PC-upgrade advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-02 00:33

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

I.v.m. een disfunctionerende videokaart (zie dit topic) en een toch al wat oud systeem heb ik besloten om een PC-upgrade te doen. Eigenlijk had ik 500 tot 750 euro weggezet voor nieuwe Audi velgen maar aangezien we de winterbanden-tijd tegemoet gaan moet dat maar wachten tot de lente. Keuzes, keuzes, keuzes. Daarmee is het budget wel direct duidelijk.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
We gaan ermee gamen. Ik hoop eindelijk eens weer mooie games te kunnen spelen die grafisch ook wat meer vragen. Battlefield 4 moet toch echt wel smooth lopen op een redelijk hoge setting.
We gaan ermee Photoshoppen en video bewerken. Nu is dat op mijn huidige systeem niet echt een probleem. Het opslaan en inlezen van grote projecten kan echter wel minuten in beslag nemen. Dat mag wel sneller.
We gaan er voor de rest social mee om. Beetje surfen etc.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zoals gezegd: tussen de 500 en 750 euro. Gelukkig ben ik zelf werkzaam in de ICT branche en vindt ik het heerlijk om zo'n kast in elkaar te zetten en hoef ik daar dus geen geld aan te verspijkeren.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • Beeldscherm Iilyama Prolite E2407HDS en andere randapparatuur
  • Kast (A-open big-tower uit het steentijdperk)
  • Operating System: Windows 7 Ultimate 64-bit SP1
  • 232GB Seagate ATA Device (SATA)
  • 223GB Crucial ATA Device (SSD)
  • Optical Drive Optiarc DVD RW AD-7170A ATA
  • Optical Drive PHILIPS PCDV5016L2 ATA
  • Voeding 700w Coolmaster modulair
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
8 gb RAM
Goeie grafische kaart die redelijk tegen de 'tijd' kan (lees: minimaal 4 jaar mee gaan)
CPU
Mobo

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt hoewel ik over de Catalist center van Ati niet echt te spreken ben. Ik weet echter niet of dat bij Nvidia anders zou moeten zijn...

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller hoe beter.

Ga je overklokken?
Nee.

Ik heb zelf een wenslijst samengesteld en ik hoop hier advies op te krijgen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MSI B85-G43 Gaming€ 85,74€ 85,74
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 339,90€ 339,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 66,95€ 66,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 657,59

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:42

br00ky

Moderator Harde Waren
Prima samenstelling, maar zou je er niet nog een SSD bijprikken? Die HDD's van je zullen wel niet de allersnelste zijn..

Tevens een move naar CAA, aangezien het geen compleet systeem is.

[ Voor 22% gewijzigd door br00ky op 13-11-2014 18:04 ]

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Bedankt voor de move naar CAA, ik dacht dat dit onder een compleet systeem viel.

Mijn oude systeem beschikt nu over een SSD van Crucial (in mei aangekocht) en een oudere HDD van Seagate. De SSD is bedoeld voor het OS en alle belangrijke werkbestanden + games. De HDD (plus een aantal externe HDD's) gebruik ik nu voor opslag . Wat is het nut om nog een SSD bij te prikken?

Helaas profiteer ik nu niet van de maximale snelheid van de SSD aangezien ik geen 600sata aansluiting op mijn huidige mobo heb. (aagesloten op 300sata geloof ik) Dit is tevens 1 van de (iets minder belangrijke) redenen om over te gaan op een nieuw systeem i.p.v. alleen mijn defecte videokaart te swappen.

edit: typo

[ Voor 17% gewijzigd door FloydRaalte op 13-11-2014 21:24 ]

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-02 08:09
De grote winst van een SSD zit hem vooral bij de random read/write van kleine bestanden. Bij HDD's is dat wel een factor 100 kleiner dan bij SSD's. Alleen bij het kopieren van grote bestanden zal je het verschil tussen 300 MB/s en 600 MB/s zien. Dat is het verschil tussen 7 minuten of 14 minuten wachten om je gehele SSD te vullen. Top snelheid is leuk, maar niet de voornaamste reden om een SSD aan te schaffen.

