Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 07:22
Vandaag kwam ik 'toevallig' (via de frontpage) op de site van nerdalize.com.

Een Nederlandse startup die server's in particuliere huizen wilt plaatsen.
De voordelen voor hun zijn dat ze geen gebouw hoeven te bouwen en geen geld kwijt zijn aan koeling.
De voordelen voor de huis eigenaren zouden hem erin zitten dat Nerdalize zorgt voor 'gratis' warmte.

Wat denken jullie van dit concept?
Is het een potentieel alternatief voor (of aanvulling op) zonnenpanelen / warmte collectoren ?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
En dan lekker in de ionisatie zitten, ja top idee.

Soundcloud

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 20:37

Rannasha

Does not compute.

kaos- schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 10:26:
En dan lekker in de ionisatie zitten, ja top idee.
:?

Het idee klinkt aardig, maar ik vraag me af in hoeverre het echt praktisch is. Normaal gesproken is verwarming met elektriciteit vrij inefficient vergeleken met de gangbare gas-verwarming, maar als de servers toch al zouden draaien, dan is het zonde om de warmte die ze afgeven niet te gebruiken.

Ik vraag me alleen af hoe het gaat zijn in de zomer. In de winter is wat extra verwarming natuurlijk mooi meegenomen, maar als het straks in juli 30 graden is, dan is het laatste wat je wil een paar servers die nog weer een kilowatt (of meer) aan warmte je huis in pompen. Volgens de website voeren de servers de warmte in de zomer naar buiten af, maar in hoeverre dat mogelijk is, vraag ik me af, want ieder huis is anders en de servers zullen lang niet altijd op een plek geplaatst kunnen worden waar er een goede verbinding met de buitenlucht is zonder ingrijpende aanpassingen.

Daarnaast levert een dergelijk systeem van gedistribueerde servers die allemaal achter een consumenten-internet-verbinding hangen flinke beperkingen op wat betreft het soort berekeningen dat je kunt uitvoeren. Alles wat regelmatige en betrouwbare synchronisatie tussen de nodes vereist, zal niet mogelijk zijn.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• kaos001
Nooit gehoord van positief geladen ionen?

Soundcloud

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

kaos- schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 10:36:
[...]

Over positieve ionen meer dan genoeg.

Niet in combinatie met verwarming echter. Dus leef je uit en leg me uit wat het probleem zou zijn ^^

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:08

Dido

heforshe

kaos- schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 10:36:
offtopic:
Jawel. Maar je reactie over ionisatie zal voor de meeste mensen toch echt wat meer uitleg nodig hebben voordat iemand begrijpt wat je bedoelt.

Als ik moet gokken, dan gok ik, zonder verdere info, dat het gaat om het idee dat de hele wereld weet wat voor gevaarlijke invloed een server met ionisatiestralen op onze hersens heeft zodat de Illuminatie hun invloed kunnen uitoefen over hun willoze drones.

Pas trouwens maar op met alles wat je drinkt: dat staat meestal ook bol van de ionen, en niet alleen positief geladen, de negatieve zijn ook niet mis!

[ Voor 11% gewijzigd door Dido op 14-11-2014 10:42 ]

Wat betekent mijn avatar?

• kaos001
Om het even kort te zeggen;

Gooi 20 computers in een kamer, zet ze aan en kom over 2 uur weer terug.
Het zal er inderdaad warm zijn, maar het ruikt er vreselijk muf. Die lucht lijkt me niet bepaald gezellig in je woonkamer. :+

In grotere kantoren heeft men ook vaak ionisatoren. Die zorgen ervoor dat de positief geladen lucht omgezet wordt in negatief geladen lucht, wat men als fris ervaart.

Soundcloud

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Los van ionisatie, lijkt het grootste probleem dat je afhankelijk van je huis in de winter zeker wel zo'n 4-6 kW nodig hebt om het een beetje lekker op temperatuur te kunnen houden. Dan ga ik er maar vanuit dat het systeem 24/7 draait en dat je dus eigenlijk nooit meer nodig hebt om na vakantie of een weekendje weg het huis weer snel op temperatuur te krijgen. Maar in in de zomer kan je dat vervolgens missen als kiespijn. Die warmte moet dan ergens heen. Gaan ze dat via een koeler op je dak afvoeren ofzo? Lijkt me allemaal erg ingrijpend en je moet maar net opstelruimte hebben.

