Mini ITX game pc €1200, heb hulp nodig bij keuze moederbord

Pagina: 1
Acties:

• S. Balkema
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-04-2024
Ik zoek een
Een mini ITX moederbord.

budget
Moederbord rond de €140,-

voorkeuren
Ik lees op veel plekken dat Gigabyte, MSI en ASRock goed staan aangeschreven. Ik ga de i7 multiplier wat hoger instellen maar zal niets doen aan voltages. Benodigd is onboard LAN en sound. Wifi is niet nodig

Zie hieronder voor de rest van de componenten. Als iemand nog algemeen advies heeft
bijv. meer value 4 money bij grote GTX970 kaart en een kleinere voeding (vanwege de kleine kast) te kopen (voor eventueel overklokken videokaart) hoor ik dat graag!

Bij voorbaat dank heren!

systeem
proc: Intel® Core™ i7-4790K
cooling: Scythe Mugen 4 PCGH
video: GIGABYTE GV-N970IXOC-4GD GTX 970 mini atx
memory: Crucial 8 GB DDR3-1866 Kit, 2 x 4
ssd: Crucial M550 Serie
power: Cooler Master G550M, 550 watt
case: Fractal Note 304 black

[ Voor 5% gewijzigd door S. Balkema op 18-11-2014 19:53 ]

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
maak een wenslijstje, dat is gemakkelijker, voor de rest de i7 veranderen door een i5 en een mx100 ssd, goedkoper, en betere kwaliteits cooler, zoals een hyper 212 evo.
Handleiding Pricewatch

[ Voor 15% gewijzigd door thibautb op 18-11-2014 20:00 ]

• S. Balkema
Bedankt voor je reactie!

Wenslijstje, tja, er zijn zo verschrikkelijk veel mini atx boards. Ik zal ze niet allemaal gaan posten hier maar deze trok vooral mijn aandacht MSI Z97I Gaming AC. 1 van de goedkoopste met Z97I en de prestaties schijnen iets beter te zijn dan andere gaming mini atx boards. alleen is lees het online maar verder heb ik er geen verstand van...

SSD gecheckt en er bestaat nauwelijks merkbaar verschil tussen de M550 en de MX100. De prijs van de MX100 is alleen stukken beter.

[ Voor 52% gewijzigd door S. Balkema op 18-11-2014 20:10 ]

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
S. Balkema schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 20:08:
Bedankt voor je reactie!

SSD gecheckt en er bestaat nauwelijks merkbaar verschil tussen de M550 en de MX100. De prijs van de MX100 is alleen stukken beter.
Dat is ook de reden waarom ik de mx100 verkies boven de m550, liever wat geld over hebben dan te veel uitgeven he.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:22

br00ky

Moderator Harde Waren
Is miniITX per se nodig? Want je betaalt daardoor wel ietsje meer voor o.a. het moederbord en de keuze voor wat betreft GPU is beperkt.

Ook is overklokken in een kleine case ook niet per se aan te raden, aangezien het extra warmte opwekt. En de winst is minimaal. Ook wat betreft de i7 ben ik het eens met thibautb. Ja hij is ietsje beter in games, maar kost ~120 euro meer dan een nietoverklokbare i5.

• S. Balkema
Hey Br00ky, thx voor de reactie. De proc is non-negotiable :P

mini atx...ja! er is is middels zat keuze qua moederborden en nu de gigabyte gtx970 kaart er ook is ben ik zeker om.

de videokaart doet het qua stock prestaties net goed als zn grote broertje. prijs is ook hetzelfde. hij is alleen niet te overklokken, en eerder gezegd betwijfel ik of dat nodig zal zijn.. vandaar dus mini atx.

de moederbordjes zijn gemiddeld 30 euro duurder vergeleken met normaal atx.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:22

br00ky

Moderator Harde Waren
S. Balkema schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 21:03:
Hey Br00ky, thx voor de reactie. De proc is non-negotiable :P
Tja zonde van je geld. Kan je het echt werkelijk overwegen als je de benchmarks ernaast legt? Zelfde geldt voor overklokken.

