Display drivers crash en BSOD: GPU te warm?

Pagina: 1
Acties:

• FloydRaalte
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-01 12:43

FloydRaalte

Professioneel Pierewaaier

Topicstarter
Hallo mede-tweakers. Ik heb sinds een week of 2 een probleem met mijn ATI catalist drivers. Vorige week kreeg ik tijdens het spelen van Diablo 3 af en toe een 'Display driver stopped responding and has recovered' melding. Dit resulteerde in een freeze tijdens de game en een 'return to desktop'. Na een seconde of 20 kon ik dan weer verder spelen. Dit gebeurde steeds vaker waarna op een gegeven moment de display driver continu vastliep en ik in een freeze-loop terecht kwam en uiteindelijk een BSOD.

Ondernomen stappen:
  • Nieuwe installatie van (nieuwste) Ati Catalist drivers na een grondige de-installatie (incl. driver sweeper in safemode) van de oude drivers. Geen resultaat.
  • Herinstallatie van generlei randsoftware. (Direct X, Redestributable, Framework 4.5 etc) Geen resultaat.
  • Installatie Beta drivers Ati Catalist na een de-installatie van de oude (incl. driver sweeper insafemode). Geen resultaat.
  • Installatie van een oude versie (13.9) van Ati Catalist na een de-installatie van de oude (incl. driver sweeper insafemode). Geen resultaat.
  • OS partitie geformatteerd. Nieuwe installatie van windows 7 incl. de nieuwste drivers. Geen resultaat.
  • Kast open gehaald en stof verwijderd. Grafische kaart verwijderd en uit elkaar gehaald voor een grondige clean. (geen extra koelpasta op gedaan, had ik niet voorhanden) Kort resultaat! Ik heb Diablo 3 een uurtje kunnen spelen waarna ik toch weer een 'Display driver stopped responding and has recovered' error kreeg.
Ik ben nu bang dat mijn videokaart toch telkens te heet wordt en dan een error genereert. Ik weet niet precies hoe warm deze kaart mag worden. (ik dacht iets van 80C max.) En hij genereert idle (in windows 7 desktop) al 70 graden.

Mijn vraag:
Is mijn hypothese mogelijk? Zo ja wat zou ik hieraan kunnen doen als dit daadwerkelijk het probleem blijkt te zijn? Wat is jullie advies hierin?

Ik heb een best oud systeem maar ik moet dit jaar toch even volmaken met deze setup. het zou leuk zijn als ik het tot februari uit kan houden!

Hieronder mijn systemspecs:

Operating System
Windows 7 Ultimate 64-bit SP1
CPU
Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz 38 °C
Wolfdale 45nm Technology
RAM
4,00GB Dual-Channel DDR3 @ 666MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASRock P45TurboTwins2000 (CPUSocket) 51 °C
Graphics
PLE2407HDS (1920x1080@60Hz)
1024MB ATI Radeon HD 4800 Series (ATI) 73 °C
Storage
232GB Seagate ST3250620AS ATA Device (SATA) 36 °C
223GB Crucial_CT240M500SSD1 ATA Device (SSD)
Optical Drives
Optiarc DVD RW AD-7170A ATA Device
PHILIPS PCDV5016L2 ATA Device
DTSOFT Virtual CdRom Device
Audio
AMD High Definition Audio Device
Voeding
700W

If you can't take the heat, don't tickle the dragon.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Graag ook even de temperaturen vermelden zodra je aan het gamen bent

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Net weer opnieuw de nieuwste drivers van ATI geïnstalleerd. Na het opstarten van Diablo 3 een paar keer naar windows (alt-tab) om de temp te checken. Helaas crashte de drivers kort daarop weer....

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XJi0GCKOLFEWNHWMWrHQudjr/full.png

Die 99% load is puur omdat ik net alt tab deed en snel een printscreen maakte. Normaal is dit wel minder.

[ Voor 16% gewijzigd door FloydRaalte op 12-11-2014 17:01 ]

• The_12oach
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-02-2019

The_12oach

Teveel in te weinig ruimte

Ik zou zeggen haal je systeem even open en controleer goed op stof en/of werkende ventilatoren. Want zulke temperaturen bij idle is wel belachelijk hoog.

Mocht dit allemaal goed zijn kan je ook nog het trucje met een huis tuin en keuken ventilator en die direct op de zijkant zetten. Mocht dit helpen

AMD FX-8350 4.6 GHz | Gigabyte GA990FXA-UD3 | Crucial Ballistix Tactical 8GB 1866MHz | Samsung Evo SSD 250 Gb | Corsair AX760M | Noctua NH-U9B SE2 | MSI R9 280x OC Crossfire | iiyama Prolite GB2773HS | Gepropt in een Fractal Design Node 605 |

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Het kan geen kwaad om ook de koelpasta te vervangen, het kan zijn dat deze is opgedroogd en dus geen goed contact meer maakt.