Maar in theorie... op zich een leuk concept. Verwarmen met elektrischiteit is zelden efficient, tenzij het een warmtepomp met een goede COP is. Die servers draaien toch al, hoeven ze geen geld meer te besteden om het weg te koelen.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:44
En in de zomer dan? wordt er niet koeler op :)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En het is ook nogal een geluidsoverlast. Goed, draaiende harddisks zullen hopelijk wel vervangen zijn door stille SSD's, maar de ventilatoren in de computers zijn ook niet stil. Vooral niet als er een flink vermogen aan warmte afgegeven wordt (stille PC's zijn in het algemeen ook energiezuinige en koele PC's).

Signatures zijn voor boomers.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11 11:35

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

In de zomer gebruik je nog steeds warm water. Daarnaast zou ik er ook het water van fast-set pool mee kunnen verwarmen. Op de plek van de CV zit uiteraard ook gewoon een afvoer naar buiten die natuurlijk gebruikt kan worden voor het afvoeren van de overtollige warmte.

Ik vind het idee eigenlijk behoorlijk interresant. Ik vraag me echter af of de ruimte waar ik mijn CV heb wel groot genoeg is.
Maasluip schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 10:51:
En het is ook nogal een geluidsoverlast. Goed, draaiende harddisks zullen hopelijk wel vervangen zijn door stille SSD's, maar de ventilatoren in de computers zijn ook niet stil. Vooral niet als er een flink vermogen aan warmte afgegeven wordt (stille PC's zijn in het algemeen ook energiezuinige en koele PC's).
Wat ik op de site gelezen heb zijn de computers watergekoeld. Geen lawaai van ventilatoren dus.

[ Voor 39% gewijzigd door Janoz op 14-11-2014 10:53 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik vind dit eigenlijk een idee wat half af is...

Er zijn al proeven geweest met watercooling (http://www.2dayblog.com/2...omises-unlimited-density/), dat water door de stadsverwarming heen leiden...dan maak je pas echt meters...dit is weer zo'n halve tussen oplossing waar ik persoonlijk m'n energie niet in zou steken...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Even de FAQ bekeken:
Will Nerdalize sell computing power during the summer?

Yes. Our Grid Heater can expel excess heat to the outside when the homeowner does not require heating. This way we can compute at full capacity during winter and summer utilizing our hardware optimally.
En:
Our Grid Heater can be installed as a drop-in replacement of existing heaters whenever there is an Internet connection available.

When there is no heating required we have a built-in option to vent the excess heat outside, increasing the utilization and thus efficiency of our system.
Als ik zie dat het "drop-in replacement is" en "built-in option to vent heat outside", dan moet het een vervanging van mijn verwarmingsketel zijn, want bij mijn verwarmingsradiatoren heb ik geen mogelijkheid om warmte naar buiten te ventileren. Maar mijn ketel vervangen lijkt me niet zo'n geweldig idee. Om te beginnen kan ik maar 3680 Watt uit mijn stopcontact halen en dus ook maximaal zoveel warmte het huis in pompen. Maar ik heb regelmatig meer nodig. En als er warmte naar buiten geventileerd moet worden, dan moet dat met een ventilator, en die zal ook niet stil zijn.

• kaos001
Wat nu als de servers onderhoud nodig hebben? Stop je de sleutel onder je deurmat voor de computerman?
Hoe zit het met brandveiligheid, energieverbruik van de servers zelf, ruimte wat er in beslag genomen wordt?

Het idee rammelt aan alle kanten. Het basisplan is prima, maar er komen veel meer dingen bij kijken die het toch een stuk minder aantrekkelijk maken.

Soundcloud

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 10:04

André

Analytics dude

Het enige wat risicovol is, is het feit dat je €12.000 moet lappen. Wat nou als het bedrijf failliet gaat? Het rendement kan wel heel interessant zijn, ik zie op de homepage terugverdientijden van 4,5 jaar.

@kaos-: ze komen 2-maal per jaar langs voor onderhoud en vervangen de servers eens per 3 jaar.

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

kaos- schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 10:45:
Gooi 20 computers in een kamer, zet ze aan en kom over 2 uur weer terug.
Het zal er inderdaad warm zijn, maar het ruikt er vreselijk muf. Die lucht lijkt me niet bepaald gezellig in je woonkamer. :+
Naar mijn idee heeft dat meer te maken met de lage luchtvochtigheid die kunstmatig verwarmde lucht heeft (wat overigens onafhankelijk is van de methode waarmee de lucht opgewarmd wordt).
In grotere kantoren heeft men ook vaak ionisatoren. Die zorgen ervoor dat de positief geladen lucht omgezet wordt in negatief geladen lucht, wat men als fris ervaart.
Lucht is nog altijd ladingsneutraal tenzij je actief je best doet om dat tegen te werken. want waar er positieve ionen onstaan moeten er tegelijk ook negatieve ionen of electronen vrijkomen. Als een computer ionisatie genereert, en de computer onvoldoende geaard is om die af te voeren, dan moet er zowel positieve als negative ionisatie ontstaan. Als de positieve lading aan de lucht wordt overgedragen, waar blijft dan de negatieve lading?

