• Nicken83
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-01 17:10
Beste tweakers,
Enkele dagen geleden mijn htpc opgewaardeerd met nieuwe onderdelen, namelijk;
-moederbord: MSI 760GM-P23 (FX)
-processor: AMD FX-4300
-RAM: Crucial Ballistix Tactical LP 8 GB DIMM DDR3-1600 Kit van 2
-SSD schijf: SanDisk SSD 128 GB

Oude onderdelen die hergebruikt werden:
-videokaart: MSI R7 240 2GD3 LP
-voeding: 250w niet modulair (merk onbekend)

Echter heb ik op random momenten een bsod (irql not less or equal)
Met bluescreenview kan ik het rapport bekijken, en daaruit blijkt dat dit te wijten is aan ntoskrnl.exe.
Na een google zoektocht bleek dat dit een hardware gerelateerd probleem zou zijn, of een probleem met slechte drivers. Ik ben echter niet pro genoeg om het foutrapport volledig te begrijpen.
Ik kon wel al uitsluiten dat het niet aan de ssd schijf ligt (met een hdd komt het probleem ook voor), het geheugen werd ook reeds uitvoerig getest met de torture test van prime95. Alle drivers zijn up to date, en ook windows kreeg alle updates die er zijn.
Momenteel ben ik aan het testen zonder de externe videokaart (wel met de onboard kaart dus), en momenteel geen bsod meer gehad. Echter op mijn vorige configuratie had ik geen enkel probleem met deze videokaart. Zou het probleem eventueel kunnen liggen aan de voeding die niet zwaar genoeg zou zijn? Volgens pcpartpicker.com volstond een voeding van 250w echter...
Indien nog informatie benodigd is, laat me weten wat juist.

Hopelijk kan iemand hier helpen, echt frustrerend dat een bijna volledig nieuwe pc niet doet wat hij moet doen. Ook ben ik redelijk groen in dit alles :)

Hierna een link naar een printscreen van het foutrapport (hopelijk werkt deze...)

Afbeeldingslocatie: https://drive.google.com/file/d/0Bx5dgQSnCgjodzVfZXY5Q28zVDBXLWVjVzhNRV9nVVRGVmxJ/view?usp=sharing

• K93
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-01 07:38

K93

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL heb ik ooit eens last van gehad, RAM geheugen omgewisseld volgens mij. Durf het niet 100% met zekerheid te zeggen. Maar in ieder geval het proberen waard, RAM kitje even proberen op verschillende manieren ;) Het kan ook een driver probleem zijn. Maar zoals ik al zei ik durf op het moment niks met zekerheid te zeggen. Succes met je nieuwe PC, laten we hopen dat het iets kleins is zoals een drivertje.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:56
Voeding: 250w niet modulair (merk onbekend)
Probleem gevonden.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Nicken83
Voeding gaf geen probleem op vorige configuratie met zelfde videokaart. Vraagt 8 gb ram in plaats van 2gb zoveel meer vermogen?
Ram werd reeds gewisseld, zonder succes

• Tomm13
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
-voeding: 250w niet modulair (merk onbekend)
Gewoon niet nadenken over waaorm eerst wel en nu niet. Doe jezelf een cadeau en neem een fatsoenlijke voeding.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:29

br00ky

Moderator Harde Waren
Je 4300 is nou niet per se een hele zuinige cpu, dus daar kan het prima van komen.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
AMD FX-4300 TDP - 95W TDP
MSI R7 240 2GD3 LP - 30 - 35 Watt TDP

Als je dan nog wat zaken meerekent als 1 HDD, 1 SSD, DvD Speler, Moederbord dan kan ik me niet voorstellen dat de PC ooit meer dan 200w zal verbruiken.

Nicken83, zou je wellicht de zijkant van je kast kunnen openschroeven en ons vertellen welke voeding er in de PC zit? Op de voeding zit een grote sticker waar meestal een model of typenummer op te vinden is. Je zou ook een foto kunnen maken en deze uploaden :) Overigens is een kwaliteitsvoeding wel aan te raden, slechte voedingen kunnen je hele systeem om zeep helpen.