Houdt er wel rekening mee dat als je je pc (en videokaart) stofvrij gaat maken dat je geen stofzuiger gebruikt maar perslucht ivm de statische electriciteit. Een ventilator hard laten opspinnen terwijl deze nog is aangesloten is ook niet handig ;).

@hieronder
Kan zijn dat het geheugen te warm wordt, een kennis had een HD4870 1gb versie van club3d waar dit ook voorkwam. Dit was simpel op te lossen met een custom fan profiel.

[ Voor 32% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 12-11-2014 17:25 ]

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

FloydRaalte schreef op woensdag 12 november 2014 @ 17:01:
Net weer opnieuw de nieuwste drivers van ATI geïnstalleerd. Na het opstarten van Diablo 3 een paar keer naar windows (alt-tab) om de temp te checken. Helaas crashte de drivers kort daarop weer....

[afbeelding]

Die 99% load is puur omdat ik net alt tab deed en snel een printscreen maakte. Normaal is dit wel minder.
83c is niet extreem warm voor 99% load lijkt mij. :?

Oh...eh en wat is een stuk minder?

[ Voor 3% gewijzigd door evilweed op 12-11-2014 17:26 ]

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:12

Nemesizz

Untouchable

Grafische kaart verwijderd en uit elkaar gehaald voor een grondige clean. (geen extra koelpasta op gedaan, had ik niet voorhanden)
Hoe ik deze zin opvat; Je hebt de videokaart uit elkaar gehaald (koeler eraf en dergelijke), en vervolgens niet de koelpasta vervangen? Ofwel gewoon de oude erop laten zitten en koeler er weer op?

Als dat het geval is, is dat niet zo handig :P
Als je een koeler ergens vanaf haalt, moet je de koelpasta vervangen (ja vervangen, geen extra bij op doen, maakt dingen alleen maar erger in negatieve zin).

Maar welk model heb je eigenlijk? 4830, 4850, 4870?
Waren wel redelijke warme kaarten, en die soms na verloop van tijd ook soms problemen hadden met hun VRM's (zitten vaak achterop de kaart, en werden vaak erg warm en hadden daarom in sommige gevallen een wat kortere levensduur dan je zou hopen). Vaak zaten daar geen uitleesbare sensors op, dus temperatuur meten is dan soms wat lastig.

Maar kan ook gewoon dat je kaart op z'n einde is, kapotte kaart hoeft niet altijd gepaard te gaan met artefacts of dergelijke.

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:34
Ik heb het zelfde met mijn laptop videokaart. Bij mij lag het in ieder geval niet aan oververhitting, want zelfs na vervanging van de koelpasta en het aanpassen van het koelschema van de laptop (via een gemodde BIOS) crashte hij nog steeds.

Voor mij hielp dit redelijk. Met Display Driver Uninstaller aan de gang in safe mode en dan nog even nakijken of je nog ergens een ATI map hebt staan doet volgens mij hetzelfde. De default driver leverde bij mij geen problemen op. Drivers van Dell (laptopfabrikant) of Nvidia zelf gaat t wel mee fout. :(

Dit heb ik verder allemaal nog gedaan. De meeste mensen zeggen dat underclocken helpt. Helaas niet bij mij.

Wat wellicht handig is is een bijbehorende foutcode. Die kun je vinden door te zoeken naar "gebeurtenislogboeken weergeven" en dan in de ruimte links te navigeren naar (Logboeken>Aangepaste weergaven>Beheergebeurtenissen). Of je kan je BSOD dumpfile uitlezen voor een errorcode: link

[ Voor 29% gewijzigd door AMD1800 op 12-11-2014 20:02 ]

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
The_12oach schreef op woensdag 12 november 2014 @ 17:06:
Ik zou zeggen haal je systeem even open en controleer goed op stof en/of werkende ventilatoren. Want zulke temperaturen bij idle is wel belachelijk hoog.

Mocht dit allemaal goed zijn kan je ook nog het trucje met een huis tuin en keuken ventilator en die direct op de zijkant zetten. Mocht dit helpen
De eerste had ik al gedaan. Nu zit er ook nieuwe koelpasta op en ik heb er een extra fan bij geplaatst met de zijkant van de kast open. Ik krijg nu tijdens het gamen temperaturen van gemiddeld 76 C.
Nemesizz schreef op woensdag 12 november 2014 @ 19:26:
[...]

Hoe ik deze zin opvat; Je hebt de videokaart uit elkaar gehaald (koeler eraf en dergelijke), en vervolgens niet de koelpasta vervangen? Ofwel gewoon de oude erop laten zitten en koeler er weer op?