De ionisatoren waar je het over hebt worden, voor zover ik kan zien, vooral toegepast om stofdeeltjes uit de lucht te filteren en (in medische omgevingen) als sterilisatie-hulpmiddel. Ik kan nergens bronnen vinden over eventuele effecten op de ladingsverdeling van de omgevingslucht door computerapparatuur en het gebruik van ionisatoren om dat tegen te gaan.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:29
Rannasha schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 10:34:
[...]
Het idee klinkt aardig, maar ik vraag me af in hoeverre het echt praktisch is. Normaal gesproken is verwarming met elektriciteit vrij inefficient vergeleken met de gangbare gas-verwarming
[..]
Elektrische verwarming is juist 100% efficient, alle elektriciteit wordt omgezet in warmte :)

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:59

FreakNL

Well do ya punk?

André schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 11:04:
Het enige wat risicovol is, is het feit dat je €12.000 moet lappen. Wat nou als het bedrijf failliet gaat? Het rendement kan wel heel interessant zijn, ik zie op de homepage terugverdientijden van 4,5 jaar.

@kaos-: ze komen 2-maal per jaar langs voor onderhoud en vervangen de servers eens per 3 jaar.
En als er iets kapot gaat een week nadat ze langsgekomen zijn wachten ze bijna 6 maanden om het te fixen? Dat lijkt me toch ook niet...

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat lijkt mij niet hetzelfde bedrijf te zijn. Wel hetzelfde principe.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mensen moeten ook bij hun server kunnen 24/7. Wil je dat in je huis? Verder zit je met stroom, infrastructuur en dergelijke wat niet ideaal is.

En vanuit de klant beredeneerd, als hij een huis voldoende vind als locatie voor een server. Waarom dan niet zijn eigen huis?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:56
Ik vind het best een logische oplossing. De kast heeft een eigen elektra-aansluiting en internet. Met glas hebben die servers voldoende uplink, maar dat is sowieso niet ons probleem als consument.

Er zal inderdaad onderhoud gepleegd moeten worden en daar zul je voor thuis moeten zijn. Als de CV-ketel kapot gaat is dat ook zo. Het enige verschil is dat jij de CV-man moet betalen en dat het bedrijf het onderhoud regelt.

De grootste onzekere factor lijkt mij, komt er wel genoeg energie uit? Als de helft van de servers maar wat te rekenen hebben, mis je behoorlijk wat capaciteit. Dan zul je toch bij moeten stoken.

Daarnaast inderdaad de betaling van 12.000 euro. Er staat natuurlijk wat leuke hardware bij je thuis wat je als onderpand zou kunnen gebruiken. Ik vermoed dat de kast + hardware wel meer dan dat waard is. Je hebt er alleen niets aan, behalve dat je het op marktplaats zou kunnen zetten. Als de toko failliet gaat, staan de servers uit, dus heb je een koud huis en wordt de elektriciteitsrekening niet meer betaald.

Ik zou het zeker willen overwegen. Er moet binnenkort een nieuwe CV ketel komen.

Nog wat leuks, wat kan werken afhankelijk van hoe de elektrameter wordt geinstalleerd, je zou meer zonnepanelen kunnen plaatsen waarmee je het einde van salderen op zou kunnen vangen :).

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

ThinkPadd schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 11:24:
[...]

Elektrische verwarming is juist 100% efficient, alle elektriciteit wordt omgezet in warmte :)
Uiteraard, ik bedoelde kosten-efficientie.

Overigens is de efficientie van elektrische verwarming alleen 100% als je kijkt naar het laatste stapje in de keten. De elektriciteit komt ook niet uit het niets en voorlopig betekent ook elektrisch verwarmen nog dat er ergens wat fossiele brandstoffen worden opgestookt. Waarna de omzetting naar elektriciteit natuurlijk niet 100% efficient is en er vervolgens bij transport ook nog verliezen worden geleden omdat kabels geen perfecte geleiders zijn. Dat moet dan weer worden afgezet tegen de verliezen en inefficienties die optreden bij gastransport.

