€500 - Upgrade/verbetering/betere PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:30
Hallo Tweakers! Mijn computer is qua CPU-kracht echt in de achterhoede geraakt, dus ik wil graag mijn computer upgraden, echter is het een LGA755-moederbordje dat nog eens van Medion is, dus dat moet allemaal weg. Wel ik wil dat het nieuwe systeem niet te duur wordt, maar ook dat ik niet €500 uitgeef voor dezelfde performance.

Mijn oude systeem
VoedingNexus NX-5000 500W
MoederbordMSI/Medion: Socket 755, Geen OC
ProcessorIntel Core 2 Quad Q8300, 2.5GHz
Geheugen8GB (4x2GB) DDR2
VideokaartSapphire Radeon HD7850 2GB
Opslag320GB HDD + 1TB HDD

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het gebruikelijke - internetten (met zoveel tabs dat Firefox elke dag wel twee keer crashed), films kijken (1080p, 4K-capabel systeem zou fijn zijn) en games! Games zoals BF3, BF4, GTA V moeten gewoon lekker te spelen zijn op minimaal 40FPS met medium/high settings. GTA V wordt een moeilijke gok, maar als je GTA IV + ENB als baseline neemt heb je al een behoorlijk hoge inschatting.
Ik sluit verder mijn computer bijna nooit af, dus het aantal programma's dat draait neemt wel steeds toe.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€500 plusminus €100

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn HD7850, het opslag en de huidige voeding. Kan het systeem wat ik al heb, goed draaien met een Corsair CX-430, als je een HD4830 erin plaatst?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Simpel gezegd - alles behalve de componenten die ik mee ga nemen. Processor, geheugen, moederbord en case zijn de dingen waar ik aan denk. Een SSD zou ook wel leuk zijn, maar met dit lage budget wordt dat moeilijker. Ik ben dan wel bereid mijn budget met ongeveer €60 te verhogen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb rondgekeken naar Intel's G3258 en AMDs X4 750K, maar deze blijken slechter te zijn dan mijn Q8300. Daarna naar de i5-4670K/i5-4960K gekeken, maar die zijn nogal duur, ertussenin qua prijs bestaat alleen AMD, waarvan ik niet overtuigd ben qua prijs/performance. Een i5 zou erg leuk zijn als dat kon, maar het is niet een absolute must.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag wil ik dat de case goede opties biedt voor upgrades in de toekomst en ik wil mijn voedingskabels redelijk kunnen wegwerken. Ook zou een redelijk stil systeem fijn zijn aangezien de computer op mijn kamer staat.

Ga je overklokken?
Ik wil zeker overclocken, vandaar dat ik naar CPUs heb gekeken met unlocked multipliers. Mijn huidige HD7850 is goed over te klokken.

Een absolute must is dat het nieuwe systeem significant beter/sneller is dan mijn huidig systeem en mijn huidige laptop, welke vergelijkbaar is met mijn desktop.
Merk/ModelAcer Aspire V3-571G
ProcessorIntel Core i5-3210M @ 2.5GHz
Geheugen8GB DDR3
VideokaartGeForce GT 630M
OpslagSamsung 830 128GB SSD + 750GB 5.4K RPM HDD

Dit is het opzetje met wat ik ongeveer wil bereiken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 217,95€ 217,95
1Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5€ 129,80€ 129,80
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 85,95€ 85,95
1Scythe Mugen 4€ 32,50€ 32,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
1Samsung 840 EVO 250GB€ 109,89€ 109,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 643,04

[ Voor 26% gewijzigd door ikt op 15-11-2014 13:16 . Reden: +Koeler ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier dus ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Je kunt hiervoor de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente Best Buy Guides.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch kan je vervolgens een mooi lijstje maken waarmee er vast een mooi systeem in elkaar te zetten is. Met die informatie kan er ook gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Oeps! Ik heb het opzetje toegevoegd - mijn wensen en eisen zouden het redelijk moeten onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Erg leuk setje, alleen mist er voor overklokken nog een aftermarket koeler, komt dus nog minstens 35 euro bij. Wat wil je met het overklokken bereiken? Betere prestaties in games of voor de hobby?

Zeker nu er nog een SSD ontbreekt zou ik hands down anytime niet overklokbaar mét een SSD kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Er zit al een Crucial MX100 van 250GB bij, dus ik heb een koeler toegevoegd. Deze heeft een goede set reviews en een redelijke prijs.

Update - MX100 omgewisseld voor een 840 EVO.

[ Voor 15% gewijzigd door ikt op 15-11-2014 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:20
ikt schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 12:55:
Er zit al een Crucial MX100 van 250GB bij, dus ik heb een koeler toegevoegd. Deze heeft een goede set reviews en een redelijke prijs.

Update - MX100 omgewisseld voor een 840 EVO.
Waarom die omgewisseld? De MX100 is goedkoper, meer opslag en heeft stroomuitval-bescherming. De snelheden van de 840EVO merk je niet in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Symo
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-11-2024
Me ogen branden van die dure behuizing, ik zou dan toch voor een Aerocool V3X Advance gaan. Lekker goedkoop en ziet er strak uit. En je bespaart 50 euro, wat je weer kunt investeren.