Als dat het geval is, is dat niet zo handig :P
Als je een koeler ergens vanaf haalt, moet je de koelpasta vervangen (ja vervangen, geen extra bij op doen, maakt dingen alleen maar erger in negatieve zin).

Maar welk model heb je eigenlijk? 4830, 4850, 4870?
Waren wel redelijke warme kaarten, en die soms na verloop van tijd ook soms problemen hadden met hun VRM's (zitten vaak achterop de kaart, en werden vaak erg warm en hadden daarom in sommige gevallen een wat kortere levensduur dan je zou hopen). Vaak zaten daar geen uitleesbare sensors op, dus temperatuur meten is dan soms wat lastig.

Maar kan ook gewoon dat je kaart op z'n einde is, kapotte kaart hoeft niet altijd gepaard te gaan met artefacts of dergelijke.
Koelpasta nu dus vervangen. Had gisteren even geen koelpasta voorhanden en dat is nu wel aangebracht. Ik heb een HD4780 1gb en deze kaart is inderdaad al wel een bejaarde :+ Ik heb zo'n gevoel dat de kaart inderdaad op zijn einde is.
AMD1800 schreef op woensdag 12 november 2014 @ 19:35:
Ik heb het zelfde met mijn laptop videokaart. Bij mij lag het in ieder geval niet aan oververhitting, want zelfs na vervanging van de koelpasta en het aanpassen van het koelschema van de laptop (via een gemodde BIOS) crashte hij nog steeds.

Voor mij hielp dit redelijk. Met Display Driver Uninstaller aan de gang in safe mode en dan nog even nakijken of je nog ergens een ATI map hebt staan doet volgens mij hetzelfde. De default driver leverde bij mij geen problemen op. Drivers van Dell (laptopfabrikant) of Nvidia zelf gaat t wel mee fout. :(

Dit heb ik verder allemaal nog gedaan. De meeste mensen zeggen dat underclocken helpt. Helaas niet bij mij.

Wat wellicht handig is is een bijbehorende foutcode. Die kun je vinden door te zoeken naar "gebeurtenislogboeken weergeven" en dan in de ruimte links te navigeren naar (Logboeken>Aangepaste weergaven>Beheergebeurtenissen). Of je kan je BSOD dumpfile uitlezen voor een errorcode: link
Ik zal de bijbehorende foutcode opzoeken. Intussen al wel meerdere ATI driver removal tools geprobeerd maar volgens mij ligt het daar toch echt niet aan.

Heb net (met koelpasta en extra fan) dus op 76C. kunnen spelen. Na hooguit 10 minuten kreeg ik dan toch weer die freezes. Gek genoeg geen crash van de driver of in ieder geval niet zichtbaar aangezien ik ingame zit.

Syptomen dit keer:
  1. Game freezed voor ongeveer 10 seonden waarbij het geluid door blijft spelen
  2. Zwart scherm
  3. Zwart scherm flikkert een keer (waarschijnlijk recovery van de Drivers)
  4. Terug ingame, en een halve seconde bewegend beeld
  5. Repeat dit bovenstaande 2 of 3 keer
  6. BSOD (soms ook gewoon een grijs lijntjes scherm waarbij altijd de muziek ook freezed)

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Kaart heeft geen obvious defecten dat je met het blote oog kan zien?

Je zou nog kunnen proberen je kaart in een ander slot te doen.

Je hebt gecontroleerd of de rest van je systeem stabiel is met bijv. prime95 en memtest?

Als laatste optie zou je de kaart nog in de oven kunnen gooien, wellicht dat dat helpt :P.

• FloydRaalte

FloydRaalte

Topicstarter
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 12 november 2014 @ 20:44:
Kaart heeft geen obvious defecten dat je met het blote oog kan zien?

Je zou nog kunnen proberen je kaart in een ander slot te doen.

Je hebt gecontroleerd of de rest van je systeem stabiel is met bijv. prime95 en memtest?

Als laatste optie zou je de kaart nog in de oven kunnen gooien, wellicht dat dat helpt :P.
Haha ritueel verbranden dat ding! En dan gewoon een Nvidia kopen :P
Ik zal die memtest nog even runnen. Zolang ik geen games speel loopt alles soepel! :o

edit
Memtest uitgevoerd en dat leverde geen fouten op. Vanavond probeer ik nog de andere PCI slot en monteer ik een extra koeler recht op de VRM's. Als dat niet helpt flikker ik de kaart maar weg geloof ik. In die 'ovenoplossing' heb ik ook niet echt vertrouwen.

[ Voor 17% gewijzigd door FloydRaalte op 13-11-2014 13:57 ]

Pagina: 1