• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:50
Dames en Heren,

Ik doe even een apart topic omdat ik geen beginner ben en vrij specifieke vragen heb,

Voorgeschiedenis:

Ik ben ooit begonnen met fotograferen op een Sony A200. Daarbij had ik een 18-55 kit lens en een 50mm f1.8. Ik was heel tevreden met de kleuren, focus (snelheid en nauwkeurigheid). Uiteindelijk ging 50mm lens en focusmotor stuk door hard contact met een elleboog (ongelukje). Ik heb toen besloten geen Sony meer te kopen doordat men leek te stoppen met de spiegelreflex, de beschikbare lensen beperkt waren (zijn) en andere quirks.

Toen heb ik een Panasonic G5 m43 camera met standaard 18-55 lens gekocht met daarbij een sigma 19mm f2.8 en Olympus 45mm f1.8. De ondersteuning voor lensen en camera in Lightroom valt tegen. Ook mijn foto's hebben niet de scherpte/diepte die ik gewend ben. Ik dacht dat ik het verschil tussen m43 en APS-C niet storend zou vinden maar de resultaten kunnen mij niet bekoren.

Daarom ben ik opzoek naar een nieuw systeem.

Mijn wensen zijn als volgt:

+ = leuk maar niet belangrijk
++ = belangrijk
+++ = heeeeeel belangrijk

+++ Hoge dynamic range
+++ Hoge kleur nauwkeurigheid
+++ Goede ondersteuning van het systeem in lightroom (dus zowel camera als lensen van t systeem)
+++ Focus nauwkeurigheid

++ Lens aanbod
++ Gebruiksvriendelijkheid van de camera

+ Video
+ Focus snelheid (geen sports of widlife)

Wat heb ik zelf al onderzocht:
Ik heb als eerst naar Canon camera's gekeken. De 700D en de 70D. Veel lensen beschikbaar. Gebruiksvriendelijkheid is hoog door touchscreen en goede live view. De Dynamics Range en color accuracy lijken wle enigzins achter te blijven.

Daarom is mijn oog om de Nikon D5300 gevallen. Deze heeft echter het probleem dat je in live view geen apeture kan instellen wat naar mijn mening afdoet aan de gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast zie ik dat de D5300 geen ingebouwde focus motor heeft waardoor ik alleen de AF-S lensen van Nikon kan kopen. En die zijn dan weer duurder dan de oudere lensen van Nikon.

Het budget voor de camera is ongeveer 700 euro. Kan iets minder of meer worden. Immers: ik kan schuiven met het budget voor de lensen...

Nu heb ik een aantal vragen:

Zijn de AF-S lensen van Nikon het extra geld waard? Dus krijg ik betere bouwkwaliteit of is het echt alleen maar de motor?
Is er een canon camera die in de buurt van de Nikon D5300 komt qua kleur nauwkeurigheid en dynamic range?

Is er wellicht een camera die ik over het hoofd zie?

TL;DR: Ik zoek een nieuwe camera. Neig naar de D5300 door de dynamic range en color depth. Heb ik gelijk of zie ik iets over het hoofd.

Verwijderd

Staar je niet blind op specificaties en koop een 70D.
Wat maakt dat je DR en kleurechtheid zo ontzettend belangrijk vind?

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-01 22:12

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Waarom niet hier gepost: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6

Budget etc melden is ook handig.

This footer is intentionally left blank

• Limbeckx
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2014 @ 11:16:
1) Is mis nu kleurdiepte op de G5
2) Ik schiet het meest portretten en landschappen en daarbij is kleurechtheid belangrijk. Belangrijker dan snelheid van AF...

Waarom raad jij de 70D aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Limbeckx op 12-11-2014 11:27 ]

• Limbeckx
Ik doe even een apart topic omdat ik geen beginner ben en vrij specifieke vragen heb

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:19

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Limbeckx schreef op woensdag 12 november 2014 @ 11:19:
[...]