En voor wat betreft je moederbord, je eisen zijn vrij vast omlijnd, Z97, mITX en verder eigenlijk niets. Selecteer eens wat uit de PW.

• S. Balkema
wat voor mij nog erg onduidelijk is is het verschil tussen de chipssets op de moederborden. heeft iemand daar misschien een goed artikel over?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? eens door. Daar staat in elk geval waar je op moet letten.

De verschillen van de chipsets kun je op ark.intel vinden: http://ark.intel.com/#@Chipsets

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:14
Als je wilt overklokken moet je toch een Z87 of Z97 moederbord hebben. Het kan eventueel ook met een niet Z moederbord maar dan moet de fabrikant dat geïmplementeerd hebben, ik zou een Z moederbord nemen als je zeker wilt zijn.

De MSI Z97I Gaming AC is geen goede keuze, de CPU socket staat kort bij het PCIe slot waardoor je geen grote CPU koeler kunt gebruiken in combinatie met een videokaart. Die Mugen 4 zou dus niet passen. De mITX moederborden van Gigabyte, AsRock en Asus zijn wel compatibel met grotere koelers. Je kunt hieruit kiezen http://tweakers.net/categ...VxwsqYg-qzbJXlem1Lyddt-wE.

• S. Balkema
Terwdan en Macpoedel dank voor jullie reacties. Macpoedel goed punt. Denk je dat de MSI icm de cooler master hyper 212 evo wel past? Deze koeler is wat kleiner qua fins. BVD!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik heb een Noctua NH-D15 op dat bordje gehad, zie ook productreview: MSI Z97I GAMING AC review door TERW_DAN (al heb ik er misschien nog wel wat duidelijkere fotos van). Dat past, het heeft niet heel veel ruimte over, maar zelfs dat monster gaat er zonder problemen op.
De 212 zal zonder problemen gaan passen.

• S. Balkema
Thx! Ga direct je review lezen.

• MacPoedel
TERW_DAN schreef op woensdag 19 november 2014 @ 09:09:
Ik heb een Noctua NH-D15 op dat bordje gehad, zie ook productreview: MSI Z97I GAMING AC review door TERW_DAN (al heb ik er misschien nog wel wat duidelijkere fotos van). Dat past, het heeft niet heel veel ruimte over, maar zelfs dat monster gaat er zonder problemen op.
De 212 zal zonder problemen gaan passen.
Ik zie op je foto dat je die NH-D15 dwars hebt gemonteerd. Je kunt inderdaad wel een Hyper 212 of andere grote koeler monteren op een MSI ITX moederbord, maar alleen dwars. Was dat dan ook in een Node 304? Want volgens mij is die behuizing toe aan de zijkant waar een dwarse koeler naar zou blazen.

Afbeeldingslocatie: http://i1347.photobucket.com/albums/p709/Foritain/DSC_8465_zps52c124e4.jpg
(foto uit Foritain's review)

Er is wel perforatie maar dat is waar de PSU zit, ter hoogte van het moederbord is de behuizing aan de rechterkant helemaal toe. De andere zijkant waar de videokaart zit is wel geperforeerd, maar aangezien de videokaart daar ook de luchtafvoer blokkeert (en dan bovendien nog eens warmer wordt), is het nog een slechter idee daar naartoe te blazen. Dus je zet in een Node 304 best de koeler zo dat die de warme lucht naar achter blaast, niet opzij. Ik denk dat jouw review niet gebeurd is in een mITX kast, kan dat? Niet om je werk af te kraken, er zijn veel behuizingen waar het wel mogelijk is de koeler dwars te monteren, maar voor de Node 304 is het niet ideaal.

Een handige tweaker kan zelf wat perforatie voorzien in die zijkant (wel opletten dat je het uiterlijk niet verpest natuurlijk). Of je kunt een waterkoeler gebruiken met 120mm radiator ipv een luchtkoeler.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik heb 'm niet in een behuizing geschroefd, dit was puur voor een testsetup.
Dit soort gigantische koelers zijn een uitdaging op ITX, maar je hebt er wel de ruimte voor op zich (en ik denk dat je met een wat simpelere koeler dan een D15 je het jezelf een stuk makkelijker maakt).

