• Elekid
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-08-2023
Ik ben de laatste weken op zoek naar een goede mediaplayer, maar ik ben nu op het punt dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik hoopte dat de BBG me ging helpen, maar ik blijf eigenlijk met dezelfde vragen zitten.

De vragen heb ik voor het gemak dik gedrukt.

De meest kant-en-klare oplossing die kan wat ik van de player verwacht is de Minix neo x8-h. Namelijk alles in 1080p af kunnen spelen vanaf een NAS. 155 euro.
Als concurrent voor deze android box geldt wat mij betreft de Xtreamer Wonder, welke de Amlogic S812-H chipset aan boord heeft ipv de Amlogic S802-H chipset en daardoor H.265 hardware decoding ondersteund, leuk voor de toekomst. Nadeel: nog niet zo'n 'goede' reputatie als Minix.

Als alternatief voor de android box overweeg ik een Intel NUC, de DN2820FYKH, ook in de BBG genoemd. Als je daar een SSD instopt en 4GB RAM, ben je ongeveer 200 euro kwijt (minder als je XBMC installeert op je USB-stick), zie BBG. Het systeem start natuurlijk sneller op vanaf een SSD, maar zouden de beelden ook niet iets sneller gaan schokken als je alles van een USB-stick runt?

Een losse HTPC bouwen lijkt me voor wat ik er mee wil niet nodig, maar stel je doet het wel en ik neem de setup zoals uit de BBG, komt dat op 310 euro voor een op een A4-7300 gebasseerde HTPC met Radeon 8470D. Ook hiervoor geldt dat ik de opslagruimte eigenlijk niet van plan ben te gebruiken, maar voor die 60 euro zou ik het ook niet laten.

De raspberry pi's lees ik niet zo'n positieve verhalen over, dat ze toch al snel te langzaam zijn om alle contect af te spelen, dus dat wordt hem waarschijnlijk niet, maar nu lees ik plotseling allemaal positieve verhalen over de CuBox-i4Pro. Een op een i.MX6 Quad SOC gebasseerd apparaatje waar je op een SD kaartje XBMC kunt draaien. Schade: 140 dollar, 112 euro, laten we zeggen dat je hem voor 125 euro thuis moet kunnen hebben. Zal deze niet dezelfde problemen hebben als de raspberry pi?

Ik denk dat alle oplossingen prima zouden werken, maar ik kan nergens een fatsoenlijke vergelijking tussen deze opties vinden.
Mijn belangrijkste vraag is eigenlijk: welke van deze opties heeft nu eigenlijk de beste processor en GPU, of beter: welke heeft de minste moeite met alle content afspelen/welke is het meest futureproof?

Hopelijk kan iemand zijn licht hier op laten schijnen! }:O

• Marijn_
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-12-2023
Aangezien niemand anders hier op gereageerd heeft zal ik delen wat ik weet, hoewel ik met de specifieke mediaspelers niet bekend ben dus je daarin weinig informatie kan geven.
Het systeem start natuurlijk sneller op vanaf een SSD, maar zouden de beelden ook niet iets sneller gaan schokken als je alles van een USB-stick runt?
Nee dat zou geen probleem moeten zijn. De media haal je immers van een NAS af terwijl op de USB stick alleen een OS (meestal OpenELEC) staat, dus een eventuele beperking in de snelheid van de USB stick zou geen negatieve effecten bij het afspelen moeten hebben. Het opstarten gaat met een SSD wel wat sneller, maar OpenELEC start sowieso snel op dus ook met USB zou dit prima moeten gaan. Hier kun je een topic vinden waarin meerdere mensen een dergelijke setup gebruiken. Daar worden boottijden van 22s met SSD en 27s met USB genoemd.
welke van deze opties heeft nu eigenlijk de beste processor en GPU, of beter: welke heeft de minste moeite met alle content afspelen/welke is het meest futureproof?
Puur gekeken naar CPU/GPU kracht is de zelfbouw optie de krachtigste, maar ook de duurste. De vraag is dus meer of deze extra kracht een voordeel oplevert die de extra investering tenopzichte van de NUC of een mediaspeler de moeite waard maakt. Voor wat betreft de mediaspelers die je aanhaalt heb ik met geen van alle ervaring, dus misschien kan iemand anders daar meer informatie over geven. Maar de NUC is in ieder geval voldoende krachtig voor 1080p streaming, en daarbij energiezuinig en stil. Je kan je er dus volgens mij niet echt een bult aan vallen.

Hopelijk kan je daar wat mee :)

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wat betreft het booten vanaf een USB stick sluit ik aan bij het hierboven geschetste beeld; daar zul je geen hinder van ondervinden.

Android boxjes ben ik persoonlijk niet van gecharmeerd. De refresh rate kan niet automatisch switchen dus dat is naar mijn mening helemaal niet handig. Knutselen met een Pi of iets soortgelijks is niet mijn ding maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

Het meest future proof is natuurlijk een htpc in elkaar zetten; je kan immers eevoudig onderdelen van een upgrade voorzien.

Zelf heb ik gekozen voor een NUC, compact en krachtig. Ideaal systeem voor mijn wensen.

• Elekid
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-08-2023
Heel erg bedankt voor jullie input. Het wordt een NUC!