Verder ziet het er wel ok uit. Let alleen wel op dat je gekozen moederbord geleverd wordt met een bios die de 4460 support! anders moet er een andere cpu aangeschaft worden puur voor een bios update.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:42

br00ky

Moderator Harde Waren
FloydRaalte schreef op donderdag 13 november 2014 @ 21:21:
Mijn oude systeem beschikt nu over een SSD van Crucial (in mei aangekocht) en een oudere HDD van Seagate. De SSD is bedoeld voor het OS en alle belangrijke werkbestanden + games. De HDD (plus een aantal externe HDD's) gebruik ik nu voor opslag . Wat is het nut om nog een SSD bij te prikken?

Helaas profiteer ik nu niet van de maximale snelheid van de SSD aangezien ik geen 600sata aansluiting op mijn huidige mobo heb. (aagesloten op 300sata geloof ik) Dit is tevens 1 van de (iets minder belangrijke) redenen om over te gaan op een nieuw systeem i.p.v. alleen mijn defecte videokaart te swappen.
Hoewel, zoals Ardjee zegt, SSD's op sata300 ook prima kunnen, bedoelde ik eigenlijk een SSD bij je upgrade erbij.

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Ardjee schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 09:21:
Verder ziet het er wel ok uit. Let alleen wel op dat je gekozen moederbord geleverd wordt met een bios die de 4460 support! anders moet er een andere cpu aangeschaft worden puur voor een bios update.
Ik lees dit ook in de reviews van de 4460. Echter kan ik niet direct vinden of dit ook daadwerkelijk compatible is met mijn uitgekozen mobo.... verder dan een overeenkomstige Socket kom ik niet... Enig idee hoe ik hier achter kom?

Mobo specs:
  • Supports 4th Gen Intel® Core™ / Pentium® / Celeron® processors for LGA 1150 socket
  • Supports DDR3-1600 Memory
  • USB 3.0 + SATA 6Gb/s
  • Audio Boost: Reward Your Ears with True Quality
  • Killer Ethernet: Kill Your Lag
  • Military Class 4: Top Quality & Stability
  • OC Genie 4: Overclock in 1 Second
  • Click BIOS 4: Easily Fine-tune Your System
  • PCI Express Gen 3: World's 1st PCI Express Gen 3 Motherboard Brand
  • Multi-GPU: AMD CrossFire Support
  • Sound Blaster Cinema: Realistic Surround Sound Experience
  • Gaming Device Port: Optimized with Triple Gold-plating for High Polling Rate Gaming Devices
  • Total Fan Control: Optimize All Fan Speed As You Wish
edit: als ik het zo bekijk is mijn mobo een B85 en bied deze alleen maar ondersteuning voor Intel 8 series CPU's. Dus niet voor Series 9 waaronder de Haswell familie valt. Ander mobo dus?

[ Voor 46% gewijzigd door FloydRaalte op 14-11-2014 13:03 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
FloydRaalte schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 12:57:
[...]

Enig idee hoe ik hier achter kom?
Dat weet alleen de winkel waar je besteld. Vraag hun of de laatste bios eropzit, of vraag hun die erop te zetten.

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Reepje schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 13:03:
[...]
Dat weet alleen de winkel waar je besteld. Vraag hun of de laatste bios eropzit, of vraag hun die erop te zetten.
Aha dan kan dus op zo'n manier. Dat komt mooi uit want Azerty zit bij mij ongeveer op de hoek, kachel ik er zo wel ff langs.

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Ik vraag me af wat de verschillen zijn tussen:

MSI B85-G43 Gaming
en de
Gigabyte GA-Z97P-D3

De Gigabyte is toch 20 euro goedkoper en ik zie zo geen significante verschillen...

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:14
Z97 ondersteunt overklokken van de processor, splitsen van de 16 PCIe 3.0 lands in x8/x8 voor Crossfire of SLI (al ondersteunen niet alle Z97 moederborden SLI, en Crossfire is wel mogelijk op B85 moederborden maar dan wel gehandicapt), heeft 6 SATA600 poorten tegenover 4, 6 USB3.0 poorten tegenover 4 en ondersteunt verder nog M.2 PCIe of SataExpress.

De Gigabyte die jij aanhaalt ondersteunt echter geen SLI en ook geen nieuwe opslagaansluitingen, het voornaamste verschil is dus meer SATA, meer USB 3 en betere Crossfire.

De MSI heeft wel een betere audio en netwerk chip. Zou zeggen dat dat hier de betere keuze is, CPU overklokken kan toch niet. Wel opletten dat het een nieuwer BIOS is.