1) Is mis nu kleurdiepte op de G5
2) Ik schiet het meest portretten en landschappen en daarbij is kleurechtheid belangrijk. Belangrijker dan snelheid van AF...

Waarom raad jij de 70D aan?
Dan ga je er met wat voor DSLR dan ook al wel op vooruit. Alleen snap ik je punt van kleurechtheid niet zo goed en ik denk dat je het door elkaar haalt met "mooie kleuren".

Kleurecht is kleurecht, elke DSLR kan dat. Het is een kwestie van schieten met een kleurenkaart/grijskaart en de witbalans daarop instellen. Dan eventueel nog wat aanpassingen aan de rest van de kleuren doen en klaar. Dan zal elke sensor het zelfde plaatje weergeven qua kleur.

Je moet niet te snel in al die marketing praat trappen ;)

De D5300 is trouwens net een serie boven de instappers, de 70D zit daar twee series boven wat je aan de bediening merkt maar ook de bouwkwaliteit van de body. Ook heeft de 70D autofocus tijdens het filmen en kun je inderdaad gewoon het diafragma aanpassen en gebruik maken van Magic Lantern als je filmen echt belangrijk vind.

Maar het gaat om jou. Jij moet die camera vasthouden en er plaatjes mee schieten dus het is belangrijk dat je er goed mee overweg kan en het merk een lenzen aanbod heeft waar je wat mee kan voor het budget dat jij voor ogen hebt.

www.maartendeboer.net

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-01 21:45
Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2014 @ 11:16:
Waarom een 70D? Volgens mij zijn de sensoren uit de Nikon camera's in die prijscategorie op dit moment wat beter. Zeker qua dynamic range. Ik zou eerder 70d kopen als AF en filmen erg belangrijk zijn.

Zelf was ik na m43 ook op zoek naar meer dynamic range en ik zie wel degelijk verschil met mijn huidige camera (fuji x-e1).

Ik zou ook naar de d5200 kijken, erg goede camera, niet heel veel verschillen voor je wensen en lenzen zijn dan net wat belangrijker lijkt me.

Verwijderd

Als je veel gebruik maakt van LiveView is een D5*00 irritant om mee te werken.
Een grote DR is natuurlijk wel leuk om te hebben, maar (wat mij betreft) niet iets dat een foto maakt of breekt. Ik zou mijn keuze daarom niet direct baseren op de DR van een sensor.

• Limbeckx
Een grotere DR zorgt ervoor dat er in de highlights en schaduwen gewoon meer kleur zit dan met een lagere DR en dat is voor mij belangrijker dan een snelle autofocus dus.

Over LiveView dat irritant is. Dat gevoel heb ik dus ook. Daarom heb ik het liefst een camera die de DR heeft van de D5300 of beter en dan met het gebruiksgemak van de 700D/70D.

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-01 21:45
Natuurlijk maakt of breekt het een foto niet maar als je de keuze toch hebt...

Maar hierdoor kom je wel op een interessante vraag, schiet je graag door een viewfinder en vond je je G5 viewfinder fijn of vervelend (optical vs electronic viewfinder).

Als je meestal door de viewfinder schiet heb je niet echt een probleem met het diafragma. De 70d heeft wel een betere optical viewfinder en de Nikon D7100 (zelfde prijsrange als de 70d) nog een betere.

Verwijderd

Moet het apparaat een spiegel hebben trouwens, Limbeckx? Nikon gebruik namelijk sensoren van Sony, een fabrikant die hele nette camera's zonder spiegel maakt. Qua lenzen kun je dan alle kanten op door met adapters te werken.
Maar dan moeten we wel even je budget weten. ;)

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Limbeckx schreef op woensdag 12 november 2014 @ 11:57:
Een grotere DR zorgt ervoor dat er in de highlights en schaduwen gewoon meer kleur zit dan met een lagere DR en dat is voor mij belangrijker dan een snelle autofocus dus.

