Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

beste oplossing voor backups?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,
Ik ben recent slachtoffer geworden van torrentlocker virus en daarvoor heb ik veel geld moeten betalen om mijn bestanden terug te krijgen.
Nu heb ik die bestanden weer terug en computer helemaal opnieuw geformatteerd en geïnstalleerd.

Nu wil ik mijn bestanden graag backuppen maar weet niet zo goed hoe dat nu het beste aan te pakken.
Heb in het verleden ZIP disks gebruikt maar wasx alles kwijt na de klik des doods (die volgens de maker niet hier voor kwam).
Heb externe hardeschijven gebruikt maar die zijn uiteraard stuk op het moment dat je die backup nodig hebt.
Heb KPN backup online gebruikt maar die software had nog wel eens problemen en is extreem traag en vrij belangrijk: kan geen maandelijks bedrag missen.

Wie heeft er tips om een goede backup te maken die dus niet geïnfecteerd kan raken bij het oplopen van een virus zoals torrentlocker en ook op andere manieren veilig is.
Wie heeft er advies voor me? Gaat om ongeveer 500 GB aan data

Daniël

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat zou het eenmalig mogen kosten? Hoeveel zou je er toch eventueel per maand/kwartaal/jaar aan kunnen uitgeven? Tegen welke gebeurtenissen wil je je gegevens beschermen? Welke tijdsperiode wil je op backup hebben & hoe vaak wil je backuppen?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
3x een copie heb je nodig, waarvan 1 extern.
En je pc/laptop waar je files op staan is geen copie die je voor je backup kunt gebruiken.
Backup die op het stroom staat aangesloten is, is met bliksem inslag gevaarlijk.
Backup die altijd bereikbaar is voor de locker/virus, is gevaarlijk.

1.Een nas, die waar je regelmatig een backup maakt, waar je wel via wachtwoord toegang moet krijgen, je weet wel voor locker spyware.(hier kun je ook een externe hd pakken)

2. Dan 1 externe harde schijf die je loskoppeld van je pc en van het stroom, hier ook regelmatig een copie maken.

3. extern, of via cloud, hier ook toegang dichthouden voor locker programma.
of externe hd fysiek halen en backup terug brengen.
of nas bij family zetten, die je via internet kunt bereiken, hier ook dicht houden voor bitlocker.
Je kunt misschien een bootable usb maken met linux erop, dan de backups hier meer maken, dan heb je minder kans op locker programma. Of het handig is, is wat anders.

En eigenlijk het belangrijkste, leer pc te beveiligen, en hoe om te gaan met pc.
Dan heb je weinig kans dat dit kan gebeuren.

Belangrijkste van backup,
pc leren installeren zonder virussen,
pc leren beveiligen, en leren omgaan met de pc, wat je wel en niet mag,
nu kun je pas internet bankieren op een veilige manier,
nu kun je pas op een goede manier een backup maken.(zoals boven).
(en dingen doen als ik heb een veilige illegale win cd, veilige illegale software, niet kunnen beveiligen van je pc , etc, raar dat dit bij veel pc gebruikers gebeurd).
En ik heb al van veel gehoord van de locker programma van gebruikers die ik ken, ze vinden het normaal dat dit kan gebeuren, en bellen de politie of dit van de politie is.

Lees heel veel in forums daar krijg je tips van professionele mensen.
Backup maken is moeilijk en kost veel tijd.

En een files, copieren naar een externe hd is geen backup, want je hebt geen verify gedaan of je files hetzelfde zijn. Gebruik dus backup software die de files kontroleerd.
(net als cd branden, die brand de cd, maar de cd kan ook leeg zijn, dus hier ook verfify gebruiken).

Een backup gebruik je nooit, tot je hem nodig hebt, dan kom je er achter dat je geen verify hebt gedaan, en je backup waarde loos is/niet werkt.

Ook je externe hd, regelmatig kontroleren of de sectoren nog goed zijn, van iemand op het net heb ik gehoord 4x per jaar de hd testen, of dit klopt weet ik niet.
Alleen jaren laten liggen, en dan heb je hem nodig, is vragen om problemen.

[ Voor 15% gewijzigd door jan99999 op 10-11-2014 13:47 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zou eens beginnen met dit topic: Thematopic: Backups

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 11:20

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Het grote issue met locker virussen is dat ze alles waar de pc naar toe kan schrijven vernagelt kan worden.
dus een share maken op je te backuppen systeem wat benaderd wordt door je backup infrastructuur. Of fysiek niet te benderen door je systeem. (dvd's tape)

De makkelijkste oplossing is volgens mij een raid 1 raspberry pi systeempje wat via een share naar je desktop de boel backup.

>.< >.< >.< >.<

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De te backuppen computer moet uiteraard standaard geen toegang hebben tot oude backups, nergens voor nodig.
Pagina: 1