Mac Mini Server

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mataklap
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-01-2021
Wij hebben op werk een mac mini server met OS X Yosemite draaien.

Op LAN werkt alles goed, windows & mac computers loggen in en kunnen bestanden delen, en op afstand lukt dit ook met Mac computers. Windows computers kunnen niet inloggen op de mac server.. hoe kan dit?

Mac gebruikers loggen in door in Connect to server afp://xx.xxx.xxx.xxx (ip adres) in te vullen.

Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Hoe proberen de Windows computers in te loggen op de Mac server? Welke foutmeldingen krijg je? Waar heb je naar gezocht? Wat heb je gevonden? Wat heb je geprobeerd?

Er zijn nogal wat open vragen, die ons helpen om je een beter antwoord te geven, en niet een oplossing die je al hebt geprobeerd. Lees voor de volgende keer Het algemeen beleid #topicplaatsen nog 'ns goed door :) Voor nu laat ik dit topic open.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heb je samba aanstaan op de OSX server? (sharing opties): http://support.apple.com/kb/PH18707

[ Voor 24% gewijzigd door zonoskar op 18-11-2014 17:46 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:12
Probeer je extern als SMB of als FTP te connecten? en werk je met VPN?

Graag iets meer uitleg over hoe je probeert te verbinden naar de mac mini vanaf windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-10 00:57
Heb je de Yosemite Server app draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mataklap
Bedankt voor de reacties.

Ja hebben Yosemite Server draaien. Draaien de server app + VPN aan, file sharing aan. Met een mac via internet connect via apple file protocol werkt zoals gezegd gewoon, en ik zoek me gek op internet hoe dat te doen via windows maar ik raak compleet zoek in de mengelmoes van windows server-fora.

Op windows heb ik alles geprobeerd, \\IP afp://IP smb:\\IP ik kom niet op het inlog scherm. Er is waarschijnlijk iets heel knullig wat ik mis maar Apple heeft totaal geen duidelijke setup of helpfile er voor.

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Staat de SMB wel aangevinkt in je share properties? (just checking) :)

Verder lijkt me dit de juiste manier:

Afbeeldingslocatie: http://pad1.whstatic.com/images/thumb/f/fa/Map-a-Network-Drive-Step-4.jpg/629px-Map-a-Network-Drive-Step-4.jpg

Als je Mac server pietje heet, en je shared folder jantje zou dat er zo uit kunnen zien:
code:
1
\\pietje\jantje

Wellicht nog de toevoeging van .local achter de servernaam, dat zou je even moeten proberen.
Desnoods de naam door het IP adres van de machine vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Willem op 19-11-2014 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-08 06:59
Om een WIndows client te laten connecten met een (Mac) gedeelde schijf moet je wel de forward // gebruiken dacht ik? smb://192.168.x.x

Eventueel nog een / er achter met de gedeelde mapnaam voor een specifieke toewijzing van de smb koppeling.

Nog een voorbeeld:

smb://ServerNaam/ShareNaam
afp://DOMEIN;User@ServerNaam/ShareNaam

[ Voor 17% gewijzigd door Birdie_NL op 19-11-2014 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
Dat is van Mac naar Windows toch? :)
Geen idee of dat de andere kant op ook werkt.

• mataklap
Hmm ik krijg dit niet voor elkaar; als ik iets met smb invul in windows computers krijg ik een error dat ik een app ervoor mis. Wil jullie niet helemaal gek maken weet een van jullie misschien een goede how-to om dit voor elkaar te krijgen? Thanks

• Willem
Wat ik al eerder zei, ik betwijfel of smb:// vanaf Windows naar een Mac server wel werkt. :)

Mac (unix) zelf werkt wel zo, je kunt eenvoudig connecten vanaf Mac door middel van verschillende protocollen, denk aan afp://, smb://, ftp://, vnc:// etcetera. Windows werkt volgens mij niet op die manier.

Je zult het op de eerder genoemde manier moeten doen, in je Explorer een Network Drive mappen, met een combinatie van backslashes, IP en of servernaam en het pad naar de shared folder. Zullen vast allerlei voorwaarden aan verbonden zijn zoals hetzelfde netwerk/domain/workgroup maar daar weet ik het fijne niet vanaf. Wellicht een topicmove naar een Windows based forum?

• Bart
  • Laatst online: 08-10 16:39
Zie het eerdere screenshot van Willem. Dat is de manier om in Windows via SMB een share te benaderen. Tevens gebruikt Windows, zoals in het screenshot te zien is, backslashes en geen slashes zoals op OS X.

\\IP\shareName moet dus werken. Gebruik wel het IP adres om in ieder geval DNS als probleem uit te sluiten. Als dit niet werkt lijkt het me een setting aan de OS X kant. Zoals Willem ook zegt, staat SMB aan in je share properties?

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Zoals gezegd:

Met een Mac verbinden naar de Mac Mini Server: smb://ipadres of afp://ipadres
Met Windows verbinden naar de Mac Mini Server: \\ipadres

Zo moet ie staan:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/24409276/tweakers/got/Mac-smbshare1.png

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/24409276/tweakers/got/MAc-smbshare2.png

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• mataklap
Ja heb SMB aangevinkt :-)

Kan het zijn dat ik een onjuist IP adres gebruik? Als ik bij Server kijk heb ik host name, computer name en Internet. Het IP adres achter internet is een andere dan als ik kijk bij Sharing in preferences (dat is een 192.168.x.x adres, het Internet adres is xx.xxx.xxx.xxx. Ik heb met beide geprobeerd maar no luck..

• Willem
Als je intern test, en intern wilt connecten vanaf Windows naar de Mac server zul je het 192.168.x.x IP nodig hebben. Heb je niet toevallig een firewall draaien op die Mac machien?

• mataklap
Nee geen firewall, intern connecten werkt ook allemaal prima (mac en windows). Het gaat mis zodra een windows user via interent probeert te connecten...

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:56

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Als je een VPN verbinding maakt moet je nogsteeds de interne IP addressen gebruiken. Als je dat niet doet is je verbinding niet encrypted.

Ik hoop voor je dat je niet probeert om SMB connecties te maken over het internet, want als iets onveilig is dan is dat het wel.

Overigens wat voor VPN gebruik je? Aangezien je wel zegt dat je VPN gebruikt, maar veder daar geen details over geeft hoe het geconfigureerd is.

[ Voor 21% gewijzigd door Psycho_Mantis op 20-11-2014 12:50 ]

• Willem
VPN is je antwoord inderdaad (heb ik net een probleempje mee), maar als de tunnel is opgezet moet connecten geen probleem zijn.
Pagina: 1