Over LiveView dat irritant is. Dat gevoel heb ik dus ook. Daarom heb ik het liefst een camera die de DR heeft van de D5300 of beter en dan met het gebruiksgemak van de 700D/70D.
Dynamic range heeft weinig met kleur te maken maar eerder met ruis. Hoe meer dynamic range je sensor heeft (gemeten in stops), hoe meer detail je uit de schaduwen en highlights kan halen als deze te donker of te licht zijn. Zijn ze beide goed belicht dan heb je daar geen voordeel mee, ook op hogere ISO's (1600 en hoger) is het verschil nihil.

Daarnaast lijkt DR heel leuk maar is het in de praktijk vaak veel minder van belang omdat je gewoon moet leren een foto goed te belichten. Als je de schaduwen te ver oplicht of de highlights te veel terug haalt dan krijg je echt een tonemapping HDR look wat vaak niet al te fijn weg kijkt.

www.maartendeboer.net

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik moet eerlijk bekennen dat toen ik er vorig jaar van overtuigd was een D5100 te halen, ging ik toch nog even kijken bij de 600D, stiekem lag ie wel heel lekker in de hand en ik kon mijn weg in het menu sneller vinden dan de D5100 dus. Oké, de prijs van 600D was door middel van een actie een ongeveer 100Euro goedkoper, dus dat was een extra factor om voor de 600D te gaan.

Maargoed, ik schiet ook veel landschappen en als je goed belicht kom je niet snel tekort qua DR. Hier een extreem voorbeeld wat je de DR van een 600D kan. Kan je zelf oordelen of je nog meer DR nodig hebt, want de kleuren worden er niet mooier op als je shadows gaat optrekken en highlighst naar beneden gaat brengen... Ja je zal nog minder snel naar bracketed shots hoeven grijpen. Maar als de DR echt te groot is moet je hoe dan ook bracketen ;) Maar ik denk dat je er alleen niet zo heel zwaar aan moet tillen, iedere camera maakt tegenwoordig goede plaatjes en het blijft natuurlijk jouw keuze.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Limbeckx
Ventieldopje schreef op woensdag 12 november 2014 @ 12:07:
[...]

Dynamic range heeft weinig met kleur te maken maar eerder met ruis. Hoe meer dynamic range je sensor heeft (gemeten in stops), hoe meer detail je uit de schaduwen en highlights kan halen als deze te donker of te licht zijn. Zijn ze beide goed belicht dan heb je daar geen voordeel mee, ook op hogere ISO's (1600 en hoger) is het verschil nihil.

Daarnaast lijkt DR heel leuk maar is het in de praktijk vaak veel minder van belang omdat je gewoon moet leren een foto goed te belichten. Als je de schaduwen te ver oplicht of de highlights te veel terug haalt dan krijg je echt een tonemapping HDR look wat vaak niet al te fijn weg kijkt.
Ahh dan ben ik dus niet goed op de hoogte. Ik ga daar even verder onderzoek naar doen. Dank!

Qua bediening lijkt me de 700D sowieso een stuk handeriger. Ik denk dat ik een keertje ga voelen in de winkel.

Voor de DR hoef ik de Nikon D5300 dus ook niet specifiek te hebben zien dat vooral interessant is als je zelf een overbelichte of onderbelichte foto hebt genomen....

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Het is maar wat je wil, maar ik zou voor dat geld een nette tweedehands D7100 aanschaffen.

...

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-01 21:54

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Limbeckx schreef op woensdag 12 november 2014 @ 10:38:
Daarom is mijn oog om de Nikon D5300 gevallen. Deze heeft echter het probleem dat je in live view geen apeture kan instellen wat naar mijn mening afdoet aan de gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast zie ik dat de D5300 geen ingebouwde focus motor heeft waardoor ik alleen de AF-S lensen van Nikon kan kopen. En die zijn dan weer duurder dan de oudere lensen van Nikon.
Limbeckx schreef op woensdag 12 november 2014 @ 11:19:
[...]
Voor portretten en landschappen is de D5300 een uitstekende camera. Ik weet dat Canon liefhebbers het bagatalliseren, maar in de praktijk heb je echt wel voordeel met die grotere DR en MP's.

