Neem Hitachi's, Western Digitals of Seagate's en je bent van het probleem af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Of de Samsungs uit de RAID set halen en gewoon als losse disk gebruiken. Of ik moet gaan kijken of ik nog iets kan regelen met de webshop waar ik ze gekocht heb en kijken of ik ze kan wisselen voor een ander merk. Het lastige is wel dat ik dan de data, die er nu op staat, eerst naar een andere schijf moet zien te kopieren welke ik op dit momet niet heb. Ik kan niet zomaar die RAID set uit elkaar halen want dan ben ik mijn data kwijt...

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om hoeveel GB aan data gaat het? Misschien te branden op dvd's? Je kan ook hier langskomen, dan pompen we het even over naar andere schijven en weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb van de 3 TB (in RAID5) nog 790GB over. Dus best veel :)
Moet ook kijken want mijn OS staat ook op diezelfde RAID5 set.
Heb wel een backup van de C: schijf (+MBR en System Reserved Partition) gemaakt met Paragon.

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 48539 op 17-08-2010 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Owww. dat kan ik met gemak kwijt... Dus laat maar weten of je langs wil komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zo te horen hebben jullie veel problemen met de Samsung F1 en F3 schijven in RAID's, ik heb zelf meerdere servers draaien in RAID0, RAID5, RAID1, en ook RAID10, totaal zo'n 30 F1 en F3's (1TB modellen) gemixt en heb nergens last van, werkt allemaal uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik ben zelf recent overgeschakeld van een onboard RAID 10 naar dedicated RAID5 en kan wel wat ervaring meegeven. Verschil in setup tussen ons: ik gebruik een echte RAID controller (LSI MegaRAID); WD Caviar Green HDs; 4x 1TB.

Gemerkt:
1) Performance van onboard RAID is niet te vergelijken met een echte controller
2) Voor partities van +2TB moet je naar GPT overschakelen dat, behalve als je een EFI BIOS hebt, niet bootable is
3) De leessnelheid van RAID 5 is super, maar de schrijfsnelheid voor kleine bestanden slecht.

Uit 2) en 3) volgt: OS op andere disk. 2 uit noodzaak (tenzij je opdeelt in kleine partities, maar dat wou ik net niet) en 3 omdat een OS veel kleine schijfbewerkingen en je performance slechter dan tevoren zal worden als het op de RAID 5 staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SanderAlterNET schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 21:41:
Zo te horen hebben jullie veel problemen met de Samsung F1 en F3 schijven in RAID's, ik heb zelf meerdere servers draaien in RAID0, RAID5, RAID1, en ook RAID10, totaal zo'n 30 F1 en F3's (1TB modellen) gemixt en heb nergens last van, werkt allemaal uitstekend!
Ik heb totaal geen problemen met Samsungschijven, aangezien ik nooit de F-serie aangeschaft heb. Zodra ik wist van dit probleem, ben ik overgestapt op Hitachi's. Nog nooit last gehad van schijven die uit de raidset droppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
SanderAlterNET schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 21:41:
Raar dat jij er geen last van hebt, maar dat zou gewoon kunnen hoor. Werk je ook met grote bestanden zoals .MKV/MTS? Gebruik je dan ook dezelfde RAID controller van Intel (Chipset van de ASUS P7P55D-E)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-06 18:56

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Anoniem: 48539 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:03:
Toch blijft het gek dat dit niet goed zou werken. Je koopt een redelijk duur mobo en disken die goed in de markt liggen en dan krijg je dit. Je moet tegenwoordig zo veel graven op het net om zeker te zijn dat je de juiste combinatie hebt die goed werkt.
Het kan inderdaad zijn dat het een relatief duur moederbord is, maar het feit blijft dat het maar om een simpele onboard RAID controller gaat, wat eigenlijk een geheel firmware/software oplossing is. De Intel controllertjes zijn wel de betere over het algemeen, maar verwacht gewoon er niet te veel van zeker niet in RAID5.

Wat betreft de Samsung hardeschijfen, deze liggen goed in de markt puur om hun prijs/prestatie verhouding, als single schijf zeer aantrekkelijk, maar dat zegt niets over hoe ze zich gedragen in een RAIDset. In iedergeval de F1 serie is sterk af te raden in deze. Zoals reeds hier op gemerkt kan het goed gaan, maar hier op GoT getuigen vele topic's dat het vaak op een gegeven moment ook mis kan gaan.

Wil je iets opbouwen met de zekerheid dat het een en ander goed samen gaat werken, dan moet je inderdaad de juiste componenten selecteren. Voor RAID setups heeft elke hardeschijf fabrikant wel RAID editie schijfen bij Western Digital is dat bijvoorbeeld de RE serie. Deze hardeschijfen zijn over het algemeen duurder, maar hebben ook een langere garantie (in het geval van WD 5 jaar). RAID edities hebben over het algemeen ook minder of geen foutcorrectie, dit wordt geheel overgelaten aan de RAID controller. Wanneer de hardeschijf namelijk zelf aan foutcorrectie doet kan het zijn dat de RAID controller te lang moet wachten, waardoor deze de hardeschijf uit de RAIDset zet.

Daarnaast is het handig om de QVL van een RAID controller of moederbord te controlleren of de betreffende hardeschijfen getest zijn door de fabrikant van de controller of moederbord. Nu durf ik niet te zeggen of er voor het moederbord of deze onboard controller uberhaubt een dergelijke lijst is gemaakt m.b.t. hardeschijfen, maar voor een beetje goede RAID controller wordt er door de fabrikant over het algemeen wel een QVL opgesteld en bijgehouden.

Voor de TS als er niets in de eventlogs verschijnt, dan wordt het moeilijk fout zoeken. Het enige wat je dan zou kunnen proberen is alles up to date brengen oa. BIOS en drivers. Zoals reeds eerder geopperd kun je het OS inderdaad ook nog van de RAIDset halen, maar of dat wat helpt is ook niet zeker, de RAIDset zal dan wel minder zwaar belast worden.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 18-08-2010 01:40 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heb nu de disken niet in de RAID set zitten. Gewoon 3 losse disken en deze gepartitioneerd naar mijn wens.
Tot nu toe gaat het allemaal goed. Kon helaas niet mijn OS van de RAID set terugzetten naar de gewone losse disk, dus moest het OS opnieuw erop zetten. Ach, gelijk weer een schoon systeem.
Pagina: 1