Dit topic doet me denken aan een andere user die voor een AMD CPU ging met Crucial geheugen: Negatief advies Azerty combinatie processor - geheugen

Ik zou persoonlijk als eerste het RAM proberen uit te sluiten, de kans is groot dat daar het probleem ligt. De voeding vervangen voor een kwaliteitsvoeding lijkt me sowieso geen overbodige luxe.

@br00ky: Die grafieken laten wel het system power consumption zien, niet alleen de cpu.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
stin00 schreef op zondag 16 november 2014 @ 15:35:

@br00ky: Die grafieken laten wel het system power consumption zien, niet alleen de cpu.
Dat weet ik, maar met 100% load op alle cores zit je dan op 143W. Met een non-brand (van een zekere leeftijd) kan dat prima te veel zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door br00ky op 16-11-2014 15:39 ]

• Nicken83
ram doorstond stresstest, zijn er nog andere manieren om te testen?

• stin00
  • Niet online
Dat ben ik volledig met je eens Br00ky, al heeft de OP aangegeven dat de BSODs op random momenten voorkomen. Als de BSODs ook voorkomen bij licht gebruik van de htpc dan zou het eigenlijk niet aan de voeding mogen liggen, als is dat bij een merkloze voeding natuurlijk nooit zeker.

@Nicken83: http://www.memtest.org/
Memtest is de beste test om het geheugen echt goed te stressen op fouten!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Voeding lenen en dan testen.
hetzelfde voor het geheugen, lenen, en testen,
dan weet je het pas.

Bij 2 geheugen kun je nog proberen 1 voor 1 proberen.

• Nicken83
Ik begin nu toch wel te twijfelen aan de compatibiliteit van mijn geheugenmodules met mijn moederbord.
op http://www.msi.com/file/test_report/TR10_2443.pdf komen mijn geheugenmodules immers niet voor.
Ook staat in specificaties;"Supports two unbuffered DIMM of 1.5 Volt DDR3 800/1066/1333 DRAM, 16GB Max", terwijl die Ballistix 1600 zijn. Zou het probleem hier kunnen zitten?
Ik kan ze nog zonder probleem omruilen, echter vind ik op coolblue niet direct wat wel zeker compatibel zou zijn...

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:50
Hoe lang heb je memtest gedraaid? soms komen de errors pas na 12+ uren. Pas bij 24 uur testen kan je geheugen in eerste instantie uitsluiten (imho).

Geheugenincompatabiliteit is lastig uit te sluiten. Is er niemand in de buurt waarvan je eventueel werkgeheugen kan lenen?

• Nicken83
lenen niet direct, maar aangezien ik ze nog maar geleverd kreeg, en coolblue nogal soepel omgaat met inruilen, lijkt het me interessant een andere set te kiezen die wel volledig voldoet aan de specificaties.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:50
Er is zoveel geheugen in omloop dat het onmogelijk voor fabrikanten is om alles te testen. Maar aangezien crucial en AMD vaker een probleem geven (schijnbaar) zal ik dus beginnen met te wisselen naar een set dat niet van crucial is. (Eventueel bij de ram fabrikant zoeken naar compatabiliteit/compatabiliteitsproblemen)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:56
Nicken83 schreef op zondag 16 november 2014 @ 18:24:
Ik begin nu toch wel te twijfelen aan de compatibiliteit van mijn geheugenmodules met mijn moederbord.
op http://www.msi.com/file/test_report/TR10_2443.pdf komen mijn geheugenmodules immers niet voor.
Ook staat in specificaties;"Supports two unbuffered DIMM of 1.5 Volt DDR3 800/1066/1333 DRAM, 16GB Max", terwijl die Ballistix 1600 zijn. Zou het probleem hier kunnen zitten?
Ik kan ze nog zonder probleem omruilen, echter vind ik op coolblue niet direct wat wel zeker compatibel zou zijn...
Dat je geheugen niet op de QVL van je moederbord staat, wil niet zeggen dat het incompatibel is. Verder is die DDR3-1600 de maximale snelheid die je geheugen ondersteund, als je moederbord het dus op 1333MHz laat draaien is dat ruim binnen de specificaties.