Aperture kan je in liveview wel instellen maar niet wijzigen. Dus het is in de praktijk niet echt een probleem.
Alle objectieven zonder focus motor zijn sowieso oude modellen, er is voldoende modern aanbod met motor in het betaalbare segment.

Enige echte nadeel van de D5300 is het ontbreken van AF-fine tuning.

Waarschuwing; gebruik geen Copilot. Het genereert onzin antwoorden die je veel tijd kosten.

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Vishari Beduk schreef op woensdag 12 november 2014 @ 19:11:
[...]

[...]

Voor portretten en landschappen is de D5300 een uitstekende camera. Ik weet dat Canon liefhebbers het bagatalliseren, maar in de praktijk heb je echt wel voordeel met die grotere DR en MP's.

Aperture kan je in liveview wel instellen maar niet wijzigen. Dus het is in de praktijk niet echt een probleem.
Alle objectieven zonder focus motor zijn sowieso oude modellen, er is voldoende modern aanbod met motor in het betaalbare segment.

Enige echte nadeel van de D5300 is het ontbreken van AF-fine tuning.
Het voordeel van 18mp vs 23mp is te verwaarlozen tenzij je gigantische afdrukken op hoge resolutie laat maken maar met beide is dat uitstekend te doen. Scherpe lenzen zijn vaak eerder van belang om gebruik te maken van die resolutie.

Voor landschappen is DR van ondergeschikt belang omdat je kan bracketen, dan is je dynamisch bereik zo groot als je wil (mits je de HDR nabewerking goed doet, als 32-bit floating point dus).

Voor portretten vind ik het ook niet erg belangrijk persoonlijk, ik schiet veel portretten en vele daar van in moeilijke lichtomstandigheden. Het is gewoon een kwestie van goed belichten en desnoods ook delen bracketen waar mogelijk. Sommigen lossen het liever op met een flitser. Zoals ik al eerder zij krijg je vaak een onrealistisch effect als je veel aan de schaduwen of highlights trekt. Overigens is het ook niet zo alsof je bij Canon helemaal niet aan die dingen kan trekken, vooral de highlights doen het goed.

Kwestie van oefenen en je foto goed schieten dus, als je nagaat dat film een nog veel kleiner dynamisch bereik had ...

www.maartendeboer.net

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ventieldopje schreef op woensdag 12 november 2014 @ 20:25:
[...]

Het voordeel van 18mp vs 23mp is te verwaarlozen tenzij je gigantische afdrukken op hoge resolutie laat maken maar met beide is dat uitstekend te doen. Scherpe lenzen zijn vaak eerder van belang om gebruik te maken van die resolutie.

Voor landschappen is DR van ondergeschikt belang omdat je kan bracketen, dan is je dynamisch bereik zo groot als je wil (mits je de HDR nabewerking goed doet, als 32-bit floating point dus).

Voor portretten vind ik het ook niet erg belangrijk persoonlijk, ik schiet veel portretten en vele daar van in moeilijke lichtomstandigheden. Het is gewoon een kwestie van goed belichten en desnoods ook delen bracketen waar mogelijk. Sommigen lossen het liever op met een flitser. Zoals ik al eerder zij krijg je vaak een onrealistisch effect als je veel aan de schaduwen of highlights trekt. Overigens is het ook niet zo alsof je bij Canon helemaal niet aan die dingen kan trekken, vooral de highlights doen het goed.

