Nieuwe mini-gamepc aansluiten lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Jackques
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-04-2024
Hallo allemaal,

Een tijdje geleden heb ik dankzij de toffe mensen hier een besluit kunnen nemen om mobiele (mini) game-pc aan te schaffen. Er werden mij verschillende voorstellen gedaan en mijn keuze is uiteindelijk gevallen op de Lian Li met de volgende onderdelen:
  • Intel Core i5-4460 Boxed
  • Asus H97I-PLUS (hier link naar de handleiding)
  • MSI GeForce GTX 760 Gaming ITX
  • Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB
  • Lian Li PC-TU100 Zwart
  • Noctua NH-L9i
  • Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
  • be quiet! SFX Power 2 400W
  • Crucial MX100 256GB
Zie hier het topic: Mobiele Mini-game PC

Nu ben ik 'm dus in elkaar aan het zetten en zo noob als ik ben (jaja, is mijn eerste keer dat ik een pc in elkaar zet, so go easy on me!) lukt het me niet om 'm aan de praat te krijgen. Dit ligt volgens mij aan 2 dingen:

1. De powerconnector van de voeding zou moeten bestaan uit twee aansluiten die ik op het moederbord aan zou moeten kunnen sluiten. De grootste is mij gelukt om aan te sluiten, maar de handleiding geeft aan dat ik nog een connector aan zou moeten sluiten, namelijk hier:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FRTQ9yd.jpg?1

Alleen daar heb ik volgens mij geen connectors meer voor over? Ik heb diverse tutorials bekeken over het in elkaar zetten van pc's, maar daar worden allemaal precies passende connectoren aangegeven. Ik heb echter nog wel een blauwe connector waar PCI op staat, maar deze is volgens mij voor een videokaart bedoeld.. en bovendien heeft deze een 6 + 2 connector (waarvan ik de 2de apart zou moeten aansluiten), en mijn moederbord vereist zoals te zien op de bovenstaande foto een 8 pins connector.
Zie hier de connectoren die ik nog over heb.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HbrIKJ7.jpg?1

Zou ik die blauwe connector van de foto dan toch op de 8 pins van de foto daarvoor aan moeten sluiten?

2. Daarbij zou het kunnen zijn dat het connectorblok op de onderstaande foto verkeerd is aangesloten.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/I1OJvyj.jpg?1
Deze connectoren zouden voor de powerknop moeten dienen, met o.a. de led. Ik denk dat ik ze goed heb aangesloten, maar in de handleiding staat dat er een blok met pinnen van 2 rijen zouden moeten zijn terwijl er een blok van 3 rijen met pinnen is. Verschrikkelijk irritant om aan te sluiten. Weet iemand of het hier aan kan liggen? Zijn deze dingen volgens jullie goed aangesloten of heb ik iets totaal verkeerd begrepen?

3. Laatst is er 1 connector van de kast (vermoedelijk van de audio) die ik niet heb kunnen aansluiten. Deze 3 pins connector zou ik echt niet weten waar ik dit op het moederbord aan moet sluiten. Iemand hier toevallig een idee over? Want ik heb de handleiding 3 keer doorgelezen, het moederbord afgespreud en 'm op verschillende plekken proberen aan te sluiten maar deze 3-pins connector heeft volgens mij een aansluiting nodig van ook echt 3-pins en niet 5 of 8 pinnetjes.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yiC8KkQ.jpg?1

Hopelijk kunnen jullie mij met mijn vragen helpen, want ik wil dat ding zo snel mogelijk aan de praat krijgen! :P

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:39
De blauwe connector is inderdaad voor je videokaart, je moet de P4 connector (de vierkante) op je moederbord prikken, dit zou maar op 1 manier moeten passen.

Een 8 pins aansluiting op je moederbord geeft ondersteuning voor een hogere stroomafname van je processor (zover ik weet althans), maar hier kun je ook prima een normale 4 pins voor gebruiken.

Het 3 pins kabeltje lijkt van een fan in je kast te zijn, dit zou op eenzelfde soort aansluiting moeten passen als waar de fan van je CPU koeler op aangesloten zit (Wellicht dat dat een 4 pins is, maar deze zijn uitwisselbaar)

Succes!

EDIT: Voor wat betreft de fan, er zitten 3 connectoren naast elkaar rechts van de 8 pins aansluiting (zoals op de eerste foto gezien)

[ Voor 10% gewijzigd door marti-n op 09-11-2014 22:40 ]

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 11:49

BLACKfm

O_o

De P4 stekker van je voeding (of P8 als het 2 blokjes van 4 zijn, maar die zitten aan 1 kabel) moet op de aansluiting zoals op je handleiding op pagina 1-3 staat aangegeven als nummer 2.

Dat het een blok van 8 is is zoals bovenstaand door marti-n aangegeven voor extra stroomvoorziening. Voor als je bijvoorbeeld gaat overclocken zodat het systeem stabiel(er) blijft. Dat is althans het verhaal dat mij ooit is verteld :P. Hoe dan ook niet verplicht daar een p8 in te steken als je alleen een p4 stekker hebt. Dat past gewoon (en maar op 1 manier)

Verder lijkt het andere stekkertje idd op die van een fan. Op het moederbord kan een PWM aansluiting zitten van 4 pins, maar zoals ook hierboven al aangegeven kan daar ook gewoon een 3 pins (of als er geen rpm gemeten kan worden zelfs een 2 pins op).

Op je eerste foto zie ik al een dergelijke kabel aangesloten op het moederbord, en wat ik zie in de handleiding zitten er 3 van dat soort aansluitingen tussen je CPU en het I/O paneel. (punt 1 volgens pagina 1-3)

De blauwe zijn verder idd voor de PCI-E videokaarten.

• Jackques
Hey allemaal,

Het aansluiten van alle onderdelen is gelukt en het systeem loopt als een zonnetje!
Heel erg bedankt voor alle reacties van jullie en ook van het vorige topic :).

Als laatste vraag wilde ik nog even weten naar welke richting ik het best mijn voeding kan installeren?

Ik kan namelijk mijn voeding op twee manieren installeren;
1. met de ventilator naar boven zodat de lucht van bovenaf wordt ingezogen (richting de wand van mijn kast)
zoals zo:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RCbLWj0.jpg?1

2. met de ventilator naar onder zodat de (hete) lucht vanaf het moederbord wordt ingezogen (richting het moederbord dus).
zoals zo:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/beLPW4f.jpg?1

Ik heb maar een kleine kast dus warmteafvoer is erg belangrijk.

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:05
Als de kast dicht is, wordt er in situatie 1 toch bijna geen lucht aangezogen? Dan wordt de ventilator afgedekt door de wand? Of zit daar nog wel wat ruimte?

• Jackques
er zit dan nog een klein beetje ruimte tussen de ventilator en de wand van de kast, dus het kan in principe beide. Ik kan op google helaas ook niet echt een eenduidig antwoord vinden :(.

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
ventilator naar beneden, zo heb je nog een beetje warmte afvoer in je kast.
Pagina: 1