Ik hou het nog steeds op de voeding. Doe eens wat gevraagd wordt in deze post:
stin00 schreef op zondag 16 november 2014 @ 15:35:
Nicken83, zou je wellicht de zijkant van je kast kunnen openschroeven en ons vertellen welke voeding er in de PC zit? Op de voeding zit een grote sticker waar meestal een model of typenummer op te vinden is. Je zou ook een foto kunnen maken en deze uploaden :) Overigens is een kwaliteitsvoeding wel aan te raden, slechte voedingen kunnen je hele systeem om zeep helpen.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• The Frys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:06
Het probleem kan ook zijn dat het Crucial geheugen niet lekker werkt samen met je F4300. Hierdoor kreeg een vriend van mij ook BSOD. Ram omgewisseld en het was verholpen.

maar een nameless 250Watt zou ik ook vervangen als je safe wilt zitten.

• jovadca
  • Laatst online: 01-02 14:57
Als leidraad voor het vervangen van je PSU kan je deze site gebruiken. http://powersupplycalculator.net

Rond de waarde die er uitkomt naar boven af en je zit goed. Ga je op korte termijn nog "stroomvretende" zaken bijsteken, dan is het aan te raden om die onderdelen in de berekening mee te nemen.

Koop in ieder geval een degelijke- en betrouwbare merk PSU. (Cooler Master, Seasonic, XFX etc.)

• A_rjen
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Zelfde BSOD heb ik ook meerdere malen gehad met 2 pc's. Dit probleem was bij beide verholpen na ander geheugen. ;)

Voeding zou ik toch echt veranderen

• Nicken83
Het geheugen wordt vanavond teruggestuurd naar coolblue, en morgen wordt Kingston Hyper X Fury 8gb dimm ddr3 1333 geleverd.
Wat betreft voeding, een foto posten lukt blijkbaar niet, hier alvast de gegevens:
Merk: Max in power Sfx Power Supply
Model: psx a568
Geg: 230v 50Hz/250W (max)

Bijkomend probleem voor het vinden van voeding: ik heb een micro atx kast, en mijn huidige voeding is kleiner van formaat dan alle beschikbare modellen op coolblue.

• Nicken83
Volgens calculator minimum voeding van 309 w nodig! Zal dus zeker vervangen worden.

• stin00
  • Niet online
Ik ben zeer benieuwd of het probleem is opgelost met nieuw geheugen, ik denk het eigenlijk wel!

Overigens is 309 watt wel vrij fors gerekend vind ik, ik denk dat een leuke 300w Be Quiet voeding een leuke optie zou zijn: pricewatch: be quiet! SFX Power 2 300W

Verwijderd

Bij problemen ALTIJD met 1 dimm geheugen werken. Deze een nacht testen met memtest86.
Als het werkt met memtest dan werkt het.

Voeding ja altijd goed merk nemen anders mogelijk problemen en geeft ook meer zekerheid.

Ik heb geloof ik niet gelezen of win 8.1 opnieuw is geinstalleerd.

Voor de rest troubleshooten desnoods mobo uit de kast halen en alleen het minimale installeren.

• jovadca
Overigens is 309 watt wel vrij fors gerekend vind ik, ik denk dat een leuke 300w Be Quiet voeding een leuke optie zou zijn: pricewatch: be quiet! SFX Power 2 300W
Stin00:
Als ik zijn systeem doorreken dan kom je max. net boven de 300W. Dan lijkt het mij niet verstandig om een PSU te nemen die max 300W levert.
Vraag:
Kun je mij dit eens uitleggen? Je kan immers dan niets meer bijsteken of de PSU zal dan al zeer krap zijn of je krijgt een BSOD wanneer er eens een keer iets niet naar behoren werkt.
Ik heb in het begin ook dit soort problemen gehad, maar dat was afgelopen toen ik een zwaardere PSU nam van tussen de 400- en 450W.

In dit systeem zou ik dus een (overkill) PSU adviseren van 450W. Kan je altijd nog eens iets bijsteken op het mobo.

Ik ben benieuwd naar je antwoord!

• stin00
  • Niet online
@ Jovadca

Ik kan er wellicht volledig naast zitten maar als ik zijn twee meest verbruikende componenten bekijk, de CPU en grafische kaart, dan kom ik op de volgende waarden uit:

AMD FX-4300 TDP: 95W TDP
MSI R7 240 2GD3 LP: 30 - 35 Watt TDP

Dit is samen ongeveer 130 watt. Als je dan nog wat zaken meerekent als 1 HDD, 1 SSD, DvD Speler, Moederbord, Geheugen dan kan ik me niet voorstellen dat de HTPC ooit meer dan 200 á 225w zal verbruiken. Overigens praat je dan ook nog eens over de theoretische maximale watt waarde waarin alle componenten voor 100% draaien; dus ook HDD, SSD en dergelijken. Dit zal bij een HTPC echt niet snel gebeuren lijkt me.