Kwestie van oefenen en je foto goed schieten dus, als je nagaat dat film een nog veel kleiner dynamisch bereik had ...
dit is dus precies wat ik bedoel; bagatelliseren, bagatelliseren, en nog eens bagatelliseren
en om het af te maken ook nog het 'goed belichten' mantra erbij

ik vind het allemaal prima hoor

Waarschuwing; gebruik geen Copilot. Het genereert onzin antwoorden die je veel tijd kosten.

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:58

mrc4nl

Procrastinatie expert

Die Hdr look kan je veel reduceren door contrast toe te voegen.

ora et labora

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Vishari Beduk schreef op woensdag 12 november 2014 @ 20:52:
[...]

dit is dus precies wat ik bedoel; bagatelliseren, bagatelliseren, en nog eens bagatelliseren

Misschien moet je dit eens lezen.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-01 18:59

Deathchant

Don't intend. Do!

Vishari Beduk schreef op woensdag 12 november 2014 @ 20:52:
[...]

Volgens mij geeft Ventieldopje vrij goed onderbouwd aan waarom hij vindt dat DR voor landschap/portret e.e.a.ondergeschikt is. Daarmee spreekt hij niet perse een voorkeur uit voor Canon t.o.v. Nikon.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik heb zelf een 550D/60D/5D2/5D3 gehad. En ik heb nu zelf de D5200.
En ik heb de Canons en Nikons daadwerkelijk zelf met elkaar vergeleken.
En ik heb met mijn eigen ogen gezien dat er daadwerkelijk een significant voordeel aan die moderne Nikon sensors zit.

Maar nogmaals, als jullie graag iemand een Canon willen aanpraten en dan net doen alsof dat bracketing (veel werk!!) niets iets; ik vind het allemaal prima :)

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Denk aan je hartslag Vishari, het is maar hoe ik er persoonlijk naar kijk.

Met je reactie ga je er bijna vanuit of ik nooit die camera's naast elkaar gelegd heb en weet wat het verschil is. Dat heb ik wel degelijk en daar heb ik ook mijn persoonlijke conclusie uit getrokken.

Sommige mensen vinden bracketing te veel werk of willen juist die tonemapping radioactieve hdr look, prima toch? Lijkt mij fijn om van meerdere kanten advies te krijgen..

Laten we het leuk houden hier ;)

www.maartendeboer.net

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
@Vishari
Niemand ontkent dat de Nikon-sensor een beter dynamisch bereik heeft, maar overdrijven is ook een vak. Ik heb zelf ook ervaring met veel camera's en heb gemerkt dat dit soort verschillen in de praktijk niet heel veel voorstelt. Bij grote contrasten zul je bij Nikon-camera's ook moeten bracketen. Sure, er zullen situaties zijn waarin je een voordeel hebt met de Nikon, maar dat voordeel is niet zo groot dat ik daar mijn keuze van zou laten afhangen.

Overigens vind ik het niet prettig dat je mensen die het niet met je eens zijn ervan beticht dat ze iemand een Canon aanpraten en net doen alsof bracketing niets is. Volgens mij probeert iedereen een onderbouwd advies te geven. Dat jij het niet eens bent met iemands advies, geeft je nog niet het recht om andermans advies belachelijk te maken.

@Limbeckx
Ik vraag me af hoe het kan dat je niet tevreden bent met de foto's uit je G5. Kun je een voorbeeld posten van een foto waarin je de problemen ziet die je noemt? Zeker de 45mm staat toch bekend als een scherp objectief.

[ Voor 12% gewijzigd door Kwintessens op 12-11-2014 22:34 ]

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-01 16:20
Een gemis vind ik dat de D5300 geen AF-motor heeft , ben zelf in het bezit van een D90 en tal van oudere objectieven die ik gebruik .
Je kunt soms voor een paar tientjes een prachtige lens kopen .
Ik heb ook een Canon 30D en over het algemeen vind ik het gebruikersgemak van de Canon beter..

[ Voor 13% gewijzigd door tronmedia op 12-11-2014 22:35 ]

Pagina: 1