ASRock C2750D4I of wachten op Denverton (ETA Q1 2015)?

Pagina: 1
Acties:

• sventunus
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-02 10:16
Ik zoek een...
... systeem te bouwen dat dienst gaat doen als VM host om m'n huidige HW-based pfSense firewall (op basis van een Jetway JBC373F38W-525-B (klik voor specs) en modded Netgear ReadyNAS RNDU6000 NAS te vervangen.

Wat is je budget?
Zo'n 1000 Euro?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik zoek in de eerste plaats een potente VM host te bouwen om verschillende guests te kunnen draaien in VMware ESXi 5.5. Het systeem zal 24/7 draaien, dus energiezuinigheid is van groot belang. Stilte is meegenomen, maar niet van cruciaal belang.

Het nieuwe systeem zal voornamelijk dienst gaan doen als firewall/router (ter vervanging van pfSense wat draait op een Jetway barebone momenteel), en als Plex Media Server (ter vervanging van PMS die draait op de RNDU6000 momenteel). Daarnaast zou het fijn zijn nog 2 à 5 Linux-based VM's extra te kunnen draaien voor een game emulator (ter vervanging van een Raspi die daartoe dient momenteel), een torrent/NZB-station met sickbeard, couchpotato, headphones, etc... (ter vervanging van een andere Raspi), een monitoring-VM voor alle hardware (Zabbix), en misschien nog wat leuks en/of praktisch.

Ik las in topic NAS/Plex media server een reactie van Tweaker Mmore (geen idee of/hoe je iemand kan "taggen" hier?) die zich erg lovend uitliet over een ASRock mobo met een soldered-on Intel Avoton CPU. Deze user runt blijkbaar een eigen hosting-business en heeft duidelijk (een erg positieve) persoonlijke ervaring met dit mobo/deze CPU.

Het lage energieverbruik i.c.m. de vele aangeboden SATA-poorten (vervanging NAS, met vb. een Silverstone DS380 als perfecte case) en de potentie (8 cores voor Plex transcodings) spreken me wel aan! Het enige wat ik me dan nog afvraag is, of ik er goed aan doe om nu een systeem te bouwen dat gebaseerd is op dit mobo, of dat ik beter wacht tot Denverton uitkomt? Denverton is aangekondigd voor Q1 2015 en zal op 14nm gebakken zijn - wat sowieso perspectieven biedt naar zuinigheid; maar zou ook maar 4 cores gaan bezitten in z'n top-config?

Ik ben erg benieuwd naar (échte, daily use-)ervaringen van huidige bezitters van een Avoton 8-core en naar opinies/aanbevelingen van Tweakers die (semi-)pro VM's draaien op low-power platforms.

Hoop dat ik even fantastische feedback ga krijgen op deze als op m'n andere post.
En ook hier, bij voorbaat dank aan eenieder die me vooruit kan helpen om een beslissing te nemen/bestelling te plaatsen!

N.B.: Probs m.b.t. de Marvell-controller op de ASRock C2750D4I onder ESXi 5.5 mag je negeren, want voor alles bestaat een oplossing :D

N.B.2: Nog even aanvullen met wat onderbouwende links m.b.t. Denverton die m'n beweringen hierboven moeten staven, om niet als een van-de-pot-gerukte malloot over te komen ;)
http://www.pcper.com/category/tags/denverton
http://forwardthinking.pc...-arm-promises-competition

N.B.3: Aan 2 NIC's heb ik genoeg.

[ Voor 14% gewijzigd door sventunus op 18-11-2014 11:27 ]

• sventunus
*bump

Niemand hier die ervaring heeft met een Avoton 4C/8C om VM's te draaien?
Zou érg graag wat ervaringen hiermee horen om te weten of een aanschaf de verwachtingen zal kunnen inlossen.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Ik denk dat er erg weinig mensen zo'n bordje hebben, het is namelijk geen normale consumentenspul. Op t Linus Tech Tips forum zijn ze er mee aan t experimenteren volgens mij, misschien heb je daar meer geluk!

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• sventunus
Bedankt voor de tip NLBUURMAN!

Nou, ik ga dus nog maar even wachten op Denverton. Er zitten té veel goede nieuwe features in die het doel van m'n nieuwe build gaan ondersteunen, zoals VT-d (ideaal voor FreeNAS onder ESXi), AVX2 (ideaal voor transcodings) en AES-NI (ideaal voor VPN in pfSense en voor encryptie onder FreeNAS).

Nu maar hopen dat die er idd komt in Q1/2015 :D

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:34
Als Denverton er net zo lang over doet om echt op de markt te komen als Avoton en Rangeley, dan kun je minstens wachten tot eind 2015. Houd daar even rekening mee.

Ik heb een paar weken terug een A1SRM-C2558 in mn meterkast-bak gezet, en dat loopt prima. Draait FreeBSD 9.3 met sabnzbd,sickbeard, etc. en daar is het een ideaal bord voor.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• sventunus
Maakt niet echt uit hoe lang het duurt P5ycho.
Momenteel heb ik alles nog prima draaien op fysieke hardware, en dat kan nog wel een tijdje zo blijven.

Zou deze build willen doen om al die hardware te vervangen door 1 low-power device, en aangezien ik ESXi wil gebruiken en de build moet dienen om een NAS, een PMS, een pfSense en een aantal Linux VM's te gaan draaien zijn de nieuwe features in Denverton gewoon té nuttig om er niet op te wachten.
Pagina: 1