Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-05 22:15
Ik heb zojuist een nieuwe computer in elkaar gezet maar wat blijkt nu... er wordt maar 4Gb RAM gedetecteerd in plaats van 8GB

Ik gebruik 2x een stickje van 4GB Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU in combinatie met een MSI A78M-E45 Moederbord.

Ik heb beide RAM stickjes geinstalleerd in de Blauwgekleurde DIMM 1 en 3.

Verder heb ik al gekeken naar een BIOS update maar ik kan dat gekgenoeg nergens vinden. Momenteel heb ik alle drivers al up to date en MSI live update 6 heeft geen BIOS update beschikbaar.

Ik de BIOS zelf is een een functie waarmee je je moederbord kan inspecteren en zien welke hardware daarop geïnstalleerd is, maar daar wordt wel aangegeven dat er in beide slots een stickje is gedetecteerd.

Als iemand weet wat hier tegen te doen valt hoor ik het graag!

Gr,
Joël

Update: Ik ben net naar een computerwinkel geweest om een adaptertje te halen en heb gelijk even gevraagt wat het probleem zou kunnen zijn. Nu zeiden ze daar dat waarschijnlijk het RAM gewoon niet goed was en dat ik het het beste terug kon sturen. Klopt dat? Het lijkt mij namelijk dat ze het gewoon doen als ze in beide slots gedetecteerd worden.

[ Voor 19% gewijzigd door oko2708 op 03-09-2014 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S3nz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07-2022

S3nz

Modder in opleiding

Ik heb dit al vaker gehoord bij de goedkope ballistix. Heb ze zelf ook maar nooit problemen gehad. Maar blijkbaar komt het nog wel eens voor dat 1 ram stick het niet doet, uit een setje. Gewoon terugsturen en nieuwe ontvangen dus!

En anders desnoods in je 2e en 4e ramslot proberen

FX6300 4Ghz - H100i - Gigabyte GA-970A-UD3P - XFX HD 6870 - Crucial Ballistix 2x4GB - FD Core 1000 Modded (work in progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zojuist een nieuwe computer in elkaar gezet maar wat blijkt nu... er wordt maar 4Gb RAM gedetecteerd in plaats van 8GB
Waar zie je dat?
Welk os gebruik je?
Bios updates: http://be.msi.com/support/mb/A78ME45.html#down-bios (2 seconden werk)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2014 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Ik draai windows 7 64-bit.
In de bios zelf staat RAM: 4096mb ook windows geeft 4gb aan.
Die bios updates zal ik even naar kijken zodra mijn computer weer beschikbaar is, want ik ben nu even een memtest aan het runnen. Ik ben overigens vrij zeker dat ik inmiddels de laatste bios versie heb maar het is natuurlijk het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Okee memtest86+ heeft nu gerunt voor 4 uur en met 5 passes geen enkele error gevonden. Ik vind dit raar want ook memtest geeft 4gb RAM weer terwijl het wel 2x een 4gb stick heeft gedetecteerd.

Ik ga dan denk toch het stickje maar terugsturen en laten vervangen. (of moet ik ze dan allebei meesturen?)

Verder bedankt voor alle reacties iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Probeer ze eens 1 voor 1 in de slot waar die ene zowieso werkt. als die dan niet opstart en begint te piepen dan is er 1 reepje niet goed.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oko2708
Ja dat ga ik inderdaad morgen even doen zodra die alle updates van windows heeft geinstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:20

Sorbo

Uw hulp in huis!

Misschien een overbodige vraag, maar heb je al gekeken of je de goeie set ontvangen hebt? Niet dat ze je per ongeluk een 2x2 set hebben gestuurd ipv 2x4, dan ga je namelijk geen fouten vinden ;)

• oko2708
Sorbo schreef op woensdag 03 september 2014 @ 22:22:
Misschien een overbodige vraag, maar heb je al gekeken of je de goeie set ontvangen hebt? Niet dat ze je per ongeluk een 2x2 set hebben gestuurd ipv 2x4, dan ga je namelijk geen fouten vinden ;)
haha ik ben zeker geen expert maar zo intelligent ben ik nog wel hoor :)

Zojuist dus de stickjes een voor een even getest en wat blijkt nu... ze deden het allebei. Dus is denk het zal dan wel aan het moederbord liggen, maar ik probeer het toch nog maar even met alle 2 de stickjes en wat krijgen we nou! Opeens heeft het systeem 8Gb beschikbaar. Ik denk dat op een of andere manier het ene stickje net niet goed genoeg er in zat. (al waren ze toch echt allebei vastgeklikt)

Nou trek in niet graag snelle conclusies, dus kan het zijn dat er iets mis was met het RAM (want dan wil ik het graag ruilen) of betekend dat ze het nu allebei doen dat het gewoon human-error is geweest?
Pagina: 1