• MacPoedel
Mijn punt is eigenlijk niet dat grote koelers moeilijker zijn, maar dat er mITX moederborden zijn waar het veel makkelijker is om grote koelers te plaatsen, waar koelers met 140mm fans zelfs passen zonder dwars te moeten. De luchtstroom van de Node 304 is van voor naar achter bedoeld, dus ik vind het geen goed idee om een moederbord te kiezen dat je verplicht de cpu koeler dwars te zetten.

Voorbeelden zijn pricewatch: Asus Z97I-PLUS, pricewatch: Gigabyte GA-Z97N-WIFI, pricewatch: Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5 of pricewatch: ASRock Z97E-ITX/ac.

De Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5 en de Asrock Z97E-ITX-AC hebben ook de ALC1150 geluidschip, verder ook bijna dezelfde componenten, en ze kosten ongeveer evenveel als de MSI Z97I Gaming, maar zijn wel makkelijker te monteren (logischer plaats van stekkers bv). Op die moederborden zou zelfs die NH-D15 passen zonder dwars te moeten, of bijvoorbeeld de Mugen 4 die de TS oorspronkelijk wou. Dus ik zie niet echt in waarom iemand de MSI zou nemen, qua opbouw is het een budget bord maar de prijs reflecteert dat niet. Dat bv de CPU stekker op die moeilijke plaats staat komt vooral omdat dit een goedkoper PCB ontwerp mogelijk maakt, niet omdat MSI dat een goede plaats vond om daar een stekker te zetten.

@TS Ik zou dus een moederbord uit mijn lijstje kiezen, en ik zou ook een gewone Mugen 4 nemen en niet de PCGH versie.

• S. Balkema
macpoedel, goede kritisch inhoudelijke post. ik ga me even verdiepen in de airflow.

• S. Balkema
https://www.youtube.com/watch?v=MuHgIbt5-RI

als je dit bekijkt is het idd niet airflow verantwoord en allemaal erg krap door de grote proc cooler. een nog grotere cooler ala mugen zal nog meer problemen met ruimte opleveren. een modelaire PSU (die deze gast niet heeft) zou dat probleem ook niet helemaal wegnemen vanwege de dikke mobo power supply kabel.

• MacPoedel
Goed dat je ook nadenkt over de airflow :).

Er is nog iets wat anders kan aan je build. Door je keuze van power supply moet je een vrij korte videokaart nemen, de modulaire stekkers zitten daarvoor in de weg. Daar heb je mee rekening gehouden, wat goed is, maar zo'n mITX variant van een GTX970 gaat wel wat meer lawaai maken dan eentje met 2 ventilators en zal ook een minder hoge snelheid halen.

De pricewatch: Seasonic G-Serie 550 Watt heeft de modulaire kabels niet in het midden maar veel lager zitten, waardoor je wel een langere videokaart kunt plaatsen. (Hier iemand die die voeding ook in gebruik heeft in de Node 304 http://www.overclock.net/...-node-304-owners-club/960)

De maximale lengte voor een videokaart die in de Node 304 past is 310mm, dus de pricewatch: Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD gaat niet passen (312 mm lang), maar een pricewatch: EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0 is 240mm lang, heb je nog plek zat.

[ Voor 9% gewijzigd door MacPoedel op 20-11-2014 09:25 ]

• S. Balkema
de kabels van de cooler master komen op dezelfde plek uit de voeding als de seasonic en de CM is 1 cm korter dus dat zit wel goed.

voor de grotere videokaart: EVGA heeft een probleem: http://www.guru3d.com/new...ned-gpu-vs-heatpipes.html

dus die valt helaas af. de
msi pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
past er wel in met zn 27cm en gaat schijnbaar ook lekker op OC. die maar doen dan? :)

verder zit ik nog met een CPU koeler... de mugen en cooler master zijn erg krap in deze kast en de fan zit aan de verkeerde kant (blaast warme lucht tegen printplaat videokaart).

Iemand tips voor een wat snallere cpu cooler met een fan die aan beide kanten vastgemaakt kan worden?
Pagina: 1