Negatief advies Azerty combinatie processor - geheugen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Ik heb vandaag een PC voor mijn ouders besteld bij Azerty gebaseerd op de BBG van September (het basismodel). Hierin zit oa de pricewatch: AMD A8-6600K Boxed en pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU

Ik kreeg echter van Azerty een mail waarin ze zeggen dat die combinatie vaak voor problemen zorgt. In hoeverre is het verstandig om ander geheugen te nemen?

Als alternatief dragen ze deze aan http://azerty.nl/8-750-55...n-valueram-geheugen-.html

Hartelijk dank voor uw order.
Wij zien dat u heeft gekozen voor een AMD processor in combinatie met Crucial Ballistix geheugen.
Uit ervaring is gebleken dat dit geen goede combinatie van producten is en problemen kan veroorzaken.
Zou u ander geheugen willen kiezen of wilt u het toch bij deze samenstelling houden met het risico op incompatibiliteit?
U hoeft enkel te reageren als u de order wenst te wijzigen, ik hoor dan ook graag of u akkoord gaat met het onderstaande alternatief.
http://azerty.nl/8-750-55...n-valueram-geheugen-.html
heeft u zelf een passend alternatief gevonden? Dan hoor ik het graag.
Uiteraard bent u vrij om de combinatie te behouden.

[ Voor 34% gewijzigd door thewizard2006 op 07-10-2014 12:59 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik mis in bovenstaand verhaal je moederbord.

In geval van twijfel (of eigenlijk altijd, als je zeker wilt zijn), enkel DIMMs kopen die in de QVL van je moederbord staan. Aangezien dat moederbord sowieso enkel AMD CPUs ondersteunt zijn evt nukken van de CPU daar gelijk in meegenomen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Inderdaad, volgens mij is het vooral een moederbord ICM geheugen dat problemen levert, niet een processor.

Toch zou ik akkoord gaan met hun voorstel. Voor die ene euro verschil een mogelijk probleem voorkomen is geen slechte deal. Een winkel zal beter zicht hebben op incompatibiliteit dan een gewone gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De QVL (Qualified Vendor List) van geheugen is altijd een zekerheid voor compatible geheugen, al zijn deze lijsten per fabrikant weer verschillend en vaak niet geheel up-to-date met alle gangbare geheugen DIMMs.

Ik zou echter wel het advies van Azerty opvolgen persoonlijk. Ze hebben hier kennelijk in het verleden problemen mee gehad en adviseren, zonder 'eigen gewin', of je toch niet een ander setje zou bestellen. Dit scheelt Azerty en ook jouzelf een eventuele omwisseling van de modules. Qua performance zal je er overigens niets van merken, prima modules van Kingston :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Het gaat om het mobo uit de BBG pricewatch: MSI A78M-E45

Daar zie ik op deze site staan http://www.msi.com/support/mb/A78ME45.html#support-mem

Crucial BLS4G3D1609DS1S00.16FMD DDR3 1600 N/A 1.5V DS 4GB 4
Crucial BLS8G3D169DS3.16FED DDR3 1600 N/A 1.5V DS 8GB 4
Crucial CT102464BA160B.C16FED DDR3 1600 N/A 1.5V DS 8GB 4

zegt mij niet heel veel maar dat is niet de BLT (maar geen idee of dat überhaupt uitmaakt)

[ Voor 61% gewijzigd door thewizard2006 op 07-10-2014 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Dat moederbord + Crucial geheugen: MSI A78M-E45 - 4GB gedetecteerd ipv 8GB
Daar werd slechts 4 GB gedetecteerd in plaats van 8 GB, dus het lijkt inderdaad (ook al is dit een enkel voorbeeld) niet goed compatible.

Dus ik zou óf voor het Kingston geheugen gaan óf een ander moederbord kiezen icm het Crucial geheugen!

Edit: Het Crucial Tactical geheugen draait op 1.35v meen ik en deze staat niet in QVL lijst van MSI, ook niet onder het kopje 'OC RAM'.

[ Voor 16% gewijzigd door stin00 op 07-10-2014 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Ok, naja dan kan ik er vrede mee hebben om het kingston geheugen te nemen. Maar wellicht dan wel nodig om de BBG wat aan te passen als dit soort problemen kunnen optreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Helemaal mee eens, wellicht even de redactie tippen over dit probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

thewizard2006 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 14:28:
Het gaat om het mobo uit de BBG pricewatch: MSI A78M-E45

Daar zie ik op deze site staan http://www.msi.com/support/mb/A78ME45.html#support-mem

Crucial BLS4G3D1609DS1S00.16FMD DDR3 1600 N/A 1.5V DS 4GB 4
Crucial BLS8G3D169DS3.16FED DDR3 1600 N/A 1.5V DS 8GB 4
Crucial CT102464BA160B.C16FED DDR3 1600 N/A 1.5V DS 8GB 4

zegt mij niet heel veel maar dat is niet de BLT (maar geen idee of dat überhaupt uitmaakt)
Ja.

Crucial maakt zelf geen geheugenchips maar koopt die in bij de echte fabrikanten (denk aan Samsung, Hynix, Infineon, Nanya, Elpida etc). Het zijn uiteindelijk vooral de chips die compatibility bepalen. Voor verschillende modellen DIMM kan Crucial rustig bij verschillende chipvendors inkopen, waardoor de compatibilityeigenschappen totaal anders kunnen zijn. Twee DIMMs van Crucial kunnen technisch meer verschillen dan een specifieke DIMM van Crucial en eentje van een totaal verschillende fabrikant (maar met zelfde chips).

Je moet dus een exacte match hebben.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-09 17:41

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

dion_b schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 16:03:
[...]

Ja.

Crucial maakt zelf geen geheugenchips maar koopt die in bij de echte fabrikanten (denk aan Samsung, Hynix, Infineon, Nanya, Elpida etc). Het zijn uiteindelijk vooral de chips die compatibility bepalen. Voor verschillende modellen DIMM kan Crucial rustig bij verschillende chipvendors inkopen, waardoor de compatibilityeigenschappen totaal anders kunnen zijn. Twee DIMMs van Crucial kunnen technisch meer verschillen dan een specifieke DIMM van Crucial en eentje van een totaal verschillende fabrikant (maar met zelfde chips).

Je moet dus een exacte match hebben.
Moge het nu toevallig zo zijn dan Crucial stiekem van Micron is en die maken wel degelijk zelf chips ;) en ze hebben ook Elpida vorig jaar al gekocht dus in feite is je uitspraak niet helemaal juist maar inderdaad, het merk zegt niet veel over het type chip dat gebruikt is in een module. Dat geld eigenlijk voor alle merken ook de merken die zelf DRAM produceren.

[ Voor 4% gewijzigd door DarkBlaze op 07-10-2014 16:22 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het zelfde advies gekregen van Azerty. Net als de TS het basis model van de desktop BBG september besteld.

Als alternatief bieden zij de Kingston Hyper fury blue aan.

PS: ik heb geen verstand van deze componenten, kan alleen mededelen dat mij het zelfde advies is geboden. Wellicht een opmerking plaatsen in de BBG ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-08 16:09

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Ik heb een topicje gemaakt in geachte redactie. Volgens Azerty incompatible ram in BBG

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste OP.... Dank je voor het delen....
Pagina: 1