Hoe dan ook, een lastige puzzel, maar het ging mij vooral om de uiteindelijke prijs voor elektriciteit vs de prijs voor gas bij een gelijke hoeveelheid opwarming.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Marzman schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 11:31:
Mensen moeten ook bij hun server kunnen 24/7. Wil je dat in je huis? Verder zit je met stroom, infrastructuur en dergelijke wat niet ideaal is.
Van mij mogen ze bij mij een server plaatsen in mijn rack. Als ze ook de glasvezel komen aanleggen. Ik neem zelf wel het abonnement af, als zij de lijn en de aanleg van de lijn maar betalen.
En vanuit de klant beredeneerd, als hij een huis voldoende vind als locatie voor een server. Waarom dan niet zijn eigen huis?
Te warm. Weleens in een alleen-ventilator-gekoeld kamertje gestaan met meer dan 5 servers? Ik vind het inderdaad meer iets voor een sauna :)

[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 14-11-2014 11:38 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:25

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zie dan meer in een datacenter NAAST een woonwijk waar de restwarmte gebruikt wordt om huizen te verwarmen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 17:36

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Maasluip schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 11:31:
[...]

Dat lijkt mij niet hetzelfde bedrijf te zijn. Wel hetzelfde principe.
Hij heeft ook geen vraag over het bedrijf.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:56
revolution-nl schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 11:39:
Ik zie dan meer in een datacenter NAAST een woonwijk waar de restwarmte gebruikt wordt om huizen te verwarmen.
Dat is natuurlijk veel lastiger. Veel meer aanleg van infrastructuur, betere beveiliging, nieuw gebouw bouwen. Die kosten komen natuurlijk bij de warmteprijs op, dus dan kun je niet verwachten dat de warmte nog "gratis" is, er staat immers geen tegenprestatie tegenover behalve geld. Bovendien, ken je de perikelen rondom stadswarmte? Daar word je ook niet blij van...

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Marzman schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 11:31:

Je hele post gaat mank omdat je uitgaat van de verhuur van een fysieke server aan de klant. Dat is hier niet het geval. het gaat hier over een cloud platform. Het verhuren van rekenkracht. Het KNMI welke een bak sensordata heeft en hieruit vervolgens een weersvoorspelling wil berekenen of de Shell die de resultaten van een bodemonderzoek wil laten doorrekenen.

• Trommelrem
revolution-nl schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 11:39:
Totdat servers nog zuiniger worden en nog minder warmte afstoten.

Auto's zijn van 1 op 14 rond 1992 naar 1 op 16 in 2014 gegaan (stationwagen).

Als je deze vergelijking doortrekt naar servers, dan zijn we van 1 op 14 in 1992 naar 1 op 100.000.000.000.000.000 gegaan in 2014. Als die trend zich doorzet, dan is over 3 jaar zo'n pand met servers een doorn in het oog. Er komt dan geen warmte meer uit en het is te groot voor de servers. Je ziet hetzelfde bij de PTT. Vroeger stonden telefooncentrales helemaal vol met allemaal AXE apparatuur, tegenwoordig wordt nog maar 5% van de ruimte gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 14-11-2014 11:49 ]

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Een enkele server wordt misschien wel zuiniger, maar de vraag naar rekenkracht neemt meer toe. Ik durf wel te stellen dat het totale energieverbuik (en dus warmte generatie) van servercentra exponentieel gestegen is van 1992 naar 2014.

• Trommelrem
Janoz schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 11:47:
Een enkele server wordt misschien wel zuiniger, maar de vraag naar rekenkracht neemt meer toe. Ik durf wel te stellen dat het totale energieverbuik (en dus warmte generatie) van servercentra exponentieel gestegen is van 1992 naar 2014.
Er komt een moment dat de stijging van de vraag naar rekenkracht afneemt. Ik denk dat pas op een veel later moment de stijging van energiezuinigheid afneemt.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Over het vermogen: in de koudste week van de afgelopen 4 jaar had ik 50 kuub gas nodig.
Dat komt neer op een gemiddeld vermogen van 3kW om mijn jaren '60 rijtjeshuis comfortabel te houden.
Met een boiler om de pieken op te vangen is wat er uit één stopcontact komt (3680W) dus in mijn geval genoeg.

Aan de andere kant betaal ik ook maar €600 per jaar aan gas (excl vastrecht) dus met een investering van €12k is dat financieel niet echt aantrekkelijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1