data recovery gecrashde wd schijf

Pagina: 1
Acties:

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-01 16:23
hallo jongens,

ik ben ik bezit van een western digital my book essential 3tb/usb3.
hij is altijd aangesloten op mijn desktop en ligt altijd op één plek, toen ik er vanmiddag bij wou ging ik dus gewoon in explorer de schijf op waardoor hij normaliter begint op te spinnen en een paar seconden later kan ik bij mijn data.

helaas niet langer het geval, er kwam enorme back herrie uit de schijf en er werdt niets zichtbaar in explorer, na wat googelen bleek dit een veel voorkomend probleem bij deze wd schijven. Ik had nog 2 weken garantie bij bol maar als je hem retoured wordt de data gegarandeerd vernietigd, ik heb de behuizing dus opengemaakt en de schijf eruit gehaald.

Ik heb hem aan mijn pc genknoopd en wanneer hij eindelijk opgestart was (duurde al langer dan normaal) kwam na enige tijd de melding dat het stuurprogramma geinstalleerd was. in explorer kwam hij nog niet tevoorschijn dus ben ik naar schijfmanagement gegaan en daar kreeg ik de melding of ik hem wou initializeren volgens gpt of mbr. dit betekend echter dat mijn schijf gewiped wordt.. :(

kennen jullie een goede methode om deze data te redden? ik ben slecht bekend met recovery software dus graag jullie mening/advies

groeten brian

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heb je hem via de SATA aansluiting op je PC gezet, of via de USB?

Wat je nog zou kunnen doen is kijken of je hem als ie in je PC hangt met een linux live cd kunt benaderen, die vraagt iig niet om initialisatie oid. Als dat niet lukt geef ik je weinig kans.

Been there, done that helaas :/

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• aminam
ik hem hem via sata aangesloten, toen ik de pc starte gaf hij eerst hetzelfde geluid als toen hij nog dicht zat :( welke lynux cd bedoel je? heeft het een titel?

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:17
Je kan het via ubuntu op een cd/usb en dan heb je de optie om hem uit te proberen en die moet je hebben. Je moet wel via je cd/usb starten

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Als je schijf rare geluiden maakt heb je grote kans dat er fysieke/mechanische schade is. In dat geval: niet meer aan zetten of aansluiten! Je maakt het probleem dan alleen maar erger!

Het enige wat je dan nog kan doen is hem naar een data recovery bedrijf sturen.

Stel dat je dat niet wil of kan doen, dan kan je lekker verder experimenteren, maar de kans dat je daadwerkelijk wat terugvind wordt dan exponentieel kleiner.

Als je toch perse wil knutselen, dan moet je kijken of je met MHDD nog wat met je schijf kan zien. Als die BSY en ABRT blijft geven is je schijf dus niet meer via SATA te gebruiken. MHDD vind je bij HDDGURU en kan je alleen via DOS gebruiken om dat het extreem low level werkt om alle andere mogelijke problemen uit te sluiten en maximale controle te hebben.

• aminam
ok gewoon een ubuntu cd dus? als dat niet werkt weet ik het ook niet meer, de garantie ben ik al kwijt dus de 150 euro die deze verader koste ook. lijkt erop dat ik dan 2 vliegen heb misgeslagen :S

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als er geen garatie label op zit en je niets hebt vernaggelt zie ik etisch geen problemen om garantie te claimen (nadat ej het zaakje weer origineel hebt)

Iperf

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-01 01:41

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik heb redelijk goede ervaringen met GetDataBack. Ook met schijven die niet eens meer door Windows herkend worden

Lekker op de bank

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

fish: ik neem aan dat de data belangrijker is dan de hardwarekosten.

Dan kan een professional datarecoverybedrijf worden overwogen.
Ik had nog 2 weken garantie bij bol maar als je hem retoured wordt de data gegarandeerd vernietigd
offtopic:
Leermomenten:
1) Eerst lezen wat er aan support is, dan pas kopen
2) Minder dan 2 backups == geen belangrijke data

[ Voor 10% gewijzigd door F_J_K op 19-11-2014 22:51 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:45
Een andere optie is Photorec (download) Dit is een onderdeel van Testdisk en gebruik ik vaak bij harde schijven die niet meer werken of zeggen geformatteerd te moeten worden.