[ Voor 3% gewijzigd door MacPoedel op 14-11-2014 13:52 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zou ook echt wel kijken naar een nieuwe kast, die oude bigtowers hebben toch inmiddels een flinke sloot nadelen: matige airflow, geen kabelruimte, geen USB3, soms wat onlogische bouw.

Ook vraag ik me af hoe oud je voeding is.

People as things, that’s where it starts.

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
MacPoedel schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 13:51:
Z97 ondersteunt overklokken van de processor, splitsen van de 16 PCIe 3.0 lands in x8/x8 voor Crossfire of SLI (al ondersteunen niet alle Z97 moederborden SLI, en Crossfire is wel mogelijk op B85 moederborden maar dan wel gehandicapt), heeft 6 SATA600 poorten tegenover 4, 6 USB3.0 poorten tegenover 4 en ondersteunt verder nog M.2 PCIe of SataExpress.

De Gigabyte die jij aanhaalt ondersteunt echter geen SLI en ook geen nieuwe opslagaansluitingen, het voornaamste verschil is dus meer SATA, meer USB 3 en betere Crossfire.

De MSI heeft wel een betere audio en netwerk chip. Zou zeggen dat dat hier de betere keuze is, CPU overklokken kan toch niet. Wel opletten dat het een nieuwer BIOS is.
Okay, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Dan ga ik voor de MSI. Ik zal vanmiddag even langs Azerty rijden (kom er toch langs) om te vragen hoe dat zit met die bios.
VasZaitsev schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 14:03:
Ik zou ook echt wel kijken naar een nieuwe kast, die oude bigtowers hebben toch inmiddels een flinke sloot nadelen: matige airflow, geen kabelruimte, geen USB3, soms wat onlogische bouw.

Ook vraag ik me af hoe oud je voeding is.
Dit is de voeding. Ik gok nu zo'n 3 tot 4 jaar oud. Gelijktijdig aangeschaft met mijn nu defecte ATI HD4780 video kaart. Moet toch prima voldoen?

De bigtower komt ergens uit de jaren 90. Hij was toen die tijd al helemaal vergeeld en ik heb er na een costum overhaul (helemaal matzwart met blauwe leds) meerdere systemen in gehad. Hij past op een paar millimeter na net onder mijn bureau. Ik heb er costum airflow in aangebracht door 4 stille fans te plaatsen. Hij bestaat uit 2 compartimenten, de top behuisd de voeding en de optical drives plus de SSD. Het onderste compartiment behuisd de mobo en de HDD. Beide compartimenten hebben een eigen in en uit gang met 10cm doorsnee fans. Daarbij hebben de voeding, CPU en GPU uiteraard een eigen fan. Kabelmanagement gaat bij mij gewoon met snelbinders. Zie je toch niet weer. USB 3 wordt wel in probleem, daar moet ik een frontpanel voor kopen. Verder ben ik er wel tevreden mee :)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Die Real Power dingen zijn volgens mij niet echt van geweldige kwaliteit. Zou zelf direct ook een leuke voeding kopen voor 50 euro, wel zo veilig.

pricewatch: XFX TS Series 550W PSU 80+ Bronze is echt een prima ding welke vrolijk 10 jaar mee kan gaan.

[ Voor 40% gewijzigd door RobinHood op 14-11-2014 14:44 ]

People as things, that’s where it starts.

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Kom net bij Azerty vandaan en daar konden ze me helaas niet vertellen of de MSI B85-G43 Gaming qua BIOS compatible was met de Intel Core i5-4460 Boxed. Gek genoeg stond volgens Azerty de 4460 ook niet in de ondersteuningslijst van MSI. Als ik zelf kijk staat de 4460 er gewoon tussen... 8)7
Daarbij wordt de combinatie ook aanbevolen in de November Best Buy dus lijkt me dat dit gewoon moet werken.

Heb alleen geen zin in achteraf gedoe als de boel niet werkt dus ben ik nu toch terughoudend om deze mobo aan te schaffen. Wat zouden goeie alternatieven zijn? Zelf heb ik nog de G1 Sniper op mijn lijstjes staan.

[ Voor 9% gewijzigd door FloydRaalte op 14-11-2014 17:00 ]

Pagina: 1