Ik ben daarom van mening dat een A merk 300 watt voeding genoeg is. Hierbij moet je wel de toekomst in acht nemen natuurlijk; komt er nog een zwaardere videokaart in? ga je allerlei PCI en Sata zaken nog aansluiten?

Met een 450W voeding kan je een game PC met een AMD 7950 HD bijv van stroom voorzien die constant grafisch geweld moet weergeven, maar voor een HTPCtje is dat overkill meen ik. Maar wellicht dat ik het fout heb :)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Ware het niet dat TDP weinig zegt over werkelijk verbruik (het is eerder een maat voor de hoeveelheid warmte die moet worden afgevoerd).

Hier laten ze zien dat een heel systeem met een 240 wel degelijk 200W kan aantikken onder load. Dan is 300W nog wel voldoende, maar dat is met een intel (wel een oveclockte i7, maar toch), die 4300 doet ook niet weinig.

Verwijderd

Over het algemeen komen de meeste metingen toch positief uit. Dat wil zeggen meestal gebruikt de pc minder dan wat de tdp aangeeft. Bij amd is dacht ik max tdp ook max tdp. Maar de FX cpus zijn daarop weer een uitzondering. Die gebruiken inderdaad iets meer in zware testen. Alleen de FX 4xxx serie is weer een uitzondering binnen de FX serie. Die gebruikt echt niet meer dan 95 w.

Maar een noname 250 voeding die alleen piek 250 w kan leveren is natuurlijk niet echt hoopgevend

• jovadca
@ stin00
Nu snap ik je (denk ik). Jij neemt de extra componenten niet mee in je berekening die hij wel in z'n 1e bericht heeft staan? Klopt dit?

@ br00ky
Welke wattage PSU zou jij in deze situatie adviseren?

Persoonlijk hou ik van "overkill", om eventuele voedingsproblemen in de toekomst te vermijden. Een PSU vraagt tenslotte uit het net wat door de computer gevraagd wordt. Alleen de aanschaf is iets duurder. Mocht de PSU in verloop van tijd minder vermogen kunnen leveren door ouderdom, dan heb je nog steeds genoeg voor je componenten.

• Nicken83
Sowieso zal psu vervangen worden, enkel nog zoeken achter een passend exemplaar. Ik laat jullie zeker weten of de nieuwe ram al het probleem oploste! Alvast heel erg bedankt voor de vele tips! Ik ben er enorm mee geholpen!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik denk dat je dan meteen voor SFX voedingen moet gaan en de ATX voedingen maar beter direct kan overslaan. Gezien je oude voeding ook een SFX was en je zegt dat ATX niet past.

http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=sfx

[ Voor 16% gewijzigd door johnkeates op 17-11-2014 21:20 ]

• Nicken83

• jovadca
Bij Conrad heb je maar 2 jaar garantie. Als je b.v kijkt op deze link dan krijg je wel 5 jaar garantie! En die PSU is goedkoper ook! Kijk eens bij Pricewatch en geef je max prijs in.

• stin00
  • Niet online
jovadca schreef op maandag 17 november 2014 @ 22:41:
Bij Conrad heb je maar 2 jaar garantie. Als je b.v kijkt op deze link dan krijg je wel 5 jaar garantie! En die PSU is goedkoper ook! Kijk eens bij Pricewatch en geef je max prijs in.
Hij heeft wel een SFX (Small Form Factor) voeding nodig hé. Een SFX voeding is 12,5 cm breed, 6,4 cm hoog en maximaal 10 cm diep. Een volledige ATX voeding zal niet passen in z'n behuizing gok ik?

• jovadca
Oeps, ff vergeten! Sorry!

[ Voor 16% gewijzigd door jovadca op 17-11-2014 22:50 ]

• Nicken83
voorlopig enkel de ram vernieuwd, en het probleem heeft zich (voorlopig) niet meer voorgedaan. De voeding wordt binnenkort ook vernieuwd.
Pagina: 1