Het grote voordeel van dit programmatje is dat het ruwe data op de HDD die nog leesbaar is binnen haalt en opslaat, onafhankelijk van bestandssysteem.

[ Voor 5% gewijzigd door jordy2811 op 19-11-2014 22:55 ]

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In Thematopic: Datarecovery worden ook talloze tips gegeven. Kijk die eens door, misschien dat je er wat aan hebt.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Leuk dat iedereen met software oplossingen aan komt zetten waar deze persoon geen donder aan heeft, en iedereen voor het gemak ook maar even vergeet dat mechanische/fysieke problemen het einde van je schijf en data betekenen als je zomaar wat gaat knutselen... succes.

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-01 16:23
johnkeates schreef op woensdag 19 november 2014 @ 23:02:
Leuk dat iedereen met software oplossingen aan komt zetten waar deze persoon geen donder aan heeft, en iedereen voor het gemak ook maar even vergeet dat mechanische/fysieke problemen het einde van je schijf en data betekenen als je zomaar wat gaat knutselen... succes.
Hoeft niet altijd, een schijf kan ook een heel aantal bad blocks hebben en dan begint windows te zeiken. Veel software/linux kunnen dan nog wel wat recoveren uit de goede blocks :)

Ik heb zelf hele goede ervaringen met Active File Recovery

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-01 01:41

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik heb een keer een schijf gehad die niet meer volledig opspinde waardoor Windows zei "bekijk het maar met je rotdisk!" Kreeg niet eens meer een volume te zien. Met bovengenoemd programma nog alle belangrijke data eraf weten te trekken. Heeft ie wel een week over gedaan, maar 't was toch gelukt.

Lekker op de bank

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:01
En toch zou ik oppassen met tools als GetDataBack of PhotoRec - dat zijn allemaal file carvers die geen rekening houden met fysieke schade aan een disk.

Voor zover je hier zelf nog aan wilt knutselen zou je eerste prioriteit moeten zijn om zoveel mogelijk data op blokniveau te kopieeren, daarbij rekening houdende met eventuele medium errors. Dus met een tool als ddrescue.

Als je dan eenmaal alle data hebt die te redden valt kun je op de image je file recovery tools loslaten.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar als het ding fysiek beschadigt is, en je wilt die data terughebben, ga dan gewoon niet zelf klooien en schakel een recoverybedrijf in.

• Yannick97
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-01 13:32
Hiren's boot CD? Zelf hele goede ervaringen mee en verschillende schijven al mee "gerepareerd".

Gaming Rig | Race Rig [P1-X, Simucube 2 Pro, HE Sprint pedals, CSS SQ V1.5, HE HB, Seat: Sparco Pro 2000 II] | iRacing profiel

• aminam
mensen zodra ik vrije tijd heb ga ik sommigen van de genoemde suggesties proberen, bedankt voor jullie input!
@yannick: de data moet eraf, de schijf is op sterven na dood als hij al niet dood is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

aminam schreef op donderdag 20 november 2014 @ 16:06:
mensen zodra ik vrije tijd heb ga ik sommigen van de genoemde suggesties proberen, bedankt voor jullie input!
@yannick: de data moet eraf, de schijf is op sterven na dood als hij al niet dood is.
Waarom moet de data eraf? Is die belangrijk? Ja? Ga er dan NIET zelf mee klooien.

• aminam
de data is belangrijk maar er staan geen staatsgeheimen op, ik weet niet hoeveel een professioneel bedrijf er voor in rekening zou brengen maar honderden euros heb ik er niet voor over. het grootste gedeelte bestaat uit films en games maar mijn volledige digitale schoolwerk van de laatste 6 jaar staat er op en persoonlijke herrineringen etc..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als de data niet zo belangrijk is kun je er zelf mee gaan klooien. Maar ik kan me voorstellen dat je persoonlijke dingen wel terug zou willen en dat dat misschien wel geld waard is.
Bedenk wel dat hoe meer je zelf met die disk klooit, hoe duurder het zal uitvallen mocht je toch besluiten het aan te bieden bij een recoverybedrijf.
Pagina: 1