-Symo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elzenaartje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-02-2018
Symo schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 17:09:
Me ogen branden van die dure behuizing, ik zou dan toch voor een Aerocool V3X Advance gaan. Lekker goedkoop en ziet er strak uit. En je bespaart 50 euro, wat je weer kunt investeren.

-Symo
Ik zou gewoon lekker voor die fractal gaan, lekker stil, goede koeling / airflow.
Maar het is natuurlijk erg persoonlijk, de een neemt genoegen met een kast van 30 euro, en de ander neemt er een van 150. :)

i7 4790k | MSI Gaming 5 | Sapp R9 290X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Symo schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 17:09:
Me ogen branden van die dure behuizing,
Als je eenmaal een Fractal in het echt hebt gezien, ga je dit nooit meer zeggen :P. Een R4 is elke euro waard. Je krijgt immers een kast van degelijk materiaal (stevig metaal) met dempend foam aan de binnenkant om het geluid binnen te houden. Tevens heeft deze kast zeeën van ruimte om de kabels achter het moederbord weg te werken, wat de airflow ten goede komt. Ook heeft deze case bij alle uitgangen stoffilters, wat de levensduur van je componenten alleen maar verlengt.

De Aerocool heeft dat allemaal, euh, niet.

Feit is wel dat die vrij duur is voor dit budget, maar dan nog zitten er een heleboel kasten tussen de R4 en een Aerocool van 2,5 tientje.

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 15-11-2014 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
iBugged schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 15:56:
[...]

Waarom die omgewisseld? De MX100 is goedkoper, meer opslag en heeft stroomuitval-bescherming. De snelheden van de 840EVO merk je niet in de praktijk.
Van die 6GB merk je toch weinig, maar over dat stroomuitval-bescherming wist ik niet. De 840 is marginaal duurder, heeft een nieuwere technologie. Qua snelheid maakt het mij inderdaad weinig uit, maar het grote verschil in snelheid heeft me wel doen twijfelen. Toch voor de MX100 gaan? Ik heb zelf al een 830, die me erg goed bevalt, dus ik leun nog steeds naar de 840 EVO, hoewel ik de MX100 in vele builds nog terug zie komen.

Qua kast, de R4 vinkt wel alles aan wat ik wil, en na 4+6 jaar met een krappe OEM-case heb ik wel genoeg van budget-cases. Daarbij komt ook dat het solide simpele zwarte uiterlijk me echt ligt, in plaats van de meer game-achtige of flashy CM, BitFenix cases. En dan kom je toch weer redelijk duur terecht.

Heeft er nog iemand op- of aanmerkingen over de processor, de koeler en het moederbord? Als ik zo rondkijk hebben mensen de nadruk sterk op de GPU zitten bij nieuwere builds en komen dan uit op een niet-K i5 of een AMD, dus ik ben een beetje bang dat ik teveel ga betalen voor performance welke ik niet volledig zal benutten, met een HD7850. Wel geeft een i5-K me dan wel veel speling in de toekomst, de HD7850 is alweer twee jaar oud en waarschijnlijk zal ik volgend jaar rond deze periode naar een nieuwere kijken. Hoe kijken jullie hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
ikt schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 20:49:
[...]

Van die 6GB merk je toch weinig, maar over dat stroomuitval-bescherming wist ik niet. De 840 is marginaal duurder, heeft een nieuwere technologie. Qua snelheid maakt het mij inderdaad weinig uit, maar het grote verschil in snelheid heeft me wel doen twijfelen. Toch voor de MX100 gaan? Ik heb zelf al een 830, die me erg goed bevalt, dus ik leun nog steeds naar de 840 EVO, hoewel ik de MX100 in vele builds nog terug zie komen.
En terecht, het verschil in snelheid merk je immers nooit, tenzij je 24/7 grote bestanden gaat verplaatsen.
Heeft er nog iemand op- of aanmerkingen over de processor, de koeler en het moederbord? Als ik zo rondkijk hebben mensen de nadruk sterk op de GPU zitten bij nieuwere builds en komen dan uit op een niet-K i5 of een AMD, dus ik ben een beetje bang dat ik teveel ga betalen voor performance welke ik niet volledig zal benutten, met een HD7850. Wel geeft een i5-K me dan wel veel speling in de toekomst, de HD7850 is alweer twee jaar oud en waarschijnlijk zal ik volgend jaar rond deze periode naar een nieuwere kijken. Hoe kijken jullie hierop?
Tja, cpu power doet een stuk minder in games dan gpu power. Vandaar ook mijn opmerking, ga je echt overklokken. Het kost je zo 100 euro extra en hoeveel extra fps krijg je ervoor? 5? Max?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
MX100 en een niet-K Intel Core i5 dan, met de originele Boxed koeler? Ik ben voornamelijk bang dat ik in de toekomst wil gaan overclocken als de processor oud wordt - de videokaart kan simpelweg worden vervangen, maar de processor moet toch altijd een nieuwer moederbord met een nieuwe chipset, en waarschijnlijk is de socket weer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

zelfs dan zal een overclock wss niet heel nuttig zijn, Kijk bijv. naar de oude i5 2500k die nog prima meekomt, of de i7 920 zelfs.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
Ik heb inmiddels de onderdelen besteld:
Zelfde CPU, maar wel de MX100 van Corsair. Bedankt voor de input! :D
Pagina: 1